Kokemuksia katetrista/kestokatetrista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juupadaipa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulle ennen sektiota laitettu, ja ei sattunut, tuntu tosi inhottavalta, mutta oli tosi nopeesti hoidettu. Että kerkesin just ajatella, että hitto miten inhalta tuntuu ja sitten se olikin jo ohi. Ei kannata jännittää! :)

katetrointi ei tuntunu miltään oli ohi parissa sekunnissa,
verrattuna siihen spinaalipuudutuksen antamiseen lääkäri onnistui saamaan piikin vasta viidennellä yrityskerralla oikeaan väliin! ai helkkari sitä pistävää raastavaa kipua!

Alkuperäinen kirjoittaja easypeasy:
verrattuna siihen spinaalipuudutuksen antamiseen lääkäri onnistui saamaan piikin vasta viidennellä yrityskerralla oikeaan väliin! ai helkkari sitä pistävää raastavaa kipua!

ja minulla yrittivät yli 20 kertaa ja lopulta nukutettiin :/ siis puudutusta yritettiin eikä onnistunut

Tuntuuhan se pienen hetken inhalta mutta on nopeasti ohi :) Naiseudessa ja lyhyessä virtsaputkessa on etunsa... Mä katetroin työssäni niin miehiä kuin naisia ja aina tuntuu jollakin tavalla pahalta ryhtyä katetroimaan miestä, etenkin jos on eturauhasen liikakasvua ja potilas kovin kipuherkkä... No nyt meni aika OT:ksi :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja easypeasy:

Äläpäs pelottele! Minulla taas ei spinaalin laittaminen ole sattunut ollenkaan. Sellainen hassu hermosävähdys tuntui, mutta ei oikeastaan sattunut.

Mut on kertakatetroitu alatiesynnytksen yhteydessä, ei ollut paha juttu. Hätäsektiossa oli sitten jossain vaiheessa (varmaan kun leikkaus ohi) laitettu kestokatetri. Mua se ei vaivannut oikeastaan mitenkään.

Jännä oli olla kyllä itse kokevana osapuolena kun itse olen katetroinut lukemattomia ihmisiä sairaanhoitajana.

Jos minä nyt kuitenkin hiukan pelottelen, niin toisessa sektiossani sattui eniten tippakanyylin laittaminen, kun anestesialääkäri laittoi. Kolmannessa taas sen laittoi kätilöopiskelija jo osastolla odottaessani kutsua sektioon, eikä tuntunut missään.

Jotain puudutetta laittoivat, eli ei tuntunut juurikaan miltään koko toimitus, pieni nippaisu vain. En seurannut tilannetta, eli en tiedä, pistivätkö puudutuksen vai oliko jotain geeliä tms.
Myöskään kanyyli ei tuntunut miltään, kun en katsonut. Olen hieman piikkikammoinen. Puudutusta kun laittoivat selkään, niin pahimmalta tuntui se jääkylmä vesi tms millä pesivät, eikä puudutteen laittoa enää huomannut.

Yhteistyössä