Koirarodun valinta, kuka auttaisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lehmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lehmu

Aktiivinen jäsen
17.06.2006
1 012
0
36
Mulla on koirakuume. Myönnettäköön se nyt ;) Koiraa ei minun perheessäni ja kodissani ole koskaan ollut, kissoja vain. Mutta koiraperheiden elämää on kyllä seurattu, tytär on dogsitter ja koiria olen hoitanut minäkin.

Itse olen vuosikausia ihaillut ja haaveillut novaskotiannoutajasta (tollerista). Aikanaan luin jutun Metsästäjä-lehdestä ja rakastuin. Kooltaan mukava, ihanan reipas ja touhukas ja ah miten ihanan näköinenkin!

Mutku sitä ei ensimmäiseksi koiraksi suositella. Ja millä ihmeellä minä löydän juuri oikeanlaisen tollerin, millä aikataululla koiran saisi. ...ja miten voin olla varma, että me selviämme koiran kanssa.

Asutaan maalla, okt:ssa. Metsä alkaa ulko-ovelta. Kotona riittää laumaa ja ihmisiä, yksin ei tarvitse täällä olla. Äitinä toivon koirasta kävelyretkiseuraa, en usko että jaksan innostua jostain tokosta tai agilitysta - ainakaan kilpailutasolle. Mutta juuri se innokas touhukkuus kiinnostaa, uskon jaksavani koiran touhuja ilolla ja riemulla.

Mies sorsastaa ja käy lintumetsällä. Mutta koira olisi minun vastuullani, normaalisti. Tytär ei halua hankkia nyt omaa koiraa, kun opiskelut ajavat hänet kuitenkin maailmalle - mutta tykkäsi varmasti myös touhottaa perheen koiran kanssa.

Spanielit ovat myös lintukoiria, löytyiskö niistä kivaa rotua? Itse en tykkää tollerista ollenkaan, en ole nähnyt yhtään kivaa, mutta niitä pimeitä sitten senkin edstä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 16:17 Peppari kirjoitti:
Spanielit ovat myös lintukoiria, löytyiskö niistä kivaa rotua? Itse en tykkää tollerista ollenkaan, en ole nähnyt yhtään kivaa, mutta niitä pimeitä sitten senkin edstä.

Millä lailla ne on pimeitä?

Mä haluan touhukkaan ja omaluonteisen koiran, en sellaista joka tekee mitä vain miellyttääkseen isäntäänsä. Kultsun ja labbiksen luonteesta en tykkää, niissä ei ole särmää.

Tollereita en kauheesti ole luonnossa päässyt näkemään (ei täällä näe ihmisiäkään...) mutta luettuna tarinat tolleriperheiden elämästä tuntuvat niin meiltä.

http://www.bluezafir.net/

mites olisi tälläinen moppe? rotu vaikuttaa ainakin minusta tosi kivalta.
tuolta linkeistä löytyy rotujärjestön sivutkin mistä löydät rotumääritelmän :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 17:07 lehmu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 16:17 Peppari kirjoitti:

Millä lailla ne on pimeitä?

Mä haluan touhukkaan ja omaluonteisen koiran, en sellaista joka tekee mitä vain miellyttääkseen isäntäänsä. Kultsun ja labbiksen luonteesta en tykkää, niissä ei ole särmää.

Tollereita en kauheesti ole luonnossa päässyt näkemään (ei täällä näe ihmisiäkään...) mutta luettuna tarinat tolleriperheiden elämästä tuntuvat niin meiltä.

No kaikissa roduissa on kaikenlaisia yksilöitä, mutta kisoissa on kaksi kertaa yrittänyt käydä tolleri koirani ylle. Itselläni pieni terrieri. Juttelin erään rhodesiankoiran omistajan kanssa ja hänellä oli huonoja kokemuksia rodusta, oli mm purrut tätä naista kädestä. Onhan se koirana erikoisen näköinen vihreine silmineen.

Jos haluat touhukkaan niin mietippä jotain terrieriä. Meillä tällähetkellä borderterrieri ja voin hyvällä omallatunnolla suositella.

Terrieri oli kaverilla, mutta se ei oikein soveltunut tähän perhehoitotyöhön vaan purra jurskautti yhtä kehitysvammaista asiakastaan :/

Labbis olisi tietenkin aika varma valinta, mutta mä en tykkää kun ne on niin miellyttämishaluisia. Kultainen noutaja menee vähän isoksi.

Cockerspanieli voisi ollakin vaihtoehto! Otetaanpa selvää. :flower:

Hei! Meillä on pian kolme vuotta täyttävä tolleri poitsu ja ihan eka koira meidän perheessä. Hyvin ollaan pärjätty, vaikka touhua riittää. Lapset ovat nyt 7- ja 5- vuotiaat ja kolmas syntyy kesällä. Vaikka koiramme on vikas ja haluaa paljon virikkeitä, on se myös hellyydenkipeä ja kampeaakin aina välillä syliin rapsutettavaksi. Minkäänlaisia ongelmia lasten tai lasten kavereiden kanssa ei ole ollut, on jo tietysti pienenä tottunut niiden touhuja seuraamaan. Se on kyllä totta, että vieraat tullessaan saavat riemukkaan vastaanoton. Koskaan ei ole myöskään uhkaavasti käyttäytynyt ihmisiä, eikä muita koiria kohtaan. Lempeä siis luonteeltaan on. Kovasti tykkää uimisesta, myös kuraisissa ojissa. Ja kun tuota mieletöntä omistajan miellyttämisen tarvetta ei ole, saattaa joskus korvat olla hetken hukassa, kun näköpiiriin jotain kivaa sattuu. Tollerit on kuitenkin nopeita oppimaan, kunhan koulutus ei ole liian yksitoikkoista. Hyvä lenkki- ja halikaveri...Suosittelen siis lämpimästi teillekin =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 22:39 harmaana kirjoitti:
Älä ota mitään koirarotua :/

No siis koiraa meille ensisijaisesti haeskellaan. Kun on jonkun rodun edustaja, niin vähän paremmin voi ennakoida mitä tuleman pitää, muuten voisi olla sekarotuinenkin.

Tollerin omistaja: Ihana kuulla (ja tälläistä rohkaisua kaipasinkin...) että teillä on mennyt hyvin vaikka onkin ensimmäinen koira. Jos sulla on intoa, niin voit laittaa yv:tä. Mä haluisin vielä varmistusta siihen että tolleri voi mennä perheessä, jossa käy paljon "vieraita yökylässä" tai oikeammin sanottuna perheeseen kuuluu kymmenkunta jäsentä jotka yöpyvät vain toisinaan meillä.

Korvat on hukassa väliin meidän lapsiltakin ;) Kai se yksi koiruus menee joukon jatkona. Ja riehakas sisääntulotoivotus, no täytyy muistaa varoittaa ensimmäisillä kerroilla, sittenpä tottuvat että lapsien lisäklsi jaloissa pyörii yksi karvaturri.

Hei lehmu! Tolleri on sosiaalinen koira. En usko, että yökyläilystä tulee ongelmia. Ja tottuuhan se jo pentuna siihen, että ihmisiä menee ja tulee ja jotkut yöpyy. Meilläkin on parhaillaan ollut yökylässä kaksi perhettä lapsineen, vauvoineen kerrallaan. Ja itse ollaan yökyläilty tollerimme kanssa. Mitään ongelmaa ei ole ollut. Kun vieraat tulee, häntä heiluu ja menoa riittää. Ei olla kuitenkaan annettu hyppiä ihmisten päälle, vaikka innokas nuuhkija onkin.

Teidän olosuhteet kuullostaa ihantellisilta, kun metsän reunassa asutte ja jos vielä lintumetsälle pääsee, niin vau! Meidän tolleri on saanut ihan peruskoulutuksen ja edelleen toki koulutetaan. Lapsiakin tottelee, kun pyytävät vaikka odottamaan ja sitten kutsuvat luokseen. Ei olla siis mitään tokoja yms. harrastettu ja hyvin on virikkeet riittänyt (toivon niin). Käytetään uimassa, touhuaa ja juoksee lasten kanssa metsässä, tykkää pallon piilotuksesta ja kaikesta missä tapahtuu. Mies käyttää juoksulenkeillä ja minä kävelylenkeillä. Ei ole myöskään tuhonnut meiltä mitään, luita koluaa kylläkin.

Kannatta käydä katsomassa www.tollerit.fi Siellä on tiedot kenneleistä ja tulevista pentueista ja hinnoista. Sitten soitto vain lähimpään/ parhaalta tuntuvaan kenneliin ja asiat alkaa varmasti järjestymään.

Tolleri on oikeasti ihana koira, kunhan hankkiessa tietää, että virtaa riittää. Kannattaa uskoa omiin haaveisiin ja toteuttaa niitä! Onnea kovasti koiran hankintaan. Ja jos tolleriin päädytte, niin saatte varmasti viettää vilkkaita ja touhukkaita päiviä. Kärsivällisyyttä joskus tarvitaan. Ja ihan tiedoksi... osaa ne huilatakin :) Laittelehan kuulumisia miten teille käy. Toivottavasti oli jotain apua!

Voi hyvät hyssykät kun nuo ovat suloisia! :heart:

Meillä on paimensukuinen lapinkoira, joka sekin on ihana rotu.

Ulkonäöllisesti tollerit ovat vieneet sydämeni, yhtään koiraa en tunne joten luonteesta en voi sanoa mitään...

Vaikka joitain rotuja ei ekaksi koiraksi suositellakaan, ei se silti tarkoita etteikö sellaista voisi ekaksi koiraksi ottaa, jos vaan on todellakin valmis tekemään pohjatyön kunnolla. Ja ei ne perinteiset labbikset ja kultsutkaan mitään helppoja ole, ei todellakaan. Eikä missään nimessä kannata ottaa koiraa josta jo etukäteen tietää että se ei todennäköisesti tule vastaamaan niitä odotuksia ja toiveita, mitä itsellä koirasta on.

En tykkäisi, jos koira vain maata nyhjäisi koko ajan. siksi tuo vilkkaus kuullostaa aivan ihanalta.

Ja ulkönäkö, niin... :heart: kyllä minä siitäkin pidän! Tollerisivuilla on kahlattu.

Peruskoulutus mua pelottaa eniten. Mutta nyt olisi tytär hyvänä apuna, se on ysillä ensi talven; ei vielä lukiossa.

Onkohan se niin, että nyt tästä kuumeesta ei enää selvitä ilman tositoimia?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 19:07 lehmu kirjoitti:
En tykkäisi, jos koira vain maata nyhjäisi koko ajan. siksi tuo vilkkaus kuullostaa aivan ihanalta.

Ja ulkönäkö, niin... :heart: kyllä minä siitäkin pidän! Tollerisivuilla on kahlattu.

Peruskoulutus mua pelottaa eniten. Mutta nyt olisi tytär hyvänä apuna, se on ysillä ensi talven; ei vielä lukiossa.

Onkohan se niin, että nyt tästä kuumeesta ei enää selvitä ilman tositoimia?

Mieheni työkaveri kasvattaa tollereita ja se vähäinen kokemus mitä minulla niistä on, niin mukavilta koirilta vaikuttaa.
En usko koskaan noutajaa hankkivani, mutta jos hankkisin, se olisi tolleri.=)

tolleri on minustakin kiva rotu. semmoinen touhukas, ei liian laiska. sen kanssa vain pitää ottaa huomioon, että sille riittää touhua ja tekemistä, muuten koira suuntaa energiansa usein "pahantekoon". toinen ihana rotu (minun suosikki-) on sileäkarvainen noutaja, energinen sekin =)

Yhteistyössä