Kokemuksia kantorepuista?

  • Viestiketjun aloittaja Sari76
  • Ensimmäinen viesti
Sari76
Moi!

Mieleni tekisi hankkia kantoreppu meidän pikkuneitiä varten, mutta kun en oikein tiedä minkälainen kannattaisi hankkia. Kyselenkin teidän muiden kokemuksia kantorepuista.. Kokemuksia Baby Björn-, Emma- ja Mothercare-merkkisistä? Muistakin toki saa kertoa..

Kiitos jo etukäteen kaikille! :)

- Sari :)
 
Ensinnäkin noi luettelemasi ovat rintareppuja,eivät kantoreppuja... ;)
Ja en suosittele noista mitään,vaan sen sijaan kantoliinaa. Käy tutustumassa www.kantoliinakanava.fi liinoja on monenlaisia ja tukihenkilön luokse voi mennä sovittelemaan ja katsomaan mikä olisi mieluisin!
Sieltä löytyy myös kantoreppuja joissa yhdistyy liinan ergonomisuus ja rintarepun helppous. Joskaan ei nuo pitkätliinatkaan niin hankalia ole kun vaan poppii sidonnan! =) Liinat ovat pitkäikäisempiä kuin reput,repussa ei jaksa kantaa enää puolivuotiasta isompaa yleensä,mutta liinassa paino jakaantuu niin että jaksaa kantaa vielä isoakin lasta.
Itselläni ollut esikoisen kanssa babybjörn rintareppu ja kakkoselle hankin ekan liinan ja samantien reppu lähti kiertoon ja liinooja on kertynyt iso kasa ja niissä kulkee esikoinenkin vielä tarvittaessa... =)
 
Meillä on tuo Baby Björn ja ollaan tykätty kovasti! Hihnat on leveät ja tukevat, ihana kun käden vapautuu kokonaan. Käytän sitä tytön kanssa kauppareissuilla ja kaupungissa, viihtyy siinä tosi hyvin. Ikää meillä on nyt reilut 4 kk ja tyttö on jo käännetty kasvot menosuuntaan. Suosittelen lämpimästi!
Kantoliinat on minusta rumia, en tykkää itse ollenkaan. Ja mies ei olisi todellakaan suostunut sellaista käyttämään, rintareppua kuitenkin käyttää ;)
 
Muistaakseni sen ovh. oli 74,90 ? mutta olen aika monessa paikassa nähnyt tarjouksessa 69 ?. Perusmallissa on aika paljon erilaisia kangas- ja värivaihtoehtoja, lisäksi perusmallista on olemassa Long-malli, jossa on pidemmät säätövarat hihnoissa (yli 180 cm kantajille). Lisäksi kaupassa oli samaiselta merkiltä joku sporttisempi malli, enemmän topatut hihnat ja sateen kestävät kankaat, vissiin tarkoitettu retkeilykäyttöön. Sen hinta oli muistaakseni yli 90 euroa. Me otettiin se ihan tavallinen perusmalli.
Olen kyllä tykännyt tosi paljon ja käytän sitä kotonakin, kun vauva saa silloin olla lähellä mutta itsellä on molemmat kädet vapaat :)
 
duuri
Juu perus Baby Björn -malli on meillä toiminut hyvin. Ekat pari kuukautta ei vauva tykännyt olla naama rintaa vasten kun alkoi aina kuokkia rintaa. Mutta kun 2.5 kk ikäisenä niskan jämäköidyttyä käännettiin toisin päin, alkoi oleilu repussa maistua oikein hyvin. Iskäkin tykkää kannella ja itsekin jaksan kantaa melko pitkiä aikoja ilman selän väsymystä.
 
Minkä ikäinen teidän neiti on? Ihan pienelle toki kannattaa rintareppu hankkia (tai sitten se liina), mutta jos ikää on jo muutama kuukausi suosittelen mieluummin sitä kantoreppua, esim. Ergoa tai Patapumia. molemmista löytyy tietoa www.babyidea.fi :)
 
Itse käytinvauvasta pikkuruu trikooliinaa.

Vuoden ikäisenä ostin Ergon, ja nyt 1.5v iässä Maya Pouchin siihen saa nopeasti kauppareissun ajaksi lapsen syliin, ei tarvitse juosta pitkin kauppoja perässä. Meillä kun kärryistä tulee alas, heti kun selkänsä kääntää.

Mutta valikoima on runsasta, onneksi on netti mistä kysellä ja etsiä eri vaihtoehtoja.

Nämä "vanhanajantyyliset" kantoreput painoi minua esikoisella niin pahasti hartoihin, että päänsärky aina pukkasi.
 
DIESELmom harmaana
baby bjorn taitaa olla noista rintarepuista se testien paras..
ergo tai muu vastaava on repuista lapselle ergonomisesti parempia..
meillä oli tuo bb mutta zse lähti myyntiin heti kun tein itse ekan kantoliinan.

kantoliinan edut reppuu8n nähden
- paino jakaantuu paremmin koko hartia olkapää alueelle kun repussa se paino tulee siihen hartioille. eli liinassa jaksaa kantaa paljon pidempiä aikoja ja isompaakin lasta.

- liina on lapselle ergonomisesti parempi. lapsen selkä ja lonkat tulee oikeaan asentoon eli selkä hiukan pyöreäksi ja lonkat auki, kun repussa ne jalat roikkuu vaan alaspäin ja vetää selkää suoraksi.

- lapsi viihtyy pidempään kun lapsella on oikeampi asento ja lasta SAA kantaa liinassa vaikka kokopäivän.. kun taas rintarepussa ei selän vä'symisen takia(siis lapsen selän)

- liinassa voi kantaa naama eteenpän.. naama rintaan päin. mahapuolella. selkäpuolella ja lonkalla. kun repussa vaan mahan päällä, naama tai selkä menosuuntaan. ja esim kotihommia tehdessä on kiva kun klapsen saa selkäpuolelle.

-liinan saa pienenpään tilaan. se on helpompi pestä, kun reppua ei pidä survoa ja taitella tai menee täytteet lyttyyn. ja pesun jälkeen ainakin bb kuivuu kauan. liina kuivuu nopsaan. liinaa voi käyttää myös lapsella rattaissa peittona, hyttysverkon tilalla yms.

- liina sopii kaiken kokoisille kantaqjille. kun esim tuo rbb rintareppu ei mahtunut meidän harteikkaalle isännälle päälle.

liinan saa halvemmalla jos tekee ite. omani maksoi noin 6e. ja itse tekemällä saa millaisen haluaa.


REPUN edut
- nopeampi pukea ja riisua
- ei vaadi harjoittelua
 
Venja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 10:54 DIESELmom harmaana kirjoitti:
baby bjorn taitaa olla noista rintarepuista se testien paras..
ergo tai muu vastaava on repuista lapselle ergonomisesti parempia..
meillä oli tuo bb mutta zse lähti myyntiin heti kun tein itse ekan kantoliinan.

kantoliinan edut reppuu8n nähden
- paino jakaantuu paremmin koko hartia olkapää alueelle kun repussa se paino tulee siihen hartioille. eli liinassa jaksaa kantaa paljon pidempiä aikoja ja isompaakin lasta.

- liina on lapselle ergonomisesti parempi. lapsen selkä ja lonkat tulee oikeaan asentoon eli selkä hiukan pyöreäksi ja lonkat auki, kun repussa ne jalat roikkuu vaan alaspäin ja vetää selkää suoraksi.

- lapsi viihtyy pidempään kun lapsella on oikeampi asento ja lasta SAA kantaa liinassa vaikka kokopäivän.. kun taas rintarepussa ei selän vä'symisen takia(siis lapsen selän)

- liinassa voi kantaa naama eteenpän.. naama rintaan päin. mahapuolella. selkäpuolella ja lonkalla. kun repussa vaan mahan päällä, naama tai selkä menosuuntaan. ja esim kotihommia tehdessä on kiva kun klapsen saa selkäpuolelle.

-liinan saa pienenpään tilaan. se on helpompi pestä, kun reppua ei pidä survoa ja taitella tai menee täytteet lyttyyn. ja pesun jälkeen ainakin bb kuivuu kauan. liina kuivuu nopsaan. liinaa voi käyttää myös lapsella rattaissa peittona, hyttysverkon tilalla yms.

- liina sopii kaiken kokoisille kantaqjille. kun esim tuo rbb rintareppu ei mahtunut meidän harteikkaalle isännälle päälle.

liinan saa halvemmalla jos tekee ite. omani maksoi noin 6e. ja itse tekemällä saa millaisen haluaa.


REPUN edut
- nopeampi pukea ja riisua
- ei vaadi harjoittelua
Vertailet nyt ilmeisesti nimenomaan rintareppuun. Ergo tai Patapumhan on huomattavasti ergonomisempi ja luonnollisempi vaihtoehto sekä lapselle että kantajalle! Ja sopii monenkokoisille kantajille, jatkopalankin saa tarvittaessa. On hartiaystävällisempi kuin rintareppu. Ja saa etu- tai takapuolelle jne. :)
 
Mulla Babybjörn-reppu,ostin käytettynä tuolta kirpputoriosastolta,maksoin 10?,uutena 70-80?...Kannatta tsekata.

Meidän vauva vasta 6 viikkoa,on muutaman kerran ollut siinä ja tykkää olla rintaa vasten.

Luulen,että käytän enemmän,kunhan neiti on hiukan isompi,et voi katsella menosuuntaan,niin jää tuo nokkiminenkin vähemmälle....

Repun etuna et isäkin tykkää kantaa =)

Laita googleen hakusanaks rintareppu,niin varmasti löytyy matskua:)
 
Itse suosittelen Ergoa tai kantoliinaa.

Esikoista odottaessa ostettiin BB:n rintareppu. Eipä sitä montaa kertaa tullut käytettyä kun heti tuli hartiat kipeiksi. Esikoisen ollessa melkein 1v ostettiin kantoliina. Kuopuksen synnyttyä se osottautuikin korvaamattomaksi vaunuissa aina huutavan vauvan kanssa. Joten siinä vauvaa kannettiin paljon.

Tytön ollessa 5kk ostettiin Ergo, koska liinassa tuli niin helposti kuuma eikä siinä enään oikein viihtynyt.
Nyt ikää tytöllä on 1v3kk ja Ergo on edelleen käytössä. Viimeksi tänään oli kaupunki reissulla siinä, edessä ja selässä.

Ergoa ainakin suosittelen lämpimästi, jos lapsi on isompi.
 
kaijakoo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2005 klo 20:14 Vieras kirjoitti:
Olisko netti sivuja joissa voisi vilkaista näitä reppuja, ollaan itsekkin mietitty.

www.myllymuksut.com ainakin löytyy Sutemi kantoreppuja ja erikseen saapi vielä niskatuen Marimekko kuoseilla. Tekisipä itselllenikin mieli tuollainen hankkia.
 
Meillä on ollut tuo Baby Björnin rintareppu ja hyväksi ollaan se koettu. Ostettiin se ennenkuin liinat tulivat muotiin, nyt kyllä mielelläni kokeilisin tuota liinaakin uteliaisuudesta...

Mutta se on totta, että reppu on vähän maskuliinisempi. Enpä osaisi omaa miestänikään kuvitella liinan kanssa... Reppu sen sijaan on ollut paljon käytössä meillä molemmilla: kauppareissuilla, retkillä, ulkoilussa kun on kyltynyt kärryn kyytiin jne. Koskaan ei ole selkä kipeytynyt.

Kun vauva oli pieni ja ilmat kylmiä, niin sen repun sai vauvoineen kätevästi käännettyä oman takin suojiin. Liina ei varmaankaan tähän pystyisi, kuvittelisin.

Reppu on tosi helppo näpsäyttää kiinni eikä tarvitse pelätä että lapsi riuhtoo itseään. Olen jännityksellä seurannut kun joskus kaupassa näkyy äiti jolla on reipas vuoden ikäinen selässä liinassa. Kyllä saa aika rauhallinen tapaus olla että pysyy siellä valvovan silmän takana, ei meidän lapsista taitaisi siihen olla.

Mutta kuten sanoin, olisin valmis kokeilemaan tuota liinaakin seuraavan vauvan kohdalla. Pienikin vauva voisi siinä nukkua nätisti mukana. Toisaalta taas, kärry tai sänky on aina lähellä sitä unta varten ja eipähän vauva totu aina nukahtamaan toisen lämpöön.
 
HildaHulda
www.kantoliinakanava.fi

Löytyy kaikki olellinen tieto kantoliinoista ja -repuista: Esittelyt, hinnat, jälleenmyyjät, kirppisllinkkejä.....

Esikoisella oli käytössä rintareppu (Tomy muistaakseni) ei tykännyt vauva enkä minä. Kuopuksella kantoliinoja, suosikkimme PikkuRuu, jos vielä kantaisin reilu 1,5-vuotiasta niin ehdottomasti kantoreppu ja/tai -liina.
 
HildaHulda
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.08.2005 klo 23:11 omia kolme kirjoitti:
Kun vauva oli pieni ja ilmat kylmiä, niin sen repun sai vauvoineen kätevästi käännettyä oman takin suojiin. Liina ei varmaankaan tähän pystyisi, kuvittelisin.

Olen jännityksellä seurannut kun joskus kaupassa näkyy äiti jolla on reipas vuoden ikäinen selässä liinassa. Kyllä saa aika rauhallinen tapaus olla että pysyy siellä valvovan silmän takana, ei meidän lapsista taitaisi siihen olla.
Liina laitetaan talvella sisävaatteiden päälle, vauva liinaan ja takki koko komeuden päälle. Tarkoitusta varten on olemassa ihan kantotakkeja ja -ponchojakin, mutta mikä tahansa anorakkimallinen takki yleensä riittää kun löysyttää vyötröltä säätönauhaa. Tai voihan liinan sitoa takin päällekin, mutta silloin vauvalla pitää olla säänmukainen vaatetus kuten muulloinkin ulkoillessa.

Kun tekee liinan sidonnan napakasti ja oikein, niin vauva saa olla melkoinen houdini että onnistuu kiemurtelemaan liinasta pois. Kuitenkin liina joustaa, ja vauva myötäilee kantajansa liikkeitä joten ei "vauva parka" puudukaan ;)
 
HildaHulda
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.08.2005 klo 00:20 vieras kirjoitti:
Auttakaa naista mäessä, mitä eroa on kantorepulla ja rintarepulla?
No, jos oleellisimman kiteyttää niin kantoreppu on rintarepun ergonomisempi versio :D Elikkäs vauvan jalkojen ja selän asento on parempi, luonnollisempi, jolloin paino ei tule liikaa lonkkien varaan ja selkä liian suoraksi. Kantajalle parempi, koska on suunniteltu niin että vauva on lähempänä kantajaa, paino jakautuu tasaisemmin ja rasittaa vähemmän hartioita ja selkää. Enemmän tietoa saat tuolta aiemmin laittamastani linkistä =)
 

Yhteistyössä