Kokemuksia KSks

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Odottavalla kannalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Odottavalla kannalla

Vieras
Minkäslaisia kokemuksia teillä on synnytyksistä Keski-Suomen keskussairaalassa?

Varmasti joka sairaalasta on niitä hyvia ja huonoja, mutta esim. käytännöt kivunlievitysten suhteen jne. Kuulin että siellä juuri alkaa remontti...

Minulla jäi ainakin hyvä kokemus muuten itse synnytyksestä, mutta yksi kätilö ponnistusvaiheessa oli minusta liian painostava. Eli käski väkisin ponnistamaan vaikka minulla oli voimat pois. Muut (mieheni ja toinen kätilö) kehui ja kannusti koko ajan ja se tuntui mukavammalta. Olin osastolla 5 sitten synnytyksen jälkeen ja minusta tuntui, että siellä puolet kätilöistä oli toista mieltä ja puolet toista. Jotkut kätilöistä tuntui olevan hieman katkeria, kun minä ensimmäisen lapsen saaneena "hallitsin" vauvan hoidon niin hyvin, että en käytännön oppia paljon tarttenut. Olen sen verran meinaa vauvojen kanssa ollut tekemisessä. Myös imetyksestä oltiin sitä mieltä, että ei minulta voi luonnostaan onnistua, koska on eka. Mutta ainakin lapsi oli tyytyväinen syönnin jälkeen.
Osastolla viisi annetaan vauvalle tutti ja pullosta lisämaitoa, mutta osastolla kuusi ei anneta, joten kannattaa toivoa kumpaan haluaa, jos ei halua mennä tietylle osastolle.

Onnea synnytykseen!!!

2 lasta on tuolla syntynyt. Toinen pari vuotta sitten : muistaakseni osasto 5 Henkilökunta vähän ristiriitaista kuten joku toinenkin oli kirjoittanut. Ihan ok ihmisiä kyllä, vaikka pieniä sammakoita joiltain suusta pääsikin. Lisämaitoa annettiin tarvittaessa, ei tuttia. Osa kätilöistä hörppyytti, toiset oli sitä mieltä että äidit ei osaa hörppyyttää...

toinen oli muistaakseni sitten osastolla 6: Tykkäsin tästä reissusta jotenkin enemmän. Vaikka tietty kokemus jo saattoi vaikuttaa. Sammakkotölväisyjä tuli vähemmän vastaan ja muutenkin oli "pärjäävä olo" :) Lisämaitoa sai pyytäessä kyllä :) eikä tuttia täälläkään tarjottu. Teholla kyllä kun kapsi oli alkuun niin siellä oli tutti mutta siellä ei äiti voikaan koko ajan olla vieressä.

Mutta ihan mukavat muistot on jäänyt! Erityisesti muutama kätilö jäi ihanasti mieleen! Ja opiskelijoita oli jonkun verran molemmilla kerroilla, ja olivat todella mukavia!!

Mulla on kesäkuussa 05 vaikea synnytys takana joka päättyi sektioon ja hyvät kokemukset. Kivunlievityksistä sain kyllä kaikkea mahdollista mitä osasin pyytää (ja mitä en osannut pyytää :) ). Ja kätilöt (kolmessa vuorossa) olivat kaikki omia persooniaan mutta kaikista pidin. Me oltiin ensimmäiset kahdeksan tuntia avautumisvaiheesta (oli siis ERITTÄIN pitkä avautumisvaihe, supistellut silloin säännöllisesti jo 2vuorokautta...) huoneessa jossa oli amme, parisänky ja keinutuoli. Sain myös jumppapallon, säkkituolin sekä lämpöpakkauksia aina kun oli tarvetta. Myös kylmäpakkauksia sain jossain vaiheessa seuraavaa vuorokautta... Ilokaasu tuotiin myös jo aika varhaisessa vaiheessa.

Olisikohan se osasto 6 joka on nyt siellä sädesairaalalla mäen alapuolella. no jokatapauksessa siellä me oltiin perhehuoneessa ja kätilöt olivat siellä ok. meillä ei niin hirmusti ollut avuntarvetta kun mies oli koko ajan paikalla mutta kaikkeen sai apua ja neuvoja kun vain pyysi. Monia vastoinkäymisiä oli mulla matkassa, mutta mikään niistä ei henkilökunnasta riippuvaista, ainakaan minun mielestä, Kaikki ei vain aina suju helposti. Mutta mielelläni menen sinne uudelleen synnyttämään jos ja kun se aika koittaa

Minä synnytyin kyseisessä sairaalassa heinäkuussa,ja ihan hyvillä mielin.
Kätilöt jotka oli synnytyksessä mukana,olivat todella mahtavia,kivunlievityksenä tarjottiin ilokaasua,lämpötyynyä,jumppapalloa,suihkua jne.
Synnytyssalissa sain epiduraalin,joka auttoi tosi hyvin.
Juuri kun paikat alkoi olemaan sen verran auki,että kohta saa alkaa ponnistaa(8cm),niin kätilöllä loppui vuoro,mutta eipä haitannut,kun aivan yhtä mukava tuli tilalle.Kannustusta ja tsemppiä riitti =)
Olin osastolla 6,siellä olevat hoitajat olivat kaikki asiallisia,apua tarjottiin,sekä särkylääkettä ja tuttia yöllä kun vauva ei meinannut muuten rauhoittua :)
Tietysti kaikki eivät tule toimeen kaikkien kanssa,mutta kyllä sen 3päivää mitä siellä viettää,niin varmasti kestää.ja jos ei kestä,niin ainahan voi pyytää toista kätilöä,jos siihen on mahdollisuus,esim,synnyttäessä.

Kiitoksia kertomuksista.

Tuo vuodeosasto juttu... luulen, että esikoisen jäljiltä on jo sen verran tuota luottamusta omiin näkemyksiin, ja niin onnistunut (kopkop) imetyskokemus, että uskallan kieltäytyä tutista ja lisämaidosta.

Lähinnä se synnytyssali meininki vähän jännittää. Esikoisen synnytys oli jokseenkin pitkä 19 tuntia ja avautunut vasta vajaa 4 senttiä. sitten kun sain epiduraalin niin räjähti tunnissa apposen selälleen. Elikkäs hieman jännittää, että saanko mukulaa ulos ilman epiduraalia. Joo, tiedän synnytykset on erilaisia, ja sillä mieltäni aina rauhoitankin. Jotenkin vaan tuo eri sairaalaankin meno hiukkasen saa varpaat tärisemään, mutta eiköhän tälläkin kertaa henkiin jäädä...

Synnytin siellä heinäkuussa 04, kätilöitä ja lääkäreitä kerkesin 20tuntisen urakan aikana tavata monia. Kyllä ne hommansa osaa ja aina vauvan etua ajattelevat. olin osastolla 5 missä oli tosi ihana henkilökunta ja hyvät ruuat... :whistle: ;)

Mukava paikka! Vähän kiireinen tietty välillä :) Mukavia kätilöitä, jotkut vähän vähemmän mutta toimeen tulee kaikkien kanssa. Lääkärit myös mukavia :) Erityisesti tuo ylilääkäri tuolta polilta jääänyt mieleen ammattimaisena ja ihmisläheisenä tyyppinä :flower:

Yhteistyössä