Kokemuksia mopseista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 645256a
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
6

645256a

Vieras
Meillä on aina ollut taloudessa isompia koiria. Nyt on kuitenkin, tullut harkittua pitemmän aikaa jotain pikkukoiraa. Mitään terrieriä ei haluta, tuntuu ettei minkään luonne olisi meille oikein sopiva. Pienistä koirista ei siis ole kokemusta meillä ja ensimmäisenä voin sanoa että ei haluta sitä kaikkein kovapäisintä räksyttäjärotua vaikka itsepäisistä koirista onkin kokemusta. :)

Mopsi kiinnostaisi, sen takia kun monet on puhuneet että sillä on rauhallinen ja kiva ja iloinen luonne, eikä ole hyperaktiivinen, mutta kuitenkaan ei sohvaperuna, ja ns. sopivasti itsepäinen.

Minkälaisia kokemuksia teillä on mopseista?

Tuttavalla oli muutama, järkyttävää miten ihminen on voinut jalostaa moisia.

Kaikilla jatkuvasti hengitysvaikeuksia, yhdeltä jouduttiin silmäkin poistamaan kun puhkesi jotain päin käveltyään.

[video=youtube;q3lgJJjxw70]http://www.youtube.com/watch?v=q3lgJJjxw70[/video]

[QUOTE="rrr";25978717]se silmähän voi puhjeta keltä vaan jos kävelee kerran jtn päin? ne puhuu paskaa näistä roduista,jotaka ei oo ikinä edes ollu tekemisissä niitten kans.[/QUOTE]
Koirilla, jolla on kuono, osuu se kirsu ensiksi seinään. Mopseilla silmät taas ensiksi.

Olen kyllä tietoinen siitä, ettei mopsi ole se maailman tervein koirarotu. Kuitenkin Suomessa ei käsittääkseni ole niin "pilalle" jalostettuja nuo kuin muualla maailmassa. Meillähän esimerkiksi saksanpaimenkoirat ovat vielä varsin terveitä, verrattuna niihin jotka kävelevät jossain Crufts-koirashow'ssa nilkat huojuen ja täristen kun on niin kierot jalat.
Olen siis ottanut selvää mopsien terveystilanteesta Suomessa ja vaikka noilla toki on sairauksia, niin kyllä ne melko terveitä Suomessa on näin yleisesti. :) Enemmän olisin huolissani esim. cavaliereista.

Mitään ihmeempää ei olisi tarkoitus koiran kanssa harrastaa (voiko noiden kanssa oikeastaan?) mutta kotikoiraksi, ja lenkkikaveriksi tulisi. Lapsia meillä on, ovat tottuneet isojen koirien (kaukkari, pyreneittenkoira, yms muita isoja) peuhaamaan, uskon että osaavat kyllä ymmärtää ettei pienen koiran kanssa samalla tavalla voi hyppiä ja pomppia, kun kuitenkin ovat jo sen ikäisiä mukeloita. Juurikin sellaista iloista, ihmisystävällistä koiraa olisin hakemassa.

Mitä esimerkiksi? Terrierit ei ole ikinä tuntuneet olevan se "mun juttu". Chihuahuat ja perhoskoirat ovat myös poissa laskuista. Pomeranianit ja muut superpörröiset ovat liian työläitä turkkinsa osalta ja kuulemma räksyttävät helposti.
Ehdotuksia otetaan kyllä vastaan. :) Pitäisi olla lapsirakas ja iloinen koira. Mäyräkoirat on ehdoton ei, kaikki yksilöt jotka olen tavannut on ollut kulman alta pälyileviä pomottajia joiden omistajat muistuttelee aina että "älä koske sitä korvista/selästä/hännästä kun se puree".

yhellä sukulaisella on mopsi, aluksi se oli mukava ja ystävällinen mutta sitten se sekos täysin... kun meen kylään niin se hyppii jaloissa ja räksyttää, kun käyn oven takana niin se unohtaa kuka mä oon ja alkaa räksyttää. Mopsit EIVÄT ole kovin älykkäitä tai terveitä oman kokemuksen mukaan joten omasta mielestäni mopsia EI kannattaisi hankkia.

Yhteistyössä