Kokemuksia hormonikierukasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieno"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieno"

Vieras
Lääkäri esitti hormonikierukkaa avuksi tiputteluvuotoon, kuukautiskipuihin, endon "hoitoon"... Nyt siis pohdinnassa asia, sinänsä en ehkäisyä tarvitse.
Kokemuksia hormonikierukasta, positiivisia ja negatiivisia, kiitos...
Miten esim. mielialan vaihtelut, painon muutokset, kivut?

Mulla tiputtelua ollut asennuksen jälkeen pari kuukautta ja hämäriä maha jomotuksia.. Nyt ei kuukautisia kuulu, liekö kierukan vaikutuksesta jääneet pois, toivottavasti, pitää varmaan varulta tehdä raskaustesti, oman mielenrauhan takia. En oo hirvee fani tälle, mutta parempi kun pillerit joista sain migreeniä ja pahaa mieltä eikä tarvi miettiä onko ehkäisy kunnossa (tai pitäisi joutua miettimään..) ja kivempi käytössä kun kondomi. Mutta jos et ehkäisyksi tarvitse niin en suosittele. Aiheuttaa monille kuukausien tiputtelua. Mielialat ei kyl pompi yhtä pahasti kun pillereillä, mutta luomuna olo oli parhain.

jatkuvaa tiputtelua, kuukautiset aina kaksi kertaa kuukaudessa, finnejä, limakalvot kuivu, lopuksi mahtava kohtutulehdus. En suosittele mikäli tarjolla on muitakin vaihtoehtoja kokeiltavaksi.

Kokemusta on vähän ja sekin ristiriitaista.

Eka kierukka pysyi sisällä vain kuukauden, mikä oli melkoisen hämmentävää. Lääkärin mukaan näin voi joskus käydä. Sinänsä kierukka tuntui sopivan ihan ok. Mieli oli parempi kuin pillereitä syödessä eikä mitään muutakaan ihmeellistä tullut, mitä nyt vatsakipuja jonkin verran. Laittamisen jälkeen ja oikeastaan tuon koko kuukauden oli pientä tiputtelua, mutta se kuuluu asiaan asentamisen jälkeen.

Uusi kierukka on ollut nyt viikon verran ja samaa tiputtelua on edelleen. Toivoa sopii, että tämä kierukka pysyisi paikoillaan pitkään. Haluaisin kovasti uskoa, että tämä on mulle sopiva juttu. Elämä vaan olisi helpompaa, kun ei ehkäisyä tarvitsisi miettiä. Ja vielä jos pääsisi kuukautisistakin eroon edes jossain määrin, olisin todella tyytyväinen.

miksiköhän sitä niin hirveästi tyrkytetään joka käänteessä.
mulle ei suositella pillereitä, kun tulin jo niitä käyttäessä raskaaksi, sterelisaatiota mietin, mutta terkat ja lääkärit sanoo että hormonikierukka on parempi.
mä en kyllä ole innostunut ajatuksesta, laastarit ym. pisti pään sekaisin ja en tiedä osaisinko senköön tehoon luottaa.

Mulla ollut nyt 3v ja olen ollut tyytyväinen. Ekan vuoden aikana kuukautis vuodot väheni huomattavasti (tosin alkuun jäi myös joitakin kuukautisia välistä sittenmmin säännöllistynyt) ja nykyään pärjään menkat ilman kipuja pikkuhousunsuojalla. Laiton jälkeen tuntui muutaman päivän inhottavasti, mutta sittemmin ei ole kipuja, eikä muitakaan tuntemuksia ollut. Laiton jälkeen vuoti sen 3vko, mutta niistä vain muutama ensimmäinen päivä kunnon vuotoa, loput lähinnä tiputtelua.. Ei siis mitään negatiivista sanottavaa :)

Mulla on ollut 3 kpl - ennen lapsia ja lasten välissä - ja oon ollut tosi tyytyväinen. Menkat jäi pois, ei vaikuttanut mielialaan, ei tullut tappomigreenejä kuten pillereistä. Ekan kierukan alkoaikoina oli jotain tiputtelua, mutta sittemmin ei sitäkään. Voin suositella kyllä.

Mulle laitettiin viime kesänä synnytyksen jälkitarkastuksessa. Siitä alkoi sitten 7 kuukauden lähes tauoton vuoto, eikä ollut pelkkää tiputtelua. Helmikuun alussa vuoto loppui ja ajettelin jo, että nyt alkoi se paljon mainostettu vuodoton aika, mutta mitä vielä.

Maaliskuussa tein raskaustestin, koska oireet olivat kovin tutut. Nyt on menossa rv 17 ja kierukkaa ei useista ultrista huolimatta ole löydetty, joten on ilmeisesti silloin helmikuussa lähtenyt pois.

aikalailla vaihtelevia kokemuksia...
onkos ollut painonnousua kellään? monenlaisia hormonilääkkeitä olen joutunut syömään ja aina on paino noussut... koska ehkäisyä en tarvi, niin kierukkaa en laita jos siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

2-3 ensimmäistä päivää laitosta oli jumalattomat kivut, asennuspäivä oli ihan järkyttävä. sattui aivan helvetisti. ekat menkat tuli tosi niukkoina ja nyt on pysynyt 3v poissa. paino sama kun laitettaessa, nyt tekee seksiäkin mieli normaalisti eikä tyssänny halut kun seinään samalla tavalla kun renkaista.

Mulle on myös määrätty tuo juuri endoon, tiputteluihin, kipuihin ja erittäin runsaisiin kuukautisiin.
9kk vuotoa/tiputtelua(kipujakin), kunnes alkoi helpottaa. Nyt enää pienen pienet "menkat" kerran 2-3kk.
Menkkojen aikoihin yöhikoilua joskus ja ehkä pinna kireällä. Paino on tippunut(tosin olen treenannut), seksielämä kukoistaa ja iho on ihan siloinen. Lisättäköön, että mulle ei ole yhdistelmät koskaan sopineet.

Yhteistyössä