Kokemuksia pco:sta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pupuli72
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pupuli72

Uusi jäsen
12.01.2008
6
0
1
Minulla todettiin aika nuorena pco ja sen kanssa ollaan elelty sitten vaihtelevasti. Nyt on ikää kertynyt niin paljon että on pakko alkaa tositoimiin! Ihanaa on se että löysin miehen rinnalleni joka lähtee soitellen sotaan kanssani :) Haluaisinkin kuulla olisiko kenelläkään muulla mahdollisesti kokemuksia rakkuloiden puhkaisemisesta laserilla?? Minulta leikattiin kohdusta kasvain ja lääkäri poltti samalla molempaan munasarjaan seitsämän reikää. Jouduin pillereitä syömään leikkauksen jälkeen ja kierto olikin aivan ihanan normaali, mutta nyt puoli vuotta pillereiden jättämisestä eikä vuodosta ole tietoakaan. Painoakin tullut roppakaupalla taas lisää :( Tovin tuossa toivottiin että olisin tullut luomusti raskaaksi... Nyt ei uskalla enään odotella ja hoidot aloitetaan ensi viikolla. Nyt tahtoisin tietää olisiko kohtalotovereita ja miten raskaaksi tulo on onnistunut ja kuinka kauan olette joutuneet naikkarille jonottamaan!? Yksityiseltä olisi tarkoitus saada lähete julkiselle puolelle! :hug: Kiitos kaikille etukäteen!

Jopas...oli kuin omaa tarinaansa olisi lukenut...
Ikäkin täsmää =)

Joo, eli mulla on pco todettu jo teini-iässä. N.20 vuotta sitten :o Olen ihan oppikouluesimerkki pcolaisesta, kaikki mitä oireita mainitaan, niin minulta löytyy!

Jollain maailman ihmeellä olen raskaaksi tullut KERRAN ja lapsen saanut. Nyt tämä ihmeitten ihme on kohta 3 vuotta ja uutta ei vaan kuulu...Eli voisi sanoa, että ovuloin melko harvoin( kerran kolmessakymmenessä vuodessa) :p

1½ vuotta olen syönyt metuja, painoon ei mitään vaikutusta.
½ vuotta clomeja viime kesä/syksynä, parilla viimeisellä kierrolla tuli hyvä folli, kun annostus oli jo 3 ja 4 tabua päivässä....Mutta folli jäi irtoamatta.
Nyt olin laparoskopiassa, jossa todettiin vasemman tuuban olevan tukossa ja munasarjan kuoren olevan kova, joten folli ei helposti puhkea. Tätä epäilin itse jo aiemmin, ja lapassa se sitten todistettiin. Ja reikiä tehtiin myös!

Kysyisin sulta että, auttoiko tuo reikien teko ovikseen? Olitko missään seurannassa toimenpiteen jälkeisinä kuukausina?
Mulle lekuri sanoi, että kuori kasvaa takas muutamassa kuukaudessa. Nyt aloitankin het seuraavaan kiertoon clomit isolla annoksella. Jokohan se olisi minun vuoro plussata.... Jos plussaa ei tule muutaman kuukauden sisällä, niin IVF:n on sit lähettävä
|O
Ja minä en jaksa alkaa juosta naikkarilla, kaikki menee niin hankalaksi... :kieh:

Ihanaa kuulla että olet jo yhden ihmeen saanut aikaiseksi, antaa toivoa meillekkin :) Tämä minun tapaukseni on hieman kimurantti sen kasvaimen takia... Tuossa vuosi sitten kun kasvain leikattiin ja niitä munasarjoja "polteltiin" lääkäri määräsi synnytyskieltoon vuodeksi ja määräsi pillerit ettei vahinkoa pääse tapahtumaan. Puoli vuotta siis ja pillerit pois ykkösen toivossa. Jälkitarkastuksessa lääkäri totesi vain että onhan siellä vielä ihan mukavasti noita rakkuloita. Naikkarilla lääkäri sanoi vain kasvaimen uusiutumisesta muttei rakkuloiden. Nyt kun ollaan menossa taasen lääkäriin täytyy tarkkaan kysellä ja katsoohan tuo utran tietty et mitä siellä näkyy. Meinaan kyllä kirjoittaa itelleni muistilapun et muistan kysyä kaiken :laugh: hitto kun tuppaa aina unohtumaan puolet kysymyksistä kun lääkäriin pääsee :ashamed: Oon kyl vähän pihal tässä lapsettomuus asiassa vaikka oonkin tietoa netistä paljon lukenut ja pelottaa etukäteen tuo hormoni viidakko :( Mut kaikeen olen valmis ja kaiken olen valmis tekemään. Clomeja olen aikaisemmin 6kk popsinut ilman tulosta, mutta nythän tietysti on taas toivoa... vaikka ei hyvätä näytä hitto jos se munasarja kovettuu takaisin jo niin pian :'(

Mulla pco todettiin vajaa puolen vuoden yrittämisen jälkeen lääkärissä kun itse olin sitä epäillyt jo aiemminkin. Eli pillerit kun jätin niin kierrot tietysti meni ihan sekasin. Eka yritettiin paikkailla niitä terolutilla, mutta en niitä oikeen halunnu syödä kun nehän ei tähän ongelmaan auta mitenkään. Kun sit pco todettiin niin sain clomit ja niitä tuli syötyä vuoden päivät vaihtelevalla menestyksellä. Välillä tuntui kasvattavan folleja, välillä ei tapahtunut mitään ja annosta muuteltiin muutamaan otteeseen. Kun yritystä oli takana yhteensä 1,5 vuotta halusin kokeilla inseminaatiota ja tätä varten piikittelin itteeni ...apua, mä en enää ees muista sen lääkkeen nimee...hormonia, pregnylillä irrotettiin ja sit inseminaatio ja tästä ekasta sitten tärppäs ja mun elämäni eka raskaus alkoi. Nyt poika on 3kk. Eli meille sanottiin et mitään sellasta syytä ei pco-potilaalla oo et ei vois tulla luomusti raskaaks (ellei oo todella vaikee pco), mut se että se sit saattaa kestää muutaman kuukauden tai kymmenen vuotta ni mä halusin sit kohta lähtee jo kokeileen inssiä. Ja hyvinhän se onnistu meillä!
Oon kans kuullu tosta reikien poltosta että se "parantaa" tilanteen vain muutamaks kuukaudeks et siks sitä ei kai käytetä niin paljon. Oisko sulla vähän menny hukkaan kun oot joutunu pillereitä syömään sillon :/ enpä tiä. Me oltiin hoidossa väestöliitossa ja siä ainakin siihen ekaan tarkastukseen pääsi aika pian..oisko ollu vajaa 2kk ja sen jälkeen sit tietty kaikki mitä tekee on enää kiinni kiertojen pituudesta eli sit ei tarvi enää muuten jonottaa mihinkään. En tiä miten sielä naikkarilla.
En nyt tiä oliko tästä mitään apua, mut kerroinpa nyt kuitenkin omankin tarinan. Eli reippaasti vaan hoitoon jos ikä alkaa mietityttään. Ei se pco mikään vakava este ole raskaudelle, sehän on tosi yleinenkin naisilla. Tsemppiä ja onnea teille!

..elikkäs yritystä pillereiden lopetuksen jälkeen 4,5 kk takana...ei yksiäkään luomumenkkoja tyhjennysvuodon jälkeen ellei yksiä tuhruja lasketa... Tammikuun alussa yksityisellä gynellä todettiin pco-tyyppiset munasarjat (eli vielä varsinaista diagnoosi) ja aloitin ensiapuna kierron tasaamiseen terot. Huomenna vika päivä ekasta 10 pv:n kuurista ja sit jännäilen tuleeko menkat edes avustuksella.

Osaisitteko kokeneemmat kertoa kannattaako ovista koittaa tikuttaa ekasta tero-kierrosta? Ts. onko se edes mahdollista ettei turhaa tikuta, toivo ja pety ettenkö ovuloikaan? Kai pco on mulla lievä kun muita oireita (akne, ylipaino, hirsutismi ei ole ollenkaan), mut jotenkin silti pelottaa, että tuleeko tästä nyt ikuisuusprojekti... :(

Tsemppiä teille muillekin ja pidetään yhtä! :heart: :headwall:

Kitkat Voihan sitä ovista aina tikuttaa, mut kannattaa varautua tosiaan niihin pettymyksiin. Teroluthan ei mitenkään vaikuta ovikseen eli teroilla ei ovista saa aikaseks, sillä vaan tasataan kiertoa. Ite sain kans terot aluks, mut ekan kierron jälkeen jätin ne syömättä ku en halunnu itteeni mitään hormoneja lisää mistä ei varsinaista vaikutusta oo. Tosin tietty jos kierrot tasaantuu niin voihan sitä kautta oviskin sitten löytyä. Mul kans kierrot oli mitä oli. Välillä tuli menkat sit saatto mennä just 3-4 kk ennenku tuli taas ja välil saatto olla menkkojen jälkeen esim 10 päivää ku alko muutaman päivän tuhru. Menkat oli lisäks aina niukat. Tämä kaikki viittas siihen et ovista ei tapahdu. Clomit sain sit siihen ja ne autto ekas kierros ku ultrattiin, toka taas veny ja veny ja kolmannes halusin uudelleen ultraan sen takia ja siinä todettiin et ei kasvattanu muniksia, siispä annostusta nostettiin ja välil se taas toimi. Mul sit tosiaan inssiin annettiin vahvemmat lääkkeet piikityksineen ja ne autto paremmin.
Kannattaa vaatia lääkärillä kunnon hoitoa ja olla ite aktiivinen ja ryhtyä ajoissa toimenpiteisiin. Joskus se raskaus saattaa PCOlaisilla odotuttaa itseään, toisilla se alkaa yllättävänkin helposti luomuna. Onnea teille ja muillekin PCOn kanssa taisteleville!

Mulla kanssa todettu pco n. 2 1/2 v. sitten, vaikkei muita oireita olekkaan kuin liikaa rakkuloita.. pillereiden lopettamisen jälkeen sai täälläkin odotella menkkoja varmaan reippaat puoli vuotta ja sen jälkeen sitten tuli milloin sattui, kierto tosi pitkä ja epäsäännöllinen..ekakerralla toimi terot sit ei enää, sama juttu clomeilla,sai pään vaan sekaisin joten lopetin nekin. Varmaan noin vuoden päivät olen nyt syönyt pelkästään metformiinia ja se näyttäisi tepsivän,kierto on alkanut pysyä melko tasaisena. Ovulaatioista vaan ei hajuakaan milloin on vai onko edes, joten itse en enää ole jaksanut tikutellakaan,kun saisi olla tikuttamassa melkeen joka päivä :/
pelko ja epävarmuus on vallinnut täälläkin jo kaks ja puolivuotta, vaikka lääkärikin sanonut ettei mitään vakavampaa estettä kuin pco ja ovuloimishäröt lapsettomuudelle olisi.. ja pettymyksen huokaus joka kerta kun ne menkat sitten taas alkoi.
mutta nyt vihdoin edistystä kun siirryimme pistoshoitoihin , purecon + pregnyl, ja ensimmäisestä kerrasta taisi ihan luomusti tärpätä! =) tai huomiseen asti saa kuitenkin jännittää onko kaikki ok, kun sillon eka varhaisultra =) onnellinen olen kuitenkin jo siitäkin, että olen tullut raskaaksi, ei tarvitse enää elää pelossa että se ei olisi mahdollista..
Kannattaa pysyä lekurissakin tiukkana jos tuntuu ettei lääkkeet toimi! mullakin jotkut lääkärit olisivat vaan mielellään jatkaneet esim. clomia toimipa tai ei.. mutta onneksi on myös lääkäreitä jotka oikeasti toimivat potilaskohtaisesti eikä yleisen käytännön mukaan, muuten söisin varmaan vieläkin clomia..
että tämmöstä.. kyllä se ikuisuusprojektilta välillä tuntuu, mut odottaminen varmasti palkitaan! :hug:

Yhteistyössä