Koiranpennun ruoasta kymysys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Meill on tuo bullmastiffin pentu ja mä oon käyttänyt sillä ruokana kuivamuonaa pelkästään, välillä lisäillen jotain kananmunaa ja piimän kanssa aina saa ne sitt. Mutt mietin sitä että: kasvattajan mukaan pitäisi antaa lisäksi jotain öljyä ja just sitä kananmunaa ja vitamiinia tyyliin muutamia kertoja viikossa, kun taas ruoan myyjä taho oli sitä mieltä, että kun käyttää laadukasta muonaa, ei oo tarvetta lisäillä mitään välttämättä, että se ruoka sisältää kaiken mitä koira kasvuiässään tarvitsee.

Miten on??

Millasta ruokaa muiden suurikokoiset koirat on pentuaikana syöneet?

Ehdottomasti laita mukaan öljyä vähän. Ei siitä haittaakaan ole. Meillä koirat saa kerran päivässä pellavaöljyä, joka on ostettu eläinkaupasta. Ja turkit on molemmilla muuttunut aivan upeiksi, tuuheat ja kiiltää. Vanhemmalla koiralla ihon kutina loppuna ja korvatulehdukset. Eli on siitä jotain hyötyä!

Monet kasvattajat tykkää aina lisäillä ruokaan kaikkea tarpeellista, toki kananmuna in ihan hyvä proteiinilisä. Ruuan myyjä taas tietenkin sanoo ettei suokaan tartte mitään lisätä, koska olisihan se tyhmää myydä sellaista ruokaa joka ei olisikaan valmiiksi täydellistä.
Tärkeintä on että pentusi syö laadukasta ISOjen rotujen pennuille tarkoitettua ruokaa. Jotkut isojen rotujen kasvattajat haluavat antaa pennuillekin aikuisten ruokaa, koska se on "laihempaa" eivätkä pennut kasva niin hurjasti, mutta aikuisten ruuissa on erilaiset kalkki-fosfori -suhteet kuin pennuilla, mistä voi seurata luusto-ongelmia kasvavalle pennulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Tumppu:
Monet kasvattajat tykkää aina lisäillä ruokaan kaikkea tarpeellista, toki kananmuna in ihan hyvä proteiinilisä. Ruuan myyjä taas tietenkin sanoo ettei suokaan tartte mitään lisätä, koska olisihan se tyhmää myydä sellaista ruokaa joka ei olisikaan valmiiksi täydellistä.
Tärkeintä on että pentusi syö laadukasta ISOjen rotujen pennuille tarkoitettua ruokaa. Jotkut isojen rotujen kasvattajat haluavat antaa pennuillekin aikuisten ruokaa, koska se on "laihempaa" eivätkä pennut kasva niin hurjasti, mutta aikuisten ruuissa on erilaiset kalkki-fosfori -suhteet kuin pennuilla, mistä voi seurata luusto-ongelmia kasvavalle pennulle.

Joo, sellasta mulla on ollut tolle: Bento cronen jotain isojen rotujen babyruokaa. Mä en oikein tiedä: toi on siis mun tuttava keltä mä olen jo vuosia ostanut ruoat, joten luulisi, ettei sen tarvisi mulle sanoa jotain, mikä ei pidä paikkaansa. Mutta ehkä mä jatkan samaan malliin kuin nyt: en orjallisesti viikottain, mutta välillä lisäkkeitä tarjoillen.

Mulla ei ole ennen ollut isoa koiraa, joten tää ruokinta on ihan uutta. :ashamed:

Ihan hyvältä minun mielestä kuulostaa tuo ruokinta. Ei niistä lisäkkeistä varmaan haittaa ole ainakaan. Ja kun pentu pysyy normaalipainoisena tai hoikkana, niin saa niveletkin kasvaa ja kehittyä rauhassa. :)

Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että jos pennulla on laadukas nappularuokinta pääruokana, niin siihen ei aleta lisää mitään vitamiineja!! :o Isojen pentujen ruoka on tehty nimenomaan tasapainoisesti vitamiinien suhteen, että pentu kasvaisi nätisti eikä jalat ala vääntyilemään kun saa jotain liikaa tai liian vähän. Öljystä nyt ei haittaa seassa ole ja sitä voi laittaa, mutta älä lisää mitään ylimääräisä vitamiineja. Liika kalkkikin mm. alkaa vaan vääntää jalkoja. Ja tosiaan, että koira on pentuajan suht sutjakassa kunnossa, niin ei painoa liikaa tule kerralla jaloille.

Itsellä jättirotu ja nimenomaan kun isojen pentujen ruualla syötettiin sitä, niin siihen ei lisäillä omapäisesti mitään lisävitamiineja yms.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tumppu:

Joo, sellasta mulla on ollut tolle: Bento cronen jotain isojen rotujen babyruokaa. Mä en oikein tiedä: toi on siis mun tuttava keltä mä olen jo vuosia ostanut ruoat, joten luulisi, ettei sen tarvisi mulle sanoa jotain, mikä ei pidä paikkaansa. Mutta ehkä mä jatkan samaan malliin kuin nyt: en orjallisesti viikottain, mutta välillä lisäkkeitä tarjoillen.

Mulla ei ole ennen ollut isoa koiraa, joten tää ruokinta on ihan uutta. :ashamed:

Mielummin saman tukun First Choice. Se on laadukkaampaa. Ainakin näin mun mielestä. Niitä saa molempia muuten meiltä =)

Ja jos jalat alkaa näyttää vääntymisen merkkejä tms. Niin sitten vaan "miedompaan" ruokaan vaihtamaan, ettei ole liian vahva ruoka rasvoiltaakin. Mutta jos nätisti kasvaa, niin sitten ruoka on sopivaa. Lisänä kun muistaa vielä isoilla roduilla, ettei kävelytä pitkiä matkoja pitkin asfalttiteitä sitä. Parasta liikuntaa on vapaana jossain pehmeällä alustalla. :) Ja saa pentu liikkua sen mitä itse jaksaa.

Tuon vauvan pääasiallinen liikunta tapahtuukin vielä meillä pihassa, joka on nurmikkopihaa lähes kokonaan. Sen verran ollaan käyty vaan kävelemässä, että vähän ollaan tavattu muita koiria ja ihmisiä ja opeteltu hihnassa liikkumista, mutta lenkille: no way, terveydellisistä syistä eikä siksikään että mun hermo ei kestä sitä kahden askeleen välein istahtamista, rapsuttamista, ojaan tipahtamista jne... :D

Yhteistyössä