Koiranpentu onkelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "buddy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

"buddy"

Vieras
meidän 10 vko vanha pentu pyrkii koko ajan syliin nukkumaan. Se kiipustaa itse tai sitten vinkuu ja monkuu niin kauan että otan sen syliin. Pentu on ollut meillä viikon. Vähän hankalaa kun pitäisi kotihommia ym tehdä mutta milläs teet pentu sylissä. Onko tämä vaan ikään kuuluvaa, ohimenevää vaihetta ja koska tähän pitää puuttua että oppisi nukkumaan myös yksikseen esim. korissa. ?

Onko liian aikaista jättää pentu ottamatta syliin kun se haluaa? En halua että pennulle tulee siksi negatiivisia kokemuksia..

On ikään kuuluvaa ja neuvoni on että älä ota enää kertaakaan syliin nukkumaan! Mieluiten sylittelet muutenkin VAIN lattialla ja tasan omilla ehdoillasi, eli ei silloin kun koira pyytää! Koskaan ei ole liian aikaista kouluttaa koiraa, vaan päin vastoin pitää aloittaa HETI kun koira tulee taloon. Tiedän kokemuksesta, miten vaikeaa on katsoa kun koira tillittää ihanilla silmillään ja pyytää syliin... mutta ei kannata ottaa, koska se söpö pentu on nopeesti iso ja aikuinen koira.

Koiralle ei tule negatiivisia kokemuksia siitä, että sinä olet laumanjohtaja ja päätät tasan tarkkaan sen mitä koira tekee ja milloin. Silloin sillä on pikemminkin turvallinen olla!

Meille tuli uusi pentu maaliskuussa ja jo ennen sitä sovittiin pelisäännöt: ei edes pentuna sohvalle tai syliin muutoin kuin lattialla. Me kun ruokaillaan, koira ei saa olla ruokahuoneessa. Vieraita kun tulee, koira pysyy kaukana kunnes vieraat ovat asettuneet taloksi, ovelle ei ole asiaa vaikka sieltä tulisi kuka... nyt kun koiruus on 35kg ja 11kk niin olen NIIN supertyytyväinen, kun alkaa olla jo tosi hyvätapainen koira tuon ikäiseksi!

Kasvattajan ohjeet oli taas että tämän ikäinen pentu pitäisi ottaa syliin kun se sitä pyytää, se luo sille turvallisuuden tunnetta. Ja alussa olisi hyvä että saisi nukkua vieressä. Kyseessä kyllä pieni rotu joka saa kyllä aikuisenakin tulla sohvalle, sängylle, syliin...

Ehkä sitten teen vaan niin että en ota syliin nukkumaan vaan ainoastaan viereen tai koriin, tein jo alussa virheen kun annoin nukkua sylissä. Noh, nyt sit opeteltava pois...

[QUOTE="buddy";22691480]Kasvattajan ohjeet oli taas että tämän ikäinen pentu pitäisi ottaa syliin kun se sitä pyytää, se luo sille turvallisuuden tunnetta. Ja alussa olisi hyvä että saisi nukkua vieressä. Kyseessä kyllä pieni rotu joka saa kyllä aikuisenakin tulla sohvalle, sängylle, syliin...

Ehkä sitten teen vaan niin että en ota syliin nukkumaan vaan ainoastaan viereen tai koriin, tein jo alussa virheen kun annoin nukkua sylissä. Noh, nyt sit opeteltava pois...[/QUOTE]

Pieni tai iso koira, hyväkäytöksinen pitää olla. Itsellä ollut 2 pientä koiraa ennen, nyt vasta iso koira. Mun äiti kasvattaa pieniä spanieleja jo pitkälti toistakymmentä vuotta eikä IKINÄ neuvoisi ottamaan eläintä syliin silloin kun se sitä pyytää. Eihän vauvaakaan opeteta nukkumaan sylissä, saati koiraa!! Ja tosiaan, poisopettaminen on aina vaikeampaa kuin opettaminen, oli kyse mistä vaan.

Lisäksi mikäänhän ei sano, että pienen koiran pitää päästä sohvalle tai sänkyyn, meillä ei ollut sallittua aikanaan vaan omassa kopassa tai jaloissa sai pötköttää. Jokainen tietysti itse päättää, millaisen koiran haluaa omastaan kasvattaa mutta siksi mun äitikin kasvattajana neuvoo miettimään säännöt aina selviksi ennen koiran hakua, ja pitämään niistä kiinni. Jos haluaa pienen koiran, joka määrää tahdin ja suunnan niin se on tosi helppoa! Vaikeampaa on kouluttaa hyvätapainen koira!

[QUOTE="kohta neljän äiti";22691506]Pieni tai iso koira, hyväkäytöksinen pitää olla. Itsellä ollut 2 pientä koiraa ennen, nyt vasta iso koira. Mun äiti kasvattaa pieniä spanieleja jo pitkälti toistakymmentä vuotta eikä IKINÄ neuvoisi ottamaan eläintä syliin silloin kun se sitä pyytää. Eihän vauvaakaan opeteta nukkumaan sylissä, saati koiraa!! Ja tosiaan, poisopettaminen on aina vaikeampaa kuin opettaminen, oli kyse mistä vaan.

Lisäksi mikäänhän ei sano, että pienen koiran pitää päästä sohvalle tai sänkyyn, meillä ei ollut sallittua aikanaan vaan omassa kopassa tai jaloissa sai pötköttää. Jokainen tietysti itse päättää, millaisen koiran haluaa omastaan kasvattaa mutta siksi mun äitikin kasvattajana neuvoo miettimään säännöt aina selviksi ennen koiran hakua, ja pitämään niistä kiinni. Jos haluaa pienen koiran, joka määrää tahdin ja suunnan niin se on tosi helppoa! Vaikeampaa on kouluttaa hyvätapainen koira![/QUOTE]

Miten niin ei opeteta vauvaa nukkumaan sylissä? aina meillä vauvat on sylissä nukkuneet. Ja eihän tämä nyt koskenut koko käytöstapoja, ainoastaan sitä että miten saan pennun nukkumaan itsekseen kun on tottunut nukkumaan ensin sisarusten kanssa, sitten meidän kanssa ja sylissä.

Koiraahan voi kasvattaa niin monella eri tavalla, tämän kasvattajan ohjeena oli että koiran annetaan tulla syliin kun se pyrkii, ei pidä hössöttää mutta syliin saa kiivetä. Mistä se pentu hakee turvaa jos ei omistajaltaan?

Ei tietenkään sano, mutta MEILLÄ koirat saa tulla sänkyyn ja syliin, seurakoiriksi ne on hankittu. Paljon meilläkin on ollut pieniä koiria ja ihan hyvätapaisiksi kasvatettuja, tämän yksilön kanssa nyt vaan tuli tämänkaltainen ongelma.

Taidan ottaa kasvattajaan yhteyttä jos ongelma ei ratkea sillä että siirrän pennun vaan omaan koriinsa tai viereeni sylistä. Mutta jos joku haluaa jotain ehdottaa niin luen edelleen..

Yhteistyössä