Kokemuksia päiväkotihoidon aloittamisesta!

Reilu 2-vuotias poikani aloittaa ensi kuussa kokopäivähoidon ja nyt olis paikallaan kuulla teidän muiden äitien kokemuksia hoidon aloittamisesta. Kertokaa, mitä ongelmia ja/tai iloisia yllätyksiä olette hoitoon viedessänne huomanneet. Millaisia hoitajat on olleet? Onko teidän lapsen tarpeita otettu kunnolla huomioon? Onko esiintynyt syrjimistä tms? Tullut kehityksessä takapakkia? Aloitettu sairastelu ensimmäisestä päivästä lähtien?

Ihan kaikki kokemukset on tervetulleita,
kiitos! :flower:

Itsekin mielenkiinnolla haluaisin tietää, sillä oma tyttöni lähtee tammikuussa tarhaan (tuolloin 2v3kk) ja tällä hetkellä varsinkin on niiiiiiiin äitin tyttö, että hirvittää ja jännittää ihan kamalasti!!

Juu on kokemusta aloituksesta viime kaudelta, haluaisin kaiken unhoittaa, mutta jos teitä kiinnostaa meidän kokemukset niin tuolta taaperoista etsitte s.20 Kevätkullat06 ja s. 10 alkaa minun lapseni pk alkutaipeleen kokemukset. Lisää on sitten tällä samaisella palstalla Kevätkullat06 tuoreempana kuulumisena.

Oikeesti oli rankkaa aloittaa hoito, kun pk jossa aloitti oli mitä oli, riippuu todella paljon paikasta missä aloittaa, et kuin kaikki alkaa sujumaan ja kuinka nopeasti lapsi sopeutuu. Meillä on nyt tämä kausi alkanut todella hyvin, saatiin siirto paratiisiin ja tänäänkin lapsi kertoi ikionnellisena nukuttuaan päikyt pk:ssa Spaiderman puku päällään et on ollut todella hyvä päivä! Siis sisälläni valui onnen kyyneleet, lapsellani on hyvä hoitopaikka ja ihanat hoitajat nyt, jotka aidosti välittävät lapsista ja tekevät parhaansa jotta päivät on lapsille sopivalla toiminnalla rakennettu. Paremmin en osaa nykytilannetta kuvata. Mutta lukekaa kauhutarinani, oikeesti meillä oli karmeita kokemuksia.. mutta onneksi meidän kokema on kuitenkin aika harvinaista, useimmat pk:t ovat hyviä hoitopaikkoja joissa on työstään nauttivia, ammattitaitoisia hoitajia ja jotka välittävät hoidettavista lapsistaan aidosti.

Meillä ainakin hoidon alitus suju ihan hyvin, ei ongelmia. Oon syöttäny lapsille kesästä asti joka päivä maitohappobakteereja ja elokuun alusta alkaen ovat olleen hoidossa ja 3 päivää nuorin 2v. kipeenä, silmätulehdus, ei muita sairasteluja ainakaan vielä. Kädet pestään mennessä ja tullessa ettei pöpöt kulkeudu edes takas.

2v:n kanssa harjoteltiin viikko ennen kuin jäi hoitoon eikä itkenyt oikeastaan yhtään, eikä muitakan ongelmia oo tullu. Lähinnä se tässä on ongelma kun tuo 2v. tyrkkii muita lapsia kumoon hoidossa, painii ja ottaa vähän rajumpaa kontaktia isoveikan kanssa kun on totunu telmimään kotona.

Nyt kun poika on ollut hoidossa 2 viikkoa, voin meidän puolesta kertoa, ettei kokopäivähoidon aloittaminen reilu 2 v ikäisenä ole välttämättä huono asia, pikemminkin päinvastoin. Ryhmä on 1-3 -vuotiaille tarkoitettu ja leikit sujuu kaikkien osalta tosi rauhallisesti. Osaavat jo ottaa toisensa huomioon, ja poika on kotiutunut ryhmään hyvin.

Ainoa huono puoli on ollut syömisessä. Se ei tunnu jostain syystä päiväkodissa sujuvan. Kun yksi lapsista ei syö, niin kukaan ei syö, ja sama nirsoilu jatkuu kotona.

Muuten kaikki hyvin

:heart:

Meillä päiväkotielämää 1v 8kk vanhalla tytöllä takana n. 2 viikkoa. Parin hoitopäivän jälkeen yöunille menosta tuli helvettiä. Ennen vein vaan tytön sänkyyn ni nukahti itsekseen, mutta nyt se muuttui sellaiseksi, että tyttö huutaa, raivoaa ja karkaa jatkuvasti sängystä toisiin huoneisiin. Tosi paha eroahdistus iski kuin salama. viikko mentiin tosi huonolla yöunilla (ja aikaisempaa aikaisemmilla aamuheräyksillä) ja nyt on sitten pari iltaa mennyt taas paremmin. Karkaa kylllä vielä kerran sängystään, mutta ei itki kuin hetken ja rauhoittuu sitten itekseen ja nukahtaa. Kannattaa siis varautua tämmöiseen mahdollisuuteen :/

Meillä pari ekaa viikkoa oli yhtä huutamista. Kumpikaan lapsista ei olisi aamulla halunnut jäädä tarhaan, vaan molemmat huusi ja itki mun perään kun jätin ne sinne :ashamed: Onneksi tuo vaihe meni nopeesti ohi ja nyt jäävät oikein mielellään. Lapset on olleet tarhassa nyt pari vuotta.

Alussa syöminen ei sujunut ollenkaan :ashamed: Nyt onneksi syövät molemmat ihan kunnolla. Riippuu tietysti ruuasta. Jos on jotain hyvää, niin voivat ottaa lisääkin. Päikkäritkin sujuu oikein hyvin. Monesti ollaan sanottu kyllä ettei 5vee esikoinen tarvii yli kahden tunnin unia, mut hoitajat on joko uskomattoman tyhmiä tai sitten ne tekee sen tahallaan, mut ne nukuttaa poikaa tosi kauan ja sit me kotona tapellaan illalla puoleen yöhön asti, että saadaan se nukkumaan :kieh: Tästä asiasta meinataan kyllä puhua johtajan kanssa, kunhan menevät syksyllä takaisin tarhaan.

Kavereita on tullut paljon ja joka päivä melkein tuovat kotiin omia hienoja taideteoksiaan :heart: Mä en jaksaisi kotona keksiä niin paljon tekemistä mun lapsille mitä niille tarhassa keksitään. On retkiä ja kaikkee muutakin mukavaa toimintaa =) Omat kokemukseni on ihan mukavia. Lapset tykkää ja muuten ollaan ihan hyvin tultu juttuun hoitajien kanssa mitä tuon esikoisen päikkäreiden kanssa ollaan jouduttu nyt kinaamaan :/ Mut ehkä siihenkin tulee nyt muutos ja alkavat kuuntelemaan mitä mieltä me asiasta ollaan.

Alussa molemmat sairastelivat tosi paljon |O Milloin oli silmätulehdus, kuume, yskä, ripuli, oksutauti tai jotain muuta yhtä kivaa...Puolen vuoden jälkeen hoidon aloittamisesta onneksi tämä vaihe meni ohi ja nyt sairastelu on melko harvinaista =) Kehitys on mun mielestä mennyt tosi hyvin eteenpäin :D Tyttö oli vaipoissa (1vee) kun meni tarhaan ja todella nopeesti oppi kuivaksi, kun se aika koitti :D Puhumaan alkoi hirveen nopeesti. Ajattelen sen johtuvan siitä, että kuulee tarhassa koko ajan, kun muut lapset puhuu ja ottaa mallia niistä.

Kumpikin tulee hyvin toimeen tarhassa muiden kanssa. Syrjimistä ei ole ollut. Tai ei ainakaan mun korviin ole kantautunut tietoa siitä =) Ja tarhoja todellakin on erilaisia :( Meilläkään tuo ei oo parhaimmasta päästä, mutta huonommistakin olen kuullut |O

Alkuperäinen kirjoittaja väinötär:
Juu on kokemusta aloituksesta viime kaudelta, haluaisin kaiken unhoittaa, mutta jos teitä kiinnostaa meidän kokemukset niin tuolta taaperoista etsitte s.20 Kevätkullat06 ja s. 10 alkaa minun lapseni pk alkutaipeleen kokemukset. Lisää on sitten tällä samaisella palstalla Kevätkullat06 tuoreempana kuulumisena.

Oikeesti oli rankkaa aloittaa hoito, kun pk jossa aloitti oli mitä oli, riippuu todella paljon paikasta missä aloittaa, et kuin kaikki alkaa sujumaan ja kuinka nopeasti lapsi sopeutuu. Meillä on nyt tämä kausi alkanut todella hyvin, saatiin siirto paratiisiin ja tänäänkin lapsi kertoi ikionnellisena nukuttuaan päikyt pk:ssa Spaiderman puku päällään et on ollut todella hyvä päivä! Siis sisälläni valui onnen kyyneleet, lapsellani on hyvä hoitopaikka ja ihanat hoitajat nyt, jotka aidosti välittävät lapsista ja tekevät parhaansa jotta päivät on lapsille sopivalla toiminnalla rakennettu. Paremmin en osaa nykytilannetta kuvata. Mutta lukekaa kauhutarinani, oikeesti meillä oli karmeita kokemuksia.. mutta onneksi meidän kokema on kuitenkin aika harvinaista, useimmat pk:t ovat hyviä hoitopaikkoja joissa on työstään nauttivia, ammattitaitoisia hoitajia ja jotka välittävät hoidettavista lapsistaan aidosti.
Mä en löytänyt tota kevätkullat06-juttua :( Olisin käyny lukemassa teidän tarhakokemuksia. Viitsitkö laittaa vaikka linkin? Tai ehkä mä en vaan tajunnut miten sitä etsitään ja katsoin ihan väärästä paikasta :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja smur-ffi:
Alkuperäinen kirjoittaja väinötär:

Mä en löytänyt tota kevätkullat06-juttua :( Olisin käyny lukemassa teidän tarhakokemuksia. Viitsitkö laittaa vaikka linkin? Tai ehkä mä en vaan tajunnut miten sitä etsitään ja katsoin ihan väärästä paikasta :ashamed:
en osaa linkittää :ashamed: mutta taaperoista kevätkullat06 ja sieltä s.11. on siis niin vanhaa juttua jo meidän pk. aloitus.

Meillä poika lähti aikoinaan hoitoon 1v2kk ikäisenä ja homma lähti sujumaan heti alusta alkaen tosi hyvin. Pkoti on tosi pieni, ainoastaan kolme ryhmää eli pian tuli tutuksi niin oma ryhmä kuin muutkin ryhmät.
Nyt 3v siirtyi samassa talossa isojen ryhmään ja ensimmäinen viikko on mennyt suhteellisen hyvin. Tuttu talo ja kaverit auttoivat tässä paljon. Aina välillä iskee aamuisin eroahdistus, mutta menee yleensä pian ohi ja iltapäivästä kertoo jo innoissaan, mitä kaikkea uutta on päivän aikana oppinut.
Taantumia tms. ei ainakaan meidän kohdalla ole esiintynyt. Ensimmäisenä syksynä sairasteli muutaman flunssan ja korvatulehduksen, muutoin on ollut aika terve. Aamuisin nauttii edelleen Gefiluksen juotavan jugun, joka tuntuu pitävän pahimmat taudit loitolla. Isukki sairasti pahemmin ekan syksyn aikana kuin lapsi eli kaikki pöpöt tarttuivat isiin :LOL:
Hoitajat ovat tosi mukavia ja kertovat aina tarkkaan päivän kulusta. Kysyä kannattaa myös, jos jokin asia jää askarruttamaan.

Tsemppiä hoidon aloitukselle ja toivottavasti kaikki sujuu hyvin!
Sannis

Yhteistyössä