kokemuksia päihteitä käyttävistä isistä??

Olisiko täällä ketään jolla on kokemusta alkoholisti ja huumeriippuvaisesta elämänkumppanista.?
Itse elän avoliitossa miehen kanssa jolla on edellä mainitut ongelmat. Ongelmia hoidetaan, mutta vasta vähän aika sitten mieheni alkoi tosissaan yrittämään ja ymmärtämään asoiden vakavuuden.
Haluaisin vaihtaa ajatuksia ja ennenkaikkea kokemuksia samanlaisessa tilanteessa olevien/olleiden ihmisten kanssa.
Miten olette kestäneet vaikeudet ja takapakit? Meillä aina erotaan ja sitten viikon kahden päästä taas palataan yhteen mikä ei ole yhtään terveellistä suhteelle eikä kenellekään lähipiirissämme.
Nyt olemme ottaneet asiat yhdessä hoidettaviksi ja lupautuneet odottamaan myrskyn laantumista aina kun sellainen ilmenee, eikä heti laiteta kimpsuja kasaan.
Meillä on yhteinen tytär 1v 3kk ja toinen tulossa... olemme onnellisia siitä, mutta silti huoli siitä että miten me jaksetaan pysyy voimakkaana mukana kuvioissa, mikä on varmasti norm. tälläisessä tilanteessa. Uskomme silti että liittomme kestää ja yritämme tehdä kaikkemme sen vahvistamiseksi!
Mieheni ei ole onneksi pahimmasta päästä alkoholisteja tai huumeiden käyttäjiä, mutta ongelmaksi ne silti ovat päässeet muodostumaan. Käyttää tai ottaa aineita/viinaa silloin kun hänen "ihanat" ystävät niitä eteen kiikuttaa, ei pysty vastustamaan vaikka ensiksi olisikin sanonut ei! Yksin ei lähde rällästämään eikä myisi äitiään saadakseen päätään sekaisin.
Vaikeaa tästä tekee sen, että kaveripiiri pitäisi nyt muuttua ja hänen äiti ja veli käyttää runsaasti alkoholia. Meillä ei ole kummankaan puolelta varsinaista tukiverkosta, ja miehelläni on masennusta,ahdistusta ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Niitä on kylläkin saatu aisoihin lääkkeillä, mutta ei ne lääkkeet ongelmaa poista, helpottaa vain!!! Olemme olleet on-off suhteessa reilu 2 v.
Ja mieheni on niin monta kertaa lähtenyt rilluttelemmaan, kun kaverit ovat soittaneet, että suhdettamme vaivaa pienimuotoinen luottamuspula. Onneksi hän ymmärtää sen ja nykyään ei ole enää niin salamyhkäinen asioidensa suhteen. Plussa puoli on vielä sekin, mikä pitää meitä yhdessä että me puhumme asiat halki jos ja kun tulee riitaa tai edes pientä kinaa. Minä olen niin herkkä hautomaan asoita (ihan pieniäkin) jos niitä ei selvitetä.
Miten olette saaneet kaveripiirin muutettua?
Asumme tällä hetkellä Hämeenlinnassa, mutta muutamme helmikuun puolella toiv. Lahteen takaisin.
Haluaisin samanhenkistä seuraa jakamaan kokemuksiaan alkoholia ja/tai huumeita käyttävästä/käyttäneestä elämänkumppanista ja miten olette siitä selvinneet.
Eikä muidenkaan äitien seura, etenkin Lahdesta ole pahitteeksi!!
Kiitos kun jaksoitte lukea. =)

katjakris
Meidän isi ottaa myös aika tanakasti olutta,ei käytä huumeita (onneksi) eikä edes kirkkaita.Vain olutta ja noin 3xviikossa.
Tätä se on ollut koko meidän suhteen ajan 7v.Ja siis paljon ennen minuakin..Meillä on 2 lasta 5.5 tyttö ja 3v poika.
Ei olla "erottu" kertaakaan,lähellä on kyllä ollut monesti.Viimeeksi n.1.5v sitten.Olin lasten kanssa maalla 3vko ja ilmoitin ett jos ei muutu asiat niin muutto edessä.Oli jo kämppä valmiina.Kyllä ukko sit huomas miten tyhjää on olla ilman meitä ja muuttuikin vähäks aikaa..
Pisin aika dokaamatta taitaa olla 1kk!!!

Nyt olis taas yritys alkamassa..Mutta kun ei huoli apua mistään,hän itse.Ja nähty on ett ei onnistu.On onneks muuten asiat hyvin,hoitaa työnsä ja ostettiin vuosi sitten oma rivarin pätkä.Muutenikin saan kaiken tarpeellisen,välillä vaan haluaisin lapsille isän.En krapulasta kärsivää sohvaperunaa..

Pariterapiassakin ollaan käyty,ja huomattu että yhdessä halutaan olla.
Toivotaan parasta!!

katjakris
Mietin välillä itsekkin miksi olen lapset tehnyt??
mutta taitais suomen syntyvyys luvut olla aika alhaiset jos lapsia ei "tehtäis" alkoholistien,narkkien,pettäjien ja hakkajien kanssa..

käyppä kurkkaan www.al-anon.fi sivuilla, sieltä saat asiallista tietoa ja vertaistukea. al-anon ryhmät ovat tarkoitettu alkoholistin läheisille. suosittelen lämpimästi, vain itseään voi muuttaa, ei toista.... voimia sinulle....

Täytyy sanoa, että mun miehelle kanssa tuo olut ja viinapuoli maistuu mielestäni liiankin hyvin. On mennyt taas monta viikonloppua, että on vaan lähtenyt kavereiden kanssa juhlimaan, ja sit seuraavana päivänä tullut kotia tai on pitänyt hakea kotia. Alkaa pikkasen ottaa päähän.
Ymmärtää asian, kun siitä keskustellaan, mutta siihen se usein jääkin. Kun joku kaveri tulee ja sanoo, että ootko tossun alla, kun et lähe, nii menee vaan. Lapsen syntymän jälkeen on ollut enemmän tälläistä, mistä olen aika hämmästynyt. Mutta toivon, että viesti menee perille, ja tavat paranee.
Ipana ja minä ollaan kuitenkin hänelle ne maailman tärkeimmät asiat, eikä missään nimessä halua meitä menettää.

-peukku-
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.01.2005 klo 23:09 Kalalokki kirjoitti:
Täytyy sanoa, että mun miehelle kanssa tuo olut ja viinapuoli maistuu mielestäni liiankin hyvin. On mennyt taas monta viikonloppua, että on vaan lähtenyt kavereiden kanssa juhlimaan, ja sit seuraavana päivänä tullut kotia tai on pitänyt hakea kotia. Alkaa pikkasen ottaa päähän.
Ymmärtää asian, kun siitä keskustellaan, mutta siihen se usein jääkin. Kun joku kaveri tulee ja sanoo, että ootko tossun alla, kun et lähe, nii menee vaan. Lapsen syntymän jälkeen on ollut enemmän tälläistä, mistä olen aika hämmästynyt. Mutta toivon, että viesti menee perille, ja tavat paranee.
Ipana ja minä ollaan kuitenkin hänelle ne maailman tärkeimmät asiat, eikä missään nimessä halua meitä menettää.
Miksi haet hänet kotiin?

Jätä hakematta. :eek:

mami kanssa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2005 klo 19:32 katjakris kirjoitti:
Meidän isi ottaa myös aika tanakasti olutta,ei käytä huumeita (onneksi) eikä edes kirkkaita.Vain olutta ja noin 3xviikossa.
Tätä se on ollut koko meidän suhteen ajan 7v.Ja siis paljon ennen minuakin..Meillä on 2 lasta 5.5 tyttö ja 3v poika.
Ei olla "erottu" kertaakaan,lähellä on kyllä ollut monesti.Viimeeksi n.1.5v sitten.Olin lasten kanssa maalla 3vko ja ilmoitin ett jos ei muutu asiat niin muutto edessä.Oli jo kämppä valmiina.Kyllä ukko sit huomas miten tyhjää on olla ilman meitä ja muuttuikin vähäks aikaa..
Pisin aika dokaamatta taitaa olla 1kk!!!

Nyt olis taas yritys alkamassa..Mutta kun ei huoli apua mistään,hän itse.Ja nähty on ett ei onnistu.On onneks muuten asiat hyvin,hoitaa työnsä ja ostettiin vuosi sitten oma rivarin pätkä.Muutenikin saan kaiken tarpeellisen,välillä vaan haluaisin lapsille isän.En krapulasta kärsivää sohvaperunaa..

Pariterapiassakin ollaan käyty,ja huomattu että yhdessä halutaan olla.
Toivotaan parasta!!
meillä melkeen näin myös!!meillä niin arka aihe kun nostan pöydälle kaljottelun itseäni jo huolestuttaa kun ukko tissuttelee noin:3-4kertaa viikko/eikä itse edes myönnä että niin usein pisin aika on ollut 3vko juomatta en tiedä enään mitä keksisin ratkaisuksi ei halua/pysty asiasta juttelemaan,mutta työt ja perheen hoitaa hyvin :ashamed: \|O

tikru79 harmaana
Kuinka ei muksuja oo huostaanotettu, jos perheesä on huumeiden käyttöä.. ihme juttu,yleensä ne viedään melkein heti pois. kokemusta kyllä nisteistä löytyy ja sitä vetämistä ei kyl ole helppo lopettaa..

mistä tietää et mies vetää aineita?vähän tyhmä kysymys...mut kuitenkii...Ihan oikeesti kun epäilen et mun ukko käyttää...Tiliä tulee helvetin hyvin joka kuukausi mut mitään ei näy missään.Hänellä ei kuulema ole koskaan rahaa ruokaa kun sitä kysyn ja sit tiliotteista näkyy et monen satasen automaattinostoja usein..mitähän tää on?

tikru -79
kylläpä tuo ihmisen persoonallisuus siinä alkaa muuttuun.. ns.pinna kireällä aika lailla koko ajan ja olemattomista syistä.. ja onhan ihminen nyt erilainen,jos se on just jotain vetänyt, useimmiten tai no..ei sitä välttämättä käytöksestä huomaa,jos ei oo ite käyttäny,mut tutkaileppa pupilleja B)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2005 klo 14:31 tikru -79 kirjoitti:
kylläpä tuo ihmisen persoonallisuus siinä alkaa muuttuun.. ns.pinna kireällä aika lailla koko ajan ja olemattomista syistä.. ja onhan ihminen nyt erilainen,jos se on just jotain vetänyt, useimmiten tai no..ei sitä välttämättä käytöksestä huomaa,jos ei oo ite käyttäny,mut tutkaileppa pupilleja B)
Ku mun mielestä se on äkänen kokoajan tai jotenkin kireä.Vai onks se vaan työstä johtuvaa..Joskus se on vähän ylipirtee ja ihmettelen..se on kyl joutunu käyttää diapamia töitten takia.Mut mitä noista pupilleista?? B)

tikru79 harmaana
että olisivatko semmoset reippaan kokoiset,ainaski jos jotain nopeeta elikkäs esim.amfetamiinia käyttää. Huomaat kyl kun pupillit on valossakin tosiaan aika lailla laajentuneet..Ja ylipirteähän sitä silloin on,eikä meinaa saada nukutuksi..siihen ne monet sitten esim. pameja syö.

Nii..se ei muuten saa kunnolla nukutuksi...rauhallisiakin jaksoja on et nukkuu.Mut sit kännissä muuttuu ihan kusipääks..Aivan ku se ei tuntis mua..Oon vaa joku sen silmissä.Jos ajan vaik autookii ni se on vaa joo kiitti kyydistä mä meen nyt baarii ja ok?Se muuttuu aivan ihmeelliseks kännissä.

Pitäsköhän mun uskaltaa kysyä tästä asiasta siltä? :'(

tikru -79
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2005 klo 18:59 johku kirjoitti:
Nii..se ei muuten saa kunnolla nukutuksi...rauhallisiakin jaksoja on et nukkuu.Mut sit kännissä muuttuu ihan kusipääks..Aivan ku se ei tuntis mua..Oon vaa joku sen silmissä.Jos ajan vaik autookii ni se on vaa joo kiitti kyydistä mä meen nyt baarii ja ok?Se muuttuu aivan ihmeelliseks kännissä.

Pitäsköhän mun uskaltaa kysyä tästä asiasta siltä? :'(
eipä se muuten selviä,jos sit myöntää. Mut ei se välttämättä "virallisia" huumeita käytä, mut diapamit yms. tekee myöskin välillä ihan ihme juttuja,ei todellakaan rauhota vaan ihan päinvastoin. Voi vaikka valvoa lähes koko yön ja siivoilla tai jotai muuta säätöä..ja sit pinna kireellä, kun lääkkeet alkaa olla vähissä. Ja varsinkin kun juot, ni järkeä ei sit ole päässä yhtään,eli voi kyl tehdä aika lailla ihan mitä vaan..tunteeton..

Nipsu76
Isäni on alkoholisti, juo joka päivä. Vanhempani kuitenkin erosivat, kun olin yksi vuotias. Mutta niinpä minunkin elämääni tuli mies joka juo tosi paljon olutta sekä kirkkaita. Ollaan oltu 7 vuotta yhdessä ja alussa ei juonut niin paljon vaan viinan juonti tuli hänen elämään vähitellen.Nyt juo monta kertaa viikossa. :snotty: Onneksi silloin ei juo, kun on töissä.Nyt on onneksi vähentänyt juontia, kun sai töitä
Minä todella kärsin kun hän juo, ja myöskin lapset, meillä on kaksi lasta. Ollaan oltu kerran erossa vuos, mut sitten taas palattiin yhteen.
Kummallakin on niin sanottu ihmisriippuvuus toinen toisistaan.
Kuitenkin rakkaus on säilynyt vaikka on välillä vaikeaa.

Meillä iskä ottaa myös kaljaa ja reilusti.. Monesti mietin juuri sitä, että miksi ylipäätään olen hänen kanssaan lapsia tehnyt.. Toisaalta taas hetkeäkään sitä en kadu kun pienoisia katselee..Melkein olisi helpompi elää yksinhuoltajana, kun lapsien lisäksi tavallaan hoitaa myös miestään.. Miehelläni on alkoholiongelman lisäksi suuria ongelmia itseluottamuksen suhteen..Tai no kai kaikilla alkoholisteilla on.. Hän ei ole vielä edes pystynyt sanomaan ääneen, että hänellä mitään ongelmaa on, vaikka sitä on jatkunut jo useita vuosia ja se on ollut pahempikin, ennen meidän seurustelua ja avioliittoa..niin ja lapsia..Kun vaan uskaltaisi erota..meillä on lapsien lisäksi talo ja eläimiä..se ei olisi kovin helppoa ja miten lapset siihen suhtautuisi..Ja rakastan miestäni niin tyhmän sokeasti.. Itseppä olen aikoinani valinnan tehnyt..ei kai siittä parane valittaa, mutta on toisaalta lohduttava kuulla, että monella asiat ovat samalla mallilla...

Yhteistyössä