Koirarotu mietinnässä - Apuja kaipaillaan!

Nyt olisi hakusessa meidän perheeseen toinen koira. Tällä hetkellä sydämenvaltaajana on 2-vuotias keskikokoinen seropinarttu. Mutta, mutta... rodun "omaavaa" kaveria etsitään. Kokoa saisi olla kirpusta keskikokoiseen ja ehdotuksia otetaan vastaan. :)

Koiran toiveena olisi miellyttämisenhaluinen sohvanvaltaaja, jonka kanssa olisi silti mahdollisuus harrastaa mm. tokoa ja agilitya. Suhteellisen helppo koulutettava, oppimishaluinen rotu. Maalle seurakoiraksi, vahtiluonnetta löytyy jo nykyisestä ipanasta, joten tarvetta sellaiseen ei vättämättä ole. Sellainen koirarotu, joka pysyy pihapiirissä vapaana, eli ei riistaa ajava. Ehdotuksia saa heittää ilmoille ja tarkentavia kysymyksiä esittää. Kiitän suuresti jo etukäteen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mites novascotiannoutaja tai lunnikoira?
Novascotiannoutajaa olen harkinnut, olisi mukava kuulla henkilökohtaisia kokemuksia koirarodusta. Lunnikoira taitaa olla aika harvinainen suomessa, itsellä ei ole mitään kokemusta kyseisestä rodusta.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Minnie-:
Novascotiannoutajaa olen harkinnut, olisi mukava kuulla henkilökohtaisia kokemuksia koirarodusta. Lunnikoira taitaa olla aika harvinainen suomessa, itsellä ei ole mitään kokemusta kyseisestä rodusta.
Jos mä joskus otan jonkun muun kuin alaskan malamuutin, otan lunnikoiran

=)
 
helou
Kääpiöpinseri on mainio rotu. Pieni/keskikokonen, lyhytkarva = "siisti". Tykkää harrastaa kaikenmoista, agilityssä vauhtinsa puolesta innoissaan. Ei ole mikään "pikku pallero" vaan reipas ja antaa halitellakin kun huomaa emäntänsä sitä kaipaavan. Ei noutelija luonne, ennenmuinoin ollut rottakoirana muilla mailla. Reilu 3 vuotta ollut meillä, ihana olento !
 
sipsi
Mulla oli kunnia jakaa elämäni Novascotiannoutajan kanssa yli 13v... :) Ihana rotu, mutta vaatii hirveästi aktiivista toimintaa, koulutusta jne, alkaa muuten helposti höseltää. Meille tuli lapsi koiran ollessa 6v, hienosti otti lapsen vastaan. Kiva rotu, kun muistaa, ettei ole "minikultainen" vaan oikeasti erittäin aktiivinen, toimintaa vaativa rotu, ei sohvakoira :)

Entäs Suomenlapinkoira, ihana, ihana rotu sekin...
 
haukku
Meillä on pitkäkarvainen collie, Haukku, rotuominaisuuksilta ja luonteelta aivan ykkönen! Lasten kans paras! Enemmän avuksi kuin mitä työllistää.. turkkia joskus harjaan ja kynnet leikkaan, noin kerran kuussa.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja Minnie-:
Eli tosiaan en halua älyttömän aktiivista koiraa, vaan sopivasti touhukkaan koiran. :)
tuo villakoira on aktiivinen, mutta ei vaadi kuitenkaan liikaa. turkki on helppo hoitaa vaikka usein toisin luullaan. pesu ja harjaus, mutta trimmauksen voi hoitaa liikkeessä tai opetella itse. ja kun ei sille tarvitse mitään näyttelytrimmauksia tehdä jos ei halua. :)
 

Yhteistyössä