Kokemuksia melatoniinista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minja"

Vieras
Millaisia kokemuksia teillä on melatoniinista? Auttaako pysymään unessa, minulla ongelmana nimen omaan aamuyön heräily/valvominen. Tuleeko siitä tokkura olo? Tavallisia nukahtamis/unilääkkeitä en voi käyttää, koska olen ympäri vuorokauden ihan tööt :/

Itse olen tykännyt
Mutta eihän se mikään "unilääke" ole, ei se pidä unessa jos ei muuten väsytä tai ympäriltä kuuluu kovia ääniä.
Itse heräsin kyllä heräsin vauvan pieniinkin ääniin, eikä ollut mitenkään tokkurainen olo vaikka pomppas heti ylös.
Unesta sai helpommin kiinni kun alkoi nukkuu uudestaan.
Mutta myöhään otettavaksi sitäkään ei suositella.
Jonkinlaista tottumista mulla ainakin siihen tulee, niin käytän vain ajoittain, tai kuinka paljon on sit ekalla tabletilla sellaista helpotuksen vaikutusta että aah ihanaa päästä nukkumaan.
Niillehän joilla unihormooni melatoniinia jo erittyy normaalisti, nii heille tuo ei vissiin vaikuta mitään

Mä nappaan aina yhen sunnuntaisin tuntia ennen nukkumaan menoa. Muuten pyörin sängyssä monta tuntia, kun unirytmi menee vkl sekaisin (nukun univelkoja pois), ei oo ollu tokkurainen olo vauvan herättäessä ja ite oon nukahtanu heti uudelleen, tosin niin nukahdan muutenkin..

On olemassa myös pitkävaikutteisempaa melatoniinia, joka voisi auttaa aamuyön heräilyyn. Tavallinen auttaa vaan nukahtamiseen. Meidän lapselle kokeiltiin sitä, mutta tulos oli mitätön, kun ei saatu lasta nielemään tablettia...

Fakta: Melatoniinin eritys lisääntyy pian pimeyden tulon jälkeen, on huipussaan kello 2–4:n välillä aamulla ja vähenee yön loppupuolella. Melatoniinia erittyy vähemmän, jos ihmisellä on stressiä tai hän käyttää bentsodiatsepiinien kaltaisesti vaikuttavia lääkkeitä (esim. nukahtamislääkkeet) tai beetasalpaajia tai alkoholia.

Eli jos elimistössäsi biokemialliset asiat ovat kunnossa, niin et tarvitse melatoniinia! Kaikissa aitotumaisissa eliöissä on lisäksi sirkadiaanirytmi, joka pitäisi ohjata elintoimintojasi (eli yön ja päivän rytmiä). Mikäli heräilet aamuyöstä, hoida ensin stressi kuntoon ja sitten olosuhteet (ts. ei valoa (etenkään sinertävää kuten tietokoneen ruudulla) ennen nukkumaanmenoa jne). Melatoniinin synteesi tässä http://www.ch.ic.ac.uk/local/projects/s_thipayang/synth.html ... ja sen lähtöaineena toimiii aminohappo nimeltään tryptofaani (jota tuottavat sekä maitohappobakteerit tai vaikka hedelmistä banaanissa on sitä paljon).

Itse pidän magnesiumlisää paljon nukuttavampana kuin melatoniinia. Magnesium toimii mm. kofaktorina mm. entsyymituotannossa ja mikäli treenaa paljon, tuppaa Mg olemaan hieman alakantissa.

Tavismellu ei toimi jos vikana aamuyön heräämiset. Pitää olla se pitkävaikutteinen silloin. Ja koska aamuyön herääminen liittyy yleensä stressiin, ei aina auta sekään..

Mulla toimii hyvin, otan illalla 3 mg nopeavaikutteista ja johan n. tunnin kuluttua alkaa armottomasti väsyttämään ja nukahdan hetkessä kuin tukki, myös yöllisten heräilyjen jälkeen nukahdan nopsaan uudelleen. Ilman melatoniinia nukahtaminen voi venyä myöhään yöhön ja monesti öisin valvoskelen sitten pitkiäkin toveja. Itselläni epäsäännöllinen kolmivuorotyö sotkee unirytmejä, melatoniini auttaa. Vuosia olen käyttänyt eikä ole mitään ongelmia tullut, eikä annosta ole tarvinnut suurentaa. Melatoniinin aloittamisen jälkeen (=unen tasoittumisen jälkeen, univelkojen loputtua) on elämänlaatuni kohentunut huimasti, painoakin on lähtenyt 10 kg, kun ei ole enää sitä väsymyksen aikaansaamaa iltapuputusta... lisäksi iltaisin jaksaa työpäivienkin jälkeen ihan eri tavalla kaikkea, kun saa yöt nukutuksi. En voi kuin suositella, pelasti minun elämäni :)

Melatoniini ei ole lääke. Se ei siis nukahduta tai pidä unessa. Melatoniini on hormoni, mitä sulla on aina veressä kun nukut. Elimistö sitä erittää. Jos sitä sitten ottaa purkista, niin vaikutus ei ole minkään lääkkeen vaikutus. Se auttaa ehkä parhaiten siten, että uskoo sen auttavan.

Melatoniini ei ole lääke. Se ei siis nukahduta tai pidä unessa. Melatoniini on hormoni, mitä sulla on aina veressä kun nukut. Elimistö sitä erittää. Jos sitä sitten ottaa purkista, niin vaikutus ei ole minkään lääkkeen vaikutus. Se auttaa ehkä parhaiten siten, että uskoo sen auttavan.

Olen kyllä eri mieltä.
Kerran tein sellaisen virheen, että otin melatoniinitabletin jo iltavuorosta töistä lähtiessä vaikuttamaan, arvelin, että kun pääsen kotiin ja käyn suihkussa niin pääsen saman tien unille (oli aamuvuoroon meno seuraavana aamuna), mutta sitten vähän lähtö venyikin ja olihan tuskaa jaksaa pysyä hereillä kotimatka, n. 30 km autolla. Ei ole ikinä edes aamulla yövuoron jälkeen niin kovasti nukuttanut. Piti pitää ikkunaa auki ja huudattaa radiota... Kyllä ei ollut uskon asia vaan ihan todellinen väsyttävä vaikutus ja vieläpä voimakas sellainen.

[QUOTE="sairaanhoitaja";30676250]Olen kyllä eri mieltä.
Kerran tein sellaisen virheen, että otin melatoniinitabletin jo iltavuorosta töistä lähtiessä vaikuttamaan, arvelin, että kun pääsen kotiin ja käyn suihkussa niin pääsen saman tien unille (oli aamuvuoroon meno seuraavana aamuna), mutta sitten vähän lähtö venyikin ja olihan tuskaa jaksaa pysyä hereillä kotimatka, n. 30 km autolla. Ei ole ikinä edes aamulla yövuoron jälkeen niin kovasti nukuttanut. Piti pitää ikkunaa auki ja huudattaa radiota... Kyllä ei ollut uskon asia vaan ihan todellinen väsyttävä vaikutus ja vieläpä voimakas sellainen.[/QUOTE]

Tapausta en epäile, mutta melatoniini ei ollut syy tälle jutullesi. Tutustupa melatoniiniin tarkemmin, niin tiedät miten se vaikuttaa ja miten ei. Ensinnäkään melatoniin määrä ei ole suhteessa väsymyksen tasoon. Jos otat 3mg pillerin tai 10mg pillerin, niin vaikutus on sama. Jos elimistösi itse erittää melatoniinin, on ihan sama otatko pilleriä vai et. Se ei vaikuta suuntaan taikka toiseen.

Mutta plasebo on hieno asia. Sinunkin kohdallasi veikkaisin vahvasti että se on saanut tuon väsymyskohtauksen aikaiseksi. Oli miten oli, melatoniini ei sitä tehnyt. Se vaan yksinkertaisesti ei toimi noin.

Tapausta en epäile, mutta melatoniini ei ollut syy tälle jutullesi. Tutustupa melatoniiniin tarkemmin, niin tiedät miten se vaikuttaa ja miten ei. Ensinnäkään melatoniin määrä ei ole suhteessa väsymyksen tasoon. Jos otat 3mg pillerin tai 10mg pillerin, niin vaikutus on sama. Jos elimistösi itse erittää melatoniinin, on ihan sama otatko pilleriä vai et. Se ei vaikuta suuntaan taikka toiseen.

Mutta plasebo on hieno asia. Sinunkin kohdallasi veikkaisin vahvasti että se on saanut tuon väsymyskohtauksen aikaiseksi. Oli miten oli, melatoniini ei sitä tehnyt. Se vaan yksinkertaisesti ei toimi noin.

En ala kanssasi väittelemään, sen verran tietoaukkoja tuli jo tuossa jutussasi, että totean, ettei maksa vaivaa :)

[QUOTE="sairaanhoitaja";30676277]En ala kanssasi väittelemään, sen verran tietoaukkoja tuli jo tuossa jutussasi, että totean, ettei maksa vaivaa :)[/QUOTE]

Hyvä niin. Turha väitellä tyhmästä asiasta. Lue asiasta lisätietoja. Mutta kiva että se auttaa sinua. Se on melatoniinin tehtävä. Hyvä jos saat siitä helpostusta. :)

Yhteistyössä