koiranpennun pureminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja badass
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meijän labbis oppi tuon jutun silleen,e ttä aina jos sen hampaat kävi vähänkään ihoon, eli yritti leikilläänkään purra vaika kädest, niin kiljasin ihan täysillä :D Eli silleen, että pentu oikeen säikähti aina. Se sitte tieten yhistää sen purempisen siihen, että siitä pääsee niin ruma ääni, ettei viiti enää purra. Tänään labbis on neljä ja puoli vuotta ja oikeen varoo hampaitaan osumasta iholle, jos vaikka vetoleikkiä harrastetaan.
Viimekesänä vedin sen kans jotain lelua, niin se vahingossa haukkas mun kädestä ku vauhdista hyppäs leluun kiinni, niin tietty kiljasin ku sattu niin...koira loåpeti leikin siiihen ja oli tosi häpeissään. Sinä päivänä ei suostunu enää ottaa siihen leikkiin osaa ku säikähti itekki, että on satuttanu mua.

Muuhun puremiseen ei paljon kiljahtelemiset auta. Siis jos puree kaikkea....leluja jne. Niihin on toiset konstit, just että on tarpeeks puruluita jne.

Ei mitään huutamista, alistamisia tai poskikarvoista ottamisia kannata käyttää. Jos koirasi on johtajaaineista nuo konstit ei kauaa tehoa. Ja jos kiljahdat kovaa "au" kun koira puree, koira oppii pian huomaamaan, että tässä on keino, jolla saankin otettua valtaa itselleni, koska se sattuu omistajaa ja omistaja pelkää minua koska kiljahtaa. Kun koira puree, kannattaa aikuisen olla vain kuin ei sattuisikaan ja ärähtää pentu hiivattiin. Näin pennulle näytetään, että se ei voi satuttaa aikuista puremisella ja se ei saa sillä mitään aikaan, vaan pureminen on täysin kiellettyä. Mutta lasten osalta on eri. Koiralle on näytettävä että lapset ovat suojeluksessasi eli laumajärjestys on sinä ykkösenä, sitten lapset ja viimeiseksi koira. Lapsi on vielä niin pieni, ettei se osaa itse pitää puoliaan. Sinun on laumanjohtajana pidettävä lapsesi suojeluksessasi murrosikään asti, jonka jälkeen lapset tulevat koiran mielestä sukukypsiksi ja pärjäävät omillaan. Eli jos koira käy lapseen kiinni ärähdä se kunnolla pois ja pidä sen jälkeen vähän sille huomioimattomuutta.

Niin siis jos käytät kovia otteita koiralle, joka on luonteeltaan kova ja johtajamainen, saat hyvin pian koiralta takaisin. Kovat koirat kun saattavat vastata agressiivisuuteen agressiivisuudella ja silloin ei hyvin käy. Itse noudatan koirallani Pertti Vilanderin oppeja. toimivat tosi hyvin, eivätkä ole kovia vaihtoehtoja mutta eivät mitään nakkikoulutustakaan. Käy www.koiraneuvola.fi ja sieltä keskustelupalsta.

Niin vielä lisään, Pertin metodit perustuvat koiran luontaiseen käyttäytymiseen eli siihen, että yksi on laumassa johtaja joka näyttää ja määrää miten toimitaan. Johtajuus näytetään esim sillä että koiraa ei yksinkertaisesti huomata kuin vain ihmisen omasta aloitteesta. Ja kaikkea kiellettyä mitä koira tekee, keskeytetään EI sanalla tai ärähdyksellä. Nakkikoulutukset perustuvat yleensä siihen, että ihminen ja koira ovat tasavertaisia ja koira houkutellaan nakilla tekemään oikea asia. Meidän kova koira ei tästä piitannut, vaan lopulta meistä tuli sen nakkiautomaatteja josta se otti nakkia vain aina kun halusi. Myöskään kovat otteet eivät meidän koiraan tehonneet, vaan niiden jälkeen koira vain "näytti keskisormea" ja arki sujui aina vain huonommin. Mutta Pertin metodit on ne joista avun olen saanut, suosittelen!

Alkuperäinen kirjoittaja minävaan:
Alusta asti tosiaan kuria vaan! Ja miten se ei-sana menettää tehonsa ja millä sä sitten sitä koiraa torut???
Meillä 15vko pentu jolle hoen ei-sanaa...menee vielä perille ja on meillä ollu 7vko vanhasta...Kamala ajatella teillä kun pentu on vanhempi se jatkaa tota samaa mallia...säälittävää...

Minkä rotuinen, saako kysyä?

Meillä kultsu ja siihen aikanaan tehosi hyvin ja nopeasti tämä: heti kun koira rupesi hampaillaan kokeilemaan käsiä niin napakka kielto *EI* ja heti perään sallittu esine (lelu) sen suuhun ja hirveästi kehuja. Näin koira oppi nopeasti (kehulla) mikä pureskelu on sallittua. Tämä metodi edellyttää että koko ajan esim. taskussa on mukana sen lelu.

Meillä noudatettiin alusta lähtien Vilandermaisia oppeja eli esim. meillä oli kotiin tulossa 5 min. huomioimattomuus sääntö. Eli koiraan ei kiinnitetty mitään huomiota ensimmäisen 5min. aikana vaan esim ihan rauhassa purettiin kauppakassit tms. ja vasta siten kun itse olimme valmiita tervehdittiin koiraa. Meillä erittäine tervepäinen uros joka ei ole ikinä edes yrittänyt pomotella ketään perheenjäsenistä.

meillä on 8 viikkonen pentu joka puree jatkuvasti,me ollaan tehty vaikka mitä sanottu tiukasti EI ja katsottu suoraa silmii,mutta se vaa innostuu siintä,minulla on 2 pikkusiskoa jotka ovat 11 ja 10 vuotiaita,se puree niitä jatkuvasti jos ei saa käsistä napattua niin nappaa jaloista ja aina on tullu itku silmää..

ja olen sanonu pukkusiskoille että ´jos se puree käsiä niin laittaa kädet seläntaakse ja sanoo tiukasti EI, mutta sitte se puree jaloista,ja sen jälkeen mun pitää aina mennä erottamaan ne
kun siskot itkee,

mä olen tehny välillä silleikin että aina ku se puree nii anna sille jonkun lelun,mutta ei se sillä kauaa leiki,ku tulee taas puremaa meitä, mä en tiedä mitä tässä tekis että se pureminen loppuis

mä oisin kiitollinen jos joku neuvois mulle mitä mun pitäis tehdä,niin ku te varmaa tiedätte enemmään kuin minä näistä asioista :D

meillä kasvattaja sanoi että heti kun koira on ok, edes sen pienen hetken purematta, niin sanotaan että nätisti, ettei turhaan sitä ei sanaa, ja kyllä se pikkuhiljaa alkoi tehoamaan, meillä koira yritti purra vieraitakin, mutta sitten otimme ihan raa'asti suihkupullon jossa vettä niin kun koira hyökkös puremaan jaloista niin suihkaus pullosta niin johan tepsi.
Miten on muuten mennyt viestin alkuperäisellä kirjoittajalla, ko viestit on laitettu toukokuussa, kait jo koiruus on tavoistaan päässyt eroon??

niskavilloista arestiin, toruminen: hyihyi ruma tapa tms., ole valvas: aina kun käy lapseen kiinni mene väliin

opeta vähitellen sanat nätisti, rauhassa, hyvä tyttö/poika ja palkitse makupalalla

ohjaa lasta: käsien nosto saattaa tosiaan provosoida koiraa leikkeihin - kädet vartaloa vasten/alhaalla

jos olis vanhempi lapsi voisi alistaa koiran kyljelle makuulle

juu tiedän ettei riehakkaalle pennulle aina onnistu juuri mikään...

Alkuperäinen kirjoittaja janne2:
meillä on 8 viikkonen pentu joka puree jatkuvasti,me ollaan tehty vaikka mitä sanottu tiukasti EI ja katsottu suoraa silmii,mutta se vaa innostuu siintä,minulla on 2 pikkusiskoa jotka ovat 11 ja 10 vuotiaita,se puree niitä jatkuvasti jos ei saa käsistä napattua niin nappaa jaloista ja aina on tullu itku silmää..

ja olen sanonu pukkusiskoille että ´jos se puree käsiä niin laittaa kädet seläntaakse ja sanoo tiukasti EI, mutta sitte se puree jaloista,ja sen jälkeen mun pitää aina mennä erottamaan ne
kun siskot itkee,

mä olen tehny välillä silleikin että aina ku se puree nii anna sille jonkun lelun,mutta ei se sillä kauaa leiki,ku tulee taas puremaa meitä, mä en tiedä mitä tässä tekis että se pureminen loppuis

mä oisin kiitollinen jos joku neuvois mulle mitä mun pitäis tehdä,niin ku te varmaa tiedätte enemmään kuin minä näistä asioista :D

Ehkä tuo on huono idea, että antaa lelun, kun koira puree. Koirahan voi luulla, että sitä palkitaan siitä puremisesta. Itse olen tehnyt niin, että kun koira alkaa puremaan niin sitten tiukka ei ja lopetin leikin koiran kanssa ja jätin sen vähäksi aikaa huomiotta. Koira on nyt 8kk ja ihan kelpo tapaus siitä on tullut. Joskus vielä tohottaa innoissaan ja tarttuu ranteesta kiinni, mutta ei tarvi, kun ostaa sormi toruvasti pystyyn niin ote irtoaa heti.

Oi 8-viikkoinen! En minä kyllä tuon ikäiselle alkanut vielä mitään käytöskoulua pitämään, varsinkin kun tuo hampaiden käyttäminen on minusta sääntö eikä poikkeus tuon ikäisellä lapsosella. Nehän natustaa, nakertaa joka paikkaan todella. Mielestäni se ei tuon ikäisellä tarkoita mitään uhittelua, vaan se on pennun tapa. Tietenkään toimintaa ei kannata vahvistaa mitenkään. Ei oo huomaavinaan tai avaa sen suun ja ottaa käden pois tai alkaa yhtäkkiä ulisee kauheesti että koskee, näitä olen minä käyttänyt.

Olen hoitanut kesätyönä kahdet pentueet luovutusikäiseksi + oman koiran 11-v. joten jotain kokemusta on kertynyt.

Toki asia on ärsyttävää lapsesi kannalta, ne naskalihampaat ei tunnu kivalta. Mutta aikansa kutakin. Rauhallinen ja johdonmukainen käytös parasta.

Yhteistyössä