[QUOTE="kohta neljän äiti";22691506]Pieni tai iso koira, hyväkäytöksinen pitää olla. Itsellä ollut 2 pientä koiraa ennen, nyt vasta iso koira. Mun äiti kasvattaa pieniä spanieleja jo pitkälti toistakymmentä vuotta eikä IKINÄ neuvoisi ottamaan eläintä syliin silloin kun se sitä pyytää. Eihän vauvaakaan opeteta nukkumaan sylissä, saati koiraa!! Ja tosiaan, poisopettaminen on aina vaikeampaa kuin opettaminen, oli kyse mistä vaan.
Lisäksi mikäänhän ei sano, että pienen koiran pitää päästä sohvalle tai sänkyyn, meillä ei ollut sallittua aikanaan vaan omassa kopassa tai jaloissa sai pötköttää. Jokainen tietysti itse päättää, millaisen koiran haluaa omastaan kasvattaa mutta siksi mun äitikin kasvattajana neuvoo miettimään säännöt aina selviksi ennen koiran hakua, ja pitämään niistä kiinni. Jos haluaa pienen koiran, joka määrää tahdin ja suunnan niin se on tosi helppoa! Vaikeampaa on kouluttaa hyvätapainen koira![/QUOTE]
Miten niin ei opeteta vauvaa nukkumaan sylissä? aina meillä vauvat on sylissä nukkuneet. Ja eihän tämä nyt koskenut koko käytöstapoja, ainoastaan sitä että miten saan pennun nukkumaan itsekseen kun on tottunut nukkumaan ensin sisarusten kanssa, sitten meidän kanssa ja sylissä.
Koiraahan voi kasvattaa niin monella eri tavalla, tämän kasvattajan ohjeena oli että koiran annetaan tulla syliin kun se pyrkii, ei pidä hössöttää mutta syliin saa kiivetä. Mistä se pentu hakee turvaa jos ei omistajaltaan?
Ei tietenkään sano, mutta MEILLÄ koirat saa tulla sänkyyn ja syliin, seurakoiriksi ne on hankittu. Paljon meilläkin on ollut pieniä koiria ja ihan hyvätapaisiksi kasvatettuja, tämän yksilön kanssa nyt vaan tuli tämänkaltainen ongelma.
Taidan ottaa kasvattajaan yhteyttä jos ongelma ei ratkea sillä että siirrän pennun vaan omaan koriinsa tai viereeni sylistä. Mutta jos joku haluaa jotain ehdottaa niin luen edelleen..