Kokemuksia KF-kielimatkoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teinin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hintavia, mutta kaikki kyllä toimi ihan hyvin. Kannattaa ehdottomasti valita sellainen kurssi, jossa osallistujat ovat eri maista. Jos ryhmässä kaikki tai melkein kaikki ovat suomalaisia, hengeilevat herkästi vain keskenään ja puhuvat suomea.

[QUOTE="vieras";28016417]Hintavia, mutta kaikki kyllä toimi ihan hyvin. Kannattaa ehdottomasti valita sellainen kurssi, jossa osallistujat ovat eri maista. Jos ryhmässä kaikki tai melkein kaikki ovat suomalaisia, hengeilevat herkästi vain keskenään ja puhuvat suomea.[/QUOTE]

Näin he olivat suunnitelleetkin. Kiva kuulla että toimii. :)

[QUOTE="vieras";28016417]Hintavia, mutta kaikki kyllä toimi ihan hyvin. Kannattaa ehdottomasti valita sellainen kurssi, jossa osallistujat ovat eri maista. Jos ryhmässä kaikki tai melkein kaikki ovat suomalaisia, hengeilevat herkästi vain keskenään ja puhuvat suomea.[/QUOTE]

Juuri näin, itse olin 15 vuotta sitten STS- tai vastaavan firman kielikurssilla kuukauden Brightonissa. Kaikki oli suomalaisia ryhmässä, puhuimme koko ajan vain suomea. En oppinut englantia pätkääkään. Menin vielä perheeseen, jossa ei ollut muita suomalaisia, että oppisin englantia, mutta ei siellä kukaan koskaan ollut kotona, eli yksin siellä aikaani vietin. Ja maksoin tästä ylimääräistä!

Muutenkin kuulin monelta taholta juttua, että kielikurssilaiset on asukkaille vain ylimääräinen rahanlähde ja ei heistä välitetä. Ja se kyllä näkyi. Eivät he välittäneet, ruokaa oli monessa paikassa niukasti tarjolla ja likaisissa lakanoissa nukuttiin. Eräs tyttö meidän kurssilta joutui jopa isäntäperheen miehen tirkistelyn kohteeksi. Tosin hänen majoituspaikka sitten vaihdettiin.

Ja äidille tiedoksi, että siellä sitten kaikki ryyppää ja juo ja sekoilee. Ekaa kertaa pois kotona, hurjat oli bileet ja myös sellaiset veti siellä perskännejä, ,jotka eivät koskaan ennen olleet juoneet.

Vaikka olikin sikahauskaa, niin en suosittele. Lapsen ja äidin turvallisuuden vuoksi.

[QUOTE="sts";28016454]Juuri näin, itse olin 15 vuotta sitten STS- tai vastaavan firman kielikurssilla kuukauden Brightonissa. Kaikki oli suomalaisia ryhmässä, puhuimme koko ajan vain suomea. En oppinut englantia pätkääkään. Menin vielä perheeseen, jossa ei ollut muita suomalaisia, että oppisin englantia, mutta ei siellä kukaan koskaan ollut kotona, eli yksin siellä aikaani vietin. Ja maksoin tästä ylimääräistä!

Muutenkin kuulin monelta taholta juttua, että kielikurssilaiset on asukkaille vain ylimääräinen rahanlähde ja ei heistä välitetä. Ja se kyllä näkyi. Eivät he välittäneet, ruokaa oli monessa paikassa niukasti tarjolla ja likaisissa lakanoissa nukuttiin. Eräs tyttö meidän kurssilta joutui jopa isäntäperheen miehen tirkistelyn kohteeksi. Tosin hänen majoituspaikka sitten vaihdettiin.

Ja äidille tiedoksi, että siellä sitten kaikki ryyppää ja juo ja sekoilee. Ekaa kertaa pois kotona, hurjat oli bileet ja myös sellaiset veti siellä perskännejä, ,jotka eivät koskaan ennen olleet juoneet.

Vaikka olikin sikahauskaa, niin en suosittele. Lapsen ja äidin turvallisuuden vuoksi.[/QUOTE]

Ei kuulosta hyvältä, ehkä näillä järjestäjillä on eroja. Asuntolamajoitusta on suunniteltu ja esitteessä sanotaan, että siellä on valvoja aina paikalla. Ei luulisi että tuollainen meno on alaikäisten kyseessä ollessa mahdollista. Luulisi että huonomaineisia matkoja ei kannata järjestää.
Mä kyllä luotan tuohon omaani että ihan järkevästi osaa olla.

Ei kuulosta hyvältä, ehkä näillä järjestäjillä on eroja. Asuntolamajoitusta on suunniteltu ja esitteessä sanotaan, että siellä on valvoja aina paikalla. Ei luulisi että tuollainen meno on alaikäisten kyseessä ollessa mahdollista. Luulisi että huonomaineisia matkoja ei kannata järjestää.

Itse oli aikoinaan yläasteikäisenä Maltalla kielikurssilla. Meidät kuskattiin aina pikkubusseilla isäntäperheiden luo tiettyyn kellon aikaan, olisiko ollut klo 21 mennessä tms. Tämä järjestely siksi, että vuosi tai kaksi taaksepäin joku ruotsalaistyttö oli kielikurssillaan kuollut auton alle jäätyään, kun oli palaamassa isäntäperheen luo (humalassa) kävellen.

Tuo luulo, että alaikäisillä ei muka ole menoa ja meininkiä on humpuukia. En muista enää oikein mistä sitä viinaa milloinkin ilmestyi, mutta kyllä sitä siellä yhdessä jos toisessakin iltatilaisuudessa tuli maisteltua. Ja hassua tässä oli tosiaan se, että meille järjestettiin kurssin puolesta näitä menoja, joissa oli myös opettajat mukana. Kukaan ei tietenkään juonut mitään valvojien nenän alla, mutta kai ne nyt näki kiinaan asti että oppilaitten tanssijalka vipattaa vähän uudella taajuudella.

Kyllä minäkin osasin olla ja käyttäytyä, tiesin että ei saa eikä kannata juoda itseään humalaan. Enkä muista että kellään mitään vahinkoa sattui, kaikki olivat aina omissa minibusseissaan ajallaan jne. Mutta että kaikenlaista siellä tapahtuu mitä ei niissä esitteissä mainita.. :D

STS oli ainakin silloin suosituimpia matkanjärjestäjiä. Ja juteltiin myös EF-kurssilaisten kanssa, joita nähtiin paljon. Ja ihan sama meno heidän kurssillaan oli. Ei sinne sitten loppujen lopuksi kukaan ollut tullut kieltä oppimaan, vaan bilettämään ja hauskaa pitämään. Tai kai me kaikki alussa luultiin, että siellä kieltä opitaan, mutta sitten se meni ihan höpöksi. Seura tekee kaltaisekseen, nääs. Että älä luota tyttäresi sanaan ihan hirveästi siitä, että kunnolla ollaan.

Mekin oltiin alaikäisiä. Niinkuin tais olla kaikki muutkin, yksi meidän kurssilla tais olla yli 18 v. Mutta silti minäkin (17 v) sain itse hommattua itselleni juotavat, kun ei siellä ollut niin justiinsa ne henkkareiden kyselyt. 14-vuotias on vielä hirveän nuori, meidän kurssilla oli nuorimmat 16-vuotiaita.

Ihan sama mitä siellä esitteissä sanottiin. Meilläkin opet ja vetäjät näki, että oltiin kännissä kuin käki, mutta ei ne välittäneet. Itsekin bilettivät mukana :D

Joo ja muuten kaikista "hissukoin" meidän porukasta katosi yhtenä iltana yhden huumeveikolta näyttävän kaverin mukaan. Eikä kuultu siitä koko iltana mitään. Mietittiin jo poliisillekin soittoa. Oli sitten aamulla ilmestynyt majapaikkaan, eikä koskaan kertonut missä oli ja mitä oli tehnyt. Silloin ei ollu kännyköitä.

Itse en ikinä lastani tuollaiselle päästäis. Ehkä sitten kun on 18 v. Tukisin kieliopintoja jotenkin muuten.

Silloin kun itse olin vuonna 2000 EF:n kielikurssilla etela_Englannissa niin kyllahan siella puolet meidankin ryhmasta poltti pilvea ja lopuistakin lahes kaikki vahintaan joi. Iltaisin vaikka oli kotiintuloaika niin ennen sitakin kerkesivat eika kenenkaan isantaperhe ollut kovin tarkka ja opettajat ummisti silmansa, kunhan ei heidan edessaan holmoillyt. Hauskaa meilla kylla oli, eika kenellekaan pahemmin kaynyt mutta kyllahan me alyttoman sinisilmaisia oltiin eika osattu pelata mitaan vaikka olisi ollut aihettakin, ihan kadulla meille tarjottiin iltaisin huumeita ja jotkin porukasta lahti valilla hyvinkin epailyttavaan seuraan, joten en omiani paastaisi, ei tosin tarvettakaan :D Ja Lontoo ON suuri kaupunki ja oikeasti paikallisetkin saa olla koko ajan valppaina, saati sitten nuoret ulkomaalaiset jotka ovat hyvin helppo 'saalis'. Mieluummin paastaisin jonnekin pienempaan paikkaan ja ehka vanhempana jolloin toivottavasti osaa pitaa itsestaan huolta paremmin.

Onko muuanlaisia kokemuksia?

Osaan kyllä ajatella että joillakin homma voi lähteä lapsesta kun pääsee ekaa kertaa yksin matkaan mutta nuo olisi kurssin junioreita joten se viinan saaminen ei ole se juttu, se on heille vielä epäkiinnostava aihe.

Haluavat tutustua uusiin ihmisiin eri maista. Mä nyt en usko että kaikki nuoret haluaa bilettää humalassa. je että siellä on muitakin joilla se ei ole kutrssin tarkoitus.

Kurssin järjestäjällä on oikeasti vastuu alaikäisestä siellä, eikä valvojat saa katsoa viinahuumebiletystä läpi sormien.

Yhteistyössä