Koirista kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mä"

Vieras
Meillä on harkinnassa ollut koiran otto. Olen pohtinut asioita monelta kantilta ja mielessä on pyörinyt, jos ottaisikin kaksi koiraa yhden sijaan (pienikokoisia). Koirista olisi toisilleen seuraa ja leikkikaveria. Mutta... Miten kahden koiran otto ja pito eroaa yhden koiran ottamisesta? Rokotukset, tarvikkeet ja ruuat tulee tuplana, mitä muuta? Yritän nyt punnita hyötyjä ja haittoja ja katsoa kumpi olisi parempi meidän ja koiran kohdalla.

No niitä täytyy kouluttaa joten siihen menee enemmän aikaa ja voi olla että niitä täytyy juuri tuon koulutuksen takia esim alussa lenkittää erikseen. Eivätkä ne koirat ihan välttämättä tule niin hyvin toimeen että niistä mitään seuraa toisilleen olisi. Jos sulla ei ole ennestään ollut koiria ottaisin varmaan yhden kerrallaan.

Ekaksi koiraksi kannattaa ottaa yksi koira kerrallaan. Kahden (esim. sisaruksen ) kasvattamisessa on omat haasteensa, että ne saa kasvatettua erillisiksi yksilöiksi. Onhan toki kahdesta koirasta seuraa toisilleen, mutta ota eka yksi, ja sitten myöhemmin, esim. parin vuoden päästä toinen.

Ajattelin samasta poikueesta ottaa. En usko, että myöhemmässä vaiheessa ottaisin kaveria toiselle, lähinnä tämä alku mietityttää. Mutta ilmeisesti se ei ole kovin fiksua?

[QUOTE="mä";22194930]Ajattelin samasta poikueesta ottaa. En usko, että myöhemmässä vaiheessa ottaisin kaveria toiselle, lähinnä tämä alku mietityttää. Mutta ilmeisesti se ei ole kovin fiksua?[/QUOTE]

No sulla pitää olla tuplasti enemmän myös aikaa niille. Sun pitää ehtiä touhuamaan, kouluttamaan ja lenkkeilemään niiden kans myös silleen, et sulla on vaan toinen koira. Toinen jää kotiin. Koska just jos ne on ihan koko ajan yhdessä, koulutetaan, ulkoilutetaan jne. niin ne kasvaa niin kiinni toisiinsa (todennäköisesti ), ettei niitä enää oikein pysty pitämään erillään.

Onko sulla koskaan ollu koiraa? Mitä rotua olet ajatellu?

Jos kyseessä on ensimmäinen koira suosittelisin kyllä vain sitä yhtä. Jos kuitenkin päädyt kahteen perehdy tarkasti koiran koulutukseen ja mieti onko sinulla varmasti aikaa ja kärsivällisyyttä hoitaa se kunnolla. Rotukin vaikuttaa hieman koulutuksen haasteellisuuteen, mutta oli se mikä hyvänsä koulutus vie aikaa.

Meille kasvattaja sanoi, että jos ottaa kaksi pentua kerralla, ne leimautuvat toisiinsa enempi. Eli viihtyvät paremmin toistensa kanssa, eivätkä ole niin ihmisistä välittäviä. Helpompi elää koiran kanssa, joka on leimautunut ihmisiin ja on kiinnostunut ihmisistä ja haluaa toimia ihmisten kanssa.

Kyllä kaksikin onnistuu, mutta onko sinulla kaksinkertaisesti antaa aikaa. Molemmat kun tarvitsee kouluttaa ja kasvattaa, ei se toinen opi siinä sivussa :) Ja ulkoilutuskin olisi suositeltavaa tehdä aluksi erekiseen, jotta oppivat kulkemaan lenkillä. Kahta koiraa joilla koulutus kesken on todella vaikea hallita yhtäaikaa. Ja oletko huomioinut, että yksinoloa on vaikeampi opettaa. Myöhemmin voi kostautua eroahdistuksena.

Veljellä kävi niin että toinen koirista ei koskaan kunnolla leimautunut ihmiseen vaan siihen toiseen koiraan ja ongelmia on tottelevaisuuden ja koiran stressaantumisen kanssa. Kyseesä Jack Russelin terrieri. Ongelmat johtuvat juurikin siitä että koiria ei ole lenkitetty ja koulutettu tarpeeksi erillään.

Hallitsen kyllä tokon ihan hyvin ja on mulla koira ollut, kuoli ennen lapsen syntymää, 9 vuotta sitten. Sen puoleen tuntuu kuin olisin lähes ummikko tässä :D

Meillä on pieni, aidattu pihamaa, mikä hiukan helpottaa sekä ulkoilumaastot alkavat 50 metrin päästä ovelta.

Toiveena olisi saada kahdesta pienestä sekarotuisesta vanhemmasta tulleet pennut.

Veljellä kävi niin että toinen koirista ei koskaan kunnolla leimautunut ihmiseen vaan siihen toiseen koiraan ja ongelmia on tottelevaisuuden ja koiran stressaantumisen kanssa. Kyseesä Jack Russelin terrieri. Ongelmat johtuvat juurikin siitä että koiria ei ole lenkitetty ja koulutettu tarpeeksi erillään.

Mä tiedän kans yhdesn samanlaisen tapauksen, kyseessä vaan kääpiö villakoirat. Toinen oppi temput, ja perustottelevaisuuden, ja kun molemmat käskettin yhtäaikaa istumaan, niin tää toinen, ei-oppinut, katso kaverista mallia, ja meni istumaan. Mut jos nää erotettiin, ja tää ei-oppinut käskettiin istumaan, niin se ei yksinkertaisesti osannu sitä käskyä. Osasi vaan siis tehdä ja toimia, kun toinen koira oli paikalla näyttämässä mallia.

Yhteistyössä