kokemuksia laparoskopiasta / siihen jonottavia?

Heippa, olisi mukava kuulla millaisia kokemuksia ihmisillä on lapasta! Itse jonottelen paraikaa Kättärille 5v. kestäneen lapsettomuuden ja endoepäilyjen takia, huomenna saan tietää mikä on jonosijoitus. Teillä jotka itsekin jonossa, tiedättekö miten kauan teidän täytyy vielä odottaa? Ja mistä eri syistä teidät on siihen määrätty?
En malttais odottaa että pääsee siihen leikkaukseen, sitten voisi vihdoin ja viimein siirtyä keinohedelmöitykseen ja saada toivon mukaan nyyttiä lähemmäs syliä..
 
heips Mimi79,

Skopiaan joutuu pääkaupunkiseudulla jonottamaan vähintään 6kk jos ei ole akuutti tapaus. Ja en tiedä kuin akuutti oikein pitäis olla että pääsis heti hoitoon.
Mulla löydettiin viime keväänä 2 isoa kystaa liittyen hormoonihoitoihin ja ne kasvo muutamassa viikossa yli 8cm kokoisiksi. n. puoltoista kuukautta söin kipulääkkeitä enkä voinut urheilla tms. lainkaan. Mun lähete lähti kiireellisenä naikkarille josta siirsivät mut kättärille ja antoivat ajan kesäkuulle. Soittivat kuitenkin muutaman viikon päästä että peruvat ajan kun ei ole henkilökuntaa ja että heinäkuun ovat kiinni. Lopulta jouduin naikkarille ennen suunniteltua aikaa päivystyksen kautta kun toinen kysta puhkesi ja olin sitten viikon sairaalassa skopian jälkeen. Että tällasta. Nyt skopiasta kulunut yli puol vuotta ja edelleen ollaan jonossa IVF:ään naikkarille. Vitsi kun olis rahaa niin menisin heti yksityiselle.
Toivottavasti sulla kaikki menee hyvin ja skopiasta on apua lapsettomuuteen. Täytyy kyllä plussana sanoa että hyvin hoisivat kivut pois skopialla. En ole ikinä ennen ollut näin kivuton menkkojen aikana kuin nyt. Ja onhan se totta että julkisella puolella löytyy tosi hyviä lääkäreitä joilla on kokemusta näistä toimenpiteistä. kiirusta vaan näyttää siellä pitävän.
 
Moikka

Meillä täällä Satakunnassa on julkisenpuolen hoitoihin lyhyet jonot....sain ilmoittaa vain koska kuukautiset siinä mallissa että koska aika sopisi? taisin muutaman viikon päästä olla jo toimenpiteessä! Mulla katotiin munanjohtimien aukiolo ja oli myös pieni endoepäily koska kohdunlimakalvo oli aina paksu kun ultrattiin.

-Tiinuli-
 
Kävin tänään gynekologilla, joka ultrasi kohdun ja munasarjat (hyvältä näytti) ja laittoi sitten lähetteen laparoskopiaan. Raskautumisyritystä on takana vasta 10 kk, mutta nuorena sairastetun klamydian takia munatorvet saattavat olla tukossa ja kuukautiset on runsaat ja melko kivuliaat, joten endometrioosikin on poissuljettava. Eli laparoskopiassa näkee sitten molemmat asiat. Kuulemma kevään aikana pääsen tutkimukseen. Vaihtoehtona olisi ollut ensin munatorvien aukiolotutkimus ja sitten tarvittaessa myöhemmin laparoskopia. Lääkärin kanssa päädyttiin siihen, että laitetaan minut heti laparoskopia jonoon, niin saadaan "kaksi kärpästä yhdellä iskulla". Mutta nyt minua mietityttää, olisiko se aukiolotutkimus ollut sittenkin hyvä tehdä ensin, jos se vaikka olisi huuhtonut torvia auki tms. Vai onko yleistä, että laparoskopiassa aletaan aukomaan munatorvia, onko se edes mahdollista? Kellään tietoa?
 
omelia, juuri laparoskopiassa niitä munatorvia kai voidaan jotenkin aukoa (siis jos esim. on endoa niin poltetaan pesäkkeitä/kiinnikkeitä). Aukiolotutkimuksesta selviää vain ovatko ne tukossa vai ei.
Meillä oli eka käynti naikkarin hormonipolilla joulukuun puolivälissä, silloin gyne sanoi että 3kk täytyy odottaa. Mut voi mennä 6kk. Niillä on siellä 6kk hoitotakuu eli pidempään ei saa mennä jonossa, ja siksi leikkauksia on alettu tehdä myös kättärillä. Olen myös peruutusjonossa, ehkä käy hyvä tuuri ja pääsen hoitoon ennen. Voi meitä! Hyvä uutinen eilisestä Naikkarin käynnistä: kysta oli hävinnyt. amelianna, onko sulla endo vai kystatko aiheuttivat kipuja? ja leikkauksen jälkeen vähemmän kivuliaat kuukautiset? Olisi tervetullut muutos tännekin! :)
 
Heippa :wave:

Itselläni aika laparoskopiaan on 14.2, ainoastaan parikuukautta oli jonotusaika Iisalmeen. (tosin menimme jonoon yksityisen kautta)

Meillä puolitoistavuotta tulee pian täyteen yritystä. Hoidot aloitettu loppusyksyllä 2007. Ovuloin normaalisti kierto on säännöllinen munatorvet on auki miehellä simpat ok.

Mulla ollut nuorempana kystia ja silloin jo harkittu laparoskopiaan lähettämistä. Joten päätin että ennen inseminaatiota on parempi tutkituttaa endon mahdollisuus niin ei mene rahat hukkaan.

Jaksamista kaikille jonottaville =)
 
Hei!

Minä jonotin Kätilöopistolle noin neljä kuukautta. Lähetteen sain Naistenklinikalta syyskuussa, mutta Kätilöopistolle tosiaan pääsee nopeammin. Sieltä soitettiin tamminkuun alussa ja kysyttiin, että missä kohtaa kierto on, ja pääsin sitten samassa kierrossa tähystykseen. Syynä oli lapsettomuus ja endometrioosiepäily, joka valitettavasti osui oikeaan. Lisäksi kävi vielä niin, että endoa ei saatu pois, joten kivut säilyivät ennallaan. Uuteen leikkaukseen voin pyrkiä, jos en kestä kipuja. Varmaankin sitten taas jonotan pitkään ja hartaasti.

Kärsivällisyyttä jonotukseen, itsellä kyllä meinasi mennä hermot, kun tuntuu, että viimeisen vuoden olen jonottanut sinne ja tänne ja mitään ei tapahdu!
 
iiris77 onko laparpskopia aina tehtävä jossain tietyssä kierron vaiheessa vai ainoastaan silloin kun tutkitaan munanjohtimien aukiolo myös. Mulle vaan tuli aika ja se sattuu olemaan viikkoa ennen menkkojen alkamista. Pitäiskö mun huolestua jos multa ei kysellä missä vaiheessa kiertoa olen??

niin ja kun alustavassa kyselyssä, jonka palautan saapuessani sairaallaan. Kysytään oletko raskaana? uskaltaako tässä kuussa siis edes yrittää raskautua?? mahdollisuus että raskaudun juuri tässä kierrossa on olematon mutta silti olemassa....?? tietääkö joku kuinka pitäisi toimia?
 
Inkku: melkein sama tilanne meillä.. Just ennen joulua lähti lähete Iisalmeen ja maanantaina tuli leikkausaika 28.2. Meillä miehellä kaikki ok, itsellä ei tapahdu ovulaatiota ja SSG:ssä selvisi joulun alla että molemmat puolet tukossa. Asun kuopiossa, mutta KYSiin on yli 6kk jono.. Olen hoidossa myös yksityisellä ja ns. hoitovirheen vuoksi hoitoja käytiin syyskuun alusta asti ja rahaa paloi 4000e, jos olisi SSG tehty heti niin olisi jo leikkaus takana. Yritystä myös n.1,5vuotta ja ikää 19v (mies 28)
 
ripa
Mulla oli viimeisin käynti kättärillä tammikuun puolessavälissä, jolloin lääkäri määräsi mut laparoskopiaan. Sanoi jonojen olevan muutamasta kuukaudesta korkeintaan puoleen vuoteen. Kun menin sitten samantien varaamaan sairaalapaikkaa hoitajalta, olin ihmeissäni kun hoitaja alkoi laskemaan milloin mulla on seuraavat kuukautiset varmasti loppuneet ja antoi ajan lapaan helmikuun alkupuolelle. Eli ei mun tarvinnut yhtään jonottaa. Hoitaja vielä sanoi, että ei heillä tällä hetkellä ole jonoa päiväkirurgiaan.
 
Mulla todettiin skopiassa endo ja lapsettomuutta nyt takana 3vuotta johon siis tosta endosta löytyi myös syy. Kuukautiskivut on melkeen kokonaan hävinneet skopian jälkeen ennen sain syödä eri reseptilääkkeitä kipuun nyt en tarvii kun yhen buranan ekana päivänä jos sitäkään. Kuukautiskipujen kanssa oon elänyt aina mutta ennen skopiaa suurin kivun aiheuttaja oli kystat. Ne painoivat selkää ja vatsaa ja kun puhkesivat sitten mentiin lujaa päivystykseen....
Mulla olis kuukausi aikaa vielä IVF hoidon suunnitteluun. Määräsivät mulle e-pillerit skopian jälkeen mutta niistä tuli mulle liikaa sivuvaikutuksia joten en ole niitä syönyt. Saa nähdä miten endo on siitä riemastunut. Tsemppiä kaikille kevääseen.
 
Inkku:
Mulle sanottiin moneen kertaan, että ehdottomasti pitää käyttää ehkäisyä siinä kierrossa, jossa laparoskopia on, sillä mahdollinen tärppi olisi siinä mennyttä. Sitä en tiedä, vaikuttaako siihen nimenomaan tuo aukiolotutkimus. Itse olin tähystyksessä kp 13.

Onnea matkaan!!!
 

Yhteistyössä