koirista tietäviä,lonkat, ikä, lonkkakirjaimet....?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Oisko täällä paikalla ketään joka tietää noista koirien lonkkamerkinnöistä jne? Jos on niin voisin etsiä tuon mun koiran paperit ja sen merkinnän niin saisitte kertoa mitä se meinaa ja mitä on odotettavissa mahdollisesti jne.

Mä käyn etsii ne koiran paperit.

Onko joku kirjain semmonen et siitä tietää et jotain ongelmia on odotettavissa vanhana? millaisia ja miten oireilee nuo lonkkaongelmat?

Kennelliiton sivuilla on muistaakseni kerrottu tarkasti mitä mikäkin meinaa. Mutta luokitukset on: A, B, C, D ja E. Jos koiralla A tai B, niin voidaan puhua terveistä lonkista, koska B:ssä vain vähäisiä virheitä. C:ssä jo jonkinverran enemmän ja näitä harvemmin enää käytetään jalostukseen, jos käytetään niin ainoastaan A lonkkaisen kanssa! D:ssä ja E:ssä on jo selviä ja jokseenkin jo vaikeita nivelrikon merkkejä, sekä lonkkamalja ei ole niinkuin pitäisi olla, vaikea selittää...

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Onko joku kirjain semmonen et siitä tietää et jotain ongelmia on odotettavissa vanhana? millaisia ja miten oireilee nuo lonkkaongelmat?

Riippuu rodusta paljon tämäkin homma. C-lonkkaiselle voi tulla vanhemmiten nivelrikkoa, mutta voi olla ettei tulekaan, riippuu hoidosta ja ruoastakin. D ja E -lonkkaisella alkaa todennäköisesti kävely hidastua iän myötä, voi rueta peitsaamaan tai jopa takajalat pettävät kokonaan.

Jalostuskäyttö riippuu paljon rodun koosta. Meillä on cockeri, jolla b ja c lonkat, ja tehny pennut b-lomkkasen uroksen kans. Isommilla roduilla jo c-lonkkasella ei suositella pennuttamista, mutta pienemmillä roduilla yleensä lonkat ei vaivaa niin kuin isommilla.

Alkuperäinen kirjoittaja äitykkä:
Lonkka-asteet menee A-E, A ja B vielä hyvät, sitte huononee eikä C-D suositella ainakaan jalostuskäyttöön.

A ja B on terveet lonkat. On ihan rotukohtaista, voiko C-lonkkaista koiraa kaättää jalostukseen. Isokin D-lonkkainen koira voi olla täysin oireeton.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Mulla on 14 vuotias jolla on lonkat A/A ja kyynerpäät 0/0, viimeisen vuoden aikana hyppiminen ja melskaaminen on hieman vähentynyt ja lenkillä väsyy helpommin ( ei siis enää juokse koko matkaa)

Toinen koira eli 16 vuotiaaksi lonkat E/D, kyynerpäitä ei kuvattu koskaan samat oireet oli hänelläkin..

*Tällä kokemuksella, sanoisin että hidastuminen on ihan normaalia noilla ikävuosilla lonkista riippumatta, oikealla liikunnalla ja ruokailulla on paljon merkitystä

Yhteistyössä