Koirapelko

Hei,

osaako joku antaa neuvoja, miten alkaa poistamaan lasten koirapelkoa.
Pienempi 2 v pelkää myös kissoja.
Ongelmaa on pahentanu koira joka on hyökkäilly omasta pihastaan tielle ja kaatanu lapset, haukkunu, uhitellu yms yms.
Roikkunu jopa vaatteissa.

Tämä hankaloittaa kyläilyä ja yhdessäoloa mm naapureiden kanssa.
Koira kun kattookin lasten päälle ne alkaa huutamaan ihan tajuttomasta.
Asialle tarttis tehdä jotain !
Lapset on 3,5 ja 2 v.
 
nikitön
Joo no en osaa auttaa, mutta voin sanoa että kokemusta löytyy..

Meillä tämä reilu kolme vuotias on pelännyt yksi vuotiaasta asti koiria.. kiitos entiselle naapurille.. Sen iso dobermanni joskus juoksi esikoista kohti, kun oli oppinut just kävelemään tuo esikoinen lensi pyllylleen ja sen jälkeen on pelännyt koiria ihan tajuttomasti...
mutta minä olen tehnyt kavereiden/sukulaisten kanssa sellaisen sopimuksen että ilmoitan ajoissa milloin olen tulossa lasten kanssa kylään, niin laittavat koiran siksi aikaa joko ulos tai toiseen huoneeseen.. kauempaa aluksi kyllä katsotaan koira ja yritetään varovasti tehdä tuttavuutta mutta ei ole tähän asti tuottanut.. jotkut ihmiset pelkää koiria ihan aikuisikään asti.. minä odotan että esikoinen on itse valmis tekemään aloitteen siihen asti toimitaan tällä tavalla...
 
kirite
Mulla on kolme lasta tottuneet pienestä olemaan kiltin ison koiran kanssa. eivät pelkää koiria ja joskus toivoisin että hieman pelkäisivätkin koska vieraaseen koiraan kaupan edustalle jätettyyn ei voi luottaa.
Ehdottaisin jos jollakin tuttavallanne on kiltti rauhallinen koira mielummin perheessä jossa on lapsia, että koira olisi tottunut lapsiin. Olisi hyvä pikkuhiljaa totutella, silittämällä koiraa tai ainoastaa katselemalla sen tekemisiä.
 
Koiraton
Hei! Meidänkin poika pelästyi kaupungilla isoa "hurttaa" joka loikkasi kohti vaunuja. Ja äitikin melkein sai halvauksen.. :( Siitä lähtien poika pelkäsi koiria niin paljon, että alkoi itkeä kun koira tuli 10metriä lähemmäs. Oli aika rasittavaa kulkea ihmisten ilmoilla.

Kerran kun olimme kävelyllä näimme pienen koiran josta poika kiinnostui, koska se siivosi - peitti pissojaan siis. No, omistaja on ihana vanhempi ruova ja koira sattui vielä olemaan viilipyttymäisen tyyni ja rauhallinen tapaus. Teimme muutamia "treffejä" ja vähitellen lapsi tottui koiraan ja uskalsi silittää sitä. Voi sitä onnenpäivää! Lapsi oli tyytyväinen itseensä kun uskalsi ja kertoi siitä ylpeänä kaikille ja samalla hysteerinen koirapelko katosi vähitellen. Tietysti teimme selväksi että kaikkia koiria ei saa koskea ilman lupaa jne eikä hän vieläkään mene muiden koirien, ainakaan isojen lähelle mielellään. Nyt kuitenkin pahin pelko on jo poissa =)

Tällainen totuttelu helpotti meidän tilannetta. Jollakin tuttavalla varmasti on kärsivällinen koira jota voi alkuun käydä katselemassa, mekin aloitimme noin 3metrin päästä.

Ja lopuksi risuja kaikile hyppivien rakkien omistajille jotka aiheuttavat koira ja eläinpelkoa, suorastaan vihaa pienille lapsille. Vähän pitäsi ajatella siellä taluttimen päässä!
 
hip
meillä myös tyttö pelkäsi sekä koiria että kissoja aivan hysteerisenä koko taaperoiän. alkoi huutamaan hysteerisenä kun näki. Sitten mummolaan tuli kissa, jonka kanssa oppi vähitellen sinuksi. Ei kiinnitetty asiaan erityisesti huomiota, annettiin vain tytölle tilanteita, joissa kissa tuli lähelle, silitettiin yhdessä jne. pieniä hyviä muistoja, joista rohkeus sitten kasvoi. Kun tyttö oli 3v, meille tuli koiranpentu. Ensin huudettiin ja pelättiin, mutta vähitellen taas hyvien kokemusten kautta se pelko haihtui, ja vaikka tytöllä ei ole synnynnäistä "koirakättä", niinkuin veljellään, hyvin tulee nyt toimeen kaikkien koirien ja kissojen kanssa.

Pienestä pitää lähteä liikkelle, hyvien kokemusten kautta, ja varmistaa ettei tule uusia hyökkäyksiä. Naapurin pitää pitää koira kiinni, siitä pitää käydä mielestäni sanomassa.
 
Jäärä
Suosittelen etsimään tuttavapiiristä koiran, joka on hiljainen, rauhallinen ja lapsiin tottunut eikä yritä tehdä liikaa tuttavuutta. Ensin kannattaa sellaista koiraa katsella pienen matkan päästä ja katsoa, että ei se tee mitään. Sitten vähitellen kannattaa tutustua lähemmin ja vaikka taluttaa sitä koiraa omistajan kanssa yhdessä.
 

Yhteistyössä