kokemuksia kuparikierukasta??

• Viestiketjun aloittaja tuore äiti
  • Ensimmäinen viesti
tuore äiti
hei olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia NOVA T 380 kuparikierukasta! ehkäisyä tässä mietin tulevaisuutta ajatellen!

kaunis kiitos kun jaksoit vaivautu!! :flower:

muumuu
hyviä kokemuksia.ollut reilun vuoden.menkat alussa aika järkyt mutta nyt aika hyvin 3.5 vkn välein noin 3 päivää ja 2 ekää runsaat mutta muuten o.k.mulle sopii paremmin kuin hormonikierukka pienemmän kokonsa johdosta.minulla on pieni kohtu ja sektiosta oli 3 vuotta kun sain sen.laitto sattui jonkin verran ja langat ovat kuulemma superlyhyet elikkä poisto jännittää...mutta sinne on vielä noin reilut 3 vuotta ellei vauvakuume voita ;) =)

Jonsered
Ihan kamala laite! :'( Jatkuva tulehdus lankojen vuoksi. Yritettiin myös Multiload-kierukkaa, joka on ilmeisesti parannettu versio, mutta ne langat, ne langat. Kuukautiset olivat suorastaan Niagara-vuolaat. Enkä oikein luota.. äiti tuli raskaaksi kierukasta huolimatta ja täti alkoi odottaa kaksosia, siis tämä joskus hamalla 80-luvulla. Tosin monelle sopii, toivottavasti sopii sinulle.

Mulla oli tavalllinen kuparikierukka (5 vuoden) , eli ehkä siis tuo. Ihan hyvin sopi. Mulla ei kuukautisetkaan ollu liian runsaat. Tosin ne on normaalisti aika niukat. Mies sanoi tunteneensa langat kerran yhdessä asennossa, mutta ei muulloin. Mulla ei ollut mitään tulehduksia, ym. Laitettiin jälkitarkastuksessa synnytyksen jälkeen, eli ei asennuskaan juuri tuntunut, kun paikat oli vielä vähän "auki". Poisto oli näppärä ja nopea, kivuton juttu.

Nyt olenkin ihmetellyt, miksi en ole laittanut kierukkaa uudestaan toisen lapsen jälkeen...

Itelläni kun oli runsaat kuukautiset entuudestaan tämä laite vaan lisäsi niitä ja aika äkkiä tuli tulehdus ja se poistettiin. Nyt on ollu vuoden päivät hormoonikierukka, kuukautiset olemattomat ainoostaan haittana et hikoiluttaa enemmän ja näppyjä nousee kasvoihin.

Mulla ollut k.kierukka jo reilu puolivuotta ja nyt kahdet vuodot on olleet kovin vähäiset sitä aikaisemmin olleet aika hirveät. Se on vaan se kroppa jonka pitää ensin tottua ylimääräiseen vehkeeseen kehossa.
Mitään negatiivista ei minulla vielä ole ollut.
Ja ukko ei ole tuntenut kierukkaa ku ei meinannut lääkärikään sitä löytyy ku luoja on luonut minulle kovin kaukaisen...
Mut minä elän hyvässä toivossa ja jos sattuu pettämään ja lapsi tulee niin sit on tullakseen. Ei ainakaan ole minun vika,et en olis ehkäisystä huolehtinut.
Ja niin kuin joku jo puhui siitä ehkäsy"tietokoneesta" niin tosiasiassa ei ole kuin muutama päivä kuussa jolloin voi nainne tulla raskaaksi.
JOten raskauskiekkokin on aika ykkönen siihen käyttöön.

Mulla ollut k.kierukka jo reilu puolivuotta ja nyt kahdet vuodot on olleet kovin vähäiset sitä aikaisemmin olleet aika hirveät. Se on vaan se kroppa jonka pitää ensin tottua ylimääräiseen vehkeeseen kehossa.
Mitään negatiivista ei minulla vielä ole ollut.
Ja ukko ei ole tuntenut kierukkaa ku ei meinannut lääkärikään sitä löytyy ku luoja on luonut minulle kovin kaukaisen...
Mut minä elän hyvässä toivossa ja jos sattuu pettämään ja lapsi tulee niin sit on tullakseen. Ei ainakaan ole minun vika,et en olis ehkäisystä huolehtinut.
Ja niin kuin joku jo puhui siitä ehkäsy"tietokoneesta" niin tosiasiassa ei ole kuin muutama päivä kuussa jolloin voi nainne tulla raskaaksi.
JOten raskauskiekkokin on aika ykkönen siihen käyttöön.

kysymys
Kai sitä kuparikierukkaa pitää tarkistella, että onko se siellä paikallaan vai ei, aina aika ajoin? Tekeekö sen lääkäri jossain kontrollissa, vai onnistuuko/riittääkö, jos itse tunnustelee, ja toteaa sen olevan missä pitää?

äiti2
mulla kerkesi olla kuparikierrukka 2 kk, kun se "petti" ja tulin raskaaksi.ei siinä mitään saimme ihan pojan 3 kuukautta sitten =) eli en ainakaan itselleni sitä toiste ota.. ja tiputteli paljon.... toisille sopii toisille ei.

Mulla on ollut kuparikierukka nyt vuoden verran ja mulla ei ainakaan oo siitä mitään huonoa sanottavaa.Sopii hyvin.Vuoto oli ekat puoli vuotta aika runsastakin mutta nyt aika vähäistä ja kesto noin 3-4 päivää.Ei oo koskaan ollut mitään tiputteluvuotoa.Eikä niitä lankoja sieltä joka kuukautisten jälkeen tarvitse koetella,ainakin mulle lääkäri sanoi että riittää kun käy asennuksesta 3kk.n päästä tarkistuttamassa että on paikoillaan(kävin terveydenhoitajalla) ja sitten vuoden välein lääkärintarkastuksessa.Totesi kyllä että jos haluaa niin voi koettaa tuntuuko langat ,mutta välttämätöntä se ei ole.Mutta niin kuin niin monessa muussakin asiassa mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle.Kokeilemalla sen sit vaan tietää mutta oman kokemuksen perusteella suosittelen kokeilemaan.

Yhteistyössä