kokemuksia IVF/ICSI

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Kertokaa miten menneet hormonihoidot ja munasolujen keräys? Onko tullut epätoivottuja vaikutuksia??? Luin juuri artikkelin, ja vaikka toki komplikaatiot harvinaisia, niin hirvitti...Kun on jo yksi lapsi ja jos jotain sattuisi itselle.

Niin ja oletteko voineet piikittelyjen aikana harrastaa esim. aerobikkiä, koska munasarjat raskaammat ja kiertymisen (torsion) riskikin on suurempi...

Oliko kauan vuotoa tai tuliko tulehdus keräyksen seurauksena? Seuraava kierto (jos ette raskaaksi tulleet)?

Mulla tehty kerran keräys. Oireina ainoastaan alavatsan turvotus ja arkuus parin viikon ajan. Nyt isommilla annoksilla yritetty kasvattaa rakkuloita, mutta toistaiseksi ei onnistunut. Rakkuloiden kasvatusvaiheessa olen harrastanut liikuntaa siinä määrin kuin on tuntunut hyvälle. Turvotus on välillä tuntunut aika ilkeälle, joten vatsalihakset ja pomppimiset olen jättänyt suosiolla vähemmälle. Omaa kehoa kannattaa kuunnella.

Kyllä kai noita riskejä aina on, ja ne kannattaa ottaa huomioon, pelata terveellä järjellä, ei rehkiä liikaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2006 klo 08:13 vieras kirjoitti:
Kertokaa miten menneet hormonihoidot ja munasolujen keräys? Onko tullut epätoivottuja vaikutuksia??? Luin juuri artikkelin, ja vaikka toki komplikaatiot harvinaisia, niin hirvitti...Kun on jo yksi lapsi ja jos jotain sattuisi itselle.

Niin ja oletteko voineet piikittelyjen aikana harrastaa esim. aerobikkiä, koska munasarjat raskaammat ja kiertymisen (torsion) riskikin on suurempi...

Oliko kauan vuotoa tai tuliko tulehdus keräyksen seurauksena? Seuraava kierto (jos ette raskaaksi tulleet)?

Moi!
Mulla on takana kahden hoidon kokemus. Hormoonihoidot on menneet mun osalta ihan ok. Piikittely on toki turvottanu mahaa mut ei niin etten ois sen kans pärjänny. Punktioista ensimmäinen oli kivuton (en tienny/tuntenu mitään) ja toisessa olin hetken kipeenä toimenpiteen jälkeen mut särkylääkkeellä meni ohi. Molempien punktioiden jälkeen join runsaasti parin seuraavan vuorokauden aikana, en rehkiny suuremmin. Kävely oli liikuntamuotona.

Mitään vuotoa ei tullu punktioiden seurauksena, ei myöskään tulehduksia. Seuraava kierto alkoi ensimmäisen hoidon osalta aivan vanhalla aikataululla, toisessa erilaisesta lääkityksestä johtuen vuoto tuli käytännössä viikon myöhässä.

Ihan hyvä ja fiksu vinkki, että kukainenkin kuuntelee tuon liikunnan osalta omaa kroppaansa.

Pikkuenkeli: olen lukenut aiemminkin tuosta vedenjuonnista punktion jälkeen. Onko sen tarkoitus ehkäistä hyperstimulaatiota vai onko sillä jokin muu merkitys? Miten se vaikuttaa?

Moi Ristiina!

Veden, tai yleensä nesteen juomisen tarkotus on estää hyperiä tulemasta punktion jälkeen. Punktiossahan ne rakkulat imetään tyhjiksi jonka jälkeen niihin alkaa kertyä nestettä takas. Nesteen juominen kasvattaa virtsarakkoa joka taas vie tilaa mahaan ja munisrakkuloihin kertyvältä nesteeltä.

Olipas mahdollisimman vaikeesti selostettu! :p Mut siis ajatus ja tarkotus on estää liiaksi nesteen kertymistä tyhjiin rakkuloihin ja vatsaonteloon.

Se on vähän pimennossa multaki, mistä piikityksen aikana hyperi tulee... että voiko piikitettävä nestemäärä olla sit niin iso että aiheuttaa hyperin vai onko esim. kovalla liikunnalla (jumpat yms.) vaikutusta nesteen kertymiseen mahassa.

Ensimmäisessä IVF:ssä muistin punktion jälkeen juoda reilusti myös seuraavana päivänä eli siirtoa edeltävänä päivänä eikä ollu mitään ongelmia. Nyt toisessa tais jäädä juominen vähän vähemmälle kun lääkärikin mainitsi, että vähän näytti siltä että rakkulat ois "imeneet" nestettä ja kasvaneet turhan nopeesti... Onneksi siirto pystyttiin kuitenki tekemään!

AInakin hyperiin riskiä lisää PCO. Mulla ei sitä ole. Mutta lääkäri sanoi, että stimuloidaan ihan normaalilla annoksella, vaikka olet hoikka. Sitä moneen kertaan sanoi. Eli toivottavasti ei tule mitään. Toki ultrassa kontrolloidaan, mutta silti.

Se liikunta kerran viikossa auttaa pienen lapsen äitiä jaksamaan töissä...Harvoin mahdollisuuksia, paitsi rattaiden lykintää ylämäkeen ja kauppakassien kantelua...:) Tosin niilläkin pysynyt suht hyvässä kunnossa.

Mutta luin myös että vuotoa punktiossa keskimäärin 200 ml, siis todella 200...Olen niin toimenpidekammoinen kuin olla voi ja myös hormonit aiheuttavat epämiellyttävän tunteen. Toki pelkää miten menee.

Joten kaikkien kokemukset ervetulleita.

Mulla punktion tod.näk. ensi maanantaina. Onko niin, että hyperi tulee vasta punktion jälkeen? Ei siis ennen? Auttaako nesteen juominen jo nyt piikitysaikana (gonal-f 150IU ja tänään alkaa jarruna cetrotide)?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2006 klo 11:32 ma-mi harmaana kirjoitti:
Mulla punktion tod.näk. ensi maanantaina. Onko niin, että hyperi tulee vasta punktion jälkeen? Ei siis ennen? Auttaako nesteen juominen jo nyt piikitysaikana (gonal-f 150IU ja tänään alkaa jarruna cetrotide)?

Minäkin ymmärsin että hyper tulisi ennen.

Millaisia oireita sinulla on ollut lääkityksen aikana? Mistä syystä tehdään IVF/ICSI?

\

Millaisia oireita sinulla on ollut lääkityksen aikana? Mistä syystä tehdään IVF/ICSI?

Kyllä hyperi mun lääkärin sanojen mukaan tulee nimenomaan vasta punktion jälkeen, siis siinä vaiheessa, kun rakkulat alkavat uudelleen täyttyä nesteellä.

Kiitos selvennyksestä, Pikkuenkeli67. Täytyypä aloittaa vesikuuri jo hyvissä ajoin, ei kai siitä haittaakaan ole, luulis. Ja jos tarkoitus on kerätä nestettä nimenomaan virtsarakkoon =) , niin luulisi kahvinkin olevan omiaan siihen hommaan, mulla ainakin toimii aika nopeesti :D

Heips Ristiina.

Joo, kai se virtsarakon suureneminen siellä mahassa tosiaan vie ylimäärästä tilaa nesteen kertymiseltä muuten mahaan. Juoda voi toki muutakin kuin vettä (siis mehua tms.).

Luin just että jollaki oli alkanu hyperin oireet heti irrotuspiikin jälkeen, joten ilmeisesti myös piikitysten loppuvaiheessa voi hyperi tulla. Sitä en osaa selittää mistä se sit lopulta johtuu.

On hyvä kun täältä saa tietoo toisilta kanssasisarilta, jotka on kokeneet juttuja aiemmin. Minäki oon "viisastunu" monen asian suhteen, kun oon lukenu täällä muiden kokemuksista. KIITOS SIITÄ KAIKILLE!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2006 klo 11:51 vieras kirjoitti:
\

Enpä tiedä sanoa, auttaisko juominen stimulaation aikana jo. En oo ainakaan kuullut. Mutta toisaalta kun on lukenu juttuja, joissa hyperi on iskeny aivan piikitysvaiheen lopussa irrotuspiikin jälkeen, niin miksikäs ei. Voihan sitä kokeilla killittää vettä/mehua/kahvia/teetä tms. vaikka pari litraa päivässä. Kyllä siitä aina jotaki sisäänkin jää. Voi toki olla, että mahassa ei tunnu kovin kivalta, koska hormoonit kyllä turvottaa mahaa aika kivasti muutaman piikityksen jälkeen... :)

Sasse, Pikkuenkeli67, tosi hyödyllistä on saada tietoa muiden kokemuksista. Kovasti onnea ja rautaisia hermoja sinulle - ja kaikille muille - tässä rosessissa!! :flower: :flower: :flower:

Mulle tehdään ivf, koska sairastan pco:ta. Neljän inssin jälkeen saimme enkelipojan ja nyt kun uudet yritykset alkoivat, lääkäri ehdotti ivf:ää.

Vielä ei ole alavatsan juilimista kummallisempia oireita. Lyhyellä kaavalla tehdään just pco:n vuoksi. Vettä olen nyt opetellut juomaan PALJON.

ma-mi harmaana: onko sulla nyt jo punktio tehty, vai oletko vasta pistosvaiheessa? Mulla menossa nyt Puregon-pistokset. Tuntemukset (menkkakipujen omaiset) ovat nyt voimakkaammat kuin edellisellä kerralla, joten pelkään vähän, että rakkuloita kehittyy liikaa, niin kuin edelliselläkin kerralla, jolloin ei juuri mitään oireita. Mullakin PCO.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2006 klo 16:30 Ristiina kirjoitti:
ma-mi harmaana: onko sulla nyt jo punktio tehty, vai oletko vasta pistosvaiheessa? Mulla menossa nyt Puregon-pistokset. Tuntemukset (menkkakipujen omaiset) ovat nyt voimakkaammat kuin edellisellä kerralla, joten pelkään vähän, että rakkuloita kehittyy liikaa, niin kuin edelliselläkin kerralla, jolloin ei juuri mitään oireita. Mullakin PCO.

Mitä jos tulee "liikaa"? Mikä on liikaa?

Mulla on PCO (monirakkulaiset munasarjat), minkä vuoksi lääkärini mielestä 20 on mulla maksimimäärä rakkuloita, jotta punktio voidaan suorittaa ilman liiallista hyperstimulaation riskiä. Tämä luku meni reippaasti yli, joten hoito keskeytettiin. Mutta olen lukenut, että joillakin on punktoitu jopa 30 rakkulaa, mikä minusta kuulostaa aika hurjalta. Kai nämä on aika yksilöllisiä juttuja kans. Itse kuitenkin pelaan mieluummin varman päälle kun riskeeraan terveyttäni.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2006 klo 17:26 Ristiina kirjoitti:
Mulla on PCO (monirakkulaiset munasarjat), minkä vuoksi lääkärini mielestä 20 on mulla maksimimäärä rakkuloita, jotta punktio voidaan suorittaa ilman liiallista hyperstimulaation riskiä. Tämä luku meni reippaasti yli, joten hoito keskeytettiin. Mutta olen lukenut, että joillakin on punktoitu jopa 30 rakkulaa, mikä minusta kuulostaa aika hurjalta. Kai nämä on aika yksilöllisiä juttuja kans. Itse kuitenkin pelaan mieluummin varman päälle kun riskeeraan terveyttäni.

Miten usein liikastimulaatiota mahtaa tapahtua. Siksishän niitä munasarjoja ultrataan hoidon aikan, jotta oikea annos. Millä annoksella on teillä Puregonit menneet?

Mulla menossa vasta pistosvaihe; 6 päivää gonal-f 150IU ja hetki sitten pistin ekan jarrun (cetrotide). Onneksi antoivat klinikalta yhden ylimääräisen kun ruikin ekan setin käsille kun neula oli huonosti. Nyt vähän kirvelee masunahkassa, mutta tottuuhan näihin. Vähän on menkkamaista jomottelua ollut, mutta kai se kuuluu asiaan. Niin, ja tänään tuli vessassa pyyhkiessa ovisliman kaltaista vähän. Mutta ei se kai voi ovis olla ku follit eilen oli vasta 10-11mm? Vai voisko johtua limakalvon paksuuntumisesta tms?

Ultrassa näkyi kasvavan 10 follia /munasarja. RistiinaKasvoiko sulla 20 / sarja vai yhteensä tuo 20 kuten minulla?

Lääkärini sanoi, että 15 / sarja alkaa olla jo aika paljon, koska siloin myös laatu kärsii kun ovat niin tiheässä. Mutta ehkä näissäkin ollaan yksilöllisiä. Mua pelottaa mahd. hyperi ja ehkä eniten siksi, että sit ei välttis pääse siirtoon vaan täytyy odottaa suosiolla seuraavaan kiertoon ja PASiin.

Peukkuaj meille kaikille!

Niin joo, mulla punktio siis näillänäkymin vasta ma. Voiko munikset oikeasti pysyä sisällä niin kauan?!?

Yhteensä tuli melkein 30...
Mullekin lääkäri kertoi aika ikäviä juttuja siitä hyperistä, joten TOIVON, että nyt tulis maksimissaan 15 yhteensä.

Kai ne munikset siellä säilyy, eikös sen jarrun tehtävä just ole pitää rakkulat ehjinä siksi kunnes ne punktoidaan.

Kiitos, peukkuja myös sinulle! Mä tuskin maltan odottaa torstain ultraa...

Jarrun/sumujen merkitys (kopioitu Fertinovan web-sivulta):

Hormonihoito on yksilöllinen. Se aloitetaan estolääkityksellä (joita ovat nenäsuihkeet: esim. Synarela/Suprecur tai mahaan pistettävä pitkävaikutteinen kapseli: esim. Zoladex). Estolääkitys aloitetaan yleensä kierron 21. - 23. päivä. Sumutusten/jarrupiikin tarkoitus on jarruttaa naisen omaa hormonitoimintaa, jolloin hoito voidaan toteuttaa mahdollisimman kontrolloidusti. Sumutuksia jatketaan viimeiseen pistokseen asti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.03.2006 klo 10:10 pikkuenkeli67 kirjoitti:
Jarrun/sumujen merkitys (kopioitu Fertinovan web-sivulta):

Hormonihoito on yksilöllinen. Se aloitetaan estolääkityksellä (joita ovat nenäsuihkeet: esim. Synarela/Suprecur tai mahaan pistettävä pitkävaikutteinen kapseli: esim. Zoladex). Estolääkitys aloitetaan yleensä kierron 21. - 23. päivä. Sumutusten/jarrupiikin tarkoitus on jarruttaa naisen omaa hormonitoimintaa, jolloin hoito voidaan toteuttaa mahdollisimman kontrolloidusti. Sumutuksia jatketaan viimeiseen pistokseen asti.

Vielä vähän lisää siitä varsinaisesta jarrusta:

Kun munarakkulat ovat tarpeeksi suuria, annetaan viimeinen pistos, joka vapauttaa munasolut kellumaan rakkulanesteeseen. Pistos on istukkahormonia (esim. Profasi, Pregnyl) ja se otetaan n. 36-38 tuntia ennen munasolujen keräystä. Jos pistos tulee väärään aikaan, on vaara, ettei munasoluja saada talteen. Nenäsumute lopetetaan tässä vaiheessa.

Tässä tuli eteen hyperistä kunnollinen selitys. Kopioitu perhesuunnitelun kotisivulta:

Punktion jälkeen munarakkulat täyttyvät uudelleen kudosnesteellä, mikä voi aiheuttaa kipua ja turvotusta. Tilanne normalisoituu itsestään viikon tai kahden kuluessa. Pahimmillaan voi kehittyä hyperstimulaatio, jolloin rakkulat kasvavat liian suuriksi. Vatsaonteloon kerääntyy nestettä ja nestetasapaino häiriintyy. Silloin tarvitaan sairaalahoitoa, joka on lähinnä lepoa ja nestetasapainon korjaamista.

Minä ymmärsin jarrupiikin merkityksen tässä lyhyessä kaavassa niin, että se estää muniksia kasvamasta ihan holtittoman suuriksi stimulaatiolla ja varsinainen irrotuspiikki eli Pregnyl sitte irrottaa ne tosiaan kellumaan siihen solunesteeseen että ne ois helpompi punktoida.

Kyllähän näiden asioiden kans joutuu välillä niin solmuun kun alkaa miettiin, että sillon on aina parempi turvautua just noihin ammattilaisten webbisivuihin (Väestöliitto, Perhesuunnittelu jne.). :ashamed:

Tämä selvensi asiaa. Mä en ole käyttänyt sumutteita yms. ennen Puregon-pistoksia. Pistosten loppuvaiheessa olen pistänyt Orgalutrania (jota nimitin viestissäni "jarruksi"), jonka tarkoitus on käsittääkseni estää munasolua irtoamasta liian aikaisin.

Kiitos pikkuenkeli67 kaivelusta! Joo, ummikkona tässä saa välillä seikkailla. Ihana lääkärini kyllä selvittää, kun kysyy, mutta kun ei kaikkea älyä aina edes kysyä.

Yhteistyössä