Kokemuksia käynnistyksestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla käynnistettiin synnytys rv 37. Aamulla klo 9 sain ekan murusen Cytotecia alakautta. Seuraava murunen muistaakseni klo 15. Klo 18 meni lapsivesi ja klo 22 pääsin synnytyshuoneeseen. Sain Cytotecin lisäksi oksitosiinia. Seuraavana aamuna klo 6 tehtiin kiireellinen sektio, synnytys oli pysähtynyt ja vauvalla hapenpuutetta.
Onnea synnytykseen!

Puoli yhdeltä paivällä eka kapseli kohdunsuulle. Puoli kahdeksalta tuntuvia supisteluja ja yöllä kahdelta syntyi vaavi. Ja käynnistettiin raskausviikolla 41 tasan. Toikin yleensä vaikuttaa asiaan, että onko siellä vauveli edes aikeissa syntyä... :) Minulla ei ollut mitään raskausmyrkytysoireita eikä supistuksia ennen käynnistystä. Ehkä harkkasupistuksia kuintenkin, mutta ei kivuliaita. Käynnistettiin kun en enää muista syistä parjännyt enää kotona mahani kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vauvantilaaja:
Uusimmassa Vauva-lehdestä aiheesta juttu, kannattaa lukea, ottaa vaikka mukaan sairaalaan lukemiseks!:)

Asian viereen... Käynnistysartikkelin asiantuntijalääkäri oli mun omalääkäri kun odotin tyttöä. Aivan ihana ja asiantunteva :)

Miulla vaan voimisti omia supistuksia, mutta mitään edistystä ei tapahtunut. Yön yli olin sairaalassa, aamupäivällä sitten siirryttiin saliin jossa puhkaistiin kalvot ja johan alkoi tapahtua: vauva oli sylissä 2 tunnin kuluttua =) Ihan myönteinen kokemus oli. Yritä nyt nukkua kunnolla koska voi olla ettet saa sairaalassa nukuttua jos pitkään supistelee kipeesti! Annat siivousten ym olla ja keskityt keräämään voimia, lepäämään ja tankkaamaan!

Tiedät varmasti että rv:t ja kohdunkaulan tilanne usein vaikuttavat siihen kuinka nopeasti synnytys käynnistyy. Milla viikolla olet? Miksi käynnistetään?

Esikoisesta oli yliaikaiskontrolli rv 42+0, paikat auki noin 2 sormelle ja kanavaa jäljellä noin 2cm. Seuraavana aamuna rv 42+1 klo 8 menin synnytysvastaanotolle. Ensin otettiin pätkä vauvan :heart: -käyrää ja sen jälkeen sain ensimmäisen 1/4 tabletin cytotecia suun kautta. Päivällä sama juttu uudestaan: sydänkäyrää ja toinen 1/4 tbl cytotecia. Koko päivän tuli melko kivutotmia supistuksia noin 3-10 min välein. iltapäivällä alkoi jä vähän tunutmaankin, mutta hyvin pärjäs. noin klo 18 aikoihin taas :heart: -käyrää ja viimeinen 1/4 tbl cytotecia. tästä noin tunti-kaksi niin supistukset alkoivat pikku hiljaa kovenemaan. Kävelemisestä ei oikein tuntunut olevan ainakaan mulle mitään apua/nopeutusta. svo:n hoitaja ei olisi edes tutkinut mua/päivän "saldoa" jos en olisi pyytänyt. kotiin olisivat laittaneet, mutta itse arvioin etten enää pärjää siellä jos yhtään supistuksen kovenee. Tää hoitaja ei siis uskonut että synnytys on edes lähtenyt käyntiin. Menin siellä suihkuun ja yritin pärjätä lämpimillä kaurapusseilla + sain peräruiskeen. Onneksi jäin sinne, koska supparit alkoivat tuntumaan koko ajan enepi. Kohdunsuu edelleen noin 2-3cm auki ja kanavaa vähän vielä jäljellä. Kipupiikin ansioista sain nukuttua noin tunnin verran, heräten aina supistushuippuihin :whistle: . Noin klo 2-3 aikoihin yöllä en enää pärjännyt joten taas sydänkäyrää ja sisätutkimus: kanava hävinnyt ja auki noin 5-6 cm =) . Siitä sitten lähdettiin synnytyssaliin. Kaikkien vaaratilanteiden/tapahtumien jälkeen tyttö syntyi rv 42+2 klo 12.02 imukupilla avustettuna. Sai syntyessään vain 4 pistettä (vai oliko se 5??), mutta onneksi nyt on terve&toukukas 1v5kk :heart:

*muoks* ja tämä siis tapahtui Taysissa 2/2008

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mulla on kyllä ollut supistuksia jo pidemmän aikaa, mutta vauva ei vaan ilmeisesti halua pihalle. toivottavasti ei kuitenkaan kestäis kauheen kauaa...

Mulla meni ekan kanssa lapsivettä edellisenä päivänä, kun seuraavaan aamuun mennessä ei mitään tapahtunut, käynnistivät kuudelta aamulla kapselilla. Vaavi syntyi ennen seitsemää samana iltana.

Olin toisessa yliaikaiskontrollissa Jorvissa 12.7.2006, kakkonen oli mennyt 13 pvää yli lasketun ajan. Siinä sitten lääkäri kysyi, että mitä mieltä olen, jos heti menisin käynnistykseen, kun oli pieni raskausmyrkytyskin päällä. Suostuin toki ja lähdin heti synnärin puolelle. Klo 12 laittivat tipan ja klo 16 oli ihana poika sylissäni :heart: Ponnistusta 1 minuutti ja paikat ei edes repeilleet.

Alkuperäinen kirjoittaja Afu-82:
Tiedät varmasti että rv:t ja kohdunkaulan tilanne usein vaikuttavat siihen kuinka nopeasti synnytys käynnistyy. Milla viikolla olet? Miksi käynnistetään?

Esikoisesta oli yliaikaiskontrolli rv 42+0, paikat auki noin 2 sormelle ja kanavaa jäljellä noin 2cm. Seuraavana aamuna rv 42+1 klo 8 menin synnytysvastaanotolle. Ensin otettiin pätkä vauvan :heart: -käyrää ja sen jälkeen sain ensimmäisen 1/4 tabletin cytotecia suun kautta. Päivällä sama juttu uudestaan: sydänkäyrää ja toinen 1/4 tbl cytotecia. Koko päivän tuli melko kivutotmia supistuksia noin 3-10 min välein. iltapäivällä alkoi jä vähän tunutmaankin, mutta hyvin pärjäs. noin klo 18 aikoihin taas :heart: -käyrää ja viimeinen 1/4 tbl cytotecia. tästä noin tunti-kaksi niin supistukset alkoivat pikku hiljaa kovenemaan. Kävelemisestä ei oikein tuntunut olevan ainakaan mulle mitään apua/nopeutusta. svo:n hoitaja ei olisi edes tutkinut mua/päivän "saldoa" jos en olisi pyytänyt. kotiin olisivat laittaneet, mutta itse arvioin etten enää pärjää siellä jos yhtään supistuksen kovenee. Tää hoitaja ei siis uskonut että synnytys on edes lähtenyt käyntiin. Menin siellä suihkuun ja yritin pärjätä lämpimillä kaurapusseilla + sain peräruiskeen. Onneksi jäin sinne, koska supparit alkoivat tuntumaan koko ajan enepi. Kohdunsuu edelleen noin 2-3cm auki ja kanavaa vähän vielä jäljellä. Kipupiikin ansioista sain nukuttua noin tunnin verran, heräten aina supistushuippuihin :whistle: . Noin klo 2-3 aikoihin yöllä en enää pärjännyt joten taas sydänkäyrää ja sisätutkimus: kanava hävinnyt ja auki noin 5-6 cm =) . Siitä sitten lähdettiin synnytyssaliin. Kaikkien vaaratilanteiden/tapahtumien jälkeen tyttö syntyi rv 42+2 klo 12.02 imukupilla avustettuna. Sai syntyessään vain 4 pistettä (vai oliko se 5??), mutta onneksi nyt on terve&toukukas 1v5kk :heart:

*muoks* ja tämä siis tapahtui Taysissa 2/2008

Nyt on siis 42+0 ja huomenna käynnistetään. Tänään oli yliaikakontrolli ja kaulaa jäljellä 1,5cm, kohdunsuu sormelle auki.

Mulla käynnistettiin rv 38+2. Oli maanantaiaamu, kun menin synnärille. Lääkäri teki vielä sisätutkimuksen ja klo 11 sain ensimmäisen Cytotec-murusen alakautta. Ei tapahtunut mitään. Toinen muru annettiin klo 15, eikä vieläkään mitään. Illalla särki vähän selkää, en tiedä johtuiko ihan vaan isosta vatsasta vai jännittämisestä vai alkoiko silloin jo tapahtua jotakin, mutta sain kuitenkin suun kautta kipulääkettä jotta saisin nukuttua.

Aamulla taas lääkärintutkimus, otettiin käyrät ja laitettiin uusi Cytotec. Kohdunsuu oli tiukasti sormelle auki ja kanavaa jäljellä 1,5cm. Käyrän mukaan supisteli, mutta kipua ei tuntunut. Iltapäivällä ei enää annettu Cytoa, kun ''edistystä tapahtui'', eli suomeksi sanottuna supisteli ja paikat alkoivat avautumaan.

Illalla alkoikin supistukset jo vähän sattumaan, pyörittiin huonekaverin kanssa molemmat huoneessa ympyrää ja ähkittiin ja öhkittiin ja voivoteltiin (hänelläkin käynnistettiin synnytys.) Sain taas kipulääkettä, ja yritin mennä nukkumaan. Tasan puoliltaöin kuului kova naps, huonekaveri huutelikin että: ''Menikö vedet?'' No ei, mutta limatulppa irtosi ja alkoi ihan kunnolla supistelemaan, väli oli 5-20 minuuttia. Torkahtelin supistusten välillä, mies kuorsasi vieressäni keinutuolissa koko yön. Aamuseitsemältä huonekaveri lähti synnytyssaliin ja mulle tehtiin sisätutkimus; yön kärsimyksen seurauksena kanava lyhentynyt peräti puoli senttiä! Olin vihainen kuin ampiainen ja passitin miehen nukkumaan. Sain lisää kipulääkettä, mulle tuotiin aamiainen sänkyyn ja torkuin taas supistusten välillä.

Yhdeksältä tulikin sitten lääkäri, joka tutki paikat: 4-5cm auki, saliin vaan ja puhkaistaan kalvot! Melkein tanssin kun pääsin vihdoin tositoimiin. Soitin miehen paikalle, kalvot puhkaistiin varttia vaille 10 ja tyttö syntyi klo 13.26. Helppo, lähes kivuton synnytys.

1. Käynnistys 35+4, tabletteja kahtena ekana pvänä, ei mitään vaikutusta, kolmantena päivänä oksitosiinitippa lisänä. Ei vaikutusta. Neljäntenä päivänä päätettiin vauva synnyttää keinolla millä tahansa ja koska olin pikkusen auki jo, voitiin kalvot puhkaista. Synnytys oli nopea ja raju, 5h15min.

2. Käynnistys 40+0, eka pvänä tabletteja, tokana myös. Päätin, että en aio enää montaa päivää maata siellä ja käskin puhkaisemaan kalvot. Kalvot puhkaistiinkin ja laitettiin tippa. Synnytys oli 4h20min, raju, kivulias ja nopea.

3. Käynnistys 37+5, kerroin ettei tabletit ole tehonneet. Sain tabletin ja heti sen jälkeen sekä tipan, että kalvojen puhkaisun. Synnytyksen kesto 2h10min ja se se vasta rajua menoa olikin.

4. Käynnistys tulossa lähiviikkoina. Hirvittää.

Yhteistyössä