Koirat AINA kodinhoitohuoneessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hmph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä 5 keskikokoista/suurehkoa koiraa jotka viettävät suurimman osan ajastaan omassa "koirahuoneessaan" MUTTA sieltä pääsevät viettämään aina vuorotellen/parittain viettämään aikaansa koko asuntoon.

Lisäksi melkein koko tontti aidattu missä viettävät myös aikaansa paljon. Siellä ne saavat aina kun mahdollista olla pihatöissä mukana, lapset leikkivät koirien kanssa jne.

Sitä on minulle joskus ihmetelty/arvosteltu miksei koirat käy remmilenkeillä kuin todella harvoin (tietty niille opetettu hihnakäyttäytyminen, peruskoulutus jne. ettei ne mitään tynnyreissä kasvaneita ole...ihan jo senkin takia, että näyttelyissä pitää osata käyttäytyä)
Sen takia eivät käy koska pakataan ne autoon säännöllisesti ja viedään kauemmaksi asutuksesta harrastamaan vapaata liikuntaa mikä on parempaa kuin remmilenkitys.

edit.
Vastataanpa vielä jotain tuohon ap:n tapaukseen.

Näitä tapauksiahan on pilvin pimein olemassa. Häkityshän (näyttelyhäkki) jatkuvana/säännöllisenä pitopaikkana on eläinsuojelulaissa kiellettyä, mutta se ei ole jos koiraa säilytetään jossain kodinhoitohuoneessa 24/7 oven takana.
Laissa sanotaan, että koiran liikunnan saannista on huolehdittava, mutta määristä ei puhuta mitään eikä siitä onko liikunta remmilenkkiä, vapaana metsä juoksentelua vai pihalla puolen tunnin kusella käynti vai jotain muuta.

Eli luulenpa, että tämäkin tapaus on surullinen rajatapaus mille ei vaan voida tehdä mitään. Jos koiralla on kunnollinen katto pään päällä, se saa ruokaa, pääsee pihalle tarpeilleen, eikä sitä piestä tms. niin ei siihen nyky lainsäädännön mukaan oikein voida puuttua.
Eläinsuojeluvalvoja tai viranomainen (eläinlääkäri, poliisi, terveystarkastaja) voi käydä paikalla katsomassa ja antamassa kehotuksia ja opastamassa esim.koiran riittävän liikunnansaannin suhteen, mutta eipä oikein muuta mahdeta, se on omistajasta kiinni miten jatkossa.

Viimeksi muokattu:
Meillä 5 keskikokoista/suurehkoa koiraa jotka viettävät suurimman osan ajastaan omassa "koirahuoneessaan" MUTTA sieltä pääsevät viettämään aina vuorotellen/parittain viettämään aikaansa koko asuntoon.

Lisäksi melkein koko tontti aidattu missä viettävät myös aikaansa paljon. Siellä ne saavat aina kun mahdollista olla pihatöissä mukana, lapset leikkivät koirien kanssa jne.

Sitä on minulle joskus ihmetelty/arvosteltu miksei koirat käy remmilenkeillä kuin todella harvoin (tietty niille opetettu hihnakäyttäytyminen, peruskoulutus jne. ettei ne mitään tynnyreissä kasvaneita ole...ihan jo senkin takia, että näyttelyissä pitää osata käyttäytyä)
Sen takia eivät käy koska pakataan ne autoon säännöllisesti ja viedään kauemmaksi asutuksesta harrastamaan vapaata liikuntaa mikä on parempaa kuin remmilenkitys.

onhan se hyvää liikuntaa kun saavat juosta vapaana, mutta kyllä koiran olisi hyvä se remmissä oleminenkin haltsata, esimerkiksi siellä metikössä voi tulla toinen koirineen vastaan ja hihnaan on silloin yleensä koirat kytkettävä.

jos ei pärjää koiriensa kanssa, niin pitääkö niitä sitten olla niin monta? miksi sinulla on 5koiraa? kun oletettavasti et voi niitä yhtäaikaa kotona päästää joka huoneeseen, saati yhtäaikaa remmissä niitä lenkittää? onko sulla ollut jokin tietty käyttötarkoitus juuri 5koiralle?

[QUOTE="hmmm";24763909]onhan se hyvää liikuntaa kun saavat juosta vapaana, mutta kyllä koiran olisi hyvä se remmissä oleminenkin haltsata, esimerkiksi siellä metikössä voi tulla toinen koirineen vastaan ja hihnaan on silloin yleensä koirat kytkettävä.

jos ei pärjää koiriensa kanssa, niin pitääkö niitä sitten olla niin monta? miksi sinulla on 5koiraa? kun oletettavasti et voi niitä yhtäaikaa kotona päästää joka huoneeseen, saati yhtäaikaa remmissä niitä lenkittää? onko sulla ollut jokin tietty käyttötarkoitus juuri 5koiralle?[/QUOTE]

Niin kuin kirjoitinkin, niin koirat kyllä osaavat hihnakäyttäytymisen ja muutenkin osaavat käyttäytyä. Pärjään koirieni kanssa lisäksi vallan mainiosti. ja niin pärjää muukin perhe. Kiitos kysymästä.

Se miksi ne eivät ole yhtä aikaa asunnossa vapaana johtuu täysin siitä, että koska koiria on niin monta niin haluan taata jokaiselle myös sen oman yksilöllisen huomioimisajan päivittäin. Syy ei ole siinä, että ne on niin kurittomia että pomppivat pitkin seiniä asunnossa jos niitä ei ole pönkätty omaan huoneeseen riehumaan. :D

Kerrotko suoraan henkilötietosi vai alanko kaivaa? Koska tuo on täysin eläinsuojelulain vastaista. Tiedän ihmisen joka saanut tuollaisesta syytteen ja rangaistuksen.

Tervetuloa vaan eläinsuojeluihmiset tänne, tuo koissulin häkki on olkkarin nurkassa ja ovi on auki 99% ajasta... Lienee kamala paikka kun koira sinne ihan itse menee mielellään. Itse asiassa kokeiltiin laittaa toi häkki pois (kun ei miellytä ihan kamalasti sisustusmielessä silmää) ja koira oli jotenkin hädissäänkin kun sitä ei ollut, tuo on pennusta asti ollut sen oma kolo ja lapsetkin tietää että kun koira menee paikkaansa niin sitä ei häiritä.

• Tykkää
Reactions: tike
Siis koiria on kolme, isoin rotwailer ja pienin joku terrieri, keskimmäistä rotua en muista, joku harvinaisempi. Omistaja itse sanonut, ettei koirat saa olla muualla talossa. Kehoitti meitä noudattamaan samaa kasvatusperiaatetta ja silloin kyselin enempi, kun itse puheeksi otti. On siis kasvattanut koiria tämän Pevican mukaan, vetänyt vaan ihan överiksi koko touhun ilmeisesti. Myös häkeissä pitää, jos jostain syystä eivät voi sillä hetkellä olla khh:ssa. Eivät siis tosiaan ole koskaan talossa vapaana.

Niin, ja häntä roikkuen koko porukka ulkoilee, omistajan mukaan se on ihan normaali lauman alimmaisten merkki, enkä tästä sitten tiedä, muuten ovat reippaan oloisia, mutta harvoin näitä koiria näkee, eikä niitä saa tervehtiä, kun rikkoo heidän laumatoimintaansa kuulemma.

mun mielestä ihan vastaava tilanne kuin että otetaan koira, joka on aina ulkotarhassa. ja turha tulla urputtamaan mitään, että metsästyskoirat kuuluu olla tarhassa. eli kumpikaan ei ole sen hyväksyttävämpää tai tuomittavampaa. kummassakaan tapauksessa kannattaisi miettiä tarkkaan sitä haluaako koiran vai ei

as if, mulla on muutama tuttava kellä on kolmekin häkkiä olkkarissa, koirille ihan omana paikkana ne häkit. Ovet on yleensä auki ja koirilla pedit ja lelut siellä, ja voin sanoa että on todella aktiivisesti harrastavia perheitä. Sinne ne mönkii otukset omiin vällyihinsä tyytyväisenä luita kaluamaan, ja tietävät, että ihmislapsillakaan ei ole mitään asiaa sinne sohlaamaan! Joten mulla ei ole mitään mielenkiintoa tulla luoksesti kollaamaan sitä häkissä viihtyvää otusta ;)
Uskon, että on ihan yhtä onnellinen kun nuo mun vielä taju kankaalla kodinhoitohuoneessa koisaavaa...portin alta kyllä näkyy toisen nokka ja kun tästä sekunnin päästä nousen, niin oletan, että heräävät.

Joten nyt, kun sääkin kirkastui lähden tunnin lenkille noiden onnettomasti roituvien kavereiden kanssa...ja lenkin jälkeen jäävät aidatulle pihalle. Mastiffilla on kopissaan esikoisen vanha pinnasängyn patja ja fatboyn punkka, tsiisus sitä mylläämistä ennen päikkäreille menoa sinne ;) Tunnetusti nöffi jää portin pieleen nukkumaan. Pallit taivasta kohden. JA viimeistään kello 18 koittaa illan viimeinen metsälenkki irrotellen =)

Kyllä toi mun mielestä jotenkin surulliselta kuulostaa. Niin kuin joku sanoikin, tuntuisi jotenkin tosi oudolta katsoa illalla telkkaria samalla kun koira nyhjöttäisi yksin kodinhoitohuoneessa. Luulisi että siitä koirasta saa paljon enemmän irtkin kun se saa elellä sisällä niin kuin muutkin!

Meidän entinen koira oli ihan koko talossa - ihan kuin me muut. Vanhempien makkarissa sillä oli peti lattialla, missä aina yönsä nukkui - ja kaikki lapset päästi sen sänkyihinsä. Sohvalle koira ei saanut mennä, mutta muuten sai olla ihan missä lystäsi. Ja aina käyttäytyi kauniisti! Kivaahan se vaan oli, kun sai pehmeätä koiraa silitellä. Kyllä sitä karvaa lähtee ja sotkua tulee, mutta aika nopeasti ne on siivottu.

Nyt meillä on vaan kissoja, tälläkin hetkellä toinen pötköttää tässä kainalossa. Varmaan paita ihan karvainen, mutta kissa on niin pehmeä ja suloinen, näyttää nauttivan :)

Entäpä kun tiedän parikin perhettä joissa narttukoira juoksujen ajan eli siis kolme-neljä viikkoa kerralla pari kertaa vuodessa pidetään kodinhoitohuoneessa jottei sotke paikkoja muualla talossa? Hyväksyttekö vai ette?

No sinällää en näe ongelmaa jos koirat saa liikuntaa tarpeeks ja niillä on siellä puhdasta vettä, ruokaa ja paikat siistinä..

Viettää se koira meilläkin suurimman osan päivästä kodinhoitohuone/kylpyhuone akselilla.

Mä oon aina ihmetellyt, miksi joku ottaa koiran ja pitää sitä sitten jossain kodinhoitohuoneessa???
Meillä on koiria siks, kun me tykätään niistä ja niiden seurasta, on kiva kun ne on sohvalla kainalossa ja sängyssä vieressä. Käydään niiden kanssa lenkillä ja muuten ne on sisällä tai ulkona, riippuen missä itse ollaan, kuljeskelevat ihmisten seurassa, ja silloin kun ollaan kaikki poissa, ovat ulkona tai sisällä vähän säästä riippuen.
Jotenkin tuntuu aika kamalalta ajatella, että joku on sitä mieltä, että kun koira saa lenkitykset, ruuat, vedet ja puhtaat makoiluolot, se riittää. Missä on koiran lauma, sen yhteisöllisyys?

Ei ymmärrä mitä järkeä on ottaa 3 isoa koiraa. Kaksi tajuan jos on ajatelut että niistä on seuraa tosilleen, mutta kolme. Noin muutoin, aika vähällä tuo lainkirjan täyttyy, nähdäkseni tuo häkkikin on sallittu kun se on riittävän iso.Kasoin tuosta tänne laitetusta linkistä. Itse käynteihin, hommahan menee niin että jos epäillystä rikoksesta ei ole tiedoissa 2 vuotta vankeutta kotietsintä lupaa ei heltiä. Nimetön vihje taas ei ole niin vahva epäilyksen aihe että sen perusteella tuon kotietsintä luvan saa. Tämän päättelin lastensuojelupuolelta. Lisäksi jos tekee ilmiannon ja rikosta ei voida osoittaa, voi itse saada syytteen.

Paljon riippuu siitä missä khh tai mikä se koiran oma tila sitten onkin sijaitsee, jos se on lähellä muita oleskelutiloja ja portilla eikä ovella eristetty, minusta ihan ok, silloin koira näkee koko ajan mitä tapahtuu vaikka ei ihan "iholle" pääsekään.

Yhteistyössä