koirien ja koiraperheiden oikeuksista

Mamma italiana

Aktiivinen jäsen
26.05.2006
6 289
0
36
mità mieltà olette tàstà:

minulla on pienikokoinen koira joka aina talutushihnassa. kun haen tyttòà tarhasta jàtàn lemmikin portin ulkopuolelle odottamaan, aina hihnassa tietenkin. hihna on mahd. lyhyellà ja koira nurmikkoalueella, kaukana kulkuvàylàstà (niin ettei kukaan vahingossa koske koiraan)

onko oikein ettà àidit eivàt komenna lapsiaan kun menevàt itsekseen koksemaan koiraan? koira on kiltti, mutta sellaiset 1-3 vuotiaat eivàt osaa vàlttàmàttà silittàà oikein vaan saattavat làpsàyttàà hàntààn.

onko siis oikein ettà minà koiranomistaja olen aina vastuussa koirani tekemisistà vaikka koira ottaisi hampailla kiinni itsepuolustukseksi? ja ettà kaikilla koirilla pitàisi olla kuonokoppa? laki kuulemma sanoo ettà koiranomistaja on aina vastuussa. minun koirani ei ole agressivinen.

Alkuperäinen kirjoittaja koiraihminen:
minullakin koira ja olen sitä mieltä et kyllä vanhempien pitää lapsiaan kieltää koskemasta vieraasen koiraan.

niin mnàkin olin ja olen vielàkin, mutta eilen yksi toienn koiratàti sanoi ettà jos sattuisi ottamaan kjotain lasta hampailla kiinni, olen minà kuitenkin vastuussa. ymmàrràn vastuukysyyksen yleisesti, mutta en silloin kun koira on kiinni ja kaukana kulkuvàylàstà

Vieraaseen koiraan EI saa koskea ilman omistajan lupaa :kieh: Ihan omasta kokemuksesta puhun, nyt mulle ei ole koiraa mutta silloin kun oli, muutama herranterttu äiteineen veti herneen nenään kun sanoin, että koiraan ei saa koskea ilman lupaa.

kyllä vanhempien pitäisi ehdottomasti kieltää, mutta luulenpa että vastuu sinulla jos jotain sattuisi! nykyajan kullannuput menee rikki siitä kieltämisestä, olen huomannut. vanhemmat antaa lasten tehdä liki mitä vaan ja pelätään niitä tilanteita joissa lapsi turhautuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
onko siis oikein ettà minà koiranomistaja olen aina vastuussa koirani tekemisistà vaikka koira ottaisi hampailla kiinni itsepuolustukseksi?.
Ainakin Suomessa on näin. Mä jättäisin koiran kotiin siksi aikaa, kun haen lapsen tarhasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
onko siis oikein ettà minà koiranomistaja olen aina vastuussa koirani tekemisistà vaikka koira ottaisi hampailla kiinni itsepuolustukseksi?.
Ainakin Suomessa on näin. Mä jättäisin koiran kotiin siksi aikaa, kun haen lapsen tarhasta.

niin pitàà vissiin sit tehdà, mutta on ollut niin kàtevàà tehdà kaksi juttua kerralla, ettei tarvitse joka kerta erikseen pukeutua. sitten tuo tyttò on niin iloinen kun on se oma karvakasa odottamassa

Aivan. Suomen lakien mukaan koiraa ei saa jättää valvomatta. Eri asia sitten onko se järkevää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Aivan. Suomen lakien mukaan koiraa ei saa jättää valvomatta. Eri asia sitten onko se järkevää.

Samaa, mietà onko se jàrkevàà? siis lapset kyllà saa jàttàà valvomatta kaienlaisten risujen kansa koiraa kiusaamaan :(

Joo, sinä olet täysin vastuussa koirastasi jopa myös silloin jos lapsi olisi kepillä lyönyt koiraasi. Sinä olet silti korvausvelvollinen koiran aiheuttamista vammoista/haitoista. Siispä älkää jättäkö niitä piskejänne tolppiin kiinni sillain, että itse olette näkemättä tilanteita.

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Kyllä vanhempien pitäisi kieltää lapsiaan koskemasta vieraaseen koiraan, mutta sinä koiranomistajana olet kuitenkin vastuussa, mikäli koirasi tuossa mainitsemassasi tilanteessa puree.

niin se sitten taitaa olla, vaikka minusta tosi epàoikeiudenmukaista. olisi kiva jos tààllàkin olisi niità koirakoppeja esim markettien pihalla (niinkuin suomessa)

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Joo, sinä olet täysin vastuussa koirastasi jopa myös silloin jos lapsi olisi kepillä lyönyt koiraasi. Sinä olet silti korvausvelvollinen koiran aiheuttamista vammoista/haitoista. Siispä älkää jättäkö niitä piskejänne tolppiin kiinni sillain, että itse olette näkemättä tilanteita.

entàs jo skoiralle tulee vamma? eikò vanhemmilla ole mitààn velvollisuutta? no joo myònnàn... tàà oli vàhàn erikoinen oletustilanne

[

Samaa, mietà onko se jàrkevàà? siis lapset kyllà saa jàttàà valvomatta kaienlaisten risujen kansa koiraa kiusaamaan :(
Tosta syystä mä en jätäkään koiraani minnekään, missä en ole itse vahtimassa.

[

Tosta syystä mä en jätäkään koiraani minnekään, missä en ole itse vahtimassa.

Mie pelkààn jàttàà myòs siksi ettà tààllà koiria varastetaan.

Ainakin täällä Suomessa koiranomistajan vastuu on melkoinen. Esim. jos lenkkipolulla, joku härö käy kimppuusi (ilman mitään asetta) ja koirasi puree tätä hyökkääjää, niin kyllä vaan koiranomistaja siitä korvaukseen joutuu.

Tuo on kyllä aika epäreilu tilanne, ihmisellä ei ole mitään vastuuta toimistaan (tai aikuisella lapsen toimista). Eli lain mukaan koiranomistaja taitaa olla vastuussa. Itse otan koiran mukaan kun menen esikoista hakemaan kävellen, mutta siihen aikaan ei juuri muita lapsia haeta joten eipä siinä juuri riskiäkään ole että joku menisi koiraa sörkkimään.

Ainakin täällä Suomessa koiranomistajan vastuu on melkoinen. Esim. jos lenkkipolulla, joku härö käy kimppuusi (ilman mitään asetta) ja koirasi puree tätä hyökkääjää, niin kyllä vaan koiranomistaja siitä korvaukseen joutuu.

TOSI vààrin!!!!!!!!! Mitàkòhàn viranomaiset ajatelee noin àlyvapaasta systeemistà, katsoisivatkohan làpi sormien....

TOSI vààrin!!!!!!!!! Mitàkòhàn viranomaiset ajatelee noin àlyvapaasta systeemistà, katsoisivatkohan làpi sormien....

En tiedä sitten miten käytännössä menisi. Mutta koira rinnastetaan tuossa tilanteessa aseeseen ja jos annat koirasi purra, niin se on hätävarjelun liioittelua tms. Mutta jos tuolla hyökkääjällä olisi jokin ase, niin sitten tilanne olisi "tasan" ja välttämättä koiranomistaja ei joutuisi korvaamaan mitään.

En tiedä sitten miten käytännössä menisi. Mutta koira rinnastetaan tuossa tilanteessa aseeseen ja jos annat koirasi purra, niin se on hätävarjelun liioittelua tms. Mutta jos tuolla hyökkääjällä olisi jokin ase, niin sitten tilanne olisi "tasan" ja välttämättä koiranomistaja ei joutuisi korvaamaan mitään.

voihan nenà. mutta tarvitseeko esim raiskaaja siis aseen? eikò uhri voi potkaista munille, purra ja potkia? vai joutuuko siitàkin syytettàvàksi?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei lapsetkaan saa sitä kiusata, sen kieltää lakikin. Eli vanhemmat ovat korvausvastuussa jos koiralle tapahtuu jotakin. Kuonopanta vapauttaa vastuusta aika hyvin.

Luulisi, että aikuiset osaisivat kieltää lapsiaan koskemasta vieraaseen koiraan, ihan lapsen turvallisuuden tähden. Itse en antaisi lapseni mennä silittelemään mitään koiraa, jos ei omistaja ole paikalla, ja varta vasten sano, että saa silittää.

Kun itse olin lapsi, oli meidät ohjeistettu, että vieraaseen koiraan EI saa koskea ilman omistajan lupaa. Kysyimme sitten aina koiranulkoiluttajilta, että saako teidän koiraa silittää. Yleensä sai, mutta oli myös omistajia jotka sanoivat, että koira on vihainen lapsille, ja voi purra. Ihan hyvä vaan.

voihan nenà. mutta tarvitseeko esim raiskaaja siis aseen? eikò uhri voi potkaista munille, purra ja potkia? vai joutuuko siitàkin syytettàvàksi?

Kyllä uhri sen verran saa potkia, purra yms. että karkuun pääsee.

Yhteistyössä