Kokemuksia ennenaikaisesta synnytyksestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua

Vieras
Olen toista kertaa raskaana rv 24 ja mulla on pari päivää ollut kovia liitoskipuja, joita oli edellisessä raskaudessa vasta ihan lopussa. Tämä on kai luonnollista toisella kerralla että ne tulee aikaisemmin, mutta mua on alkanut pelottaa, kun mulla on joku tulehduskin päällä, joka ei ole Canestenilla lähtenyt. Varaan kyllä huomenna ajan lääkärille.

Nyt vaan pelkään jotain ennen aikaisen synnytyksen riskiä, kun ainakaan täällä meillä päin ei ole enää neuvolalääkärin tarkastusta keskiraskaudessa, joten ei ole mitään hajua vaikka paikat olisi kuinka auenneet tai siis pehmenneet. Välillä on sellasta outoa paineen tunnetta alapäässä ja pelkään että kohta se vauva alkaa tulla sieltä.

Voisiko joku kertoa miten ennenaikainen synnytys yleensä käynnistyy ja mitä oireita siinä on? Pieniä supistuksia mulla on lähinnä kun kävelen tai touhuan kovasti, levossa ei.

Minulla ainakin oli toisessa raskaudessa aikaisemmin liitoskipuja, ja nyt kolmannessa raskaudessa varmaan alkaa kohta taas tulla. En usko että se on merkki ainakaan siitä, että synnytys käynnistyisi aikaisemmin.

No mullakin tässä neljännessä raskaudessa paineen tunnetta alapäässä ja kovemmat liitoskivut kun edellisissä. Kohdunsuu oli kyllä ihan visusti kiinni. Välillä ollut sellaisia lievästi kivuliaita supistuksiakin, mutta ei ole kyllä verrattavissa synnytystä edeltäviin, joten en usko olevan mitään vialla. Jos sinua noin kovasti huolettaa, niin kyllähän sulle voidaan ylimääräinen tarkastus tehdä. Kyllä se on neuvolatätin velvollisuus laittaa lähete eteenpän. Käsittääkseni keskiraskaudessa pitäis aina olla tarkastus. Itsekin ihmettelin vähän, kun neuvolassa sanottiin, että mulle ei tehdä keskiraskauden tarkastusta, kun menen ylimääräiseen ultraan vk.30 ja silloin lääkäri varmaan tarkistaa myös kohdunsuun. Mun mielestä vk.30 on jo viimestä kolmannesta, joten sitten keskiraskaudessa ei ole mitään tarkastusta.

Mulla on ollu noilta viikoilta liitoskipuja ja jomotuksia lonkissa ym. Myös supisteluja ollut jo aikaisin jopa 4- kuulta lähtien, varsinkin esikoisen aikana. Usein ennenaikaiseen synnytykseen kuuluu verenvuotoa ja kovia kipuja. Ennakoivia supisteluja voi olla, toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Kohtu kasvaa kovaa vauhtia sun viikoilla. Aiheuttaa kaikenlaisia tuntemuksia. En usko että tarvii murehtia. Odotukset voivat olla erilaisia, ei kannata verrata edellisiin.

Siis tarkoitin että ennakoivia supisteluja voi olla aikaisin jo. Mulla silti menny raskaudet yli la:n ja yksi käynnistettiin vkolla 39. Jaksuja ja nauti vain odotuksestasi. Netissäkin on paljon tuntemuksista odotusaikana kun googletat.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
No mullakin tässä neljännessä raskaudessa paineen tunnetta alapäässä ja kovemmat liitoskivut kun edellisissä. Kohdunsuu oli kyllä ihan visusti kiinni. Välillä ollut sellaisia lievästi kivuliaita supistuksiakin, mutta ei ole kyllä verrattavissa synnytystä edeltäviin, joten en usko olevan mitään vialla. Jos sinua noin kovasti huolettaa, niin kyllähän sulle voidaan ylimääräinen tarkastus tehdä. Kyllä se on neuvolatätin velvollisuus laittaa lähete eteenpän. Käsittääkseni keskiraskaudessa pitäis aina olla tarkastus. Itsekin ihmettelin vähän, kun neuvolassa sanottiin, että mulle ei tehdä keskiraskauden tarkastusta, kun menen ylimääräiseen ultraan vk.30 ja silloin lääkäri varmaan tarkistaa myös kohdunsuun. Mun mielestä vk.30 on jo viimestä kolmannesta, joten sitten keskiraskaudessa ei ole mitään tarkastusta.

kun odotin eiskoista niin oli 3 neuvolalääkäri-käyniäi. nyt se keskimmäinen on jätetty kuulemma säästösyistä pois.

kiitos kaikille kommenteista. eiköhän tämä ole vaan turhaa panikointia, mutta taidan pyytää kuitenkin lääkärille ajan että saan mielenrauhan.

Uusimmat

Yhteistyössä