Kokemuksia hormonikierukan poiston jälkeisistä oireista

Moi!

Olen kysynyt hormonikierukan poiston jälkeisistä outouksista tuolla toisella palstalla, aivan viestiketjun lopussa. Noh, eihän sitä kukaan sieltä ole lukenut, joten siirrän kysymykseni tänne. Eli:

Olen 35-v yhden lapsen äiti. Minulla oli hormonikierukka ehkä vajaat neljä vuotta, mutta poistatin sen marraskuussa, sillä minulla on haaveina toinen raskaus. Vähän poiston jälkeen ovat alkaneet kuukautiskivut - vatsakrampit ja alaselän jomotus. Ensimmäisellä kierrolla tätä kesti pari viikkoa, nyt edellisten kuukautisten aikaan ne alkoivat pari päivää ennen kuukautisia. Mitään voimakasta kipua tämä ei ole, en ole tarvinnut särkylääkkeitä eikä se haittaa normaalielämää, mutta kuitenkin. Outoa se on lähinnä siksi, että minulla ei koskaan ennen ole ollut minkäänlaisia kuukautiskipuja, ei edes nuoruudessa. Olen jo kahteen kertaan luullut olevani raskaana :(.

Olen ollut yhteydessä ehkäisyneuvolaan ja siellä arveltiin, että nämä jomotukset johtuvat juurikin kierukan poistosta. Minua kiinnostaisi silti tietää, onko muilla ollut vastaavanlaisia kokemuksia? Kuinka pian kierukan poiston jälkeen kropan toiminta on muuttunut entiselleen?

Mulla oli hormonikierukka 3 vuotta, se poistettiin 5.3.12, heti perään tuli n. viikon kestävä tyhjennysvuoto ja 29.3. alkoivat ekat normaalit menkat. Kierto toimi noiden ekojen menkkojen jälkeen täysin kuten ennen hormonikierukkaa, omaan säännöllisen epäsäännölliseen malliin. Myöskin entiset kivut ja runsaat vuodot palasivat, välillä oli jotain kummallisia ovulaatio ja pms-kipuja, joita en ollut ennen tuntenut, mutta se kaikki johtui varmaan siitä, että kuulostelin kroppaani raskauden toivossa ylitarkkaan.

Olin siis 34v kun kierukka poistettiin ja mulla on aina ollut pitkä kierto ja lähes viikon kestävät runsaat menkat. Tulin raskaaksi yhdeksännestä kierrosta kierukan poiston jälkeen. Raskaus oli mulle toinen. Yritysaikaan toi oman haasteensa se, että ovulaatioajankohta vaihteli paljon ja ovuloin joka kierrossa myöhemmin kuin luulin. Mutta tällä ei ollut mitään tekemistä kierukan poiston kanssa. Kierukan aikana mulla ei tullut oikeastaan ollenkaan menkkoja, ja heti eka kokonainen kierto poiston jälkeen oli ihan normaali. Suurimmalla osalla kierukan poiston jälkeen kroppa toimii ihan tavallisesti ja saattaa olla, että poiston jälkeiset ongelmat johtuvat enemmän jostain muusta epätasapainotilasta kropassa kuin siitä kierukasta. Hormonimäärät nimittäin ovat niin pieniä ja vaikutus paikallinen tuossa kapistuksessa, että sen ei pitäisi (huom. pitäisi) jäädä sekottamaan elimistöä. Ja mitä enemmän tarkkailee, sitä enemmän huomaa kaikkea semmoista, mitä ei tullut ajatelleeksikaan ennen raskauden yrittämistä :)

Onnea matkaan, luultavasti kaikki palautuu sullakin uomiinsa hyvinkin pian!

Kiitos vastauksesta. Joo, on ihan totta, että tässä yrittämisvaiheessa sitä tarkkailee kroppaansa ja tuntemuksiaan ihan eri tavalla kuin tavallisesti. Ja kun raskautta toivoo, mielikuvituksen voima voi olla uskomaton..

Täytyy jatkaa yrittämistä ja koettaa pitää jäitä hatussa :).

Yhteistyössä