kokemuksia lastenreumasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma huolissaan

Vieras
Onko täällä vanhempia, joiden lapsilla on todettu reuma? Minkä ikäisenä puhkesi? Mitkä oli ensioireet? Mikä tilanne nyt?

Olen seuraillut meidän pojan 2v kävelyä ja juoksemista aamuisin ja jalat vaikuttavat jotenkin "tönköiltä" ja meno on jotenkin epävarmaa ja huteraa. Jalat saattavat jopa pettää alta kokonaan, mutta päivän mittaan kävely ja juokseminen normalisoituu. Kivuliaan oloinen hän ei ole, ja muutenkin ihan pirteä ja terve. Lisäksi yöt ovat muuttuneet hankaliksi parin viikon aikana. Heräilee öisin itkemään. Niin pieni on vielä, ettei osaa sanoa sattuuko johonkin tms.

Aiemmin poika on siis kävellyt ja juossut oikein hyvin ja on muutenkin motorisesti hyvin kehittynyt. Nämä ihmeelliset oireet ovat alkaneet vasta nyt viime päivinä..

Mietiskelen että mistähän mahtaisi olla kyse.. Lastenlääkärille on kyllä varattu aika. Itselle tuli mieleen tuo reuma, että voisiko olla sitä?

Kirjoituksesi on kuin minun näppäimistöltäni.. minä otin juuri asian puheeksi 2v. neuvolassa (terveyskeskuksesta eivät antaneet lääkärille aikaa) ja terveydenhoitaja myönsi oireiden perusteella miettineensä itsekkin ensimmäiseksi reumaa. (meillä reumaa suvussa muutenkin) Asia on nyt seurannassa, jotenkin vaikuttaa että oireet olis pojalla ehkä vähän vähentyneet. Mietimme myös kasvukipujen mahdollisuutta, meillä on kylmät lattiat (vanha talo) ja arvelimme senkin osaksi vaikuttavan kipuihin. Kerro sitten, mitä lastenlääkäri teille sanoi. :)

Yhteistyössä