Kokemuksia kiropraktikosta tai akupunktiosta raskausaikana

Eli onko kellään kokemuksia kiropraktikosta tai akupunktiosta raskausaikana??

Eli itselläni vaivaa selkä todella pahasti, on sellaista iskias tyyppistä kipua ja toinen jalka pettää alta kun sen päälle koittaa astua ja kipu on ihan kamalaa. Alan olla aika epätoivoinen kun LA on vasta 3kk päästä ja esikoisen kanssa pitäisi kuitenkin pystyä päivät touhuamaan (esikoinen on 1,5vuotias) eli jos jollain on kokemusta noista että olisi selkä kipuihin auttanut niin kerro ihmeessä kokemuksestasi?
Selkäkipujeni syyksi on sanottu yliliikkuvat nivelet ja raskauden aikainen välilevynpullistuma.
 
"vieras"
kävin samanlaisten oireiden vuoksi naprapaatilla rv 15.. Naprapaatti kertoi, ettei hän manipuloi selkää enää rv 16 jälkeen.. voi toki hieroa yms, mutta ei naksauttele niveliä paikoilleen. En tiedä onko yleinen suositus, mutta soita kiropraktikollesi ja kysy! Niillä on muutenkin monesti parin viikon jonot, joten kannattaa soittaa mahdollisimman nopeasti.
 
pluh
Mä sain akupunktiota 37. viikolle asti. Se auttoi todella hyvin iskiasvaivoihin. Olin ensin hyvin epäileväinen, koska akupunktio ei mulla auttanut niska-hartiaseudun vaivoihin, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla ja hyvä että kokeilin. Kävin akupunktiossa viisi kertaa.
 
"vieras"
kävin kiropraktikolla noin rv 28 juuri issiavaivan takia. normaali nikamien käsittelyn teki ja todellaki autto. sen jälkeen olen ollu ihan kivuton, pystyin olla ihan loppuun asti töissä, nyt viikkoja 35. ennen kiropraktikkoa mulla oli kinesioteipit alaselässä 3 viikkoa ja niistäki oli älyttömästi apua, suosittelen kokeilemaan.
 
"Hieroja"
Heips, raskauden aikana on myös suositeltavaa käydä hieronnassa, jossa hoidetaan yllä olevia vaivoja. Osaava hieroja tietää miten hoitoa tehdä, tai joillakin paikkakunnilla Suomessa tarjotaan raskaushierontaakin ja siitä järjestetään koulutuksia Suomessa terveydenalan ammattilaisille.
Tosin jos vaiva oireilee nivelissä, niin kiropraktikko tms manipulaatiohoito on suositeltavaa, raskauden ollessa pitkällä tulisi ottaa manipulaatiota synnytyksen jälkeen. Useimmiten iskiastyyppiset vaivat johtunevat syvällä olevien pakaralihasten jännitystilasta, kun lantion asento muuttuu raskauden edetessä, tähän auttaa myös pumppaavat venyttelyt pakara-alueille. Toinen mahdollinen kivun tai turvotuksen aiheuttaja jaloissa on, kun vatsa alkaa painaa isoa laskimoa, jonka vuoksi yläreisien eli lonkan koukistajille tulisi tehdä pumppaavia venyttelyitä, joita voi helpottaa toki hieronnallakin. Turvotuksiin ja tällaisiin oireisiin käy myös lymfaterapia, apua voi myös löytyä vyöhyketerapista sekä akupunktiosta. Kuitenkin, liian pitkiä venytyksiä ei suositella, koska paikathan muutoinkin löystynevät raskauden aikana.
Kannattaa myös tarkistaa luontaistuotekaupasta suihkutetta magnesium, joka imeytyy kramppaaviin lihaksiin tehokkaasti ja voi helpottaa moninaisia oireita. Osaavat kyllä alan liikkeessä neuvoa käytössä :) Tsemppiä kaikille odottaville!
 

Yhteistyössä