Kokemuksia monirakkulataudista (PCOD)??

Vauvaa on yritetty jo pidemmän aikaa, mutta erittäin epämiellyttävien aiempien neuvola-kokemusten takia en ole uskaltanut hakea aiemmin apua.. Viimein sain itseäni niskasta kiinni ja menen ensi viikolla tutkimuksiin.. Lääkäri epäili että kyseessä voisi olla monirakkulatauti, tai ainakin kyse on jostakin hormonaalisesta jutusta. Olisi mielenkiintoista tietää, millaisia oireita ko. taudissa on niillä, jotka sitä sairastavat, miten sitä on hoidettu, ja onko hoidoista ollut apua.. Pelottaa etten ikinä saa omaa lasta :(
 
SEE
Tämän löysin googlettamalla tuolta perhesuunnitelun sivuilta!
PCOS (=Polycystic Ovarian Syndrome) on polykystinen munasarjaoireyhtymä eli munasarjojen monirakkulaisuus. Se tarkoittaa sitä, että munasarja ei toimi normaalisti, vaan tuottaa useita pieniä rakkuloita. Munasarjojen koko on normaalia suurempi. Noin joka viidennellä hedelmällisessä iässä olevalla naisella on tavallista enemmän pieniä rakkuloita munasarjoissaan. Usein niistä ei ole sanottavampaa haittaa, mutta joissakin tapauksissa ne voivat aiheuttaa ongelmia, jopa hedelmättömyyttä ja silloin onkin kyse juuri PCO:sta.

PCO:ta todetaan jo murrosiän jälkeen aivan nuorillakin mutta tavallisimmin nainen on kuitenkin keski-iässä. LH (lutenisoiva hormoni, aikaansaa munasolun irtoamisen ja ohjaa keltarauhasen muodostumista) näillä naisilla on korkeahko tai normaali, FSH (follikkelia stimuloiva hormoni, kiihdyttää munarakkulan kasvua) on normaalia matalampi, munasarjan pintakerros on paksuuntunut, munasarja on suurentunut ja ovulaatio estynyt. Noin 13 %:lla PCO:sta kärsivistä prolaktiinitaso (PRL, maitorauhasta ja maidoneritystä kiihdyttävä hormoni) on noussut.

Ultraäänitutkimuksessa nähdään tyypillisesti munarakkuloita helminauhamaisesti munasarjan kapselina alla. Rakkulat ovat pieniä (alle 8 mm) ja niitä on vähintään 10/poikkileikkaus. Tarkoin ei tiedetä, miksi joillekin naisille kehittyy PCO. Perinnöllinen yhteys on mahdollinen. Niitä esiintyy kaikenikäisillä naisilla, joten munasarjat eivät yhtäkkiä muutu polykystisiksi, mutta oireilla ne voivat milloin vain.

Polykystiset munasarjat eivät tuota hormoneja oikeissa suhteissa. Aivolisäke tunnistaa tämän ja vuorostaan erittää epänormaalin suuria määriä LH:ta. Kun LH:ta on ylimäärin suhteessa FSH:hon, munasarjojen miessukupuolihormonien (androgeenien) eritys lisääntyy.

PCO:ssa tavallinen oire on vuotohäiriöt. Suurella osalla potilaista on myös hirsutismia. Tutkimuksiin nainen yleensä lähteekin juuri vuotohäiriöiden, hirsutismin tai lapsettomuuden takia. PCO-potilailla on usein liiallista karvankasvua, iho-ongelmia (akne) ja ylipainoisuutta. Lisäksi ylipainoisilla PCO-potilailla on lähes aina myös insuliinin liikaeritystä. Hoidoksi saattaa riittää pelkkä painon pudotus. Laihdutus voi korjata myös kuukautiskierron ja palauttaa hedelmällisyyden.

Ovulaatio saadaan nykyään useimmiten aikaan antamalla klomifeenia. Se aloitetaan pienellä annoksella, jota tarpeen mukaan lisätään. PCO-potilaita tulee aina seurata ultraäänitutkimuksin, koska pienelläkin annoksella voi kehittyä munarakkuloita. Silloin monisikiöisen raskauden ja hyperstimulaation riski kasvaa. Mikäli joudutaan käyttämään aivolisäkehormonia eli HMG:tä (esim. Humegon, Pergonal), on sitä annosteltava erittäin varovasti, koska silloin riski on vielä suurempi.

Aikaisemmin PCO-potilaita hoidettiin poistamalla pieni osa munasarjoista kiilaresektio-leikkauksella. Nykyisin tämä voidaan korvata polttamalla sähköllä tai laserilla reikiä munasarjan pintaan. Tällöin hormonihäiriö saattaa korjaantua useammaksi kuukaudeksi.


Itsellä oireena oli kuukautisten totaali puuttuminen, insuliinin liikaeritys, lievä ylipaino, sekä monirakkulaiset munasarjat ja ovuloimattomuus

Hoitona oli insuliinin liikaeritykseen metformiini, kuukautisten aikaansaamiseksi Terolut, Ovulaation aikaansaamiseksi Clomifen ( kokeiltiin myös menopur nimistä lääkettä tuloksetta) laihdutin 15 kg, miehen sperma tutkittiin myös joka todettiin priimaksi.Tutkimuksiin mentiin lokakuussa 2005 ja yhteensä 10 kieroa clomifenejä, 1 inseminaatio ja lopulta tuli plussa kierolta jolloin käytin lääkkeeinä metformiinia, terolutia, clomifeniä ja pregnyliä kypsyneiden munasolujen irrottamiseen+ mahdoton pupuilu kotona! Nyt odotellaan pienokaisen syntymää helmikuussa eli raskausviikko 21 menossa.

Eli PCO - diagnoosilla voi onnistua, joten tsemppiä tulevaan!
 
Juu, luinkin tuosta aiemmin jo netistä hedelmallisyys.fi sivustolta.. Itselläni tilanne on sikäli hyvä ettei ole mitään insuliini-ongelmia ja minulla on melko säännölliset kuukautiset. Tosin painoa on paljon liikaa, mutta laihdutus on menossa ihan hyvään suuntaan ja saan siihen tukes tk:n sydänhoitajalta. Jospa ne asiat alkaisi tästä selviämään ja tulisi jotain tulosta :) Kiitos vastauksestasi ja onnellista odotusaikaa :)
 
Minulla PCO diagnosoitu 24 v, hedelmöityshoidot aloitettiin kun olin 33 v. Kokeiltiin Clomifen, inseminaatio ja IVF, kaikki tuloksetta, ja kaiken tämän jälkeen kaksi yllätysluomuraskautta. Ikää itselläni tuolloin 38 ja 40v.
Eli itselläni ikä auttoi asiaa, kk-kierto säännöllistynyt "itsestään",nyt kahden raskauden jälkeen täysin säännöllinen kierto.
Toisella sisarellani todettu myös PCO, hän sai luomulapsen 44-vuotiaana.

Itselläni oireina kk-kierron epäsäännöllisyys (ovuloimattomuus), lievä ylipaino, hirsutismi ,eli kaikki "tyypilliset" oireet.
 
Moikka!

Minulla PCO todettiin 05/07. Olin jättänyt pillerit pois 10/06 noin 10 vuoden käytön jälkeen. Oireina PCO:sta oli kiertojen epäsäännöllisyys (23-56 päivää), vuotojen muuttuminen niukoiksi ja ovulaation puuttuminen.

Nyt ensimmäinen lapsettomuustutkimus-käynti takana ja seuraavasta kierrosta Clomit. Älä ole vielä huolissasi mahdollisesta lapsettomuudesta. itsellenikin gyne sanoi, että monilla PCO:laisilla myös luomuraskaus voi olla mahdollinen:) Itsekin olen yhden kerran ovuloinut luomusti. PCO on myös suhteellisen yleinen. Yhdellä ystävällänikin on sama diagnoosi.
 
Tervehdys!

Oli pakko tulla kommentoimaan aiheeseen kun googlettamalla asiaan törmäsin. Eli, minulla todettiin tänään PCO, joka todennäköisesti on sitä pahempaa laatua, eli PCOS. Oireina minulla ovat rakkulat kummassakin munasarjassa, ylipaino, karvan liikakasvua, verensokerihäiriöitä, verenpainetauti sekä aikuisiällä alkaneet iho-ongelmat. Rakkulat todettiin tänään JÄLKITARKASTUKSEN ultrauksessa, eli PCO ei välttämättä tarkoita lapsettomuutta! Olin aivan äimänä koko jutusta, mutta tällä diagnoosilla selittyy monet vuosia vaivanneet vaivat.

Tämän halusin vaan tsemppinä teille monirakkulaisten munasarjojen kanssa painiskelevat kertoa. Lapsia minulle on vaivasta huolimatta kertynyt 2 ja kumpikin ekasta kierrosta täysin luomuna. Ainoa iso vaiva PCOsta on raskauksien aikana ollut raskausdiabetes ja nyt viimeisimmässä myös synnytyksen jälkeen käynnistynyt pre-eklampsia (2.päivänä syn.osastolla).

Söin raskausaikana metformiinia joka aloitetaan todennäköisesti nyt uudelleen PCOn vuoksi ja laihduttamisen tueksi.

Oikein kovasti tsemppiä teille kaikille!

Mammoliino ja rinsessa reilu 6 viikkoa
 
Moikka! Mulla todettiin monirakkulaiset munasarjat 2/07. Oireena piiiiiiiiitkät kierrot, ovuloimattomuus ja iho ongelmat. Ensin lähdettiin tasoittamaan kiertoa teroluteilla. Sitten alotettiin metformin. Kun menkat saatiin kulkemaan, clomifen, ovulaation aikaansaamiseksi. 3 kiertoa söin clomeja tuloksena 2 kystaa ja clomit piti lopettaa. 3 kiertoa söin sitten vain metuja sekä teroja. Sitten sain luvan aloittaa clomit uudelleen. Siinä kierrossa mulle tehtiin ssg ja siitä kierrosta myös tärppäsi! :heart: Nyt rv8 eli toivoa on!
 
Toivoa on :) saimme esikoisemme kolmen vuoden yrittämisen jälkeen, ongelmien takana juurikin PCO ja sen aiheuttamat kiertohäiriöt. Metformiini oli meidän ongelmiimme ratkaisu, yhdistettynä lapsettomuushoitoihin.
 
Mulla on todettu PCOS vajaa pari kuukautta sitten. Olen hoikka, iho-ongelmia ei ole, häiriöitä kuukautiskierrossa sitten niidenkin edestä. Hoitona väestöliitolla terolutkuuri joka toinen kk kierron aloittamiseksi ja resepti myös clomeille, mutta ihan yöstä tullut munasarjakysta pitäis saada pois ennen clomejen aloittamista.
Lääkäri sanoi meille, että luomuraskaus on erittäin epätodennäköinen, mutta pco on yleisin ja helpoiten hoidettavissa oleva lapsettomuuden aiheuttaja.
 
No en nyt kyllä tiedä onko se niin helpoten hoidettavissa! IVF ei meillä auta ja vaikea toteuttaa kun rakkuloita tulee paljon, ja riskit aina suuremmat ja laatu sitten on tosi huonoa. Eipä siihen aina auta edes ne parhaimmatkaan menetelmät. Ja tähän sairauteenhan liittyy vielä kaiken lisäksi suurentunut riski ties mihin.
 
Joo no en minäkään kyllä helpoiten hoidettavana pidä! :eek: :eek:

Toki jos ainut ongelma mikä pco:sta aiheutuu on pitkät kierrot mihin auttaa Terolut ja homma on siinä.. Aika monilla (kuten minulla) on kuitenkin isompia ongelmia ovulaation kanssa ja toisaalta stimulaatiossa suuret riskit esim. Hyperiin.

Toisaalta, ei endokaan sen helpompi ole eikä potilaalle yhtään sen kivempi kipuineen kaikkineen.
 
Moikka!
Minulla on ultrassa todettu noin kolme vuotta sitten monirakkulaiset munasarjat. Mutta tämä ei aina automaattisesti tarkoita sitä että sairastaa PCO(syndroomaa). Kyseiseen syndroomaan siis kuuluu monirakkulaisten munasarjojen lisäksi muitakin ongelmia, kuten metaboliset häiriöt, liika karvankasvu jne. Minulla ei ole mitään näistä, ja olen aina ollut hoikka, eli ei taipuvaisuutta ylipainoonkaan.
Minulla on kaksi lasta. Ensimmäinen tärppäsi "kolmannesta kierrosta" (kierrot 40-80päivää ) ja toinen heti ekalla yrittämällä.
Eli ei kannata luovuttaa! Syö terveellisesti, liiku ja pidä huolta ettei ole kiloakaan ylimääräistä niin helpotat raskaaksi tuloasi varmasti.
 

Yhteistyössä