Kokemuksia? Jatko-opintojen aloitus hoitovapaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Elli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Elli"

Vieras
Onko palstalla ketään, joka olisi aloittanut lisurin tai väitöskirjan hoitovapaalla? Miten asiat ovat käytännössä menneet?

Itse olen pohtinut asiaa kauan, minulla olisi periaatteessa mahdollisuudet jatko-opintoihin joko pääaineestani tai pitkästä sivuaineesta. Ajattelin, että voisin tehdä tutkimussuunnitelman, tiedonhakua ym. nyt hoitovapaalla ja jatkaa tutkimusta jatkossa työn ohella.

Tavoitteena olisi tunti-pari työskentelyä päivittäin kun lapsi on päivä- tai yöunilla.

Miten olette laittaneet homman käyntiin? Yliopistomme sivuilla ei hirveästi informaatiota asiasta ole, enkä oppiaineisiin halua vielä olla yhteydessä kun en ole edes päättänyt, kummasta aion jatko-opinnot aloittaa. Entä onko aiheen oltava valmiina mietitty?

Toisaalta pitäisi nauttia tästä kotonaolosta ja keksiä vaikka muuta harrastusta opiskelun sijaan, mutta kun päivät touhuaa lapsen kanssa ja tekee kotitöitä, niin tuntuu, että olisi mukava saada jotain vastapainoa tälle sekä työtä aivoille.

Millaista tietoa kaipaisit sinne yliopiston sivuille?

Tutkimussuunnitelman tekoa hoitovapaalla ei varmastikaan kukaan tule estämään, mutta kuinka olet ajatellut rahoittaa ne mahdolliset jatko-opintosi?

Jos se sivuaineesi on toisesta tiedekunnasta, niin jatko-opinto-oikeuden saaminen "väärällä" tutkintonimikkeellä voi olla hiukan hankalaa (ei kuitenkaan mahdotonta).

Oon tehnyt väitöskirjaa kahden äitiysvapaan ja hoitovapaan aikana, mutta se oli kyllä aloitettu jo paljon aikaisemmin. Tavoitteena olis saada valmiiksi nyt ennen töihin paluuta. Mulle tää on ollut loistava tyyli, että on mielekästä tekemistä kotona kun muksu on päikkäreillä. Meillä on molemmat muksut ollu tollasia, että nukkuu hyvin kotona, mutta jos lähden johonkin shoppaileen ja kahviloihin sähläämään, niin niillä menee päikkärit aina ihan pipariks ja ovat pahalla päällä.

Mulle jatko-opintoaiheen kanssa alkuun pääseminen oli aika vaikeeta, koska mun ohjaaja on aika pihalla tästä aiheesta, ja alkuvaiheessa se tavallaan ohjas mua sellaiseen suuntaan, mihin ei todellakaan olis kannattanut lähteä. (Mutta omaan piikkiin se menee, ite olis pitäny olla paremmin kärryillä.) En usko, että olisin päässyt hommassa vauhtiin, jos olisin siinä alkuvaiheessa tehnyt vaan tunnin tai pari päivässä. Nyt kun oon jo ihan loppusuoralla, niin tää tulee kyllä valmiiks vaikka vähän hitaamminkin. Aina jos tulee pidempi tauko, niin on vähän orientoitumista, että pääsee taas ajantasalle.

Tekisin jatko-opintoja työni ohella, ymmärtääkseni tämä on melko yleista ainakin humanistisella puolella. Sivuaine on samassa tiedekunnassa. Tutkimustyö alallani ei vaadi sen kummempia välineitä kuin hyvät istumalihakset, tietenkin jonkin verran joutuu matkustamaan. Tiedekunnan sivuilla oli tietoja tohtorikoulutuksesta ja siihen hakeutumisesta, mutta siinä vaiheessa pitäisi jo olla tutkimussuunnitelma valmiina. Oppiaineiden sivuilla oli vielä vähemmän informaatiota.

En siis oikein tiedä, miten lähteä näin aivan alusta liikkeelle. Ehkä tämä pahasti univelkainen kotiäiti ei nyt vain ole niin kovin skarppina että hoksaisi etsiä tietoa oikeasta paikasta. Fiksuintahan olisi ottaa yhteyttä suoraan oppiaineeseen, mutta kun tosiaan en ole päättänyt, kummasta lähtisin jatkamaan.

Tämä ei varmaankaan ole minkään oppikirjan mukainen oikea lähestymistapa, mutta omaan kokemukseeni perustuen tekisin nyt niin, että ekana miettisin, kuka potentiaalisista proffista olisi se, jonka haluaisin ohjaamaan väitöskirjaani, ja valitsisin sitten sellaisen aiheen, joka sopii hyvin ohjattavaksi ko. proffalle. :) Itse olen ainakin useamman kerran toivonut, että olisin lähtenyt tähän hommaan ihan kenen tahansa muun ohjaamana kuin tämän nykyisen ohjaajani... Mutta tuo tietenkin riippuu siitä, miten monta potentiaalista ohjaajaa sulla on mielessä.

Jokatapauksessa aikalailla ekana hommana ottaisin yhteyttä siihen ohjaajaan ja kertoisin, mitä aion tutkia jne. Sitten kannattaa olla kriittinen kaikkia sen proffan antamia ohjeita ja ehdotuksia kohtaan.

Jos sulla ei ole vielä tutkimussuunnitelmaa saati ohjaajaa, niin ota tosiaan ensimmäiseksi yhteys niiden aineiden proffiin joista mahdollisesti alkaisit jatko-opintoje tekemään. Laita sähköposti, jossa esittelet ideasi (kai sulla jotain hajua on mikä kiinnostaisi, vaikket varma vielä oppiaineesta) ja kysyt miten kannattaisi nyt edetä. Tai jos ei ole valmiina ideaa niin kerrot että olet kiinnostunut jatko-opinnoista ja kysyt olisiko näillä proffilla jotain mielenkiintoista mielessä.

Jos/kun joku näistä lähestymisyrityksistäsi poikii tulosta, alat muotoilemaan tutkimusaihetta ko. proffan (tai muun sinulle ohjaajaksi soveltuvan hlön kanssa), kirjoitat tutkimussuunnitelman ja haet tutkijakouluun.

Hoitovapaalla väikkärin teko on ollut itselle mukavaa vaihtelua, mutta toiste en tähän enää alkaisi ;) Mutta tulipahan valmiiksi ja voi keskittyä hetkeksi ihan vain kotiäiteilyyn.

Kiitos vastauksista, täytyy vain ryhdistäytyä ja ottaa asiaksi olla yhteydessä proffaan. Pää ei vain tuota mitään erityisen toimivaa ideaa tutkimuksen aiheeksi, tuntuuu, että mikään ei ole tarpeeksi hyvä enkä mitään nollatutkimusta haluaisi tuottaa. Toki laitoksilla on omat projektinsa joista voisi tarkemmin kysellä.

Missä ajassa ("Eee" ja "hepjep") väikkärinne teitte? Minulla ei olisi mikään kiire, vaan rauhassa nyt hoitovapaalla ja sitten tosiaan työn ohella kirjoittelisin. Tosin sivuaineessani, mihin olen nyt kallistumassa, on niin toimelias proffa että tiedän, että hän kyllä hengittää niskaan. Ohjaajana olisi kyllä huippu ja hänen kauttaan pääsisin varmasti johonkin hyvään projektiin kiinni, aikanaan toivottikin tervetulleeksi tekemään jatko-opintoja kunhan ensin kävisin työelämässä pyörähtämässä :)

Yhteistyössä