Kokemuksia kasvisruokavaliosta(tmv)raskaus aikana!

En itse(tietääkseni ainakaan vielä)ole raskaana, mutta olen miettinyt jo pidempään kyseistä 'tilannetta' ja asiaan liittyviä ongelmia ja plussia. Olisi kiva kuulla näitä ihmisiltä joilla on kokemusta asiasta.

Itse en ole vegaani tai edes vegetaristi varsinaisesti, mutta en syö punaista lihaa ollenkaan ja kanaa vain n. kerran 1-2vko aikana(olen ollut ~2 vuotta ilman mitään nisäkkään/linnun lihaa aiemmin). Kalaa tulee syötyä ~2x vkossa vaihtelevasti. Olen lueskellut näitä "raskaus ja kasvisruokavalio" sivuja, mutta niitä henk.koht.kokemuksia täällä kalastelen : D

(En osannut etsiä täältä vastaavaa keskustelua, uusi käyttäjä kun olen ja voipa olla väärä paikkakin tälle keskustelulle : DD)

Ihan ok on ainakin mulla menneet raskausajat ja imetykset ym. Neljättä lasta tällähetkellä odotan ja vegetaristi olen ollut reilu 15v. Tässä raskaudessa ollut nyt hiukan ongelmia hemoglobiinin kanssa, obsidania olen nyt syönyt 2tbl päivässä jo pidempään, ei vaan nouse hb yhtään, 100 se on ollut jo pidempään, kuhan nyt edes tässä pysyisi niin olisin tyytyväinen. Edellisissä raskauksissa tätä ongelmaa ei ole ollut ja nytkin vointi ja olo kuitenkin ihan ok.

Itse olen olluit kasvissyöjä reilusti yli 10v ja kolme lasta sinä aikana saanut.
Mitään ongelmia mulla ei ole ollut,tosin rautaa olen syönyt joka raskaudessa,mutta niin kai monet sekasyöjätkin syövät. Käytän maitotuotteita ja kananmunaa, en syö kalaa,kanaa tai lihaa.
Olen siis syönyt ihan normaalisti ja monipuolisesti läpi kaikki raskaudet,kaikki lapset terveitä ja olen itsekkin voinut hyvin :)
Maitoa on riittänyt luovutettavaksi asti! Ja nuorimmaista imetin yli 8kk.

Ada
Esikoista odottaessa ja imettäessä en syönyt lihaa tai kanaa, kalaa söin, mutta otin lisäksi kalaöljykapseleita tulpamäärän. Hyvin meni ja maitoa riitti ainakin vuodeksi.

Mukava kuulla ettei ole ollut pahemmin mitään puutostiloja(ainakaan teillä :) )! Oletteko kohdanneet lääkäreiltä tms. näreitä katseita tai kommentteja kun olette kertoneen ruokavaliostanne? Vai onko vastaanotto ollut hyvää? Ja onko esim. sukulaisilta tullut kommentteja asiasta? Omassa perheessäni/suvussani on ennakkoluuloja kasvissyöntiä vastaan(ihan yleisestikin)ja voin vain kuvitella minkä laista käännytystekstiä sieltä tulisi jos olisin vege(edes pesco)&raskaana.

Yhteistyössä