Kokemuksia hormoni-ehkäisyn lopettamisesta?

• Viestiketjun aloittaja nuusku
  • Ensimmäinen viesti
nuusku
Niin, sinähän se kysymys jo tulikin oikeastaan... Eli millaisia kokemuksia teillä on pillerien tai renkaan tms käytön lopettamisesta? Esim, mielialaan, haluihin, turvotukseen, ihon kuntoon, ihan mihin vaan, kuulisin kaikesta mielelläni kokemuksia.
Entä mihin ehkäisyyn vaihdoitte?

Olen harkinnut hormonaalisen ehkäisyn lopettamista kokonaan. Olen käyttänyt eri "tuotteita" n. 15 vuotta, Nyt käytössä rengas. Halut on olleet kateissa jo jonkin aikaa, valmisteita on vaihdeltu, tuloksetta. Kokeiltu on pillereitä, (esim. Trikvilar ja Meliane) sekä nyt siis rengasta(Nuvaring). Ajattelin siis kokeilla kokonaan lopettamista ja miettiä muita keinoja. Piuhatkin saisin jo ikäni puolesta poikki. Jotenkin vaan mietityttää, kun on noin kauan noihin tottunut turvautumaan, teholtaanhan ne ovat hyviä, mutta mitäpä iloa on tehosta, kun ei muuten kiinnosta:(

Onko muuten kellään tietoa tuosta renkaasta, onko se ns. matala-hormooninen vai ei? Lääkärin puheista ymmärsin että ei olisi...

katja
Mä kokeilin eri pillereitä ja rengasta (nuvaring) varmaan kuuden vuoden ajan, mutta sitten sai riittää ja nyt olen ilman. Kumia käytetään.. Nuvaring aiheutti mulle hiiva-tulehduksen muutamaan kertaan. Pillereistä oli kaikenlaista muuta haittaa.
Lopettaminen toi halut voimakkaammiksi, vähensi turvotusta, mielialasta en osaa sanoa kun siihen on vaikuttaneet samaan aikaan muut asiat, mutta uskoisin että sekin koheni.
Huonona puolena on että iho alkoi kukkia kasvoissa... toivottavasti siitäkin pääsee joskus eroon. Kumin käyttökään ei ole aina mukavaa, mutta voittaa kuitenkin hormonit. Kuukautisten kanssa on vähän ongelmia, kun kierto ei ole kovin tarkka jne., mutta toivottavasti sekin ajan kanssa korjaantuu. (Hormonien lopettamisesta on reilu puol vuotta.)

Yhteistyössä