Kokemuksia Essure sterilisaatiosta?

Kertokaahan hyvät ja huonot kokemuksenne jos olette käyneet essure sterilisaatiossa?

Kuinka pian toimenpiteeseen pääsi?
Kunnallisella/yksityisellä puolella?entä hinta?

Kuinka pian esim.synnytyksen jälkeen teille on kyseinen toimenpide tehty?

Oliko kivuliasta ja mitä kipulääkkeitä/puudutuksia annettiin?

Itse olen hyvinkin kiinnostunut tästä,koska tässä menetelmässä ei jouduta nukuttamaan tai leikkamaan kuten tavallisessa sterilisaatiossa.

Kuinka kauan on ollut kipuja ennenkuin olette kunnolla parantuneet?
Onko toimenpide ollut onnistunut?
Jostain luin että jollakulla ei oltu pystytty toiseen munanjohtimeen laittamaan ollenkaan tuota "klipsiä",jolloin ei ole luotettava ehkäisy.

Ovatko teidän menkat muuttuneet?Kivuliaiksi tai runsaammiksi?

Oletteko olleet tyytyväisiä vai ette,ihan kaikki kokemukset olisivat mulle nyt hyödyllistä luettavaa!

Onko kukaan miettinyt sitä väitettä että magneettikuvaukseen ei ole tulevaisuudessa mahdollisutta mennä,koska nämä kohdun sisällä olevat klipsit estävät sen.

Kiitos jos viitsitte vastailla:)
 
Minulla on ko. mikroistuteet laitettu. Operaatio tehtiin joulukuussa ja maaliskuussa oli lopputarkastus.

Toimenpiteeseen pääsin neuvolalääkärin läheteellä. Essureen päädyttiin siksi että minulla oli viimeisen synnytyksen jälkeen keuhkoveritulpat molemmissa keuhkoissa ja tuon veritulppariskin vuoksi varsinaisia leikkauksia pyritään välttämään, jollei siis aivan pakko ole.

Toimepide vei kaikkiaan 4-5 tuntia. Itse operaatio kesti vain 10 minuuttia. Verikokeissa oli käytävä ennen toimenpidettä. Toimenpide päivänä otin kotona esilääkitykseksi 600mg Buranan. Sairaalalla (päiväkirurgisella osastolla) sain vielä lisks 1000mg Panadolia sekä 10mg Diapamia.

Operaation ajaksi laitettiin tippakanyyli käteen josta sai pyynnöstä kipulääkettä suoraan suoneen. Yhden tujauksen jouduin pyytämään kun ekalla kerralla instrumentti ei mennyt kohdunkaulasta kohtuun. Kipu oli kohtalainen mutta pyysin lääkettä "helpolla", gynekologin ohjeen mukaisesti. Hän sanoi että parempi ottaa vähän turhaan kuin päästää kroppaa jännittymään kivusta. Mitä rennompana pystyy olemaan sitä helpommin operaatio kuulema menee. Toisella yrittämällä pääsi kohtuu ja sitten ei enää sattunutkaan lainkaan. Ja kuten sanoin, tuo operaatio kesti 10 minuuttia.

Heräämössä sain vielä hieman lisää kipulääkettä kun alkoi sellainen menkkajomotus. Taas otin lääkeen "helpolla", gyne sanoi että kipua ei kannata päästää päälle. Heräämössä makoilin vajaa parituntia, sitten vielä söin (halusivat nähdä että pystyn syömään...) ja kotiin taksilla.

Seuraavana päivänä en tuntenut enää mitään.

Menkkoihin ei juurikaan vaikuttanut, vuoto ehkä hieman pienempää. Ei myöskään tullut kipuja tms.

3kk päästä operaatiosta kävin jälkitarkastuksessa jossa tarkistettiin että istuteet oli paikalla ja munajohtimet koteloituneet umpeen (ultralla alateitse).

Sain kortin essuresta joka tulee pitää mukana. Tässä sanotaan näin:

Tällä potilaalla on munajohtimiin implantoitu nikkeli-titaaniseoksesta ja ruostumattomasta teräksestä valmistettu Essure-mikroistute. Ennen kohdun sisäistä toimenpidettä tai kirurgista toimenpidettä kohdussa tai munanjohtimissa ti niiden lähettyvillä on otettava yhteys hoitaneeseen lääkäriin/valmistajaan. Endometriseen biopsiaan, kohdunkaulan laajennukseen, kohdun kaavintaan ja hysteroskopiaan sekä munasarven ja munajohtimien diatermiatoimenpiteisiin voi liittyä riskejä. Näitä riskitekijöitä ei tunneta tällä hetkellä. Essure mikroistuteet ovat MRI-turvallisia ja rögtenpositiivisia. Essure-mikroistuteet ovat myös MRI-yhteensopivia lukuunottamatta lantionalueen kuvantamista, missä ne voivat aiheuttaa artefakteja. Essure-mikroistuteiden vaikutusta keinohedelmöitykseen ei tunneta. Jos potilas tulee raskaaksi yhden tai useamman Essure mikroistuteen käytön aikana, potilaan ja sikiön terveyteen ja raskauden jatkamiseen liittyviä riskitekijöitä ei tunneta.

Olen ollut tosi tyytyväinen. Hintaa tuli jotain 30-40?, en nyt muista tarkkaan+ jälkitarkastus 30?.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Auringonkukaksi:
Kiitos Jenni30, kaikenkattavasta ja hyvästä vastauksesta:)
Kiva tietää että kokemus sulla on ollut hyvä ja mukavaa että kerroit näin tarkasti asiasta.

Onko muita kertojia lisää?
Ei kestä. Toimenpide oli minulle vaan niin helppo ja sopiva. Kovasti pelkäsin toimenpidettä kun viimeisen synnytyksen jälkeen komplikaatiot olivat niin pahat. Onneksi onnistunut toimenpide hieman hälvensi "toimenpidekammoa", eihän aina kaikki pieleen meni =)
 

Yhteistyössä