Kokemuksia Nuvaringistä

• Viestiketjun aloittaja Kesäheinä
  • Ensimmäinen viesti
Kesäheinä
Moi,

olen aloittamassa pitkän ehkäisyttömän kauden jälkeen taas hormoniehkäisyn käytön. Aikaisemmin käytössä ovat olleet yhdistelmäpillerit, mutta niistä tuli niin suuri haluttomuus, että itse pillerit olivat ihan turhat :) Olisin mieluusti kuullut teidän kokemuksia Nuvaring ehkäisyrenkaasta, koska se matalahormoonisena kiinnostaisi kovasti.. Millaisia sivuvaikutuksia vai eikö juuri mitään?

Kiitos jo etukäteen

Missy
Samat sivuvaikutukset jatkui kuin pillereillä, eli taukoviikon päänsärky ja limakalvojen kuivuus. Lisäksi rengas oli liian iso ja aiheutti osaltaan vaivoja. 9kk sitä jaksoin, kunnes vaihdoin e-tapaa.

MsX
Moi!
Pari viikkoa sitten heitin renkulan nurkkaa, kun sen myötä hävisi kaikki seksihalut totaalisesti. Mies alkoi olemaan hiukan hermona ja minä myös. Lisäksi vajaan vuoden aikana oli muutama ärhäkkä hiivatulehdus. Muuten olisi ollut aivan mahtava ehkäisykeino, helppokäyttöinen. Kyllähän se hiukan seksin aikan tuntui, mutta saahan sen ottaa 3:ksi tunniksi pois. Toivottavasti sopii sinulle. MInulle ei, kuten ei pilleritkään...

Kesäheinä eli ap
Huokaus. Kiitos kokemuksista. Noita pelkäsinkin. Mulla on aikaisemmin ollut käytössä yhdistelmä e-pillerit, mutta niistä tosiaan totaalinen haluttomuus, ei onneksi muita oireita mutta tuossakin tarpeeksi. Itsellä meni n. 6 kk, että kierto palautui pillereiden jälkeen normaaliksi ja sen jälkeen onkin olo ollut hyvä (ja halut kohdallaan). Pitkässäkään ajassa "vahinkoa", joka olisi siis ollut ihan ok, ei tapahtunut, mutta nyt muuttuneiden elämäntilanteiden takia halutaan pelata varmemman päälle. Ei varmaan auta kuin ottaa riski ja kokeilla ainakin jonkin aikaa. Voi kun olisi joku kätevä hormoniton ehkäisykeino (ei kumit)..
Otan mieluusti vielä lisää kokemuksia vastaan, jos joku niitä jaksaa kirjoittaa.

sim
Noitahan pitäis löytyä vanhoistakin viesteistä,itse ainakin olen kirjoittanut.Mulla ei ole mitään muuta kuin hyvää sanottavaa renkaasta.Vaihdoin suoraan pilelreistä siihen koska pillerit tekivät ärtyisäksi.Haluttomuutta ei ole missään vaiheessa ollut edes vähääkään tai mitään tiputtelua.Eikä edellä mainittuja limakalvojen kuivuutta,päänsärkyä :)

kokenut
Onhan täälläkin varmaan kymmeniä ellei satoja kokemuksia renkaasta, jos vaan vaivaudut etsimään. Näköjään nyt on sitten sellainen kausi, että huonoja kokemuksia löytyy. Mutta kuten varmasti tiedät, nämä asiat ovat yksilöllisiä eikä muuten kuin kokeilemalla saa tietää miten käy.

Itse käyttänyt rengasta n. 2,5 vuotta ongelmitta.

Kesäheinä (ap)
Jep, tuo haku ei vain toiminut mulle enkä ole ehtinyt tarkemmin selaamaan muuta kuin n. 10 sivua taaksepäin (ja silloin ei juuri näkynyt mitään aiheesta). Toki tiedän, että hommat ovat yksilöllisiä, mutta onhan se aina kiva kuulla, että miten muilla on mennyt. Ja toki kaikki kommentit, niin puolesta kuin vastaan, otetaan mieluusti :) Kiva kuitenkin, että löytyi huonojen kokemusten lisäksi myös hyviä.

Ja pillereistä.. Muuten sopivat mulle hyvin, mutta haluttomuutta tuli liiaksi. Ajattelin vain, että kun renkaassa hormonia on huomattavasti vähemmän, voisi halutki pysyä paremmin. Sehän selviää vain kokeilemalla joten ei muuta kuin reseptiä hakemaan.

helvi
Rengas ei omalla kohdallani vähentänyt pillereistä (yasmin) johtunutta haluttomuutta. Samat vaivat pysyivät, ja ekan renkaan aikana painoa tuli 4 kg lisää (en muuttanut syömisiäni lainkaan, ruokapäiväkirja sen todistaa). Olo olikin melkoisen turvonnut ja selluliitti lisääntyi rähähdysmäisesti. Taukoviikon päänsäryt sen sijaan jäivät onneksi pois. Käytin rengasta noin 1,5 vuotta.

Viimeisen käyttöviikon aikana rengas lähti itsestään valumaan ulospäin. En tiedä muuttuvatko "paikat" jotenkin kierron eri vaiheissa vai "löystyikö" rengas viikkojen aikana. Mutta välillä piti käydä vessassa tunkemassa sitä paremmin paikoilleen. Ja ulostaessa sai olla tarkkana, ettei rengas plumpsahtanut pönttöön. Lisäksi rengas hankasi joko minua tai miestä joka yhdynnässä (silloin kun satuin seksiä haluamaan), joten se oli pakko poistaa seksin ajaksi. Ihme kyllä en saanut yhtäkään hiivatulehdusta. Valkovuodon määrä lisääntyi jonkin verran.

Verenpaineeni oli jo pillereiden aikaan koholla ja seurannassa ja sama meno jatkui renkaan kanssa. Se oli viimeinen niitti hormonien arkkuun. Lopetin renkaan käytön noin 6 kk sitten. Tähän voisin listata kaikki ne positiiviset vaikutukset (ja muutaman negatiivisenkin), mitä ilmeni hormoniehkäisyn lopettamisen jälkeen, mutta se menee jo ohi aiheesta.

Ei muuta kuin rohkeasti kokelilemaan. Ja kannattaa käyttää rengasta (tai mitä tahansa muuta uutta hormoniehkäisyä) ainakin se 3 kk ennenkuin luovuttaa. (Paitsi jos tulee jotain veritulppaoireita tms. oikeasti vaarallista.)

Katariina
Minulla ei ole kuin positiivisia kokemuksia renkaasta. Olen nyt käyttänyt sitä noin vuoden. Minulla rengas pysyy hyvin paikoillaan ja eikä tunnu yhdynnässä.Ja minulla pillereistä tulevat oireet loppuivat kokonaan kun siirryin renkaaseen. Nähtävästi rengas on kuten muutkin ehkäisykeinot, sopii osalle ja osalle ei...

Yhteistyössä