Kokemuksia; Paritaloasumisen plussat ja miinukset?

• Viestiketjun aloittaja "Katri"
  • Ensimmäinen viesti
"Katri"
Niin, otsikko kertookin kaiken :)!

Luen erittäin mielelläni kokemuksianne paritaloasumisesta, koska harkitsemme helsingin seudulle paritaloon muuttamista! Jos on negatiivisiakin kokemuksia niin rohkeasti vain kertomaan!

Sen verran selvennän että vaihtoehtona joko paritalo taikka rivitalo. Omakotitaloon emme halua tässä vaiheessa vielä muuttaa.
Olisin kovin kiitollinen!

"emma"
+ kiva piha
+ talon päädystä pääsee ympäri
+ vain yksi naapuri
+ kaikki on ollut meillä mukavaa :D
+ naapuri mukava
+ melkein kuin okt mutta ei ihan vielä

- naapurit lähellä
- jos osuu paskamainen se yksikin naapuri niin ei hyvä

Aika vaikeeta tälleen alkaa listaamaan. Meillä kaikki toimii. Kiva yksinelävä naapuri, rupatellaan joskus, on aika vähän kotonakin. Emme suostu muuttamaan kerrostaloon eikä rivitaloon ja omakotitaloa aletaan jossain vaiheessa rakennella, joten tällä hetkellä tämä hyvä. Toki yhtiöissä on eroja, naapureissa on eroja eli täällä voi sanoa mitään yleispätevää analyysia pt-asumisesta.

"mmm"
[QUOTE="vieras";23925163]Kaikkein ahdistavin asumismuoto. Jos osuu hulluja naapuriksi, niin ei voi turvautua mihinkään tahoon. Mieluummin rivitalo.[/QUOTE]

No meillä on 7 - taloinen paritaloyhtiö, kyllä täällä on muitakin kun yhden hullut naapurit ja taatusti saa apua, jos tarvitsee.

"vieras"
Riippuu todella paljon naapurista! Meidän paritalonaapurit olivat naapurit helvetistä. Siis ihan kamalat! Ensin tutustuivat ja sen jälkeen käyttivät hyväkseen ihan kaikessa! Heillä oli hirveitä ongelmia (sinänsä tietysti ymmärrettävää) ja nainen pakeni lapsineen meille keskellä yötä itkien ja lohtua hakien (mulla seuraava päivä työpäivä) ja tätä sattui monenmonenmonta kertaa! Heillä oli rahahuolia ja joutuivat luopumaan autosta, minkä jälkeen pummivat koko ajan meiltä kyytiä kauppaan ja tunkivat aina mukaan kun olimme autolla lähdössä jonnekin. Yhteisiä juttuja eivät koskaan hoitaneet ongelmiensa vuoksi ja olivat vielä niin hyviä puhumaan ettei me "voitu" suuttua. Heidän lapset oli kiroilevia, rajattomia ja kurittomia ja tartutti tapojaan meidän lapsiimme. Heidän lapset jatkuvasti oli meillä ja söi meillä jne. Nämä naapurit todellakin tulivat meille mihin aikaan vuorokaudesta tahansa ja olivat kuin kotonaan. Yritimme vedellä hieman rajoja, josta ottivat nokkiinsa ja alkoivat juoruta meistä ilkeitä ympäri kyliä. Lopulta heillä tuli ero ja - luojan kiitos - muuttivat pois!!!! Sen jälkeen kuka tahansa naapuri on tuntunut luksukselta. Naapureita on tuon jälkeen ollut useampia (noi oli ne ekat). Kovin moni ei paritalossa tunnu viihtyvän vaan moni ostaa kuitenkin jossain vaiheessa omakotitalon.

Itse tällä kokemuksella pitäisin varmastikin enemmän rivariasumisesta, siinä ei olisi niin yksin mahdollisen hankalan naapurin kanssa. Tai vaihtoehtoisesti tarkkaan valita naapurinsa, mikä ei yleensä ole mahdollista!

jkry78ir76
paritalossa oltu kohta 10 vuotta ja hyvin on sujunut. ongelmia ei tule jos naapurin kanssa ei muuta yhteistä kuin seinät :) eli lämmitys ja vesiputket (jos ei rempattu) on yhdessä ja toinen haluaa remontin ja toinern ei suostu yms. niin niistä saa hyvät riidat. tehkää hallinnanjakosopimus jossa KAIKKI asiat ylhäällä niin tappeluita ei pääse syntymään!!

"Katri"
Kiitos asiallisista vastauksista :).

Oletteko tavanneet uudet naapurinne ennen muuttamista? Mietin vaan, että itse pitäisin kyllä tarpeellisena tavata ne ihmiset joiden kanssa olen muuttamassa samaan taloon asumaan!
Mistä asioista voi helposti tulla riitoja? jos ei nyt ihan niin pitkällle mennä, että naapuri on koko ajan pyytämässä palveluksia tms...

"kakkonen"
[QUOTE="Katri";23929154]Kiitos asiallisista vastauksista :).

Oletteko tavanneet uudet naapurinne ennen muuttamista? Mietin vaan, että itse pitäisin kyllä tarpeellisena tavata ne ihmiset joiden kanssa olen muuttamassa samaan taloon asumaan!
Mistä asioista voi helposti tulla riitoja? jos ei nyt ihan niin pitkällle mennä, että naapuri on koko ajan pyytämässä palveluksia tms...[/QUOTE]

Me harkitsemme paritaloasumista appivanhempien kanssa. Olenko hullu?? Ensin olin sitä mieltä että ei tule kuuloonkaan! Mutta faktat kuultuani rupesi kiinnostamaan. Saisimme talon halvalla, upea talo, elämämme tilaisuus, saisimme kaikki mitä olemme toivoneet omakotitalolta, ja meillä on mahdollisuus muuttaa pois jos haluamme (siis myydä oma puolikas) ainut miinus ne naapurit...Pelkään että menee hermo täysin heihin. Ehkä pitää tehdä jotkut säännöt ettei ovikelloa soitella koko ajan ja annetaan oma rauha yms.yms.

"vieras"
[QUOTE="kakkonen";27234016]Me harkitsemme paritaloasumista appivanhempien kanssa. Olenko hullu?? Ensin olin sitä mieltä että ei tule kuuloonkaan! Mutta faktat kuultuani rupesi kiinnostamaan. Saisimme talon halvalla, upea talo, elämämme tilaisuus, saisimme kaikki mitä olemme toivoneet omakotitalolta, ja meillä on mahdollisuus muuttaa pois jos haluamme (siis myydä oma puolikas) ainut miinus ne naapurit...Pelkään että menee hermo täysin heihin. Ehkä pitää tehdä jotkut säännöt ettei ovikelloa soitella koko ajan ja annetaan oma rauha yms.yms.[/QUOTE]

Me asuttiin puolisen vuotta anopin ja apin kanssa seinänaapureina, yhteiset pelisäännöt sovittiin heti alkuunsa.
Olihan siinä omat hyvät ja huonot puolensa. Mm... Elintarvikkeita lainattiin puolin ja toisin paljon mukavampi hakea aamukahviin maidot naapurista kuin rynniä kauppaan heti herättyään.
Puolin ja toisin "vaihdeltiin" leipomuksia ja leivontavälineitä.
Sauna ja suihkutilat yhteisiä, siinäkin plussat ja miinukset, oli ihana työpäivän jälkeen mennä lämpimään saunaan suoraan mutta aamut oli yhtä h*lvettiä kun koittaa jossain välissä suihkuun ehtiä kun kaikki 4 aikuista on päättänyt ennen töihin menoa käydä suihkussa.

En tiedä miten paljon anoppi kyttäsi meidän tekemisiä, mutta kyseli kyllä heti kun vieras auto oli käynyt pihassa tai jos huonolla ilmalla lähdit lasten kanssa johonkin niin soitti perään jo kun portista olit ulos päässyt että tuo ne lapset tänne niin ei tartte pakkasessa/vesisateessa mukana raahata.

Lumityöt kanssa jaettiin, esim. roskiksen tyhjennys kulut puokkiin, sanomalehti maksettiin puokkiin jne..

Nykyistä naapuria ei näy kuin ehkä kerran kuussa täällä käymässä, on hänellä varastoksi vuokrattuna.

"eräs"
[QUOTE="kakkonen";27234016]Me harkitsemme paritaloasumista appivanhempien kanssa. Olenko hullu?? Ensin olin sitä mieltä että ei tule kuuloonkaan! Mutta faktat kuultuani rupesi kiinnostamaan. Saisimme talon halvalla, upea talo, elämämme tilaisuus, saisimme kaikki mitä olemme toivoneet omakotitalolta, ja meillä on mahdollisuus muuttaa pois jos haluamme (siis myydä oma puolikas) ainut miinus ne naapurit...Pelkään että menee hermo täysin heihin. Ehkä pitää tehdä jotkut säännöt ettei ovikelloa soitella koko ajan ja annetaan oma rauha yms.yms.[/QUOTE]

Mun mielestä kuulostaa hyvältä ratkaisulta, jos siis tulette hyvin juttuun. Ehdottomasti tietenkin lähtökohta on se, että molemmilla on omat kodit ja oma rauha. Jos te tarvitsette lastenhoitoapua, niin sitten myös tietty vastavuoroisesti autatte appivanhempia. Mutta ilman lupaa ei tietty tulla toisen kotiin avaimilla jne. Se nyt lienee selvää. Mutta itse voisin kyllä asua noin, koska meidän suvuissa kyllä osataan kunnioittaa toisten rajoja, enkä tarkoita sitä aitaa :)

Yhteistyössä