Kokemuksia Ikea-keittiöistä otetaan vastaan :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja remppareija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

remppareija

Vieras
Siis teiltä, joilla on kokemusta Ikea-keittiöstä. Ei niin kiinnosta pelkkään mutuun perustuvat. ;)

Mietittii myös niitä kodinkoneita, koska ovat integroitavat, mutta edulliset verrattuna muihin. Joko perinteiset lattiaversiot merkkiä upo tai sitten ikea ja integroituna. Ikean valmistajina on Whirpool ja Electrolux, joten samaa syyssyyn: mitä kokemuksia on Whirlpoolin astianpesukoneista? :)

Meillä on Ikean keittiö siis kaapit, liesituuletin, tasot, allas ja hana. Ihan on hintansa väärti ollut. Erityisesti tykkään tuosta laminoidusta tasosta, johon ei pysty kuuma eikä tule jäkiä vaikka leikkaa sen päällä terävällä veitsellä. Liesituulettimeenkin olen tosi tyytyväinen, saatiin Ikealta murto-osalla siitä hinnasta mitä muualla ois maksanut. Netissä oleva Ikean keittiön suunnitteluohjelma on myös hyvä.

Joo kyllä mäkin tykkään. Oma hommansahan se kokoaminen on, mutta toistaiseksi ei mitään valituksen sanaa. Tosin vasta vähän yli vuoden on ollut pystyssä. Posliiniallaskin on hyvässä kunnossa vaikka käsin tiskataankin. Ihanan isot ovat. Hanaa putkimies kirosi, mutta asennettua se satiin ihan hyvin.
Faijalla on ollut kymmenisen vuotta Ikeakeittiö. Ei mitään vikaa. Kodinkoneet toimii edelleen hyvin. Olisko olleet aeg:n upotettavia, en tiedä ovatko ikeasta vai muualta ostettu. Eivät kyllä mitenkään hirmuisen kovalla käytöllä ole olleet.
Mä tykkäsin siitä suunnitteluohjelmasta. Parempi tuli kuin keittiöliikkeessä tehdyt suunnitelmat. Hankala tila kun on, tuntui keittiömyyjillä olevan enemmän rajoitteita sijoittelussa ja Ikean keittiö onnistui ilman ihmeellisiä 10cm välejä siellä täällä. Kaapit aukeaa ihan nätisti ja auki, en ymmärrä. Sama keittiö Keittiömaailmassa 6500? ja Ikeassa 2500?. En usko että laadussa on järin isoa eroa. Mdf -peiliovia.
Ostosretkelle kannattaa ottaa ylimääräisiä käsipareja muutama mukaan :)

Melkein mutu mutta kerron kuitenkin, mies oli eräässä suureessa keittiökaluste liikkeessä töissä teki keittiöremontteja. Nyt on muualla mutta sanoi jo silloin että meille tulee seuraavaksi Ikean keittiö ja kuulema nykyiset kokemukset on asiaa vahvistaneet.

Niin ja tuolla keittiössä on 9 vuotta vanha Whirlpool astianpesukone, jääkaapilla ja pakastimella ikää saman verran ja merkki sama, ei valittamista

Kiitos näistä, hiukan kesti vastaus, kun lapsi piti nukuttaa välissä (eihän se ikinä onnistu nopeasti, kun niin haluis ;) ). Mutta luettu on. =)

Mä oon suunnitellu jo meidän keittiön tuolla ohjelmalla. Itse asiassa ehdin jo kysyä yhdeltä rakennustarkastajalta ja keittiökalusteiden asentajalta (siis ammattilaiselta) ja kummallakaa ei ollu noista pahaa sanottavaa. Jälkimmäinen sanoi, et hän ihan yllättyi, kuinka hyvä se oli.

Kodinkoneet mietityttää, mut laskettiin, et takkiin tulee 600 e, jos menee pieleen, joten nou hätä. :D Kokeillaan niitäkin, näyttää tuo keittiö niin pirun paljon paremmalta integroiduilla kodinkoneilla. =)

Meillekin tuli Ikean keittiö ja kodinkoneet. Anoppi oli aivan huumassa kun kuuli että Ikean kodinkoneissa on viiden vuoden takuu. He kun jokin aika ostivat just uudet kodinkoneet (electroluxin) ja takuu oli vain 2 vuotta, kuten useimmissa kodinkoneissa onkin.

Keittiöstä ei ainakaan toistaiseksi ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Rehellisyyden nimissä on kerrottava, että käytännön kokemuksia mulla ei vielä ole kun talo ei oo vielä valmis.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Joo kyllä mäkin tykkään. Oma hommansahan se kokoaminen on, mutta toistaiseksi ei mitään valituksen sanaa. Tosin vasta vähän yli vuoden on ollut pystyssä. Posliiniallaskin on hyvässä kunnossa vaikka käsin tiskataankin. Ihanan isot ovat. Hanaa putkimies kirosi, mutta asennettua se satiin ihan hyvin.
Faijalla on ollut kymmenisen vuotta Ikeakeittiö. Ei mitään vikaa. Kodinkoneet toimii edelleen hyvin. Olisko olleet aeg:n upotettavia, en tiedä ovatko ikeasta vai muualta ostettu. Eivät kyllä mitenkään hirmuisen kovalla käytöllä ole olleet.
Mä tykkäsin siitä suunnitteluohjelmasta. Parempi tuli kuin keittiöliikkeessä tehdyt suunnitelmat. Hankala tila kun on, tuntui keittiömyyjillä olevan enemmän rajoitteita sijoittelussa ja Ikean keittiö onnistui ilman ihmeellisiä 10cm välejä siellä täällä. Kaapit aukeaa ihan nätisti ja auki, en ymmärrä. Sama keittiö Keittiömaailmassa 6500? ja Ikeassa 2500?. En usko että laadussa on järin isoa eroa. Mdf -peiliovia.

Me otettiin kotiin kuljetettuna. Samaan kyytiin päätyi keittiön- ja kodinhoitohuoneen kaapistot, kodinkoneet ja kolmen huoneen vaatekaapit (lev. 1m, 2m ja 2,5m). Hinta oli 109? muistaakseni ja kuskit kantoi kaikki tavarat sisälle. Laskettiin että ei todellakaan kannata lähteä itse hakemaan tuohon hintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Me otettiin kotiin kuljetettuna. Samaan kyytiin päätyi keittiön- ja kodinhoitohuoneen kaapistot, kodinkoneet ja kolmen huoneen vaatekaapit (lev. 1m, 2m ja 2,5m). Hinta oli 109? muistaakseni ja kuskit kantoi kaikki tavarat sisälle. Laskettiin että ei todellakaan kannata lähteä itse hakemaan tuohon hintaan.

Meille tulee myös, koska välimatkaa on sen verran ja myös komerot tulee Ikeasta. :)

Pitikin turkilmas kysyä, jos tän vielä näät, et mistä ostit ne sun keittiökuvissa olevat kahvat? =)

Meillekin tuli Ikean keittiö ja kodinkoneet. Anoppi oli aivan huumassa kun kuuli että Ikean kodinkoneissa on viiden vuoden takuu. He kun jokin aika ostivat just uudet kodinkoneet (electroluxin) ja takuu oli vain 2 vuotta, kuten useimmissa kodinkoneissa onkin.

Keittiöstä ei ainakaan toistaiseksi ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Rehellisyyden nimissä on kerrottava, että käytännön kokemuksia mulla ei vielä ole kun talo ei oo vielä valmis.

Juu, tiiän, kun sun kanssa oon tästä kerran jo aiemmin keskustellu ja kävin kaivamassa nyt sen keskustelun esille ja näytin ukolle kuvia. :D

Hei mitenkä se muuten menee ton suunnittelun kanssa?

Kun oon tehny sen tolla koneella, mut pystyykö/osaako joku ikeassa tarkistaa sitä mun kanssa, et voiko noi oikeesti olla noin?

Siis esim. tarviiko seinän reunimmaisen kaapin ja seinän väliin jäädä rakoa (muistelisin, et tarvii, joten jätin) ja paljonko tyhjää tilaa pitää varata jääkaapeille (ilmankiertoa varten, tarviiko sivusuuntaan yhtään? ei kai..) jne. tämmöset jutut? Osaako ne neuvoa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Juu, tiiän, kun sun kanssa oon tästä kerran jo aiemmin keskustellu ja kävin kaivamassa nyt sen keskustelun esille ja näytin ukolle kuvia. :D

No jopas. Loistavaa :D :D. Niin ja ne vetimet on niinkin eksoottisesta paikasta kuin Biltemasta. Siellä on jonkin verran vaihtoehtoja ja mikä parasta, vetimet on siellä todella edulliset. Muistaakseni kuuden vetimen setti maksaa vaivaiset 8 tai 9 euroa.

Tuosta keittiösuunnitelmasta kyselit vielä. Meillä ainakin on pieni rako seinän ja ekan kaapin kohdalla. Mutta kannattaa niistä raoista ja muista käytännön asioista kysellä Ikeassa paikan päällä. Siellä henkilökunta auttaa kyllä mielellään tuollaisissa asioissa. Koko suunnitelman tekemisen kanssa he ovat vähän nihkeitä, toivovat siis että jokainen tekis itse ne alustavat suunnitelmat, mutta hienosäädössä auttavat varmasti. Varautukaa vaan odottamaan, ainakin Raision Ikeassa tuo jonotus etenee tuskallisen hitaasti.

No jopas. Loistavaa :D :D. Niin ja ne vetimet on niinkin eksoottisesta paikasta kuin Biltemasta. Siellä on jonkin verran vaihtoehtoja ja mikä parasta, vetimet on siellä todella edulliset. Muistaakseni kuuden vetimen setti maksaa vaivaiset 8 tai 9 euroa.

Tuosta keittiösuunnitelmasta kyselit vielä. Meillä ainakin on pieni rako seinän ja ekan kaapin kohdalla. Mutta kannattaa niistä raoista ja muista käytännön asioista kysellä Ikeassa paikan päällä. Siellä henkilökunta auttaa kyllä mielellään tuollaisissa asioissa. Koko suunnitelman tekemisen kanssa he ovat vähän nihkeitä, toivovat siis että jokainen tekis itse ne alustavat suunnitelmat, mutta hienosäädössä auttavat varmasti. Varautukaa vaan odottamaan, ainakin Raision Ikeassa tuo jonotus etenee tuskallisen hitaasti.

Joo meinattii, et mennää arkipäivänä ja aamusta. :D

On tuo oikeestaan valmis sinänsä. Just vaan harmittaa, kun tahtoisin keraamisen altaan, mutta kaksaltaisena. Eli 80 cm kaappi. Mutta sitten joudun luopumaan jätteenkäsittelykaapista (40 cm) ja laittamaan tilalle kaapin, jossa on ulosvedettävät ritilät (sillä, että niihinkin vois sit saada sen roskiksen seisomaan?), koska muuten jää ylimääräinen 20 cm tilaa eikä ole sen levyistä kaappia. Hitto. Mitään käyttöä ei ole sille viinipullojutulle (olis just 20 cm) eikä myöskään sit niille avoimille hyllyille, jotka on ton 20 cm. Joten järkevin on lykkästä siihen joko tuo kaappi tai sit laatikot, mut mut..

Mä niin tykästyin jo tohon jätteenkäsittelykaappin. :D

Onks sulla muuten näyttä teiltä kuvaa kohdasta, jossa on aterinlaatikot (vai onko sulla semmosta, jossa on pieniä laatikoita kaikki?)? Siis meinasin, et miltä se näyttää, kun on tasainen etupaneeli niissä..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:llä vielä kyssäri :D:
Hei mitenkä se muuten menee ton suunnittelun kanssa?

Kun oon tehny sen tolla koneella, mut pystyykö/osaako joku ikeassa tarkistaa sitä mun kanssa, et voiko noi oikeesti olla noin?

Siis esim. tarviiko seinän reunimmaisen kaapin ja seinän väliin jäädä rakoa (muistelisin, et tarvii, joten jätin) ja paljonko tyhjää tilaa pitää varata jääkaapeille (ilmankiertoa varten, tarviiko sivusuuntaan yhtään? ei kai..) jne. tämmöset jutut? Osaako ne neuvoa?

No meillä ainakin myyjä katto sen läpi ja laskeskeli mm. sokkelilankkujen ja koristelistojen mitat niin että ei tulisi ylimääräisiä hukkapätkiä. Käytiin läpi koko suunnitelma. Joku ihmeellisyys siellä oli kun ohjelmassa oli bugi. Ihan helppo homma.
Joo ja kotiinkuljetus kannattaa ehdottomasti jos iso lasti on kyseessä. Meidän mahtui kivasti pakettiautoon :)

Kiitoksia teille. :D

Meillä käydää nyt vähän vääntöä siitä, mitä keksin tuohon ylimääräiseen 20 senttiseen. Ehkä mä vaihdan ton altaan pienemmäksi tai teräksiseksi ja saan sinne 40 cm kaapin...

Joo meinattii, et mennää arkipäivänä ja aamusta. :D

On tuo oikeestaan valmis sinänsä. Just vaan harmittaa, kun tahtoisin keraamisen altaan, mutta kaksaltaisena. Eli 80 cm kaappi. Mutta sitten joudun luopumaan jätteenkäsittelykaapista (40 cm) ja laittamaan tilalle kaapin, jossa on ulosvedettävät ritilät (sillä, että niihinkin vois sit saada sen roskiksen seisomaan?), koska muuten jää ylimääräinen 20 cm tilaa eikä ole sen levyistä kaappia. Hitto. Mitään käyttöä ei ole sille viinipullojutulle (olis just 20 cm) eikä myöskään sit niille avoimille hyllyille, jotka on ton 20 cm. Joten järkevin on lykkästä siihen joko tuo kaappi tai sit laatikot, mut mut..

Mä niin tykästyin jo tohon jätteenkäsittelykaappin. :D

Onks sulla muuten näyttä teiltä kuvaa kohdasta, jossa on aterinlaatikot (vai onko sulla semmosta, jossa on pieniä laatikoita kaikki?)? Siis meinasin, et miltä se näyttää, kun on tasainen etupaneeli niissä..

Mä taas olin aivan pihalla tuon jätteenkäsittelykaapin kanssa. Siis meille myyjä laittoi siihen jonkun kaapin kun sanoin että tiskialtaan alle tulee tietty roskiskaappi. Ja eilen sitten siskon kanssa ihmeteltiin Ikeassa että mitä helkkaria sinne kaappiin laitetaan :o . En tiedä onko meillä timpuri sitten asentanut sinne väärät systeemit, mutta siis roskiskaapissa on se ulosvedettävä alalaatikko ja sitten keskellä yks laatikko. Eilen ostin 2 jätesankoa ja jonkun ihme laatikon niille. Tänään huomattiin että nuo sangot ei mahdu kaappiin sen keskilaatikon takia ja että se jäteastioille tarkoitettu laatikko on kiskoilla. Eli ilmeisesti se olis kuulunut laittaa suoraan kaapin pohjaan niillä kiskoilla. Ei ymmärrä ei :D.

Meillä on tiskiallas-kaapin ja hellan välissä 40 cm leveä laatikosto, johon olen ajatellut aterimet laittaa. Ja noita laatikostojahan meillä on enemmänkin. Käy kurkkaamassa siitä kuvasta miltä ne näyttää, niissä kun on kaikissa se ylin laatikko sellainen lyhyt, eli tasaisella etupaneelilla. Ei ainakaan mun mielestä näytä yhtään huonolta :)

Mä taas olin aivan pihalla tuon jätteenkäsittelykaapin kanssa. Siis meille myyjä laittoi siihen jonkun kaapin kun sanoin että tiskialtaan alle tulee tietty roskiskaappi. Ja eilen sitten siskon kanssa ihmeteltiin Ikeassa että mitä helkkaria sinne kaappiin laitetaan :o . En tiedä onko meillä timpuri sitten asentanut sinne väärät systeemit, mutta siis roskiskaapissa on se ulosvedettävä alalaatikko ja sitten keskellä yks laatikko. Eilen ostin 2 jätesankoa ja jonkun ihme laatikon niille. Tänään huomattiin että nuo sangot ei mahdu kaappiin sen keskilaatikon takia ja että se jäteastioille tarkoitettu laatikko on kiskoilla. Eli ilmeisesti se olis kuulunut laittaa suoraan kaapin pohjaan niillä kiskoilla. Ei ymmärrä ei :D.

Meillä on tiskiallas-kaapin ja hellan välissä 40 cm leveä laatikosto, johon olen ajatellut aterimet laittaa. Ja noita laatikostojahan meillä on enemmänkin. Käy kurkkaamassa siitä kuvasta miltä ne näyttää, niissä kun on kaikissa se ylin laatikko sellainen lyhyt, eli tasaisella etupaneelilla. Ei ainakaan mun mielestä näytä yhtään huonolta :)[/quote]

Mä siirryn kohta ammattilaiseks tässä keittiöjutussa. :D Sen verra paljon oon viimeisen viikon sisään näitä hommia tutkinu ja miettiny.

Se kaks osainen roskiskaappi on musta vähän huono. Siis altaan alla pitää olla yks iso kaappi, jonne just mahtuu ne isot sangot ja korkeat, isot roskat. Mut siihen viereen otan sen jätekaapin, jossa on kaks päällekkäin olevaa laatikkoa, jotka on mitotettu siten, et niihin mahtuu se normi biojäteastian kokoinen astia. Ne on kierrätystä varten eli kun niitä tulee neljä, yhteen tulee biot, toiseen metallit, kolmanteen lasit ja neljänteen lykkään pesuaineet. :) Tosi kätsyltä tuntuva juttu, kun oon niitä tässä eri liikkeissä hiplannut tämän viikkoa.

Mä en kiinnittäny sun kuvissa mitää huomiota tohon etupaneelin tasasuuteen. Vasta omasta suunnitelmasta sen huomasin. :D

Meillä on tiskiallas-kaapin ja hellan välissä 40 cm leveä laatikosto, johon olen ajatellut aterimet laittaa. Ja noita laatikostojahan meillä on enemmänkin. Käy kurkkaamassa siitä kuvasta miltä ne näyttää, niissä kun on kaikissa se ylin laatikko sellainen lyhyt, eli tasaisella etupaneelilla. Ei ainakaan mun mielestä näytä yhtään huonolta :)

sen paikkaa voi vaihtaa. ne asensi sen liian alas kun eivät ymmärtäneet mitä sinne tulee. Mulla on sekä kaapissa kiskoilla, että semmonen vetokaappi. Ootas kun laitan kuvan...

Kuis muuten noi Ikean pöytätasot, oliko teillä niistä kokemusta? Turkilmaksella tais olla muualta, jos en väärin muista, mut entä muut? Ja muistatteko yhtää paljon ne niiden kivitasot kustantaa? En löydä niitä netistä, ainoostaan kuvastosta ja siinä ei oo yhtään hintaosviittaa..

Me oltaisiin mielellämme otettu remppakohteeseen Ikean keittiö mutta eipä onnistunut kun siellä ei ollut riittävästi leveyksiä kaapeille ja laatikostoille ja oli ahtaat, tarkasti mitoitetut tilat. Otettiin sitten yksi kotimainen valmistaja joka toimitti rungot koottuina kotiin asti.

Paitsi sen verran pitää kommentoida, et eihän Ikealla ole mdf-ovia, vaan puukuitulevyovia. :D Tänään just soitin ja kysyin, sanoivat et on eri matsku.

Josko lienee sitten siinä se syy, miks noita kehutaan (mitä oon tässä kokemuksia keränny kuukkelilla). =) Oma kokemus mdf:stä ei ole mairitteleva..

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Paitsi sen verran pitää kommentoida, et eihän Ikealla ole mdf-ovia, vaan puukuitulevyovia. :D Tänään just soitin ja kysyin, sanoivat et on eri matsku.

Josko lienee sitten siinä se syy, miks noita kehutaan (mitä oon tässä kokemuksia keränny kuukkelilla). =) Oma kokemus mdf:stä ei ole mairitteleva..

Katos ap muutti näköjään nimimerkkinsä jo tähän väliin. :D Hei = ap.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

No sössö ku sössö :) liimaa ja purua yhdistettynä. Ei-puuta :D

Sorry. Tää valokuvaaja ei saa kuvaa laitettua tänään. On kai kuu ja tähdet väärässä asennossa