Kokemuksia avun hakemisesta mielenterveyteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselen

Vieras
Kysymyksenä sellainen, että miten täällä on väki hakenut apua huomaamiinsa mielenterveysongelmiin? Lähinnä esim. onko menty julkisella yleislääkärin kautta lähetteellä psykiatrille, vai suoraan esim. yksityiselle psykiatrille. Epäilen itselläni persoonallisuushäiriötä, mutten ole varma kuinka edetä. Jonot julkisella eivät houkuta, mutta toisaalta epäilyttää, jos minut nauretaan ulos yksityiseltä.

yksityiseltä ei ketään naureta pois. maksat paljon ja saat haluamaasi palvelua mihin haluat.

itse olen aikoinaan koululääkärille purkautunut ja hän otti asian vakavasti, itseasiassa kuraattori kyyditsi minut samantein mielenterveyspäivystykseen, vaikka en mielestäni mitenkään romahtamispisteessä ollut, kumminkin parikymmentä vuotta siinä vaiheessa kärsinyt aivan samoista asioista, pelkotilojen lievästi pahentuessa asuntolassa asuessa vain mietin voinko saada jotain lääkitystä.

myöhemmin elämässäni sitten menin terveyskeskukseen kysymään taas mahdollista lääkitystä jossa hoitaja varasi ajan tk:n psykiatriaan erikoistuneelle lääkärille. häneltä sain ensi käynnillä lääkkeitä, seuraamisaikoja ja tarjouksen joko ihan psykiatrisen jonoon tai vain säännöllistä keskusteluapua tk:n terveydenhoitajan kanssa, jos haluan vain puhua jollekkin. oman kokemukseni puolesta siis kannatan ensin ihan terveyskeskukseen menoa, josta ohjattaneen tarpeellisille tahoille. kaupungin koosta ihan riippuu kuinka pitkät jonot on sitten niihin varsinaisiin psykiatrisiin palveluihin. joskus terapeutin odotushuoneessa tapasin kyllä tytön, joka naureskeli että oli yli vuosi sitten hakenut apua masennukseen ja nyt kun sinne terapiaan lopulta ensimmäisen kerran pääsi, oli jo päässyt yli tilanteestaan.

Kiitos vastauksesta. Olen tosiaan vähän kahden vaiheilla, minullakin ovat ongelmat jatkuneet jo pidempään, mutta selvästi pahentuneet viime aikoina, nyt mukaan tullut jo itsetuhoisia ajatuksia, mutta jotenkin en silti koe että minulla olisi "oikeus" varata päivystyksenomaista aikaa julkiselle, kiireettömään hoitoon taas menee se muutama viikko, plus sitten odotukset siitä eteenpäin. Täällä on ymmärtääkseni aika pitkät jonot.

Yksityinen taas on tosiaan aika kallis, mitä noita hintoja katselin tulisi maksamaan vähintään noin 150€ laaki. Toisaalta tämä vaihtoehto siitä huolimatta houkuttaisi, siksi haluaisin vielä kuulla, jos muilla olisi kokemuksia. Mutta tosiaan kiitos vastauksesta!

Minä aikoinani menin ensin oppilaitoksen terkkarin kautta omalääkärille, joka parin käynnin jälkeen suostui laittaa mt-puolelle lähetteen. No sillon siitä mitään hyötyä ollut, kun siellä keskityttiin vaan siihen, että miten toimia kun iskee paniikkokohtaus..

Sitten vaihdoin paikkakuntaa,m olin jonkun aikaa ilman mitään hoitojuttuja, kunnes sitten alko selkeesti luisuun alaspäin. Kolme kertaa jouduin käymään yö-aikaan päivystyksessä pahojen olojeni ja itsetuhoisuuden kanssa, joista kaksi kertaa lähetettiin vaan kotiin nukkuun, tyyliin 'pärjäile'.
Kolmannella kerralla sitten pääsin avo-osastolle, siellä olin jokusen viikon, ja siirryin psyk.polin asiakkaaksi.

Julkisella puolella siis voi hyvinkin joutua 'tappelemaan' itselleen sitä hoitoa, siinä mielessä yksityinen olisi parempi, mutta minulla kun sillon ei varaa yksityiseen ollut.

Hae ihmeessä apua ap! Yksityisiäkin on eri hintaisia ja kela korvaa ainakin osan. Psykiatri olisi tietysti paras henkilö tai sitten soitat terveyskeskukseen ja kerrot rehellisesti tuon itsetuhoisuuden, niin saat pian ajan ja apua. ANSAITSET SEN <3 !

Terveyskeskuslääkärin kautta sain ajan psykiatriselle sairaanhoitajalle, jolta taas sain ajan psykiatrille. Lääkäriin menin alunperin rytmihäiriöiden ja ahdistuksen vuoksi.

Yhteistyössä