Kokemuksia kestovaipoista?

onko täällä ketään joka on valinnu kestovaipat lapselleen? Tämä nyt sinänsä ei oo mulle vielä ajankohtainen kysymys, mutta olen hyvissä ajoin liikkeellä :ashamed: Kerranki. Oon itse ympäristökysymyksistä kiinnostuneena ajatellut kestovaippa- vaihtoehtoa sit ku saan ensimmäisen lapseni (toivottavasti huhtikuussa! rv8) Mutta kertokaa te kokemuksia niistä jos teillä on. Sekä hyviä että huonoja. Käytännöllisiä vai epäkäytännöllisiä? Ja suunnilleen minkä hintaista lystiä se on jne. Niitä varmaa täytyy ostaa eri kokoa aina sitä mukaa ku lapsi kasvaa? Ja säilyykö ne käyttökelpoisina pitempään ku yhden lapsen ajan?
 
Minulla on nyt ½-v jolla on isoveikan 9-v Vekkuli-kuorivaippoja käytössä. Käytän niitä lähinnä kotona harso/flanelli/frotee-pötköjen kanssa. Niitä on helppo leikata ja ommella itse vanhoista tai uusista kankaista, yöpuvuista tai pyyhkeistä. Myllymuksujen tasku-kuorivaippoja käytän reissuilla (pitkät ja lyhyet), täyttäen ne esim uloin harso ja sisin flanelli ja pyllyä vasten pestävä kuivaliina (riisipaperi). Yöllä meillä on Popoliinin aio mikä imee koko yön pissat ja kuivuu nopeasti pesun jälkeen. Muitakin vaippoja olen kokeillut, mutta en ole niitä meille hyväksi todennut. Kokeile Kestovaippainfoa tai kokeile hakua kestovaippa. :flower:
 
Meillä kestoillaan nyt jo toisen lapsen kanssa enkä kertiksiin vaihda. Rahaa kestoiluun saa kyllä uppamaan jos haluaa ja on varaa, mutta halvemmallakin voi päästä. Harsot ja villahousut on pettämätön yhdistelmä, suosittelen lämpimästi. Edullisin vaihtoehto kestoilussa ja jos osaa itse vähänkään kutoa, niin pöksyjä on helppo tehdä itse. Muitakin vaippoja voi tehdä itse vanhoista jämäkankaista, pyyhkeistä jne. Kipaiseppa tuonne kestovaippainfon sivuille, sieltä saa paljon tietoa, ohjeita ja myös hyvä vaippakirppis löytyy sieltä. ja tähän hommaan sitten hurahtaa helposti ja siitä tulee ihan harrastus. ;)
 
Heippa!

Kestovaipat on tosi helppoja ja vaivattomia käyttää, kun niihin tottuu. Kerron, miten meillä homma hoidetaan.

Vaippoina käytetään taiteltua harsoa (alussa origami-taitos, nyt suorakaide), jonka sisällä lisäimu (itseommeltuja vanhoista froteisista ja vohvelikankaisista pyyhkeistä) tarpeen mukaan, päällä vaippakuori (imse vimsen villainen paras nyt, pienempänä popolini tai ruskovillan lahkeellinen villahousu). Vaihdan vaipan noin 3-4 tunnin välein, huuhtelen heti hyvin ja laitan kannelliseen astiaan odottamaan pesua (alussa koneellinen joka toinen, nykyisin joka päivä, pieni kone 4 kg). Pesen 60 asteessa ja noin joka toinen viikko 90 asteessa. Tahroihin käytän sappisaippuaa.

Matkoilla kestovaipat toimivat mielestäni myös hyvin. Varsinkin kesällä harsot kuivuvat nopeasti auringossa ja niitä voi käyttää muutaman kerran pelkästään huuhtelemalla välissä (enemmän haittaa pesuainejämät, jota väkisinkin jää esim. mökkipesuoloissa).

Samat kestovaipat menevät usealla lapsella. Niitä kannattaa ostaa käytettynä tai tiedustella tuttavapiiristä.
 
Heippa!

Kestovaipat on tosi helppoja ja vaivattomia käyttää, kun niihin tottuu. Kerron, miten meillä homma hoidetaan.

Vaippoina käytetään taiteltua harsoa (alussa origami-taitos, nyt suorakaide), jonka sisällä lisäimu (itseommeltuja vanhoista froteisista ja vohvelikankaisista pyyhkeistä) tarpeen mukaan, päällä vaippakuori (imse vimsen villainen paras nyt, pienempänä popolini tai ruskovillan lahkeellinen villahousu). Vaihdan vaipan noin 3-4 tunnin välein, huuhtelen heti hyvin ja laitan kannelliseen astiaan odottamaan pesua (alussa koneellinen joka toinen, nykyisin joka päivä, pieni kone 4 kg). Pesen 60 asteessa ja noin joka toinen viikko 90 asteessa. Tahroihin käytän sappisaippuaa.

Matkoilla kestovaipat toimivat mielestäni myös hyvin. Varsinkin kesällä harsot kuivuvat nopeasti auringossa ja niitä voi käyttää muutaman kerran pelkästään huuhtelemalla välissä (enemmän haittaa pesuainejämät, jota väkisinkin jää esim. mökkipesuoloissa).

Samat kestovaipat menevät usealla lapsella. Niitä kannattaa ostaa käytettynä tai tiedustella tuttavapiiristä.
 
Meillä kestoillaan lähes täysin, ja suosittelen!

Olen ommellut lähes kaikki vaipat meille itse, hyödyntänyt vanhoja pyyhkeitä imuiksi ja toki olen ostellut kaikkia ihania kankaita vaippoihin. Itse tekemällä säästää vielä enemmän. Mutta myös ostovaipoilla pääsee halvemmalla kuin kertakäyttöisillä.

Aivan ihanaa puuhaa, vaipanvaihtokin on mukavaa kun aina saa valita erilaisen minkä lapsen päälle pukee, oman mielen mukaan :D Eikä se pyykkääminen nyt niin kovaa hommaa ole mitä luullaan. Joutuisin pestä vauvan pyykkejä aina vajaan koneellisen mutta kun on kestot käytössä saa aina täyden koneen. Vauvan pyykit pesen siis erikseen omiemme kanssa.

Ja kyllä, samaa kestovaippaa voi hyödyntää sitten ehkä tulevillakin lapsilla, ja näin toiselle lapselle vaipat ovat "ilmaisia".

Jos kaksplussan kestoilu kerho kiinnostaa niin laita YV:tä, äitipeikon luvalla voin antaa salasanan. Sieltä voi kysyä kaikenlaista ja saa ohjeita ja neuvoja.

Suosittelen lämpimästi kestoja!!
 
Meilläkin täyskestoillaan ja siitä on tullut jo ihan "elämäntapa". Otetaan reissuun ja mökille jne. Käytetään villahousuja ja harsoja ja nauhavaippoja tämän 7-kuisen kanssa. Kokemusta on myös isomman kestoilusta, silloin käytettiin isompana sisätäyttövaippoja joissa oli harso pötkönä sisällä. ja villahousut kosteudeneristäjänä. Suosittelen harsojen ostamista, niistä on hyötyä koko vaippaiän, jos vaan jaksaa taitella niitä =) Ja villahousut eivät koskaan petä, todella märän vaipan kanssa voivat vähän "tihkua" kosteutta bodyyn mutta se ei ainakaan meitä haittaa. Rohkeasti vaan kestoja käyttämään! =)
 
Minusta taskuvaipat ovat kaikista helpoimpia käyttää. Eivät tarvitse erillistä kuorta päälleen, ainoastaan imut (esim. harso, käsipyyhe, muotoonommeltu imu) sisäänsä. Kuivuvat nopeasti ja kuosejakin löytyy moneen lähtöön yksivärisistä kuviollisiin.

Meidän pojalle on ostettu pääasiassa vain S- ja L-koon vaippoja. Pari new bornia ja M-koon vaippaa löytyy, mutta eivät olisi olleet välttämättömiä. Yleensä taskuvaipoissa on reilusti säätövaraa ja samaa kokoa voi käyttää pitkään. Merkeistä meille parhaiten ovat soveltuneet Fuzzi Bunzit ja LillaTaskut. Muutaman taskuvaipan olen onnistunut itsekin tekemään, vaikken käsityöihminen olekaan.

Kokeilemalla löytyy parhaat systeemit. Itse koen liikkuvaisella pojallamme erillisten sisä- ja kuorivaippojen käytön hankalaksi, vaikka sellainen systeemi pitää varmimmin kakat ja pissat sisällään. Tosin harvoin taskuvaipoillakaan ohivuotoja tulee. Öisin sisävaippa+kuorivaippa on pitävyytensä vuoksi meilläkin käytössä. Villahousut kutittavat poikaa, joten niitä ei siksi käytetä.
 
vajaan 2 kk kokemuksella on käteviä ja tulee edulliseksi! meilläkin pääasiassa harsot, naruvaipat ja villahousut käytössä. villiksiä neuloin montaa eri kokoa valmiiksi raskausaikana, se oli kivaa vaikken ollut mitään yli 10 v. neulonutkaan. lisäimuina käytän pääasiassa kirppikseltä hamstrattuja pikkuisia käsipyyhkeitä. muutaman vaipan olen myös itse ommellut (käsin, ei ole konetta) ja pari muotoonommeltua sisävaippaakin on tullut ostettua, sitä äitiyspakkauksen mallia, joka kiinnitetään kuoreen tarroilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nyyrikki:
Luin juuri että ensimmäiset kertakäyttövaipat mitä -60 luvulla tuli markkinoille ovat edelleen kaatopaikoilla eivät siis ole vielä maatuneet.
Tsiisus ! Kuvitelkaa sitä jätteen määrää :eek:
Aivan! Maatumiseen menee satoja vuosia. Siis jos edes koskaan maatuvat. Ja jokainen kertakäyttövaippoja käyttävä vauva tuottaa n. 1500 kg vaippajätettä kaatopaikoille mätänemään.
 
Löytyi tämmöinen ikivanha viestiketju kun yritin löytää kestovaippaketjua...

Käytin Fuzzi bunzeja kaksosteni kanssa vaippaiän alusta loppuun ja ne olivat ihan loistavia. Imutäytteet tehtiin itse, ompelukoneen käytöstä tykkäävät sukulaiset panivat vanhoja pyyhkeitä palasiksi ja vaipantäytteiksi :) Laskin että vaipat maksoivat itsensä takaisin (kun ei tarvinnut ostaa kertakäyttövaippoja) alle kahdessa kuukaudessa, minkä lisäksi sain aina satasen kun myin vaippasatsin eteenpäin! Varmaan olisin enemmänkin saanut.

Noista ajoista on kuitenkin jo kauan, sillä kaksoseni ovat jo isoja. Nyt olen uudelleen raskaana ja haluaisin jälleen Fuzzeja. Enkä sellaisia "all size" -Fuzzeja joita nykyään myydään siellä mistä edellisillä kerroilla ostin, vaan "small size". Onko kellään kokemuksia mistä kannattaisi ostaa?
 

Yhteistyössä