Kokemksia synnytyksen käynnistämisestä

  • Viestiketjun aloittaja HöpöHöpö
  • Ensimmäinen viesti
2x?ipp?
Mulla ensimmäinen synnytys käynnistettiin.
Raskaus oli mennyt 14 päivää yli.
Laitettiin jotain tabletteja kohdun suulle ja ooteltiin synnytyksen alkamista. (Toisilla voi kestää kauemminki.)
Melkein päivä sinä ooteltiin supistuksia.
Synnytys kesti 13 tuntia.
Ja kokemuksesta jäi hyvä mieli. =)
 
Mulla synnytys käynnistettiin vähäisen lapsiveden takia päivä lasketun ajan jälkeen. Käynnistys tapahtu cytotec-tableteilla suun kautta. Ensin annettiin tabu, sit tunti kävelyä (auttaa käynnistymiseen) ja sit tunnin sydänkäyrä. Sama neljän tunnin päästä uudestaan. Aamulla klo 8 alotettiin käynnistys ja illalla klo 21 alko säännölliset supistukset. Synnytys kesti 7 tuntia. Ihan hyvät kokemukset jäi.
 
ludde
Mulla käynnistettiin synnytys rv40+1 lievän raskausmyrkytyksen takia. Cytotec-tabletteja laitettiin kohdunsuulle ja sit tunti piti makoilla sängyssä. Sydänkäyrä useasti päivässä. Kolmantena päivänä käynnistyksestä meni vedet ja siitä 19h45min niin poika syntyi. Ihan hyvä mieli jäi synnytyksestä vaikka oli kivulias ja pitkä.
 
Sinnatar
Mulla synnytys käynnistettiin miltei kk:ta ennen lask.aikaa lapsivesien menon takia ja perätilan vuoksi.Ensimmäinen synnytys lähti itsestään käyntiin, en tarvinnut silloin edes kivunlievitystä(tosin en sitä olisi edes saanut, kesti vain 4h), tämä toinen tipalla käynnistetty kesti huomattavasti pidempään ja oli huomattavasti kivuliaampi kuin ne omat supistukset.
 
heh, mä kokeillut vissiin kaikki käynnistyskeinot ekassa synnytyksessä.la 9.12
20.12 alettiin käynnistää sytotecilla. sitä sain vuorokauden verran muru murulta. supisteli kyllä muttei muuta.
geeliä laitettiin, vilä huononpi tulos.
tipan sain 24.12 aamulla ja vihdoin alkoi tulemaan.
6h ja kaikki kivunlievitys mitä vaan talotarjosi.
hieno kokemus silti, imukupista huolimatta.
seuraava tulikin sitten etuajassa 3h ja pelkällä ilokaasulla.
 
Mulla käynnistettiin molemmat synnytykset. Eka käynnistettiin rv 40+4, tosin synty vasta seuraavan päivän puolella ja toka rv 40+3. Molemmissa tapauksissa syy käynnistykseen oli raskausmyrkytyksen oireet, siis kohonnu verenpaine, turvotus ja valkuainen virtsassa. Mä ite "painostin" lääkäreitä siihen, olisivat varmaan odottaneet vielä pitkään mut mulla oli niin paha olla et halusin päästä synnyttämään. Eka käynnistettiin lääkkeillä, tokassa puhkaistiin kalvot ja se riitti käynnistämään synnytyksen. Mitä sä vielä kysyitkään...? Vastaan lisää jos muistuu jotain mieleen...
 
mulla alettiin käynnisteleen rv 42+3 ja ensimmäisenä päivänä sain 2x ½cytotecia ja ei tuntunu missää, mutta oli tehnyt supparit silti töitä ja seuraavana päivänä jatkettiin ja sain aamulla ½ tabun jonka jälkee alkoi suppareita tulla ihan kivasti. Yöllä sitten mentiin salii ja poika syntyi aamulla eli 19pvä yli lasketun ajan. Mutta synnytyskokemus oli hyvä. oli helpompi ja nopeempi ku ensimmäinen.
 
Oon kolme kertaa ollut synnyttämässä ja viimeisin kerta oli käynnistetty sellainen. Sanoin vain lääkärille et en lähde enään kotiin ja haluan tämän vauvan ulos nyt. Lekuri sanoi vain et voit nyt jäädä sisään sairaalaan, okei heti laitettiin semmonen lääke kohdunsuulle ja jäätiin odottamaan että tapahtuuko mitään. Joillakin tapahtuu niinkuin mulla mutta joillain todella pitää lisätä sitä lääkitystä.Kyllä voin sanoa että keinotekoiset supistukset ovat paljon kivuliaampia ja voimakkaampia kun ns. itsestään alkaneet supistukset.
 
Caramba
=)

Ensimmäinen käynnistettiin yliaikaisuuden takia rv 42+3
-geeliä kerran
-kalvot puhki, ei supistuksia
-oksitosiinitippa
-kesto n 6 tuntia
-ei mitään kivunlievitystä

Toinen käynnistettiin rv 41+5 täydellisen vedettömyyden takia
-suoraan kalvot puhki ja odottelua 4h
-oksitosiinitippa, jonka annostusta nostettiin säännöllisesti ja kun "katto" saavutettiin niin siitä meni noin 6 tuntia ensimmäiseen supistukseen
-kesto noin 6 tuntia
-kaksi kohdunkaulan puudutusta väärin annettuna eli käytännössä ei kivunlievitystä ollenkaan

Kolmas käynnistettiin ison koon takia rv 40+2
-painoarvio 4,7kg
-suoraan kalvot puhki ja samantien oksitosiinitippa
-sain epiduraalin
- kesto noin 5 tuntia

Neljäs käynnistettiin ison koon ja mun raskausdiabeteksen takia rv 40+0
-painoarvio jälleen 4,7kg
-cytoteceja 3 vuorokautta 3 kertaa vuorokaudessa, ei mitään vaikutusta (eli kohdunsuu 3cm auki aloittaessa sekä lopettaessa)
-synnytyssaliin, jossa n seitsemän tuntia oksitosiinitipassa hanat kaakossa, tippa pois ja nukkumaan
-seuraavana päivänä kalvot puhki ja taas oksitosiinitippa perään, tässä vaiheessa kohdunsuu oli 5cm auki, mutta synnytys ei ollut käynnissä. Supisteltiin tiukasti koko päivä, mutta synnytys ei käynnissä, joten ei kivunlievitystä
-illalla koko päivän tipan jälkeen synnytys viimein käynnistyi
-kesto reilu kolme tuntia ja ehdin saada vielä epiduraalinkin

Tässä mun käynnistykset, kokemukset on olleet ihan ok, vaikka tuo viimeisin oli aikamoinen savotta. Viidettä en enää varmaan uskalla tehdä, kun tuo käynnistyminen hankaloituu synnytys synnytykseltä ja mulla ei ole odotettavissa, että koskaan synnyttäisin spontaanisti. En tiedä syytä sille, mutta mun synnytykset ei vaan käynnisty, esim esikoinen oli todellisesti yliaikainen, istukka ihan viimeisillään, tyttö laihtunut ja kuivanahkainen.
Tsemppiä käynnistykseen!
 
Mulla synnystys käynnistettiin tipalla, kaheksan päivää lasketun ajan jälkeen. Supistuksia alko tulemaan heti ja ne oli aikas kovia. Onneks kuitenkin sain melkein heti epiduraalin ja en tuntenu enää mitään kipua. Sitten pitikin jo alkaa ponnistelemaan... synnytys kesti siis 1,5 tuntia.
 
mulla käynnistettiin tipalla viikkoa ennen vauvan ison koon takia.

synnytys oli nope (3h) ja sain epiduraalin sopivasti, joten supitukset ja ponnistus oli ihan ok. yllättävää oli se, että jälkisupistukset tuli heti lapsen syntymän jälkeen tosi kovina. sitä tippaa joutuu pitämään jonkun aikaa vielä, ja NE supistukset oli tosi karmeita. epiduraalin teho loppui juuri silloin, ja tikkien laitamine oli viedä multa järjen kerta kaikkiaan. en voi nut edes pitää vauvaa rinnalla kun olin aivan taju kankaalla. onneksi tuo vaihe ei kestänyt kovin kauaa.
 
HEIPPA! Mulla käynnistettiin 40+4 koska lapsi oli niin iso että pelättiin ettei se kohta enää mahtuisi luonnollista reittiä pihalle :eek: Siinä menikin sitten kauan ennekuin pikkuinen suostui sieltä tulemaan 16 tuntia 15 min APUA. Toivon tämän tulevan lapsen kanssa ettei tarvi käynnistää tekosupistukset oli NIIN sietämättömät!!
 
Kiatsu
Mulla oli 40+1 ja käynnistettiin.Olin jo tosi väsynyt loppu raskaudesta ja vauvalla lapsi vettä vähän.Samoin oltiin huolissaan ettei vauva kasvaisi enempi.Jo yksin tuo väsymys olisi riittänyt käynnistykseen.
Minulla käynnisteltiin sytotec pillereillä ja jo samana päivänä käynnistyi.
 
FANTTIMAMMA-76
Mulla käynnistettiin tasan rv42 ja ihan helppojuttu vaik olinkin pelännyt aina sitä et jos joudutaan käynnistää.
Aamulla TYKSiin ja kohdunsuu auki sormelle, kaulaa ei ollu ku pehmee reunus jäljellä. Kätilö sano et kokeillaan ensin kalvojen puhkasulla, ja jos se ei auta laitetaan oksitosiinitippa. Ja sehän kun ei olis malttanu odottaa sen tipan kans vaa olis sittenki laittanu sen heti vaan et "päästäis hommiin". No onneks täti kutsuttiin toiseen synnytykseen kesken kaiken ja mun supparit alko ihan itellään sen kalvojen puhkomisen jälkeen. Koska mulla ei ole aikasempaa kokemusta synn. supistuksista en osaa sanoo onko ne sen kivuliaampia kun luomusupparitkaan. Mut avun sain epiduraalista (tosin vast toisella yrittämällä) ja sit koittikin autuus ja ihanuus =)
 

Yhteistyössä