Koiranpito luvalliseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miljoonakala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

miljoonakala

Aktiivinen jäsen
08.09.2004
3 762
0
36
Tässä dobberi ja raatelijakoirakeskustelun velloessa taas kuumana tiedän että en saisi provosoitua. Minun tulisi olla ihan hipihiljaa vaarallisen piskini kanssa ja odottaa melun laantumista.
Mutta kun mua jurputtaa.

Mä haluaisin nyt kuulla näiltä jotka vaatii koiranpitoa ja tiettyjä rotuja
valvonnan alle että miten tämä olisi tarkoitus hoitaa, mihin vetää ja kuka sen luvan antaisi?

Mä vaadin seuraavia koiria luvan alle:
kettuterrieri: aiheutti 10v pojalle ikuiset arvet ja lihasvammat pureutumalla kiinni
perhoskoira: kävi kiinni vuoden vanhan naamaan josta jäi arvet ja silmä oli vaarassa mennä
naapurin Räksy, rotuina kaikki maan ja taivaan väliltä: kaatoi lapseni kun hyppäsi päälle.
saksanpaimen: puri ihmistä
kultainen noutaja: puri lasta
doberman: puri kännistä

Tässä on alustava lista mun tietämistä ihmistä satuttaneista roduista näin äkkiseltään.
Mä tiedän myös loppuun saakka treenatun koiran joka varmasti käy päälle kun saa käskyn omistajaltaan mutta ei takuuvarmalla tee mitään ennen sitä käskyä vaan on täysin koulutettu ja hallinnassa aina . Omistaja kuuluu rikollisjärjestöön ja koira on turvakoira. Myönnettäiskö lupa, paremmin ei voisi koiraa hallintaan hankkia?
Entäs sitten,useimpia kasvattajia on koira purrut tai heidän koiransa on purrut jotakin, mites toimitaan. Koirat on hyviä ja koulutettuja, jostain syystä näin on käynyt, meneekö luvat?
Salmisen mummun xrotuinen puree joka päivä postinkantajaa, kuitenkin vasta kun postinkantaja on potkaissut sitä. Koira pitää mummun tässä elämässä kiinni, mites on, heiluuko tuomio?

Haluaisin järkevää kommentointia enkä hokemista että koirat luvalle. :attn:

Ei tossa ole mitään järkeä. Pureehan kissatkin ja hevoset ja lehmät potkii. Eikä koirasta voi koskaan tietää pureeko vai ei oli rotu mikä hyvänsä. Eikä noi ongelmat noiden elukoiden kanssa nyt niin suuria ole. Eikä noita tapauksia mun mielestä mitenkään erityisen paljon ole. Ja entäs sekarotuset koirat sitten? Mielestäni olisi järkevämpää että jokainen koiran omistaja kävisi pakollisen koirakoulun jossa vähän selvennettäisiin koiran kouluttamista ja koiran luonnetta yleensä.

Tuohon listaan voisi lisätä ainakin mm. nöffin se saattaa vastaantullessa heiluttaa häntäänsä niin, että koko kroppa heiluu ja lapsi voi kaatua ja nöffi tulee päälle nuolemaan naamaa. Siitä voi kaikki maailman kuolettavat pöpöt tarttua.

JOS koirienpito täytyisi luvalliseksi laittaa niin kannattaisin ennemmin jotain koiranomistajan kurssia. Kurssitodistuksen myöntäisi esim. kennelseura tai joku Kennelliiton alainen toimija. Jokaiselta vastaantulevalta koirantaluttajalta tulisi kortti löytyä. Tällä pyrittäisiin karsimaan harkitsemattomat koirahankinnat. En laittaisi koirarotuja luvanvaraiseksi vaan koirien ostajat.

Pakollinen koirakoulu kaikille lisätään pöytäkirjaan. Selvä, kukas sen maksaisi? Kukas sitä vahtisi että siellä myös käydään? Mitäs jos ei käy, haetaan koira pois ja lopetetaan terve pentu vai kuormitetaanko paikallista löytöeläinsuojaa?
Entäs jos on ollut koiria 40 vuotta ilman ongelmia, joutuuko sekin koirakouluun?
Kuka siellä koira koulussa käy? Pääasiallinen ulkoiluttaja vai koko perhe?

Jonkunlainen koulutus kaikille jotka ottaa koiran ja kulut siitä tietty sen koiran omistajaksi halajavan maksettavaksi :)
Kaikenlaiset pahvipäät ne pilaa koirien maineen. Kyllä se vika aina on siellä hihnan taluttaja päässä, jos sillä koiralla on käytösongema tai se paskoo ja kuseksii väärään paikkaan tai sitä ulkoilutetaan leikkipuistossa kuten täällä on yhdellä rotikan omistajalla tapana tehdä. Isot koirat on tosi usein sellainen egon (lue munan) jatke että otetaan joku sakemanni tai rotikka kun on niin coolia käyskennellä ison koiran kanssa. No joo onhan se ja kivoja koiria KOULUTETTUNA, että sellainen käsitys eläimen pidosta olis loputtava et sen voi vaan ottaa ja kasvatus loppuu siihen kun se ei pissi sisälle.

Mä väitän että näitä munanjatkeita ei enää kovin runsaasti ole. Käsittääkseni kasvattajat ovat nykyään todella tiukkoja siitä mihin koiransa myyvät. Ja sitten nämä munanjatketapaukset ovat usein kyllä todella treenattuna että siinä sitten siitä vinkumisesta että koira otetaan vaan näytille.
Mutta kukaanhan ei voi taata sitä että vaikka koira olisi kuinka treenattu ja omistaja koulunkäynyt että mitään ei tapahdu. Kokeneiden omistajien koirat puree joskus, useimmitenhan ne tilanteet kuitenkin sattuu selkeästi välinpitämättömille omistajille. Irrallaanpito on laitonta, samoin kännissä ajaminen ja molempia tapahtuu. Minkäs teet.
Koiranpuremat saadaan loppumaan kun koiria ei ole ja se taas minusta on täysin mahdotonta. Ainakin toivottavasti.

Koiranomistajan luvan maksaisi luonnollisesti koiraa haluava, maksaahan autoajokortinkin kokelas itse. Samalla tavalla vahdittaisiin kuin muitakin luvanvaraisia asioita: ajokortti, aseenkantoluvat, moottoripyöräkortti jne. Jos sulla on koira, on oltava myös kortti. Jos koiranomistajan korttia ei löydy --> seuraa sanktio esim. sakko ja passitus hankkimaan ko. kortti, joka täytyisi suorittaa tiettyyn aikaan mennessä tai seuraa suurempi sanktio. Valvojana paikallinen yhdistys tai erikseen nimetty taho. Ei tällä ongelmaa poistettaisi, mutta koirien harkitsematonta hankintaa voitaisiin vähentää. Eihän autoakaan ajokortilla ajeta, mutta suurimmalla osalla autoilijoista se löytyy. Jos on omistanut koiran 40-vuotta ei pitäisi olla kynnyskysymys ko. luvan hankintaan. Koiranomistajan lupakortti täytyisi löytyä pääasiallisilta ulkoiluttajilta. Henkilökohtaiset luvat ja lapset voisivat olla vanhemipien luvalla.

Laittomia aseitakin on ja pysyy samoin pysyisi koirien omistajia ilman asianmukaisia lupia, mutta sillä pyrittäisiin vähentämään ettei mitä tahansa koirien menisi mihin sattuu koteihin.

Mielenkiintoinen idea.. Koitan miettiä tässä läpi tuntemiani koiranomistajia ja ikävä kyllä pakko sanoa että lupia he tuskin hankkisivat. Tai no onhan heillä ajokorttikin.
Mitä kurssilla käsiteltäisiin? Koiraahan ei voi opettaa teoriassa, jokainen koira on tapaus erikseen ja rotu käyttäytyy eri tavalla. Miten opetuksesta saataisiin kattava ja kuka siitä vastaisi? Paikallisilla koirakerhoilla voisi olla ongelmia järjestää täyspäiväinen kouluttaja.
Kerrottaisiinko että koiraa ei saa pitää vapaana, mikä lukee kaupunkien järjestyssäännöissäkin?
Entäs koirien hoitajat, tarvisivatko hekin koulutusta vai menisikö ne omistajan luvalla?

Mä innostuin tästä ajatusleikistä..

Lapset myös luvanvaraisiksi! Naapurin poika veti mun pojalta pään auki potkulaudalla ja toinen naapurin poika heitti mun nuorempaa kivellä päähän. Arvet on ikuiset.

Alkuperäinen kirjoittaja v.ttu:
Lapset myös luvanvaraisiksi! Naapurin poika veti mun pojalta pään auki potkulaudalla ja toinen naapurin poika heitti mun nuorempaa kivellä päähän. Arvet on ikuiset.

Hip heijaa..Täähän poikii monta uutta luvanvaraistustoimienpidettä yhteiskuntaamme.
Työpaikat lisääntyy kun tarvitaan paaaaljoon kouluttajia ja tarkastajia. Tää on hienoo :xmas:

Yhteistyössä