Kokemuksia LAPAROTOMIAsta?

Heissan kaikille!

Minulla tilanne endon kanssa mennyt nyt niin huonoksi että lääkäri viidennen ivf:n kohdalla pisti pillit pussiin ja hoidot keskeytettiin ja sain lähetteen isompaan sairaalaan lisätutkimuksiin. Laparoskopia minulle on tehty 10/06 jossa endo löydettiin ja nyt tutkimuksisssa käytyäni on edessä iso avoleikkaus :( Aika raskasta.. molemmilla puolilla kystat on yli 10 cm... munasarja ainakin vasemmalta puolelta poistetaan kokonaan ja osa suolestakin?

Onko kokemuksia leikkauksesta, parantumisesta, hoidoista/raskaudesta ko.hoidon jälkeen???

apua kaipaava Anuski
 
Minulle ei tuollaista leikkausta ole tehty, mutta työn kautta on kokemusta.
Riippuen leikkaajasta ja leikkauksen laajuudesta, leikkaus tehdään vaakaviillosta (samanlainen kuin sektiossa), jos on isompi leikkaus voidaan viilto tehdä pystyyn. Tuo eka vaihtoehto on yleisempi. Ennen leikkausta laitetaan "kipupumppu" (sama tekniikka kun epiduraalipuudutuksessa synnytyksissä). Tuo auttaa leikkauksen jälkeisiin kipuihin. Leikkaus tehdään nukutuksessa. Gynekologi poistaa nuo kystat ja munasarjan ja nuo endometrioosit. Tarvittaessa leikkaukseen tulee mukaan gastroenterologi (mahalääkäri), joka poistaa sitten suolta, jos siis tarvitsee. Leikkauksen ajaksi laitetaan pissakatetri ja se poistetaan osastolla esin. leikkauksen jälkeisenä päivänä. Kipupumppu poistetaan myös seuraavana tai sitä seuraavana päivänä. Liikkeellä pitää olla voinnin mukaan. Sairaalassa menee jokunen päivä tai jopa viikko. Jotkut voivat olla todellakin kipeita, toisilla taas voi olla kivuttomampaa. Riippuu paljon ihmisestä. Leikkauksen jälkeen ei saa nostella eikä tehdä raskaita hommia, jotta paikat pääsevät parantumaan. Luulen, että ihan hyvät raskautumismahdollisuudet on, jos munasarjat eivät ole tukossa. Sittenhän on tuo endometrioosia poistettu, joka osaltaa estää raskautumista.
 
Mä jouduin laparotomiaan rv17, pahan munasarjatulehduksen vuoksi. Lisäksi poistettiin endometrioomia ja muuta. Kaikki meni tosi hyvin, olin 4 päivää sairaalassa, mutta kotona pötköttelin kyllä useamman viikon. Piti ottaa iisimmin, kun oli kyytiläinen mukana. Kokemuksesta ei ole mitään pahaa sanottavaa. Ainoa ällötys on sen haavadreenin poisto :x
 
laparotomian vuonna 2003. Multa leikattiin endo ja samalla jouduttiin oikea munasarja poistamaan. Leikkausarpi on pysty navasta alaspäin pituudeltaan n. 10cm. Olin tosi kipeä leikkuksen jälkeen, vaikka kipulääkettä meni epiduraalin muodossa, sekä pistoksina ja pillereinä. Kolmen-neljän päivän ajan tarvitisin apua mm. kävelemisessä, sängystä noustessa, jonka jälkeen oli pakko yrittää selviytyä yksin, jotta joskus olisivat kotiuttaneet minut sairaalasta. Yskiminen oli yhtä tuskaa ja juurikin samaan aikaa meinas olla vähän köhää...Kun alko yskittää, laitoin tyynyn mahan päälle ja käperryin sikiöasentoon helpottakseeni kipua. Ambulanssikyyti kotisairaalaan(matkaa reilu 200km) yliopistollisesta oli yhtä tuskaa (vaikkakin sain kipulääkkeitä ennen matkaa), pienetkin töyssyt tuntui ikäviltä. Makasin ambulanssissa tyynyä puristaen mahan päällä vaimentamassa tärinää. Olin sairaalassa n. viikon leikkauksen jälkeen. Sairaslomaa sain lähemmäs 2kk, koska tein fyysisesti raskasta työtä eläinten kans. Kotiutumisen jälkeenkin kävely oli vielä hankalaa, tuntui, että maha repeytyy ja portaissa tarvitsin vielä tukea. Arpi parantui hyvin, kun muisti joka päivä sen putsata ja antaa ilmakylpyjä. Arpi "komeilee" vieläkin selvänä mahassa.
 
Mulla tehtiin laparotomia TAYSissa 09/00. Eka PITI vaan poistaa n. 10cm halkasijaltaan oleva kasvain vasemmasta munasarjasta ja tehdä n. 10cm haava navasta alaspäin. Loppujen lopuks mun leikkaus kesti joku 2h suunniteltua kauemmin ja koko maha avattiin navasta alaspäin tonne melkoisen alas, olisko toi arpi joku reilu 20cm, piti meinaan poistaa koko vasen munasarja, josta tietty sain tiedon vasta leikkauksen jälkeen. Maha laitettiin jollai niittien näköisillä umpeen, joten arpi on mahdollisimman ohut, lääkäri oli ajatellut, kun olin niin nuori (22v.), että tekee mahd. siistin arven mulle ja kyseessä siis mieslääkäri, kiitos hänelle.

Sairaalassa olin muistaakseni joku 4pvää ja kk sain sairaslomaa. Nukkuminen oli pitkän aikaa vaikeeta, kun ei missään asennossa ollu hyvä ja ne niitit kiristi jne ja maha turvoksissa ja sellasta.. Ja sellanen kipupumppu mulla kans oli sairaalassa. Varmaan jonku vuorokauden leikkauksen jälkeen olin ihan "pihalla" ja vaan nukuin. Mulla oli muutenkin vaikeuksia herätä nukutuksesta, että sekin varmasti vaikutti tohon sekavaan oloon.

Tän jälkeen mulle tehty 4 kertaa laparoskopia ja nyt helmi-maaliskuussa 2007 tehtiin vihdoinkin eka IVF ja siittä raskaana, menossa 20+4.

Niin ja mulla endo kasvanut nyt myös suolesta läpi ja oikeen munasarjan vieressä on kasvain ja endoa ei voitu viimeks poistaa virtsarakon pinnasta eikä myöskään sieltä suolesta, mutta kaikesta huolimatta tulin raskaaksi, mistä olen erittäin kiitollinen.

Voimia sulle
:hug:
 

Yhteistyössä