kokemuksia lääkkeellisestä tyhjennyksestä??

Hei!

Eilen sitä oltiin vielä niin autuaan tietämättömiä. Tänään oli eka kunnallinen ultra, viikkoja 11+2. Aamulla herätessäni tuli rusehtavaa vuotoa, joten arvasinkin jo siinä vaiheessa. Menin tietysti ultraan ja siellä se todettiin: Tuulimuna. Edellinen vastaava oli tammikuussa. Silloin tuli itsekseen ulos rv 10+0.

No, kätilö ja lääkäri siinä puhui siitä lääkkeellisestä, mutta sanoin heti, etten siihen haluaisi. Aikaisempikin tuli itsestään ulos. Tulin siis kotiin. Nyt sit vaan alkoi mietityttämään, että olishan tää homma tietenkin nopeammin ohi, jos ne tabut hakis. Mulla on vaan sellainen kuva, että niissäkin omat huonot puolensa. Vuoto on siis jo alkanut ja mahassa tuntuu siltä, että sieltä se alkaa tulla ulos. Mutta viimeksi abortoitumiseen kesti noin viikko vuodon alkamisesta.

Minkälaisia kokemuksia teillä on lääkkeellisestä tyhjennyksestä - hyviä vai huonoja? Oletteko olleet pitkään kipeitä? Tuliko paljon vuotoa? Tuliko joitain ongelmia?
 


Mulla on nyt kaksi kertaa hoidettu lääkkeillä, ja minusta tää on helppo ja lempeä tapa. Omalta osaltani olen kyllä halunnut asian hoitoon HETI kun on todettu, mitä nopeampaan ulos sen parempi. eka oli rv 7+, vuoto alkoi hyvin, ei kipuja ja vuoto oli lievästi menkkoja kovempaa. Kesti vähän yli viikon. ja ekat menkat tasan neljä viiikkoa tyhjäyspäivästä.

Nyt on siis toka päällä, hoidettiin tasan rv 12, vuoto alkoi taas heti, ei kipuja. Kovempaa vuotoa toki ja tosi paljonkin kovempaa kuin tuo aikaisemman viikon tyhjennys. Tiedä sitten mikä ois paras tapa, omalta osaltani selkeästi tuolla ei ollut aikomustakaan tulla ulos vaikka pientä vuotoa on ollut, jos sulla on luonnollisesta kokemus ni voihan sekin olla hyvä. Yleensähän vissiin tuulimunat tulee ulos viim noilla sun viikoilla viimeistään?

Lääkkeistähän sanotaan, että joskus ei tyhjene kokonaan, mutta sama riski on luonnollisessakin. Musta tuntuu, että sunkin kohdalla ehkä se odottelu ei ole hyvä, jostain syystä ainakin mulle on tullut todella paljon parempi olo kun se oikeesti alkaa se vuoto. Että siihen asti tekee pahaa ku tietää että ei ole toivoa, mut sit jotenkin kääntää uuden lehden ja katsoo taas eteenpäin.

Ei muuta ku tsemppiä sinulle.
 
Mulla on ihan hyvä kokemus lääkkeellisestä tyhjennyksestä, niin kovasti sitä kuin pelkäsinkin etukäteen.. Vuotoa jouduin kyllä odottelemaan n. 4 h (kahdet lääkkeet laitettiin), mutta sittenpä sitä tulikin kaksi päivää runsaasti (alkio oli lakannut kehittymästä vkolla 5 tai 6). Tämän jälkeen vuoto väheni tosi paljon, mutta tuli runsaammaksi taas pariksi päiväksi. Loppujen lopuksi vuotoa tuli sellaiset 7 päivää (välillä vähemmän, välillä enemmän) ja sitten se loppui oikeastaan kokonaan. Jälkitarkastus oli viikon päästä tyhjennyksestä, siellä todettiin että kaikki ok. Kipuja mulla oli kyllä silloin ekana päivänä aika paljon ja myöhemminkin sellaisia kovempia "menkkakipuja", mutta ei mitään mikä olisi hengen vienyt. Sain sitäpaitsi vahvempia särkylääkkeitä joita käytinkin parina päivänä.

Itselläni oli myös woodoon tapaan halu saada hoitaa asia mahdollisimman pian ja näin se hoituikin. Itsehän en nimittäin alkanut vuotamaan missään vaiheessa, vaikka menehtynyttä alkiota kannoinkin muutaman viikon.

Voimia!
 
Kolmen viikon takainen keskenmenoni rv11+2 alkoi selkäsäryllä ja pienellä tiputtelulla. Menin ensiavun kautta gynepolille lääkärille ja ultraan. Sikiön todettiin menehtyneen n.1vko takaperin. Diagnoosi oli kuitenkin keskeytynyt keskenmeno koska kohdunsuu oli vähäisestä vuodosta huolimatta tiukasti kiinni.

Sain heti yhden kohdunsuuta pehmentävän(?) lääkkeen suunkautta, sekä ajan kahden päivän päästä tapahtuvaan lääkkeelliseen tyhjennykseen sairaalaan.
Lähdin kotiin ja kova mahakipu, supistelu ja vuoto alkoivat lähes samantien. Kipu verrattavissa synnytyksen kakkosvaiheen supistuksiin. Kohtuni tyhjeni 4 tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen vessanpönttöön.

Menin kahden päivän päästä sairaalaan jolloin minulla oli aika, mutta lääkäri määräsi osastolle ja uudet lääkkeet. Eivät suostuneet pyynnöstäni ultraamaan oliko kohtu jo edellispäivänä tyhjentynyt. Lääkkeiden annolla haluttiin kuulemma välttää tulehduksia tms.
Otin päivän mittaan Panacod kipulääkettä sekä yhteensä 6 tyhjennyslääkettä suun kautta ja 4 emättimen mutta pientä alavatsan polttelua lukuunottamatta mitään ei tapahtunut.
Tntien kuluttua kätilö/lääkäri alkoivat uskoa minua ja että kohtuni oli todellakin jo aiemmin kokonaan tyhjentynyt. Pääsin kotiin.

Ei jälkitarkastusta. Kuukauden kuluttua keskenmenosta, eli nyt viikon kuluttua kehoitettiin käymään verikokeissa toteamassa että raskaushormoni kokonaan poistunut verestä. Tein viimeviikolla negatiivisen raskaustestin, eli se taisi olla siinä.

Voisin suositella keskenmenon jouduttamista lääkkeillä ja mieluiten sairaalassa ja kipulääkkeiden kera.
Ikävät fiilikset jäivät turhasta sairaalapäivästä ja siitä ettei sanaani luotettu eikä resursseja tuhlattu tässä tapauksessa "turhaan ultraamiseen". Ihmettelen myös jälkitarkastuksen puuttumista. Kukaan ei myöskään ennustanut sen yhden lääkkeen tehoa ja nopeutta. Harmittaa kovasti että pieni vauvani tipahti vessanpönttöön.
Näin jälkeenpäin ajatellen uskon että kohtuni olisi varnmasti tyhjentynyt pian ilman lääkkeitäkin. En vain olisi siinä tilanteessa pystynyt jäädä kotiin odottelemaan.

Elämä alkaa hiljalleen taas voittaa ja menee päiviä etten enää niin paljoa ajattele menetettyä pikkuista. Olen päättänyt etten halua uutta raskautta ehkä enää koskaan. Olen hävittänyt kaikki vanhat vauvanvaatteet, sitterit, itkuhälyttimet, tuttipullot yms. tavarat.
Mikään ei enää ole kuin ennen, selvää tai pysyvää.

 
Itse kävin tänään lääkärissä, kun yöllä alkoi kovat kivut ja vuoto = tuulimunaraskaus. Minä nyt kokeilen tyhjentyykö itsestään vai pitääkö sitten lääkkeillä, kaavinnasta ei tämä lääkäri maininnutkaan.

Miten kauan teillä on vuotoa tullut runsaasti? Minulla alkoi siis viime yönä, aamu oli rauhallisempaa, mutta nyt tullut 3 tuntia TOSI paljon ja isoja "klönttejä" myös. Ei tässä paljon siteet tunnu pidättelevän. Ei kai tätä jatku kovin kauaa näin pahana? Pitkällään ei voi olla ollenkaan kun vuotaa sitten siteiden ohi ihan täysin...
 
http://kaksplus.fi/keskustelu/t982010

Tuolta löytyy -- otsikosta huolimatta -- kokemuksia puolesta ja vastaan. :)

(p.s. en tiedä, pitääkö tämä tieteellisesti paikkaansa, mutta mun oma tuntuma on, että jos kroppa ei käynnistä keskenmenoa itse, lääkkeellinen ei useinkaan onnistu. Mutta jos vuoto on alkanut, kuten sulla, se toimis kyllä... Mutta tuo siis perustuu täysin sille, mitä olen muiden mielipiteistä ja kokemuksista lukenut oman km:ni tienoilla ...ok sekä sille, et mullakaan ne lääkkeet ei ainakaan esilääkityksenä (ennen kaavintaa) riittäneet aiheuttamaan yhtään mitään, mutta mulla oma kroppa piti tiukasti siitä tuulimunasta kiinni..)
 
[quote="Lakta

Miten kauan teillä on vuotoa tullut runsaasti? Minulla alkoi siis viime yönä, aamu oli rauhallisempaa, mutta nyt tullut 3 tuntia TOSI paljon ja isoja "klönttejä" myös. Ei tässä paljon siteet tunnu pidättelevän. Ei kai tätä jatku kovin kauaa näin pahana? Pitkällään ei voi olla ollenkaan kun vuotaa sitten siteiden ohi ihan täysin...[/quote]

Mulla oli se eka ilta torstaina sellanen, että housuja lensi pyykkiin noin puolen tunnin välein, lorina ja oheistuotteiden plimpsahtelu oli järkyttävää. Sen jälkeen rauhottui vähän, mutta edelleen (nyt siis jo kuudes pvä) lorisee todella paljon (pääasiassa vaaan verta). Tosiaan, kun vertaa siihen 7´+ viikon juttuun (nyt 12), ihan eri fiilis. Silloin mulla tässä vaiheessa oli jo melkein vuoto loppu.

Enpä halua masentaa, mutta mä olin viikonloppuna reissussa, sellaisella retkellä, liikuttiin ryhmänä tilausbussilla. Sunnuntaina (eli jo neljäs vuotopvä) piti lähteä kotiin päin, olin juuri astumassa bussiin kun tuli sellanen plumpsahdus, että ei muuta kuin haarat leveenä matkalaukun kanssa takas hotellihuoneeseen ja suihkuun ja vaatteiden vaihtoon. Vielä tuli oikein kunnon köntsä. Mies oli sitten siellä bussissa selitellyt, että juujuu, kyllä se vaimo tuolta tulee..

Ei kiva. Mutta yksilöllistähän tämä, musta tuntuu, että mun vuodot nyt ovat giganttiset, toivottavasti muilla ei olisi tällaista..... Sais kyllä loppua pikkuhiljaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja woodoo:
mulla tulee noitten sulkujen tilalle aina välillä hymiöitä? Kyl mä oon hyvä kirjottaja.... Ei mua nää asiat naurata...


neljäs vuotopvä;)?????
Nuo silmäniskut tulee, jos osuu sopivasti ääkkönen/öökkönen kiinni kaarisulkeeseen eli esim. ä ja ) peräkkäin... palstan hienouksia.. :whistle:

Mutta tuosta vuodosta. Itse en osaa sanoa varmasti, kun mulla oli suoraan kaavinta, mutta lääkäri sanoi silloin vaihtoehdoista, että tuo lääkkeellinen voi vuodella kuukauden päivät km:n jälkeen. :( Tosin vuoto ei saa pitkään olla runsasta, ettet liikaa kuivu. Eli jos kovin runsasta aina vaan on, kannattanee soittaa lääkärille ja kysäistä, että missä vaiheessa tarkalleen pitää huolestua. :)
 
No, mulla kanssa nyt eilen illalla sitten rauhoittui, eilinen oli kyllä tuskaista.... Mutta yö meni tosi hyvin ja nyt on tullut vuotoa tämän päivää kyllä, mutta ne muut "lisät" on jäänyt, eli vuotoa tällä hetkellä ainoastaan. Ja vatsakin ollut tämän päivää parempi, ei pahoja kramppeja. Katsellaan nyt päivä kerrallaan.

Tähän asti kaikki siinä mielessä ollut hyvin, kun olin töistä lomalla ja vapaalla, huomenna pitäisi mennä. Toivottavasti tuo vuoto ja kivut pysyisi joissakin rajoissa, en nimittäin haluaisi siellä avautua asiasta kenellekään!
 
Kiitos teille kaikille vastauksista! Olen näitä täällä käynyt tiheästi lukemassa, mutta voimat on niin vähissä, etten oo jaksanut vastailla. Kävin tänään hakeen tabut mukaan, mutta sovimme lääkärin kanssa, että seuraan tilannetta vielä muutaman päivän. Hän näki ultralla, että irtoaminen on alkanut. Viimeksi mulla tuli tää "luomutyhjennys" noin 6 päivää vuodon alkamisen jälkeen. Nyt on vuoto lisääntymään päin ja uskoisin, että se tässä kohta sitten syntyy ulos - parin kolmen päivän sisällä. Tabut nyt siis varalta kassissa, niin voi sit ottaa jos siltä tuntuu.
 
Onko kellään kokemusta, että tabut ei toiminut? Minä jouduin tulehduksen takia tänään lekuriin ja ultrasivat samalla tilanteen ja ei ollut kohtu tyhjentynyt itsestään viikossa. Sain tabut mukaan, että otan ne kotona ja näin tein. Mitään vain ei tapahtunut... Ei ollut kuin pientä nipistelyä vatsassa eikä vuotoa ollenkaan. Missä supistelut ja vuoto? Kaavinta odottanee ensi viikolle, ellei nyt itsestään viikon sisään tyhjene sitten... ( peukkuja pidetään pystyssä )
 
Mulla on valitettavasti kokemusta että lääkkeellinen ei toiminut. Mulla todettiin keskeytynyt keskenmeno ja seuraavana päivänä Jorvissa laitetettiin lääkkeet sisään. Vuotoa ei tullut paljoa, mutta sitä jatkui pari viikkoa ja luulin kaiken olevan kunnossa. Kävin jälkitarkastuksessakin, mutta lääkäri oli täys tumpelo, eikä sormitestillä tuntenut raskautta. Sanoin kaiken olevan kunnossa. Parin viikon päästä kokeilin raskaustestiä ja ihmettelin miksi se on vielä positiivinen. Varasin ajan yksityiselle, joka totesi raskausjäänteiden olevan edelleen paikallaan. Ja eikun kaavintaan. Koko juttu oli mulle tosi raskas. Tuntui, että joutui suremaan km:ää aina uudestaan ja aikaa meni vaan eteenpäin koko ajan. Kaavinnan jälkeen kävin taas yksityisellä jälkitarkastuksessa, ja kaikki oli viimein kunnossa. Lääkäri kertoi että keskeytyslääkkeissä on todettu ongelmia. Ne eivät toimi kunnolla nimenomaan keskeytyneen keskenmenon hoidossa. Lääkäri sanoi että lääkkeet toimivat hyvin normaalissa raskaudessa (kun tehdään abortti) mutta jostain syystä keskeytyneessä niiden onnistumisprosentti on selvästi huonompi. Ärsyttää, että Jorvissa ne tuputti mulle sitä 95% onnistumista.. mulla on kaksi tuttua, joilla on ollut keskeytynyt km, eikä heilläkään se toiminut. Otos on pieni, mutta mun tuttujen joukossa keskeytyslääkkeet eivät ole toimineet kenellekään keskeytyneen keskenmenon hoidossa. En tiedä mitkä todelliset luvut ovat, mutta en usko päiväkään 95% onnistumisprosenttiin..
 
Minä täällä hoitelen kolmatta kertaa kotosalla lääkkeelistä ja taas kerkesi kohtu tyhjenemään pelkän esilääkityksen voimalla ja loput sitten tullut Cytotecilla. Tällä kertaa kyseessä tuulimuna. Ennen keskeytyneitä. Mun tuttava piirissä kaikki lääkkeelliset ovat toimineet hyvin. Joten älkää maalatko piruja seinille etteivät muut ala tätä toimenpidettä pelkämään. Tämä on kuitenkin hellävaraisin tapa hoitaa asia. Ja edelleen uskon että se on aika pieni prosenttimäärä etteikö tämä toimisi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Leinikki:
Minä täällä hoitelen kolmatta kertaa kotosalla lääkkeelistä ja taas kerkesi kohtu tyhjenemään pelkän esilääkityksen voimalla ja loput sitten tullut Cytotecilla. Tällä kertaa kyseessä tuulimuna. Ennen keskeytyneitä. Mun tuttava piirissä kaikki lääkkeelliset ovat toimineet hyvin. Joten älkää maalatko piruja seinille etteivät muut ala tätä toimenpidettä pelkämään. Tämä on kuitenkin hellävaraisin tapa hoitaa asia. Ja edelleen uskon että se on aika pieni prosenttimäärä etteikö tämä toimisi.
Samaa mieltä, että on hellävarainen tapa ja kannattahan sitä kokeilla. Kannattaa kuitenkin mennä ultraan mahd. pian toteamaan onko raskausmateriaali poistunut, ettei aikaa pala hukkaan niin kuin mulla.. Ja tosiaan mulle lääkäri, joka tekee hommia myös naistenklinikalla, sanoi että lääkkeelliset eivät toimi kovin hyvin keskeytyneen keskenmenon hoidossa. En halua pelotella, mutta itse olisin halunut kuulla tämän tiedon, niin olisin toiminut toisin. Varmasti valtaosa lääkkeellisistä toimii. Jos itse joudun kokemaan vielä keskenmenon, menen ilman muuta taas kaavintaan.
 
omakokemukseni lääkkeellisestä tyhjennyksestä oli yhtä helvettiä. sain lääkkeen aamulla sairaalassa ja pääsin kotiin. ei menny tuntiakaan ku olin niin kippee et piti itkeä ja huutaa eikä voinu liikkua tai olla paikallaan. |O en saanu sairaalasta mittään särkylääkkeitä mukaan eikä niitä ollu kotonakan ku 400 buranaa josta tuli vaan pahempi mieli ku ei auttanu. kovia kipuja kesti 3 päivää joiden aikana en nukkunu juuri ollenkaan enkä voinu tehä juuri muutakaan ja vuoto oli semmosta et meinasin hukkua siihen max 15 min kesti yks side, paha vuoto kesti n. 5 päivää sit alko hiljalleen laantua. kaikenkaikkiaan vuotoa kesti n. 2 viikoa. kipeä olin kyllä vielä sen kolmenki päivän jälkeen mutta se pysyi jo sillä 400 kurissa. jälkitarkastusta ei ollu vain verikoe kk:n päästä. jos joskus käy niin huonmo tuuri uudestaan että tulee km en kyllä enää halua lääkkeelistä tyhjennystä se on sata ja varma!
 
Mulla on kans nyt toinen kerta kun on tämä lääkkeellinen tyhjennys. Keskeytynyt keskenmeno molemmilla kerroilla diagnoosina. Ja toiminut on kanssa hyvin. Ekalla kerralla alkoi vuoto itsestään niukkana tosin, mutta nyt ei merkkiäkään "luonnollisesta" keskenmenon alkamisesta. Lääkkeillä alkoi vuoto kun cytotecit laitoin. Sitten supistuksia. Ja n.4 tuntia meni, kun suurin osa oli tullut ulos... :'( Tämä molemmilla kerroilla. :'(
 

Yhteistyössä