Kokemuksia kohdun lämpöpallohoidosta?

NovaSure
Minulle tehtiin joitakin vuosia sitten vastaava toimepide NovaSure-menetelmällä - siinä limakalvo poltetaan kultaverkon ja radioaaltojen avulla. Etukäteen otettiin jo kotona Buranaa ja Panadolia, operaatiota ennen ja sen aikana sai kipulääkettä suoneen tarpeen mukaan, kohdunkaula tietysti puudutettiin. Eihän se kivutonta ollut mutta lääkkeet auttoi ja kauan se ei kestänyt, itse poltto taisi kestää alle 1,5 minuuttia. Jälkivuotoa oli sitten kolmisen viikkoa, muistaakseni. Särkylääkettä en tainnut jälkikäteen tarvita, ainakaan enää seuraavana päivänä. Ja lopputulokseen olen ollut erittäin tyytyväinen.

Mihin tuota hoitoa annetaan?
Toimii hoitomuotona runsaisiin kuukautisiin. Joko muuttaa vuodon niukaksi, tai poistaa vuodot kokonaan (joa hyvä tuuri käy).

Olen menossa sterilisaatioon, tai siis olin, mutta lääkäri ei oikein lämmennyt ko. ajatukselle. Kokeillaan nyt hormonikierukkaa ehkäisyvälineeksi + hillitsemään runsasta vuotoa yhdessä vuotoa vähentävän lääkityksen kanssa. Jos en ole tähän kombinaatioon tyytyväinen, olisi se sterilisaatio ja lämpöpallohoito sitten seuraava pohdittava asia kohdallani.

"sari"
Minulle tehtiin ko.hoito 2,5vkoa sitten, itse toimenpide ei sattunut, oli niin 'kova lääkitys' päällä ja samalla asennettiin myös implantit munajohtimiin..mutta kun piti kotiutua niin iski tosi kovat 'supistuksen' omaiset kivut ja jäin suosiolla osastolle yöksi..Kotiuduin seuraavana päivänä ja kivut onneksi hellittivät jo sairaalassa, muutaman päivän söin vielä särkylääkkeitä..Mutta tälläkin hetkellä jatkuu limainen jälkivuoto..Kaikki on yksilöitä ja reagoivat eri tavalla, mutta lääkäri sanoi että en ole eka kenelle näin käynyt ja hyödystä en osaa vielä sanoa mutta toivon että runsaat kuukautiset historiaa..Hormonilääkitykset ei sovi, on kokeiltu

vierailija
Onko joku käynyt moisen läpi ja mitenkä tyytyväinen olet tuloksiin?

Oliko toimenpide kivulias, miten toipuminen?
Jos harkitset toimenpidettä, varmista että tarkistavat ennen toimenpiteeseen määräystä kohdun muodon. Ettei käy kuten minulle.

Kävin toimenpiteessä kolme vuotta sitten ja olen siitä asti kärsinyt kovista kivuista ennen kuukauitisia (vuoto nykyään pientä) ja kuukautisten alussa. En voi istua enkä seistä niinä päivinä ilman, että tulee niin valtavat kivut että taju meinaa lähteä. Joudun syömään ne päivät vahvoja kipulääkkeitä.

Kun kävin tämän vuoksi lääkärillä, kohtu tutkittiin ja havaittiin, että minulla on ”kissansilmäkohtu” eli sen mallinen kohtu, että laite ei päässyt ylänurkkiin vaan sinne jäi tervettä limakalvoa. Ihmettelen miksi tätä ei tarkistettu ennen kuin määrättiin toimenpiteeseen.

Kivut johtuvat siitä, että terve limakalvo tuottaa verta, mutta veri ei pääse sieltä kunnolla poistumaan, poltetun limakalvon tukkiessa reitin.

Kivut vain pahenevat vuosien mittaan ja odotan vaihdevuosia kuin kuuta nousevaa, että pöäsisin kuukautisista.

vierailija
Onko joku käynyt moisen läpi ja mitenkä tyytyväinen olet tuloksiin?

Oliko toimenpide kivulias, miten toipuminen?
Minulla on tulossa kohdun limakalvon termoablaatio / lämpöpallohoito 02/2025, paikan ilmoitan jos/kun juttu on ohi, mikäli selviydyn elossa.
Peruste toimenpiteelle kohdallani on anemisoivat kuukautiset.
Terveydenhuollossa hormonaaliset ja lääkkeelliset hoidot ovat ensisijaisia kuukautisten hillitsemisessä.
Itselleni eivät hormonit sovi. E-pillereitä en voi käyttää migreenin takia. Hormonikierukasta ja pillereistä olen kuullut lähipiiristä hätkähdyttävän paljon kritiikkiä, vaikka joillekin ne soveltuvat.
Olen kieltäytynyt edes kokeilemasta h.kierukkaa, nähtyäni mitä se on aiheuttanut joillekin tutuille naisille.
Kerron tänne tarkemmin taustat ja miten termoablaatio meni, jos minusta on vielä sitten kirjoittamaan. Eniten pelottaa kipu, jota kestän yleensä huonosti.
Puoliso lupasi tulla mukaan sairaalaan, on hyvin todennäköistä että tulen itkuisena käsittelystä vaikka jollekin muulle se voi olla helppo.

vierailija
Jos harkitset toimenpidettä, varmista että tarkistavat ennen toimenpiteeseen määräystä kohdun muodon. Ettei käy kuten minulle.

Kävin toimenpiteessä kolme vuotta sitten ja olen siitä asti kärsinyt kovista kivuista ennen kuukauitisia (vuoto nykyään pientä) ja kuukautisten alussa. En voi istua enkä seistä niinä päivinä ilman, että tulee niin valtavat kivut että taju meinaa lähteä. Joudun syömään ne päivät vahvoja kipulääkkeitä.

Kun kävin tämän vuoksi lääkärillä, kohtu tutkittiin ja havaittiin, että minulla on ”kissansilmäkohtu” eli sen mallinen kohtu, että laite ei päässyt ylänurkkiin vaan sinne jäi tervettä limakalvoa. Ihmettelen miksi tätä ei tarkistettu ennen kuin määrättiin toimenpiteeseen.

Kivut johtuvat siitä, että terve limakalvo tuottaa verta, mutta veri ei pääse sieltä kunnolla poistumaan, poltetun limakalvon tukkiessa reitin.

Kivut vain pahenevat vuosien mittaan ja odotan vaihdevuosia kuin kuuta nousevaa, että pöäsisin kuukautisista.
Olisi kiva kuulla että kuka lääkäri kertoi mikä meni pieleen, mulla vaan pyöritellään päätä ja ihmetellään kun kivut paheni ja menkat muuttuivat 5 päivästä kaksiviikkoisiksi.

Yhteistyössä