Kokemuksia NIPT-testistä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen pian 40v ja nyt raskaana. Haluan mennä NIPT-testiin (Helsingissä) ja kyselisin siitä kokemuksia.

Missä kävit, minkälaisia hintoja, mitä kannattaa ottaa huomioon?

olen ymmärtänyt, että testejä on kahta tyyppiä, toinen laajempi. Käsittääkseni testejä myös tehdään lisäultran kanssa ja ilman. Minne kannattaa mennä ja mistä maksaa?
 
Olen pian 40v ja nyt raskaana. Haluan mennä NIPT-testiin (Helsingissä) ja kyselisin siitä kokemuksia.

Missä kävit, minkälaisia hintoja, mitä kannattaa ottaa huomioon?

olen ymmärtänyt, että testejä on kahta tyyppiä, toinen laajempi. Käsittääkseni testejä myös tehdään lisäultran kanssa ja ilman. Minne kannattaa mennä ja mistä maksaa?
Meillä saa 40 vuotta täyttäneet nipt testin ilmaiseksi.
 
vierailija
Tähän nipt testiin itse en sitä halua. Ei se down lapsi ole sen erikoisempi kuin muut. Itselläni on tämä ihana luonnonlapsi joka tuonut iloa elämääni. Nipt testi on pahimman laatuista rodun jalostusta. Poistetaan yksilöt jotka eivät tuota yhteiskuntaan mitään. Oletteko tietoisia että sikiö poikkeavuuden vuoksi voidaan yli RV 20 vielä abortoida. Mutta samaan aikaan vielä samoilla viikoilla syntynyt vauva yritetään pelastaa ja joka on voinut saada vakavan aivovamman hapen puutteesta.
 
  • Vihainen
Reactions: Antzu
vierailija
Tähän nipt testiin itse en sitä halua. Ei se down lapsi ole sen erikoisempi kuin muut. Itselläni on tämä ihana luonnonlapsi joka tuonut iloa elämääni. Nipt testi on pahimman laatuista rodun jalostusta. Poistetaan yksilöt jotka eivät tuota yhteiskuntaan mitään. Oletteko tietoisia että sikiö poikkeavuuden vuoksi voidaan yli RV 20 vielä abortoida. Mutta samaan aikaan vielä samoilla viikoilla syntynyt vauva yritetään pelastaa ja joka on voinut saada vakavan aivovamman hapen puutteesta.
Ei kaikki down lapset ole mitään iloisia luonnonlapsi. Paljon sydänsairauksia ym. Down ei myöskään ole ainoa mitä seulotaan.

Sikiö yritetään pelastaa rv 24+ ja raskauden keskeytystä ei voi enää tehdä 24 viikon jälkeen.
 
Mä oon käynyt kahdesti Femedassa NIPT-testissä, tosi ihana henkilökunta ja viime kerralla vastaukset tuli vähän reilu viikossa :love:En vaan yhtään muista tarkkaa hintaa, oliskohan ollut vähän alle 700€ ja sit jos tietyt kriteerit täyttyy niin siihen saa kela-korvauksen.
 
vierailija
Ei kaikki down lapset ole mitään iloisia luonnonlapsi. Paljon sydänsairauksia ym. Down ei myöskään ole ainoa mitä seulotaan.

Sikiö yritetään pelastaa rv 24+ ja raskauden keskeytystä ei voi enää tehdä 24 viikon jälkeen.
Kaverillani oli RV 25 menossa ja oli lisäultra. Niin lääkäri sanoi että tehdäänkö keskeytys jos jotain vakavaa olisi. Ja tiedossa oli down raskaus. Pohjoismaissa 90 % down raskauksista keskeytetään. Se on todella järkyttävä määrä. Oma lapseni on terve ei liitännäis sairauksia kehittyy normaalisti paitsi puhe. Kauhea ajatus jos olisin tehnyt abortin koska on lähes normaali lapsi
 
vierailija
Tähän nipt testiin itse en sitä halua. Ei se down lapsi ole sen erikoisempi kuin muut. Itselläni on tämä ihana luonnonlapsi joka tuonut iloa elämääni. Nipt testi on pahimman laatuista rodun jalostusta. Poistetaan yksilöt jotka eivät tuota yhteiskuntaan mitään. Oletteko tietoisia että sikiö poikkeavuuden vuoksi voidaan yli RV 20 vielä abortoida. Mutta samaan aikaan vielä samoilla viikoilla syntynyt vauva yritetään pelastaa ja joka on voinut saada vakavan aivovamman hapen puutteesta.
Sinä et sitä halua, minä haluan. Ymmärrät varmaan, että vaikka jotain oireyhtymää kantavan lapsen saisikin (ja haluaisikin saada), on hyödyllistä tietää asiasta etukäteen?

Lisäksi Nipt seuloo myös esim Angelmanin syndroomaa, joka on vakava kehitysvamma.

ap
 
  • Tykkää
Reactions: Antzu
vierailija
Erikoinen näkökulma tuo, että NIPT testi liitetään aborttiin. Suurin osa raskaana olevista varmasti haluaa etukäteen tietää sen minkä voi (etenkin jos on riskitekijöitä) ja valmistautua jo raskauden aikana tulevaan. Eikös se siis ole ihan sen syntyvän lapsen edun mukaista että tiedetään haasteita jo valmiiksi se mikä voidaan ja varaudutaan mahdollisiin kiireellisiin synnytyksenjälkeisiin toimenpiteisiin. Ja tosiaan eihän se nipt mikään down-seula pelkästään ole.

Itsekin kuulisin mieluusti kokemuksia :)
 
  • Tykkää
Reactions: Antzu
me ainakin käytiin sen takia, että voitaisiin valmistautua odotukseen ja tulevaan vauvaan parhaalla mahdollisella tavalla. Ja ei todellakaan yksin downin takia, vaan ihan kaikkien, mitä siinä nyt tutkittiinkaan. Ja toki toi helpotuksen, kun mitään kromosomipoikkeavuuksia ei löytynyt. Mutta ei sekään ole minkäänlainen tae, että kaikki menee hyvin ja lapsi syntyy terveenä.
 
vierailija
Kaverillani oli RV 25 menossa ja oli lisäultra. Niin lääkäri sanoi että tehdäänkö keskeytys jos jotain vakavaa olisi. Ja tiedossa oli down raskaus. Pohjoismaissa 90 % down raskauksista keskeytetään. Se on todella järkyttävä määrä. Oma lapseni on terve ei liitännäis sairauksia kehittyy normaalisti paitsi puhe. Kauhea ajatus jos olisin tehnyt abortin koska on lähes normaali lapsi
Niin? Harvinaisia nuo myöhemmät raskauden keskeytykset. Se on kuitenkin jokaisen oma asia haluaako keskeytyksen vai ei. Ja toistan itseäni, down ei ole ainoa mitä seulotaan. Miksi yhdistät Niptin keskeytykseen? Sillä saadaan lisätietoa, josta on apua päätösten tekoon.
Sun subjektiivinen näkemys ei onneksi ole ainoa oikea! Ihme jeesustelua.
 
  • Tykkää
Reactions: Antzu
vierailija
Kaverillani oli RV 25 menossa ja oli lisäultra. Niin lääkäri sanoi että tehdäänkö keskeytys jos jotain vakavaa olisi. Ja tiedossa oli down raskaus. Pohjoismaissa 90 % down raskauksista keskeytetään. Se on todella järkyttävä määrä. Oma lapseni on terve ei liitännäis sairauksia kehittyy normaalisti paitsi puhe. Kauhea ajatus jos olisin tehnyt abortin koska on lähes normaali lapsi
Anteeks nyt mut tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Suomessa lapsen abortoiminen on laissa kiellettyä rv24 jälkeen ja ennen tuota viikkoa keskeytyksen syyksi käy ainoastaan todella paha kehitysvika joka johtaa lapsen kuolemaan. Lupa siihen haetaan valviralta.

Itsellä raskaus keskeytettiin viime joulukuussa rv22 juurikin sikiön pahan sairauden takia. Mikään muu syy ei enää tossa vaiheessa käy valviralle. Esim down-raskaus ei ole enää luvallista keskeyttää noin myöhäisillä viikoilla. Tää kaikki lukee valviran sivuilta et sielt voi käydä lukemassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Antzu
vierailija
Down-raskaus on käsittääkseni mahdollista keskeyttään rv20 mennessä. Mut jos niptiin ei halua niin silloin on varmasti myöskin muita seulontoja vastaan koska kyllähän mm ultrissakin seulotaan eri poikkeavuuksia.Mun tapauksessa vasta rakenneultrassa viikolla 21 huomattiin ettei lapsi ole terve ja tuli kiire hakee lupaa valviralta jotta keskeytys saatiin hoidettua ennen tuota viikkoa 24.
 
vierailija
Tähän nipt testiin itse en sitä halua. Ei se down lapsi ole sen erikoisempi kuin muut. Itselläni on tämä ihana luonnonlapsi joka tuonut iloa elämääni. Nipt testi on pahimman laatuista rodun jalostusta. Poistetaan yksilöt jotka eivät tuota yhteiskuntaan mitään. Oletteko tietoisia että sikiö poikkeavuuden vuoksi voidaan yli RV 20 vielä abortoida. Mutta samaan aikaan vielä samoilla viikoilla syntynyt vauva yritetään pelastaa ja joka on voinut saada vakavan aivovamman hapen puutteesta.
Kukaan ei varmasti sinua ole testiin pakottamassa, samoin kuin aborttiakaan ei ole pakko tehdä. Tämä kuitenkin on jokaisen oma valinta, samoin kuin sekin, haluaako tietoisesti tuoda maailmaan kehitysvammaisen lapsen. Onneksi tässä jokainen voi tehdä itselle ja omalle perheelle parhaan valinnan riippumatta siitä, mitä mieltä sinä tai muutkaan ulkopuoliset ovat.
 
  • Tykkää
Reactions: Antzu
vierailija
Joo kyl jotenkin menee tunteisiin sellaset jotka tulee laukomaan omia mielipiteitään asiaan joka ei heille kuulu. Aloittaja tuli tiedustelemaan kokemuksia niptistä. Ei kenenkään mielipiteitä kyseisestä seulonnasta. Se on jokasen oma asia meneekö. Ja se keskeyttääkö raskauden sikiön vamman takia on jokaisen henkilökohtainen päätös eikä pitäis olla kenenkään muun murhe.
 
  • Tykkää
Reactions: Antzu
vierailija
Dextrassa suppea NIPT maksoi reilu vuosi sitten muistaakseni noin 600 €. Lääkäri katsoi vielä ennen verinäytteen ottoa nopeasti ultralla, että sikiö on elossa mutta mitään sen tarkempaa ultraa ei tehty. Tulos tuli reilussa viikossa. En halunnut ollenkaan julkisen puolen verinäyteseuloja, koska NIPT on niitä herkempi ja tarkempi. Nt-ultrassa kävin kyllä julkisella, NIPTin tulos oli jo tullut ja tiedossa siinä vaiheessa.

Jos NIPTin tulos on poikkeava, se varmistetaan aina lapsivesipunktiolla tai istukkabiopsialla jos äiti harkitsee raskauden keskeyttämistä, pelkän poikkeavan NIPTin takia ei saa lupaa raskauden keskeytykseen. Ja se on ihan 100 % jokaisen oma päätös, miten toimii jos sikiöllä todetaan kromosomipoikkeavuus.
 
  • Tykkää
Reactions: Antzu
Perhe-Artessa NIPT vähän alle 600 eur muistaakseni. Jos yhdistelmäseula hälyttää (niinkuin se saattaa helposti hälyttää jo pelkästä ikäriskistä), niin pääsee siihen niptiin julkiselle puolelle ilmaiseksi. Itse en halunnut odottaa niin pitkään, joten kävin Perhe-Artessa omalla rahalla heti kun vaaditut viikot tulivat täyteen. Tulos tuli reilussa viikossa.
 
vierailija
Perhe-Artessa NIPT vähän alle 600 eur muistaakseni. Jos yhdistelmäseula hälyttää (niinkuin se saattaa helposti hälyttää jo pelkästä ikäriskistä), niin pääsee siihen niptiin julkiselle puolelle ilmaiseksi. Itse en halunnut odottaa niin pitkään, joten kävin Perhe-Artessa omalla rahalla heti kun vaaditut viikot tulivat täyteen. Tulos tuli reilussa viikossa.
Kiitos vastauksesta. Oliko niin, että perhe-artessa ei tavatalääkäriä, vain hoitaja? Ja tuleeko tulokset postissa kotiin? Otitko perus paketin vai laajemman?
 
Olen pian 40v ja nyt raskaana. Haluan mennä NIPT-testiin (Helsingissä) ja kyselisin siitä kokemuksia.

Missä kävit, minkälaisia hintoja, mitä kannattaa ottaa huomioon?

olen ymmärtänyt, että testejä on kahta tyyppiä, toinen laajempi. Käsittääkseni testejä myös tehdään lisäultran kanssa ja ilman. Minne kannattaa mennä ja mistä maksaa?
Mulle tarjottiin nipt testiä ilmaseks, koska en mennyt neulapelon takia siihen seulontaan mikä tehdään neuvolassa.
 
Kiitos vastauksesta. Oliko niin, että perhe-artessa ei tavatalääkäriä, vain hoitaja? Ja tuleeko tulokset postissa kotiin? Otitko perus paketin vai laajemman?
Kätilö tarkasti viikot ultralla ja kirjoitti lähetteen labraan. Labra oli Hernesaareessa. Tulokset soitettiin puhelimella ja lähetettiin perästä kirjeitse kotiin. Mulla oli peruspaketti. Kannattaa hintatiedot tsekata vielä Perhe-arten sivuilta :)

Mulla hälytti myöhemmin yhdistelmäseula mutta en mennyt jatkotutkimuksiin enää, kun nipt oli ok. Ikä on tuossa yhdistelmäseulassa tosi merkittävä tekijä, eli vaikka tulokset muuten ok, niin riskit olivat koholla. Mulla ikää 41 v.
 

Yhteistyössä