Kokemuksia munasarjakystista

Minulla on ollut toisessa munasarjassa kysta. Opiskelin vielä sillon kun yks aamu mahaan alko koskemaan ja päivän mittaan kipu vaan paheni. Kävin sitten terveydenhoitajalla, joka lähetti minut ensiapuun. Siellä sitten lääkäri tutki minut ja lähetti suoraan leikkaussaliin, koska luuli että minulla oli puhkeemassa umpisuoli. No leikkauksessa selvisi sitten ettei minulla umpisuoli ollutkaan tulehtunut. Kotiin pääsin sairaalasta pari päivän päästä. Leikkausarpi alko paranemaan, mutta mahakipu vaan jatkui. Menin uudestaan sairaalaan ja jouduin osastolle. Siellä minut tutkittiin vasta ultralla, jolla kystä sitten löydettiin. Osastolla ollessani kipu vaan paheni ja sain koko ajan suoneen suoraan kipulääkitystä ja antibiottia. Olin aivan tokkurassa kivusta ja lääkkeistä. Lääkärit vain sanoivat ettei sitä kystää voi leikata minulta pois kun on juuri umpisuoli leikattu turhaan. Yks lääkäri sitten ois leikannut sen pois, mutta minun tuurillani ei ollut sillon leikkaussalia vapaana ja jouduin taas vaan odottamaan. Onneksi lääkitys alkoi vihdoin tehomaan ja kipu helpottamaan. Sairaalasta pois pääsyn yhteydessä sain jatkosuunitelmaksi käydä uudestaan ultrassa seuraavien kuukautisten jäkeen. Kuukautisten jälkeen minulla ei enää kystää ollut, niin sitä ei tarvinnut leikata pois.
 
Mulla oli, mutta ei ollut kipeä laisinkaan. se poistettiin akupunktiolla eli imaisemalla, kun kasvu ei loppunut. Kasvoi kahdessa viikossa 4 sentistä 6 senttiin ympärys mitaltaan. akupunktion jälkeen tuli samanlainen kipu kuin olisi puhkaissut rakkulan, päivän sitä kesti.
 
mulla oli kipua aina kovaa kierron puolissa välissä, kierukka käytössä. Ultralla katottiin 8radiologi)ja kysta oli, gynen mielestä ei ollut kuin munarakkula. Tosin kipukin hävisi, että oliskohan puhjennut itekseen niinku saattavat tehäkin :)
 

Yhteistyössä