Kokemuksia kipulääkityksestä

  • Viestiketjun aloittaja Vuosi sektiosta
  • Ensimmäinen viesti
Vuosi sektiosta
Millaista kipulääkitystä olette saaneet sektion jälkeen? Itselläni on huono kokemus kipulääkityksestä reilun vuoden takaisen sektion jälkeen. Säännöllisesti otettavaa lääkettä sain vain leikkauspäivänä, sen jälkeen olisi hoitajien mielestä pitänyt pärjätä Buranalla, jotka piti itse osata pyytää. Mielentila on kuitenkin ensimmäisen lapsen syntymän myötä aika sekava, joten en oikein tajunnut aluksi pyytää lääkettä. Sitten piti miltei rukoilla, että saisi vahvempaa lääkettä kun Burana ei auttanut. Voihan sitä itsekukin kuvitella miten kipeä vatsa on kun on pitkä leikkaushaava, itselläni pystyviilto napaan saakka. Minusta tuntui että hoitajat pitivät minua narkkarina kun vielä kolmantena päivänä leikkauksen uskalsin pyytää lääkettä! Tämä on alkanut vaivaamaan minua enemmän ja enemmän viime aikoina.

Millaisia kokemuksia teillä on? Vastaajille kiitos jo etukäteen!
 
vilma84 harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.12.2006 klo 23:27 Vuosi sektiosta kirjoitti:
Millaista kipulääkitystä olette saaneet sektion jälkeen? Itselläni on huono kokemus kipulääkityksestä reilun vuoden takaisen sektion jälkeen. Säännöllisesti otettavaa lääkettä sain vain leikkauspäivänä, sen jälkeen olisi hoitajien mielestä pitänyt pärjätä Buranalla, jotka piti itse osata pyytää. Mielentila on kuitenkin ensimmäisen lapsen syntymän myötä aika sekava, joten en oikein tajunnut aluksi pyytää lääkettä. Sitten piti miltei rukoilla, että saisi vahvempaa lääkettä kun Burana ei auttanut. Voihan sitä itsekukin kuvitella miten kipeä vatsa on kun on pitkä leikkaushaava, itselläni pystyviilto napaan saakka. Minusta tuntui että hoitajat pitivät minua narkkarina kun vielä kolmantena päivänä leikkauksen uskalsin pyytää lääkettä! Tämä on alkanut vaivaamaan minua enemmän ja enemmän viime aikoina.

Millaisia kokemuksia teillä on? Vastaajille kiitos jo etukäteen!
Mulle tehtiin kiireellinen sektio vajaa kolme kuukautta sitten.
Kipupumpussa olin kiinni kolme päivää ja sen jälkeen osastolla annettiin automaattisesti aamulla,iltapäivällä ja illalla särkylääkkeitä ilman kyselyjä. 5 päivää olin laitoksella ja kotiin tultua söin kahtena päivänä vielä särkylääkkeitä ja sen jälkeen lopetin. Reissuni ei vielä loppunutkaan siihen...kotiin kun ehdin,meni 5 päivää niin makasin takaisin sairaalassa suonensisäisessä antibiootissa. =( Kohtutulehdun iski,CRP 280. 5 päivän päästä pääsin vihdoin kotiin oman perheeni luo. =)
 
itsellä ei kokemusta sektiohaavakivusta mutta epparihaavan kivusta kyllä.
sain säännöllisesti kipulääkettä(pronaxen)+ panadolia koko sen ajan kun olin sairaalassa koska haava oli todella kipeä ja aukesikin sitten.sain myös reseptilääkkeet kotiin.
mulla sellainen kokemus että kehottivat ottamaan lääkettä, eivät pantanneet tai katsoneet kieroon.

itse hoitoalalla olevana tiedän että joakinen hoitaja suhtautuu lääkkeisiin eri tavalla ja on todella kivikautista ajattelua hoitaa leikkauksen jälkeinen kipu liian pienillä annoksilla /lievillä lääkkeillä.kipua tulee hoitaa tehokkaasti ja sinulla on potilaana täysi oikeus myös vaatia sitä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.12.2006 klo 23:27 Vuosi sektiosta kirjoitti:
Millaista kipulääkitystä olette saaneet sektion jälkeen?
Millaisia kokemuksia teillä on? Vastaajille kiitos jo etukäteen!
Sain suunnitellun sektion jälkeen (joka tehtiin illalla) illasta ja yölläkin jotain morfiini(?)pohjaista kipulääkettä piikillä, pari ekaa sain ihan automaattisesti, sen jälkeen sanoivat, että soita kelloa heti kun tarviit, kivuissa ei tarvi eikä saa olla! Aamulääkkeissä oli aina 2 paratabsia ja lisäksi muistuttivat joka päivä että täytyy pyytää kun tarvitsee vahvempaa. Muistaakseni kolmantena päivänä sektion jälkeen en ollut enää muuta lääkettä pyytänyt, niin hoitaja tuli oikein tenttamaan, miksi en ole kipulääkettä pyytänyt =)
Kotiinlähtötarkastuksessa (oli jo kuudes päivä sektiosta) lääkäri kirjoitti automaattisesti kotiin 600mg Burana ja 500mg Panadoli- reseptit. Enpä noista syöny kotona kuin muutamana aamuna Panadolin varulta.
Että näin hyvää kivunlievitystä on tarjolla KYSissä :flower:
 

Yhteistyössä