Kokemuksia Metforem-lääkkeestä PCO:n hoidossa

Tarkoituksena olisi hankkia pikkuinen kolmonen tähän perheeseen ja aloitin tänään metforem (2*750 mg) lääkkeen säännöllistämään kuukautiskiertoa, kun mulla on PCO ja kierrot on tosiiii pitkiä. Painoakin on tarkoitus pudottaa 5-10 kg ja metforem auttaa kuulemma siinäkin. Lääkäri sanoi että juuri minun tyyppisillä naisilla em. lääke voisi auttaa tulemaan raskaaksi.
Kaksi ekaa lasta saimme ilman apuja, mutta silloin painoa oli 10 kg vähemmän. Toinen lapsistamme on tehty yhdellä munatorvella, kun mulla oli kohdunulkoinen raskaus ekan lapsen jälkeen jossa menetin toisen munatorven.
Olisin tosi kiitollinen, jos jakaisitte kokemuksenne em. lääkkeestä.
 
Vieläkin ylipainoa reilusti,mutta kun menin kontrolliin että mitäs jatkossa oli plussan jo saanut.
Lääkkeet jätettiin pois,mutta jatkossa on mahdollista uudestaan aloittaa jos katsotaan tarpeelliseksi.
Mitään ruokavaliota en noudattanut.Saavat aikaan jonkin verran kuvottavan olon ja ruoka ei vain kerta kaikkiaan maistunut.helpottaa kyllä ajan kanssa ja saa ihan syötyä.
Mutta "kroppa" ei huuda mitään naposteltavaa ja ne jäävät.Ei ole enää mielitekoa.
Nyt on ruokahaluni melkoisen normaali eli en mitään enempiä syö.
En kyllä ole kahdessa aikaisemmassa raskaudessakaan mitään mielihaluja saanut ja kilot silloin pysyneet kurissa.
Toivottavasti myös nyt.

=)
 
Minä olen syönyt metformiinia pco:hon huhtikuun alusta saakka. Painoa ei ole lähtenyt kiloakaan, joten minulla ei ole kyllä siihen vaikuttanut, mutta toisaalta on varmaan verrannollinen lähtötilanteeseen eli en ole ylipainoinen. Huono olo oli 2 vkon ajan 7 vkoa lääkkeen aloituksesta, mutta ei onneksi kauempaa. Syön 3kpl/pvä.

Toivottua tulosta ei ole vielä tullut... :(
 
Moikka!

Mullekin määrättiin Metformiinia (Glucophage 1500mg/vrk) PCO:hon. Mulla ollut pitkät ja epäsäännölliset kierrot pillereiden lopettamisen (10/06) jälkeen ja gynellä kävin vajaa kuukausi sitten. Ultrassa todettiin PCO-munasarjat. Ylipainoa ei ole vaan olen melko hoikka, tosin kaikki ylimääräinen on kertynyt vyötärölle. Myös verensokerit normaalit. Otettiin Prolaktiini ja kilpirauhas-kokeet ja nekin olivat normaalit.

Tuota Metformiinia olisi tarkoitus syödä puolisen vuotta jos kierto tasoittuu ja ovulaatio tapahtuu (määrättiin progesteroni-kokeeseen aloituksen jälkeen). Tämän jälkeen olisi tarkoitus ottaa Clomit tarvittaessa avuksi. Meillä miehellä todettu Teratozoospemia eli normaalimuotoisten siittiöiden määrä alentunut. 10 prosenttia normaalimuotoisia ja 90% epämuodostuneita. Tuo diagnoosi kuitenkin mahdollistaa myös raskautumisen ilman hoitoja.
 
Maistuuko/haiseeko teillä ne Metut pahalle? Ja sitten toinen kysymys. Lääkäri sano tänään että mulla on toisessa munasarjassa noin 8 rakkulaa ja toisessa n.12.. Kuinka paljon teillä on niitä? (tiedän että outo kysymys :ashamed: )
 
TPO! Metut ei haise pahalle, mutta ne ovat aikasta isoja tabletteja. Mulla oli 11.6 rakkuloita noin 5-8 molemmissa munasarjoissa.

Bayan Fare! Metut tasaavat verensokeria ja lisäävät kudosten insuliiniherkkyyttä. Ja lisäksi ne auttavat (joillakin, joilla sitä ylipainoa on) vähentämään painoa ja säännöllistävät kuukautiskiertoa PCo:laisilla. Luin lisäksi joltain lääkärisivustolta, että ne saavat aikaan ovulaation PCO:laisilla.

Omat vähäiset kokemukseni 2,5 vkon käytön jälkeen ovat: painoa tippunut 2,4 kg ja ovulaatiota tai menkkoja ei ole vielä kuulunut. Edelliset menkat mulla on ollut huhtikuun puolivälissä. Eli mulla näyttää ainakin painon puolesta toimivan =)
 

Yhteistyössä