kokemuksia perätilakaksosten synnyttämisestä

Mulla oli ainoastaan alempi vauva perätilassa ja toinen kaksonen normaalisti pää alaspäin. Halusin synnyttää kaksoseni alateitse ja synnytystä käynnisteltiinkin kolme päivää sairaalassa viikolla 37. Synnytys ei kuitenkaan käynnistynyt ja leikkaus sovittiin seuraavalle viikolle. Olin sairaalassa monta viikkoa ennen kaksosteni syntymää ja mulle ei tehty sinä aikana kertaakaan alatutkimusta, koska lääkärit pelkäsivät puhkaisevansa kalvot alemmalta vauvalta ja aiheuttavansa napanuoran luiskahtamisen. Eli ainakin Taysissa suhtauduttiin hyvin varovasti perätilassa olevaan a-vauvaan. Pelkona oli myös, että vauvat lähtisivät laskeutumaan vesien mentyä ja jäisivät päistään kiinni toisiinsa, kun a-vauva syntyisi perä edellä ja b-vauva laskeutuisi pää edellä alas ennen kuin a-vauva olisi kokonaan ulkona (toivottavasti ymmärrät, mitä yritän kuvailla). Sekä mulle että lääkäreille selvisi vasta leikkauksessa, että kaksoseni olivat olleet samassa pussissa ja että koko raskaus oli ollut todella riskialtis. Jos olisin sun sijassa, niin en ikimaailmassa suostuisi synnyttämään alateitse perätilassa olevia kaksosia. Ketään ei pakoteta synnyttämään edes yhtä lasta perätilassa, kahdesta nyt puhumattakaan. Mä halusin synnyttää alunperin alakautta, koska pelkäsin leikkausta, mutta leikkaus takasi mulle kaksi tervettä vauvaa ja toivuin sektiosta ihan hyvin ja nopeasti. Kerää tietoa vauvojesi tilasta ja synnytystavoista, jotta tiedät mihin olet ryhtymässä.
 
Minulla ei ole kokemusta perätilasynnytyksestä, mutta kommentoin sen verran, että en rupeis kaksosia synnyttämään jos he perätilassa olisivat. Vaatisin kyllä sektion se tuntuisi jotenkin turvallisemmalta vaihtoehdolta. Alateitse olen itsekkin synnyttänyt ( ja kokemusta sektiosta minulla ei ole ) mutta vauvat tulikin pääedellä. :)
 
Mullakaan ei kokemusta perätilavauvan synnyttämisestä mutta tuolta vauvalehden puolelta oon joskus lukenut ketjun perätilakaksosten synnyttämisestä. Siellä ainakin useat varoittelivat, ettei kannata synnyttää perätilassa olevia vauvoja. En muista perusteita sen tarkemmin mutta ketju löytyy varmaan ihan helposti, jos haluat käydä lukemassa.
 
Meillä oli b vauva perätilassa.molemmat tytöt syntyi normaalisti alateitse.
muutama viikko ennen synnytystä kuvattiin lantio ja näiden kuvien perusteella synnytyslääkäri sitten totesi että on ihan turvallista synnyttä molemmat alakautta.
molemmat syntyivät helposti-tytöillä tunnin verran ikäeroa.ja ihan terveitä tyttöjä ovat.



=) =)
 
minulla on B perätilassa ja se jo arveluttaa, mutta jos molemmat olisi perätilassa niin en varmaan uskaltaisi.. nyt on vielä itselläkin miettimisvaihe että uskaltaako edes yhtä vauvaa :/ toivottavasti sinulla sujuu kaikki hyvin. kerro sitten mihin päädyit ja kuinka toimittiin. Peukkuja!
 

Yhteistyössä