Kokemuksia laskeumaleikkauksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kätilöopiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ajattelin kirjoittaa monien muiden huonojen kokemusten jälkeen myös positiivisempaa tuntemusta. Laskeumavaivaa ja ponnistuskarkailua oli vaivana, että eikun käynti gynegolokille. Melko heppoisin perustein ja vähin keskusteluin tohtori päättyi kohdunpoistoleikkaukseen sekä samalla TVT `lankaan`. Vastaanotolla ei keskusteltu liiemmin asian vaikutuksesta naiseuteeni ja sukupuolielämääni. Vihkonen annettiin, missä kehoitettiin huomioimaan em asiat ja hakemaan keskusteluapua jos on tarvetta. Itse koin, että hankala vaiva pois päiväjärjestyksestä koska laskeuma kuitenkin vain pahenisi. Olin kuullut emättimestä ulosroikkuvista kohduista ja kohotusleikkauksista, mitkä korjaisi asian vain väliaikaisesti.

Kohtu postettiin, enkä ole sitä sen jälkeen kaivannut. En ole kaivannut kohtua enkä kuukautisia sen koomin. En koe, että naiseuteni oli millään muotoa vähentynyt kohdunpoiston myötä, kehoni kuva ei ole muuttunut Päällepäinhän asia ei näy ja hormoonit toimivat suht normaalisti. Alkukankeuden jälkeen seksielämä jatkui samanlaisena kuin ennenkin. En ole kokenut, että alapään tunto olisi muuttunut niin radikaalisti kuin jotkut kuvailevat tapahtuneen. Lääkärin mukaan minunkin värkkini on kursittu kasaan, riekaleita siellä ja täällä. Miehet eivät ole asiaa milläänlailla kommentoineet...että tuntuisi jotenkin erilaiselta.
Mitään kipuja ei yhdynnässä tunnu , mikä tietysti hankaloittaisi seksistä nauttimista.

Uskon vahvasti, että naisen suurin sukupuolielin on kuitekin yläpäässä, mistä kaikki nautinto lähtee. Laskeumaleikkaus paransi loppuelämän.

Hyvä Tiikli! Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi nautinnon lähteestä. Omasta ajatusmaailmasta se hyvä olo lähtee niilläkin joilla ei ole mitään vaivoja ja leikkauksia.

Oma kokemukseni oli se, että leikkaus onnistui sataprosenttisesti. Kivut ja vaivat hävisivät samantien. Haava parani ennätysnopeasti. Ajattelin, että olisi pitänyt saada aikaisemmin vaiva hoidettua kun tämä terveenä olo on näin paljon mukavampaa. Pystyin jälleen aloittamaan hölkkäämisenkin ja ikäänkuin henkikin kulki paremmin. Siis mielialakin parani!

Seksiin en edes ajatellut sen vaikuttavan mitenkään. En siis huomannut asiassa muutosta ainakaan huonompaan. Naiseus oli ja on hyvällä tolalla ja kaikki ok. Leikkauksesta 14 vuotta.

Jälkitarkastuksessa tuli yksi huono kokemus: Vieruskaveri leikkausajalta oli samalla kertaa jälkitarkastuksessa ja todetessani iloisena että eikö olekin mahtavaa olla nyt täällä, niin hän pyrskähti itkemään. Ei ollut enää nainen omasta mielestään. Minut kutsuttiin sisään ja en tarkemmin tilannettaan kuullut. Ajattelin että "vanhoille" käy noin. Olin itse silloin alle neljäkymmentävuotias ja nyt toki samanikäinen kuin itkuunpurskahtanut "vanha".

Lieneekö asia niin, että oma elämäntilanne ja tarpeellisuus pienten lasten elämässä ei antanut aikaa pohtia liikaa asiaa ja vaikka joitain hermoja olisi katkennutkin, ei niitä huomannut kaivata ennenkuin olivat kasvaneet takaisin paikoilleen.

Valitettavasti kaikilla ei ole tämän ketjun mukaan mennyt yhtä hyvin ja olen kovin pahoillani puolestanne. Kuitenkin rohkenen erittäin lämpimästi suositella leikkausta ihan kaikille!

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja höh;11508819:
Suosittele vaan, mutta minä en siihen mene. Ei noi vaivat enää monta vuotta kestä. Sentään stte naiseus jäljellä ja vaivat pois.

Aivan totta. viime vuosiin asti ei naisten todellisista rakenteista ole tiedetty eikä niitä ole tutkittu. On vaan olettamuksia ja kun tutkijatkin on pääosin olleet miehiä. niin miten he voisivat mitään tietää. Arvella vain. Viime vuosiin asti myös naisten omat tuntemukset ja kokemukset on olleet piilossa, kun naiset on kasvatettu niin, ettei niistä asioista puhuta eikä niitä julkisesti siis ole ollut.
On hyvä, että kätilö, jolla on aivan ensikäden tietoa aioista, on alkanut selvitttää näitä juttuja ja miten oikeasti käy, kun elin poistetaan.
eihän miesten eturauhasiakaan poisteta, jos se alkaa vaivata. Höylätään ja kursitaan kokoo. Vasta kun se uhkaa henkeä se poistetaan. Yhtä hyvin pitäisi naisiakin kohdella. Mutta ei! Kun ongelmia tulee, niin ei muuta kun pois vaan ja kysytään vielä, että otetaanko munasarjatkin.

Yhteistyössä