Kokemuksia LÄÄKKEELLISESTÄ KESKEYTYKSESTÄ/TYHJENNYKSESTÄ jo synnyttäneillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elämäni pahin asia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elämäni pahin asia

Vieras
Tilanne ikävä kyllä se, että vauvaa ei voida pitää ja keskeytys ajankohtainen. :(
Takana kaksi synnytystä normaalisti alakautta ja yksi kaavinta. Minkälaisia kokemuksia teillä synnyttäneillä äideillä on lääkkeellisestä keskeytyksestä/tyhjennyksestä? Lähinnä kivun määrä pelottaa...onko samaa luokkaa kun synnytyksessä vai mitä?! Ja tuntuuko kipu kuten supistukset vai onko jatkuvaa, kuinka kauan suunnilleen kestää kovin kipu? Oletteko tehneet kotona vai sairaalassa, mitenkähän käytäntö Oulussa?

Mitenkähän tästä selviää psyykkisestikin, todella rankka paikka...

Miksi vauvan pitäminen olisi mahdotonta? Itse sain viime kesäkuussa tietää olevani raskaana, kolmas nyt siis tulossa. Aluksi olin varma, etten vauvaa voi tässä elämäntilanteessa pitää, mutta muutin mieleni :)

Itsellä ei ole kokemusta mutta kaveri oulussa kävi läpi ko. toimenpiteen jokunen aika sitten. Lääkkeet syödään polilla, kotona sitten odotellaan että vuoto alkaa. Ei ollut järin kivuliasta ja helpotti kohtuu pian, mutta vuoto jatkui pitkään ja runsaana. Kipu- ja vuototaso lienevät myös henkilökohtaisia, voi vaihdella aikalailla, mutta en usko että synnytyskipuihin asti yltää.

Koska olemme miehen kanssa juuri eronneet ja olen lähes 100% varma ettei meistä enää paria tule... Suhteemme ollut aina myrskyisä ja eron partaalla olemme olleet ennenkin mutta nyt erityisesti mies sanoi että maileja jo tullut riittävästi. Yksinolo kahden pienen kanssa on mulle jo liian rankkaa tällaisenaan, en tahdo selvitä nytkään joten kolmas olisi katastrofi...

Itsellä ei ole kokemusta mutta kaveri oulussa kävi läpi ko. toimenpiteen jokunen aika sitten. Lääkkeet syödään polilla, kotona sitten odotellaan että vuoto alkaa. Ei ollut järin kivuliasta ja helpotti kohtuu pian, mutta vuoto jatkui pitkään ja runsaana. Kipu- ja vuototaso lienevät myös henkilökohtaisia, voi vaihdella aikalailla, mutta en usko että synnytyskipuihin asti yltää.

Ilmeisesti nykyään on se mahdollisuus ainakin muissa sairaaloissa että alkulääke otetaan polilla mutta seuraavat sitten muutaman päivän päästä kotona... Monessa sairaanhoitopiirissä näin on neti mukaan mutta oulusta ei löytynyt tietoa joten siksi kyselin. En millään haluaisi olla sairaalassa kärvistelemässä kipujen, vuotojen ja oksentelun kanssa vaan mieluummin kotona jossa voi surrakkin rauhassa tilannetta :(

[QUOTE="vieras";22726002]Entäs adoptio??[/QUOTE]

En pystyisi vauvasta luopumaan enää syntymän jälkeen kun äärimmäisen hankalaa on nytkin, vaikkei kyseessä ole kuin pieni alkio vasta. :( Kovasti olen lapsia aiemmin halunnut ja edelleen toivoisin, että joskus vielä vauvan voin rakastamani miehen kanssa saada, jos sellaisen löydän... Mutta olen itse nyt todella huonossa kunnolla eron jäljiltä, elämä ja kaikki palasina parisuhteen päätyttyä joten raskaus ei olisi voinut pahempaan saumaan tulla.

[QUOTE="juups";22726028]seksi elämä teillä on tainnu olla jokseenkin kunnossa kun raskaana olet... harmillinen tilanne.[/QUOTE]

No eihän sekään ole ollut, enää vuosiin mutta kai tämä oli sellainen hyvästijättö tai jotain... Kyllähän sitä toisen kosketusta kaipaa ja onhan niitä tunteita vielä mutta meistä ei vaan ole ollut elämään yhdessä onnellisesti. :( Kuopuksen syntymä aikoinaan lähensi kovastikkin hetkeksi ja varmaan uuden vauvankin kanssa kävisi niin jo yhdessä yrittäisimme mutta uskon, että ennemmin tai myöhemmin ero tulisi joka tapauksessa ja jäisin yksin kolmen kanssa.

Minulle tehtiin lääkkeellinen keskeytys 3 vuotta sitten, mutta en ole synnyttänyt eli vähän menen aiheen ohi..
Mutta kiitän luojaa, että mun ei annettu tehdä keskeytystä kotona, vaan oli oltava sairaalassa koko aika perussairauden takia. Mulla kivut oli ainakin aivan hirveitä ja kesti n. 4 tuntia. Mulle annettiin 3 kertaa morfiinin jatketta kipuihin ja buranaa eli tosi yksilöllistä se on.. Yhteensä sairaalassa olin jonkun 8 tuntia ja sit kotiin ja alkio tuli sairaalassa jo pihalle. Jos siis joskus joutuisin samaan tilanteeseen mitä en kylläkään toivo, niin en ikinä keskeytystä kotona tekisi..

Alkuperäinen kirjoittaja elämäni pahin asia;22726018:
Ilmeisesti nykyään on se mahdollisuus ainakin muissa sairaaloissa että alkulääke otetaan polilla mutta seuraavat sitten muutaman päivän päästä kotona... Monessa sairaanhoitopiirissä näin on neti mukaan mutta oulusta ei löytynyt tietoa joten siksi kyselin. En millään haluaisi olla sairaalassa kärvistelemässä kipujen, vuotojen ja oksentelun kanssa vaan mieluummin kotona jossa voi surrakkin rauhassa tilannetta :(

Minulla todettiin rv 12+ keskeytynyt keskenmeno, jonka seurauksena tehtiin lääkkeellinen tyhjennys. Sain sairaalasta cytotecit kotiin mukaan ja vasta kotona otin ensimmäiset lääkkeet, ei siis tarvinnut jäädä sairaalaan lainkaan. Otin cytotecit iltapäivällä ja illalla alkoi sitten vasta kunnolla tapahtua. Eka yö oli todella kaamea ja sitä tavaraa tuli aika reippaasti. Myös kipuja oli ihan kunnolla (varsinkin tuo eka yö oli pahin), mutta ei verrattavissa synnytyskipuihin. Seuraavan satsin lääkkeitä otin pari päivää ensimmäisten jälkeen. Nämä eivät aiheuttaneet enää läheskään yhtä paljon kipuja kuin ensimmäiset. Kohtu ei kuitenkaan tyhjentynyt näillä lääkkeillä vielä kokonaan, vaan jouduin menemään sairaalaan uudestaan, josta sain taas uuden annoksen lääkkeitä mukaani.

Minulla kaksi lasta, ja sain keskeytyksen n. viikoilla 6-7. Voipi olla rankempi homma jos on viikkoja enemmän kasassa?
Sain ekat lääkkeet sairaalassa, kesti puoli päivää (en muista tarkkaan) ja siten alkoi tapahtua, ei paljon suurempaa vuotoa tai kipua kuin menkoissakaan, olin kuitenkin ottanut varuiksi pari särkylääkettä ennakkoon. Loput lääkkeet sitten itse kotona, ei voinut laittaa emättimeen, koska ohjeissa luki että suun kautta jos vuoto on jo alkanut. Ehkäpä särkylääkkeet auttoivat, kun ei tuntunut niin pahalta, söin niitä muutaman tunnin välein vähän yli vuorokauden.

[QUOTE="Vieras";22726159]Minulla todettiin rv 12+ keskeytynyt keskenmeno, jonka seurauksena tehtiin lääkkeellinen tyhjennys. Sain sairaalasta cytotecit kotiin mukaan ja vasta kotona otin ensimmäiset lääkkeet, ei siis tarvinnut jäädä sairaalaan lainkaan. Otin cytotecit iltapäivällä ja illalla alkoi sitten vasta kunnolla tapahtua. Eka yö oli todella kaamea ja sitä tavaraa tuli aika reippaasti. Myös kipuja oli ihan kunnolla (varsinkin tuo eka yö oli pahin), mutta ei verrattavissa synnytyskipuihin. Seuraavan satsin lääkkeitä otin pari päivää ensimmäisten jälkeen. Nämä eivät aiheuttaneet enää läheskään yhtä paljon kipuja kuin ensimmäiset. Kohtu ei kuitenkaan tyhjentynyt näillä lääkkeillä vielä kokonaan, vaan jouduin menemään sairaalaan uudestaan, josta sain taas uuden annoksen lääkkeitä mukaani.[/QUOTE]

Oliko kivut jatkuvia vai kuten synnytys-supistukset, et välillä sai huilata? Mä synnytin kuopuksen ilman kivunlievitystä, joten kaipa selviän tästikin jos eivät edes niin kovia kivut ole mut epäilyttää silti kun netin mukaan jopa 30% on tarvinnut opiaatteja eikä pelkät buranat oo riittäneet... että miten sitä sit kotona pärjäilee.

on tehty lääkkeellinen keskeytys keskeytyneen keskenmenon vuoksi. Viikkoja oli 11. Kipu oli todella kovaa, mutta Tramal auttoi melko pian, eli kipu oli lyhytaikaista. Itse olin sairaalassa, täällä ei laiteta kotiin ennen kuin on 4h seurattu. Vuotoon kannattaa varautua, se oli ihan järkyttävää.

Oletko alakautta synnyttänyt? Useimmat jotka on, ovat harvoin kovasti kipeitä. Pientä kipu/särkyä kuten menkkojen aikaan voi tuntua, mut ei mitään valtavaa synnytyskipua tietenkään.

Todennäkösesti saat, jos vain haluut, lääkkeet kotiin ja voit hoitaa keskeytyksen kotona, jos kriteerit täyttyy.

Mulla on kokemusta kahdesti lääkkeellisestä tyhjennyksestä :( Keskenmenoja molemmat, ensimmäinen rv8 ja toinen rv 14. Ensimmäisen tein kotona, toisen sairaalassa. Täällä tampereella on tapana, että rv9 ylöspäin jäävät tarkkailuun sairaalaan. Kokemukset oli hyvin erilaiset. Ensimmäisessä vuoto oli JÄRKYTTÄVÄÄ! Lähdinkin yöllä ensiapuun, kun meinasi taju lähteä kotona sitä verimäärää katsellessa. Tuli suuria hyytymiä (isompia kuin oma nyrkki) ja vuoto ei loppujen lopuksi meinannut loppua, ei tyhjentynyt kunnolla. Sain sitten kohtutulehduksen kaupan päälle. Ekassa kivut ei olleet ihan kamalia, ei synnytyssupistuksiin verrattavia. Toinen meni "paremmin" jos nyt niin voi tällaisessa tilanteessa sanoa. Olin sairaalassa, vuoto oli todella vähäistä (tai ainakin mun aiempaan kokemukseen verrattuna) Kipuja oli tässä enemmän, mutta buranalla pärjäsin. Kävelin paljon, se helpotti, ihan kuin synnytyssupistuksissakin. Kivut oli ehkä samaa luokaa tässä toisessa kuin synnytyksen alkuvaiheessa.

Tsemppiä sinulle! Ja hyvää joulua kaikesta huolimatta!

Keskenmeno viikolla 8, siis lääkkeellisen tyhjennyksen tein kotona, kaikki meni hyvin jos
tuosta nyt noin voi sanoa.Ei kipuja missään vaiheessa, lääkkeet otin ohjeitten mukaan.
Niin ja 2 normaalia synnytystä takana.

Ette ehkäisyä käyttäneet tuossa viimeisessä hyvästissä??? hmm ja entäs tuo kaavinta,jos olet sama joka täällä kirjoitti yksi päivä niin siitähän ei ole pitkä aika...? Toivottavasti tiedät mitä teet,voimia päätöksessäsi!

oys:ssa lääkkeellinen keskeytys tehdään kotona, mikäli odottaja täysi-ikäinen ja raskausviikot alle 9. Ota pian yhteyttä omaan terveyskeskukseen, jossa lääkäri laittaa lähetettä naistentautien pkl:lle oys:iin. Siellä gynekologi ultraa, kätilö antaa ohjauksen keskeytyksestä ja saat lääkkeet mukaasi (ensimmäinen tabletti otetaan siellä). Kotona pitäisi olla joku täysi-ikäinen henkilö seurana keskeytyspäivänä.

Mä justiin toista päivää yritän lääkkeillä tyhjentää kohtuani, mutta toivotonta on kun mitään ei tapahdu. Keskeytynyt keskenmeno tapahtunut ja se huomattiin viime viikolla. Tai ensin sitä pidettiin tuulimunana, mut eilen ultrassa olikin muuta. Eilen sain siis polille ajan ja ekat cytotecit 4kpl, joista kuuden tunnin päästä alkoi pieni vuoto. Tänään klo 8 laitoin uudet 4kpl eikä mitään tapahdu. Huomenna saan mennä aamusta soittamatta polille, jos vaikka kaapisivat. Ottaisin mielelläni ne kaikki kivut ja vuodot, tää on ihan hirveää tämä odotus. Pelkään tosi paljon, että istukka on kiinnittynyt kohtulihakseen ja koko kohtu joudutaan poistaa... mut jotenkin aattelisin että edes kipuja olisi siinä tapauksessa, mutta kun ei ole mitään. Ja tosiaan yhden lapsen olen alakautta tätä ennen synnyttänyt.

[QUOTE="Vieras";22727485]Ette ehkäisyä käyttäneet tuossa viimeisessä hyvästissä??? hmm ja entäs tuo kaavinta,jos olet sama joka täällä kirjoitti yksi päivä niin siitähän ei ole pitkä aika...? Toivottavasti tiedät mitä teet,voimia päätöksessäsi![/QUOTE]

Käytettiin ehkäisyä mutta ilmeisestikkään se ei toiminut :( Kaavinta on mulle tehty lähes 10 vuotta sitten keskenmenon takia, silloin ei edes lääkkeellistä ollut vielä käytössä.

Ihan karsea asia mutta vaikka tekis mieli vaan surra on pakko jaksaa noiden kahden lapsen takia ja yrittää jotenkin selvittää tämä. :(

Yhteistyössä